Getijstromen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Getijstromen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Weet iemand of de getijstromen in het zuidelijk deel van de Noordzee en het Engels Kanaal online te vinden zijn?
Ik had in het verleden natuurlijk ergens een Brown's Tidal Streams atlas moeten stelen, maar dat ben ik helaas vergeten... :oops:

Is er soms software die me dat voor elk gewenst moment grafisch kan laten zien?
Of iemand die zijn Brown's Tidal Streams voor een zacht prijsje van de hand wil doen, dat is ook goed. :oops:

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Getijstromen

Bericht door Hannes »

Hallo Theo,

Misschien heb hier wat aan: http://www.bsh.de/de/index.jsp
Even op Meeresdaten klikken en dan via vorhersagen naar strömungen.
Daar zijn wat kaartjes te zien, als men die aanklikt kan men het verloop van de stromingen in een aantal gebieden volgen.

Het zijn echter wel kleine kaartjes, hieronder een voorbeeld.
Als men op start klikt ziet men de diverse pijltjes verschuiven.

http://www.bsh.de/aktdat/modell/stroemungen/no/no.htm

Groeten, Hans.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Getijstromen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Hannes. Het is iets, maar inderdaad een beetje klein.

In de Brown's almanak staat een beschrijving van de getijstromen rond de British Isles, dus aan de hand daarvan kan ik het van uur tot uur bekijken, maar dat is zo omslachtig en ook dan krijg je geen helder beeld, ik althans niet.
Om een voorbeeld te noemen: ik wil nu graag weten hoe laat ik van Vlaardingen moet vertrekken, richting Dover en verder het Engels Kanaal in, om - met een schip dat zelf tien mijltjes in huis heeft - een zo gunstig mogelijk tij te hebben. Dat wil zeggen: zorgen dat je voor het tij aan naar Dover vaart en dan zo dat het tij bij het passeren van Dover juist keert zodat je ook na Dover weer een tij mee krijgt. Of lukt dat alleen vanuit het westen, dus komend vanuit het Engels Kanaal?
Dat weet ik niet meer en dat wil ik graag bekijken.

Misschien komt er nog iemand met een oplossing en anders ga ik toch Brown's Tidal Streams maar aanschaffen.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Getijstromen

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Als je inmiddels een Ipad hebt dan Tucabo Tidesplanner 12 downloaden uit de appstore.
(gratis met single day restrictie of betaald voor 7 days of full year licence).
Geeft behalve wereldwijd getijden ook tidal streams voor Uk en Noordzee.

Groeten,
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Getijstromen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Bert.
Nee, nog geen iPad; bij mijn volgende bezoek aan Holland zal dat er wel van komen. Hopelijk is dat binnen enkele weken.
De iPad begint hier net door te dringen. Als er een jaar geleden naar vroeg, dan keken ze je aan en zeiden: "Die dingen? Nee, die verkopen we niet. Die wil niemand hebben."
Nu is dat anders, maar verwacht geen goede adviezen of voorlichting.

Ik wil in Holland eens even rustig kijken en proberen en zien wat voor mij - hier - het meest geschikt is.
Zodoende.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Getijstromen

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik heb al een tijdje een tablet in gebruik en ik moet zeggen dat dit een verslavend apparaat is. Het is geen iPad maar een Qware met het Android besturingssysteem die stukken goedkoper zijn. Het is belangrijk dat de app(lication) 'Market' erop staat want daarmee kan je gemakkelijk Apps downloaden en die zijn er genoeg.

Zelf heb ik de apps AD.nl, NU.nl, Telegraaf, NOS Teletekst, Weerradar, Uitzending Gemist en nog een aantal anderen, allemaal gratis, erop staan. En niet te vergeten Wordfeud wat vroegere Scrabble heette. Alle woorden worden tegen een woordenboek gecheckt en wel of niet goedgekeurd, dus geen gezeur meer over rare woorden..... Dat speel ik met familie en vrienden en is momenteel razend populair hier. Met de app Ebook Reader kan je ook e-books lezen. Kortom een aanrader.

Het gevolg is dat ik de PC bijna niet meer aan heb staan en dat spaart weer stroom..... De emails bekijk ik eerst via webmail op de tablet maar het verwerken ervan doe ik op de PC vanwege het toetsenbord dat stukken sneller werkt. Een kort tekstje tikken met de aanraaktoetsen gaat nog wel. Er zit wel een beschermtas bij met ingebouwd toetsenbord van een kleiner formaat dan die bij de PC. Omdat ik met tien vingers werk is dat bijna niet te doen, mijn vingers passen er nauwelijks op. Kombuispraat check ik altijd bij de koffie met de tablet op de bank.

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Re: Getijstromen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Er zijn sites waar je alle Wordfeud woorden met de beschikbare letters kunt vinden, Ferry.
Op deze manier gaat de lol er al gauw af.
Er gaat niets boven mijn eigen door de tand des tijds aangetaste scrabblebord, bepaalde letters met hoge waarde kan ik daar, indien ik ze nodig heb zo pakken. :)
Valsspelen mag wel zolang niemand het in de gaten heeft. :wink:
Zo ging dit vroeger ook met Stratego.
Wat dit met getijstromen te maken heeft???
Door de stroom afgedreven van het eigenlijke onderwerp. :)
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Getijstromen

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik weet het Jos. Zelf wil ik daar geen gebruik van maken maar ik heb er een paar onder mijn tegenspelers die allerlei woorden uit de hoed toveren waarvan ik het sterke vermoeden heb dat die nooit tot hun woordenschat kunnen behoren. Des te leuker om ze te kloppen! Panta Rhei - alles stroomt. Stroomt het te hard dan kan er rookontwikkeling optreden, dus wel uitkijken.....

Er bestaat het gratis programma QuickTide van de hand van Wim Blankenstijn. De uitvoering van 2012 kan gebruikt worden van het Duitse Wad tot de Belgisch/Nederlandse grens en voor de Engelse havens tussen Lowestoft en Dover.

De oorspronklijk Engelse naamgenoot geeft voor bijna 8 UK pond de getijgegevens van de gehele Engelse kustlijn en die van Ierland. De Europese kustlijn reikt van zuidelijk Holland tot voorbij Gibraltar.Het programma werkt als een soort schuifliniaal.

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Re: Getijstromen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bij Nedgulftankers voer ik met een kapitein die in de Golf van Biscaye de snelheid aanpaste om met hoogwater Ouessant te ronden om op deze wijze maximaal stroom mee te pikken met bestemming Rotterdam.
Met andere ouwes op de Gulftankers probeerde ik dit onderwerp wel eens aan te snijden, maar die vonden dit niet zo belangrijk.
Tja, ik was maar een simpele derde stuurman. :wink:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Getijstromen

Bericht door K.Brouwer »

Zo uit het "bleute heuft"....Bij de HSM had men het altijd over twee getijden mee en een tegen.Dat punt lag altijd bij Dover.

Totale desinteresse bij ouwe's kwam veel voor Jos,heb hier zelf ook de nodige voorbeelden van mee mogen maken. Ook iets anders dan het gebruikelijke doen was vloeken in de kerk.Ze namen niet eens de moeite om je voorstel eens aan te horen,laat staan het eens na te rekenen/kijken. Neem maar van mij aan dat ik heel wat in die kerk heb staan vloeken toen ik de ouwe mocht uithangen, en......hier altijd voordeel mee heb behaalt ( soms ook wel eens stiekum God op m'n blote knietjes heb lopen bedanken dat hij me nu niet tegenwerkte) :wink: .

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie