Scheepshumor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Scheepshumor

Bericht door Erikdepooter »

Middagbreedte:
De avatar van Jos herinnert me nog ergens aan:

Stuurlui werden destijds geacht gezamenlijk de middagbreedte te schieten. Dat ging als volgt:
De kapitein was er niet: stafoverleg met 1e stuurman, HWTK en2e WTK. Soms ook met de sparks "eerste klas" (te onderscheiden van "normale sparksen" doordat ze geen gewone ochtendjas droegen, maar eentje met bloemetjes).
De 1e stuurman was er dus ook niet. Bovendien wist die het zo langzamerhand wel.
De 2e stuurman was dus "first in command": serieus met zijn sextant in de weer en degene die van de zon mocht roepen: "hij zakt!", ten teken dat het voorbij was.
De 3e stuurman volgde braaf en had zijn waarnemeing meestal binnen 1" van de Second.
De 4e stuurman zat er een heel eind naast, maar loog dat hij ook dezelfde waarneming had gedaan
De leerling (ikke) keek de verkeerde kant op. ("met jou wordt het nooit iets"). Uiteindelijk kwam de waarnemening van de Second in de kaart en in mijn memoriaal...
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepshumor

Bericht door Harry G. Hogeboom »

stafoverleg met 1e stuurman, HWTK en2e WTK.
Je bedoeld " een flessie van de klup" koud maakuh Erik :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepshumor

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

2e Wtk bij de staf?
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, maar ze hadden het er vaak al moelijk genoeg mee dat ze niet aan het hoofd van de tafel mochten zitten bij de "lagere" officieren. :)
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Scheepshumor

Bericht door Erikdepooter »

Bij de Shell wel hoor: HWTK is gelijk aan kapitein, 2e WTK gelijk aan de 1e stuurman. Al heeft de kapitein de eindverantwoordelijkheid, maar wee oh wee als de HWTK een kleinere hut had hij...
Zelfs de term "technisch gezagvoerder" waarde wel eens rond, al is er dat volgens mij nooit van gekomen.
Hier en daar werden natuurlijk stekeligheden uitgewisseld, zoals:
- Tankers zijn gebouwd om de machinekamer drijvende te houden.
- De HWTK is een vetpiloot, dus de 2e is een co-vetpiloot
- Stuurlui zijn bruggewachters
etc. Wie weet er meer?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Scheepshumor

Bericht door Jancorjoh »

Nautisch machinist,een hoofdstoker die altijd aan dek stond te lullen. :wink:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Scheepshumor

Bericht door K.Brouwer »

Hier wat "onderkoelde" Engelse humor in een schaderapportje 8) .
img091.jpg
img091.jpg (319.22 KiB) 2398 keer bekeken
img092.jpg
img092.jpg (125.49 KiB) 2398 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Scheepshumor

Bericht door K.Brouwer »

Nog eentje voor het slapen gaan... :-D
img086.jpg
img086.jpg (205.43 KiB) 2384 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepshumor

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bij Nedgulf Tankers werd het journaal in het Engels bijgehouden.
At 20.05 hours snakes connected and started to pump at 20.20 hours. :)
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Scheepshumor

Bericht door Erikdepooter »

Schitterend, hoe kleine oorzaken grote gevolgen kunnen hebben! Tevens een goed voorbeeld hoe onze kennis van de Engelse taal was ontwikkeld.... "Pidgin-english" noemden ze dat, vooral het varen met chinese of indonesische crew maakte je grammatica er niet beter op...

Terug naar de humor.
Op de Esso Bonaire lagen we te laden in Ras Tanurah. Aan zo'n eindeloos lange pier met een jetty met een slangenmanifold. Ze vragen me nog wel eens: "je hebt zeker veel gezien van die vreemde landen in de tijd dat je voer?". Voor het Arabisch schiereiland was het dat wel zo ongeveer. Alleen een steiger, het aflezen van de diepgang en een grijnzende kauwgomknauwende Yank op de steiger, die daar voor "safetyreasons" de wacht moest houden.

Zo ook hier: Maar deze figuur knauwde niet alleen kauwgom, hij hing lui over de leidingen, spuugde soms in het water en had die stereotiepe arrogante houding van "America rules the world".
In ons manifold zaten vlinderkleppen, die natuurlijk open moeten staan tijdens het laden. Maar om te voorkomen, dat die dicht konden lopen, en de ramp van brekende leidingen niet zou te zijn overzien, waren er z.g. "safetypins" geïnstalleerd. Zeg maar pennen die tegen de vlinderkleppen aan kon worden gedraaid om ze vast te zetten.
En die waren we dus een beetje vergeten.

Ideale gelegenheid om te onderzoeken hoe stoïceins die Yank nu eigenlijk écht was.
Want voor een buitenstaander zagen de safetypins eruit als een schuifafsluiter. Op mijn gemak en en gefaked kauwgomknauwend slenterde ik naar het manifold en ging rustig die pinnen naar beneden draaien.
De Yank zag het gebeuren en dacht dat ik, terwijl de lading dus met een paar duizend kuub per uur aan boord werd gepompt, de zaak aan het dichtzetten was.
Dikke paniek! hij verslikte zich in de kauwgom, zetten het op een schreeuwen en probeerde uit alle macht mij tot stoppen te roepen: "No, no, STOP, You'll break the line, don't shut the valves!!", met scheldwoorden omkleed. ]
Ik draaide rustig door en zijn paniek werd groter en groter. Tot het indrukken van de noodstop toe. Al had dat allang niet meer geholpen, met een kilometerslange 'trein" aan verpompte crude tussen de walpomp en onze boot.
Toen ik klaar was heb ik hem nog "Easy, it's all under control" toegeroepen, maar het bracht hem niet meer tot bedaren. In het kantoortje aangekomen kon ik de slappe lach niet meer tegenhouden.

Later natuurlijk wel op mijn flikker gehad van de 1e stuurman: Want die man had wel een hartinfarct kunnen krijgen en we waren door mijn actie een half uur kwijt met het weer opstarten. Maar deze verandering van arrogantie in paniek maakte alles goed.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jan Dikker

Re: Scheepshumor

Bericht door Jan Dikker »

Ja Jos, zo ook het verschil tussen keys en spanners.

Mijn acht voor Engels op het rapport van de zeevaartschool hield niet in dat ik ook een ster was in het spreken van de Engelse taal, zeker niet tijdens mijn leerlingentijd. Maar toch, hier had ik direct door dat er iets niet klopte.

Samen met de (kortverband) second op wacht hoorde ik bij volle kracht draaiende hoofdmotor iets vallen. Het bleek een afstandshuls te zijn van een van de tapeinden van een verstuiver. Ik liet het aan mijn mede-wachtloper zien en ontwaarde een lichte paniek. Alras werd de betreffende verstuiver gevonden. Machine stop. Waarop onze second luid om een "key" begon te brullen. Hij veroorzaakte daarmee wel een verzameling verwonderde en lachende Chinese smoelen...

Jan


Plaats reactie