De "Orca"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Jos Komen (R.I.P)

De "Orca"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van kombuizenaar Frans uit Belgie

Beste jos

Je weet zoals ze zeggen ieder zeeman heeft als hobby een bootje.
Wel ik had ook een boot,de ORCA 16 meter lang 4,5m brdt met een diepgang van ongeveer een 1,40m.
Ik had de boot gekocht met een tweede persoon en hadden elk 50% van de aandelen.
In de winter vaarden wij met sportvissers op de kabeljauw en in de zomer deden wij aan charter.
Dit bootje heeft vele mijlen erop zitten, zo heb ik ermee naar de middelandse zee gevaren, Kreta aangedaan en nog andere havens.
Er zat een diesel motor perkins in van 110 pk en een 1/1 keerkoppeling.
Het verbruik lag zeer laag en verbruikte 10 liter per uur.
Wij konden om en bij de 6000 liter mazout opslaan in de tanks de snelheid tegen stroom was een 9 knopen met stroom mee 12 a 13 knopen.
Maar waar het eigenlijk overgaat is dat het in Belgie, nu zijn ze iets strenger geworden maar het gaat er nog niet eerlijk aan toe.
Iedereen kon tijdens de overgang periode een groot stuurbrevet krijgen, dat zij nu gevaren hadden of niet maakte niet uit.
Zo ook mijn collega had een groot stuurbrevet.
Van navigatie kwam niets in huis, kende zijn betonningsstelsel niet alsook de aanvarings reglementen.
Op GPS varen kan iedereen, maar een degelijke navigatie wat bv eens is voor gevallen, als de GPS uitviel waren ze in paniek tot en met en konden hun weg niet meer vervolgen.
Ooit heb ik van Dover een jacht mee naar Belgie gebracht die zijn weg niet meer terug vond naar huis, ongeloofelijk maar waar, hij had toen een overzet boot gezien van Oostende en hij dacht dat dit schip wel naar Oostende zou varen en hij besloot dit te volgen, maar het tegendeel was waar, dit schip ging naar dover en zo is hij daar terecht gekomen.
Nu de nieuwe wetgeving en daar sta ik stom verbaasd van, dat het algemeen stuurbrevet dus groot vaarbewijs word gelijk gesteld met dat van jachtman en jachtnavigator.
Nu vraag ik mij toch eens af waar ze hier mee bezig zijn.
De meeste mensen in de jachthavens durven niet ver in zee, zij moeten steeds de ingang kunnen zien of ze komen er niet meer in als ze het uit oog verliezen.
Zo ook mijn collega, en hij had de eigenaardige trek van als we een haven zoals bv Boullonge binnen vaarden moest hij steeds als ik het niet in de gaten had op een zandbank lopen. Dit is menig maal gebeurd, en nochtans de GPS aan boord bevatte uitgebreide navigatie kaarten en je kon je schip zien varen,alle banken stonden erop maar echt alles en toch moest hij steeds op een zandbank kunnen varen.
Ik denk zodra het in Belgie ook verplicht word van op witte diesel te varen, nu mag je nogaltijd op stookolie varen, maar denk dat vele hun bootje zullen gaan verkopen.
Daarom jos wees voorzichtig met brevetten en diploma's op het net, want het is bewezen dat ze er copies van maken en deze achter na maken. In Nieuwpoort hebben ze er al enkele betrapt op valse documenten,gewoon nagemaakt, zodus zie je maar.
Hier een foto van de ORCA,dit was in 94, inmiddels is hij al terug verkocht door omstandigheden met mijn collega die aan de drank zat en dat is slecht afgelopen.
Die in de blauwe overal links ben ik met daarnaast mijn vrouw en andere familieleden.
Mvg
frans

Afbeelding

Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi Jos,
Triest voor Frans, denk je een droom werkelijkheid te laten worden,
Word je genaaid door je maat.
Hoop dat hij toch voor zichzelf ooit nog een leuk bootje kan kopen
Gr Adrie


Plaats reactie