Zomertijd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ruud (R.I.P.)

Zomertijd

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy @ll,
De lente is amper begonnen,maar.....
Op zaterdag[24-03] >>> zondag [25-03] is het weer zo ver, dan gaat de zomertijd weer in, dus allemaal de klok weer 1 uur vooruit zetten!
Bijlagen
KLOK.jpg
KLOK.jpg (9.96 KiB) 3375 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Zomertijd

Bericht door Jan Hendrik »

Ja Ruud, de tijd gaat snel, dan op 31 maart gaan wij naar wintertijd.
Momenteel is het verschil 10 uur, dan 1 weekje 9 uur en na de 31e dus 8 uur .
Ik zet het klokje dus terug.. :wink:
Jan
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Zomertijd

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja heb vorige week de klok 1 uur teruggezet vanwege de wintertijd nu 4 uur vroeger dan in kikkerland ,dus vanaf zondag 5 uurtjes-
Uiteraard gaat het allemaal om energie besparing...nietan? :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Petie

Re: Zomertijd

Bericht door Petie »

Yes, Ruud we gaan weer lekker de goeie kant op he.
Heb vandaag heerlijk in het zonnetje gelopen op het Damrak en op het plein de Dam gezeten.
Nou je hoeft je niet te vervelen genoeg te zien en een relaxte sfeer.
Groetjes van Petie en het Mokumse......Damplein.
Bijlagen
DAM  2.jpg
DAM 2.jpg (78.12 KiB) 3214 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Zomertijd

Bericht door Roy »

Persoonlijk heb ik jarenlang de zomertijd zwaar F.C.Knudde gevonden.Immers, hoeveel mensen zijn d'r niet die s'ochtends zeer vroeg op pad gaan om op tijd op hun werk te komen.
Denk maar eens aan mensen in de bouw, die vanuit hun woonplaats overal in het land aan het werk kunnen zijn.
Neem b.v. de agrarische wereld. Boeren met melkvee moeten er vroeg bij zijn.
Mensen in continue dienst zoals ziekenhuizen, petrochemische industrie, poliie & beveiliging, allemaal moeten ze vroeg op pad.
Toch fijn als je dat bij wat daglicht kunt doen en daar krijg je met de zomertijd minder kans voor.

De andere kant van het verhaal is, dat men 's avonds langer buiten aan het rommelen kan zijn. Dat laatste is voor mij wel belangrijk. Gewoon omdat ik me 's avonds het beste voel................
Dus neem ik een vrij egoistisch standpunt in en ben een voorstander van de zomertijd, met dien verstande dat het ook de vaste tijd is die in de winter aangehouden wordt.
Dus geen gedonder meer met klok vooruit en geen klok achteruit.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Zomertijd

Bericht door Bob R.I.P. »

roy schreef:.Neem b.v. de agrarische wereld. Boeren met melkvee moeten er vroeg bij zijn.
Sorry Roy maar dit is onzin.Reken eens in UTC tijd dat de koeien gemolken worden. Op dezelfde UTC tijd worden ze in de zomer ook gemolken. Dat is voor de boer een uurtje later. In de winter moet hij wel een uurtje eerder beginnen. De koeien kunnen geen klok kijken!

Morgen of zaterdag komt er wel weer een stuk in de krant hoe erg het is als de klok naar voren gaat. Mensen raken helemaal uit hun ritme. :? :? .
Hoe hebben wij het kunnen verwerken als we de Atlantic overstaken? Om maar niet te spreken over de Japan - USA. Een schuiverd van een hele dag. Daar waren geen praatgroepen voor. :roll: :roll:

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zomertijd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik vind het altijd heel prettig als de zomertijd wordt ingeschoren, alleen al vanwege het mooie weer. :)
De hond en de katten zijn een paar dagen van slag, maar dat gaat vanzelf over.
En de boeren gaan meestal gelijk met de kipp'n op stok. :wink:
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Zomertijd

Bericht door Roy »

Sorry Bob, maar ik had het niet over het tijdstip dat de boer gaat melken.
Het ging en gaat mij er om dat deze beroepsgroep zo vaker in het donker moet beginnen.
Dit gaat ook op voor al die mensen die in een busje letterlijk uren lang moeten rijden in woon / werk verkeer.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Zomertijd

Bericht door Jan Hendrik »

De koeien zouden er geen last van hebben als de boeren 12 dagen of zelfs 24 dagen voordat het uur er bij komt of er afvalt, dan elke dag 5 minuten eerder of later begint met melken, dan hebben deze beesten geen last van een plotselinge overgang.
5 minuten x 12 dagen of 2.5 min x 24 dagen, dan zou het opgelost zijn.

Verder vind ik de zomertijd wel prettig, maar nou ben ik wel wat gewend, sinds jaren in een land wonende met 8, 9 of 10 uur verschil met NL en daarnaast hier zelf 3 of 4 tijdzones te hebben en als Melbourne overgaat naar de zomertijd, dan komt Sydney soms 1 week later of eerder en dan gaat Queensland en West Australie helemaal niet meedoen, dus hier hebben we 10 klokken op kantoor hangen met de naam van de plaats eronder (in hetzelfde land) wat en waar de juiste tijd is.
Verwarrend is dan ook nog eens dat Zuid Australie (Adelaide) en de N.T. (Darwin) er halve uren tussen zitten.
Hoe hebben ze het uitgevonden.....
Vlieg je naar Adelaide, hup een half uur naar achteren, daarna door naar Perth, hup 1 en half uur naar achteren, 's avonds terug naar Melbourne, weer 2 uur vooruit.
Allemaal op 1 dag, je hebt een abacus nodig om je afspraken op "lokale" tijden die dag te plannen.
Ondanks de vele jaren ervaring (ik zat altijd wel ergens anders iedere week) kwam ik toch regelmatig voor verrassingen ivm afspraken of het net "op tijd" halen van de volgende vlucht.
Jan
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Zomertijd

Bericht door Bob R.I.P. »

Jan hoe doen ze dat met de spoorwegen? Zelfs in Europa met al die verschillende landen is er 1 tijd ingeschoren, vooral t.b.v. de spoorwegen.
Eigenlijk was het nog erger dan in Australie. Hier had bijna elke stad haar eigen tijd. Kon gebeuren dat je eerder aankwam dan dat je vertrokken was. Zal eens een dienstregeling kopieren uit die tijd.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie