de aardbeving

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Hingstman
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jul 2004 21:26
Locatie: Heerhugowaard

de aardbeving

Bericht door Hingstman »

Zoals bekend is er dit weekend een aarbeving geweest in de buurt van Sumatra. Ik verwacht dat iedereen inmiddels wel weet wat voor gevolgen dat op het land (en vooral aan de kust) heeft gehad, maar ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen of je ook iets merkt van zo'n beving als je op zee zit.
Ik heb stage gelopen aan boord van de Nedlloyd America, en nu zag ik dat deze ten tijde van de beving ter hoogte van Colombo was. Ik ben nu wel benieuwd of degenen aan boord van dat schip iets gemerkt hebben.

Heeft iemand al iets gehoord uit die omgeving?
met vriendelijke groet
Brenda en Pa

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Hallo Brenda en Pa,
Alles goed daar in HHW?

Van zeebevingen merk je op zee niet vaak wat.
Zo'n vloedgolf heeft in diep water (zoals b.v. de grote oceaan, of Indische oceaan) een snelheid van 1000km/uur.
Bovendien is de hoogte niet opvallen hoog, vaak maar een rimpeltje van enkele tientallen centimeters. Wel is de golf erg lang, je kunt dus meer spreken van een plotselinge niveaustijging.
Pas in ondiep water bouwt zo'n golf op, en wordt afgeremd.
Al dat water wordt dus een hoge muur van water, in dit geval wordt er over 10m gesproken. Daarachteraan komt dus een hele massa water.

Je kunt het huis ook uitproberen, ga eens naar b.v. het Geestmerambacht, daar heb je een heel flauw oplopend strand.
Gooi nu een redelijk zware steen zover mogelijk in het water (mag wel niet, maar ach....)
Je ziet dan dus kringen, en dus ook golfjes naar het strand toe komen.
Je zult dan ook zien dat de beweging aan de vloedlijn vrij heftig is.

Aan boord merk je er in diep water dus niets van.
Daar waar het water ondieper wordt, merk je er dus wel wat van.
Zo worden er ook veel vissers vermist, die vermoedelijk verrast werden door een muur van water.

Heb je geen contacten a/b die je per email kan vragen of ze iets gezien hebben?

Groeten,

Eric Goedhart
Portugal
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Joke

Bericht door Joke »

Heel veel kan ik je er niet over vertellen.... wat ik wel weet is dat er jaren terug, bij de grote aardbeving in Kobe, er een Nedlloyd boot in de haven lag en dat er bemanningsleden uit hun kooi vielen.
K.B.

zeebeving

Bericht door K.B. »

Heb dit verhaal van de toendertijd als 1e stuurman varende man gehoord
en dus niet zelf meegemaakt.

Ze voeren in de '70-er jaren met een van de "Atlantic Line" schepen
over de Saba bank toen men plotseling het gevoel kreeg dat men met het schip "over een wasbord voer". Men kon dit gebeuren niet plaatsen en is
toen op tegenkoers gegaan om te kijken of dit zich weer voordeed. Niet
dus. Later hoorde men op een van de eilanden dat er rond die tijd een lichte aarbeving was geweest. Dus men heeft aangenomen dat daar dat
"wasbord varen gevoel"vandaan is gekomen.

Zo waarheidsgetrouw mogenlijk naverteld....Groeten,K.B.
A Vriend
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

aardbeving

Bericht door A Vriend »

Het was in 1959 of 1960 dat wij onderweg naar Agadir waren en opeens een hoge diening kregen op zee terwijl er geen wind stond. We hadden geen verklaring tot we hoorden dat Agadir verwoest was door een aardbeving. Wij kregen nieuwe orders voor Casablanca.Dit was met de Mathilda van Dammers v d Heide. Vr gr Ab
Joke

Bericht door Joke »

Een paar jaar geleden lag manlief in Algarije. Hij stond zich net te scheren toen die hele boot begon te bewegen en er een hoop kabaal was. GVD dacht ie.... die kamelenneukers slopen m'n boot en hij als een speer naar boven, scheerschuim en bloed op z'n kin :wink: , toen ie buiten keek zag ie een hoop stof, een paar kranen die verzakt waren en honderden mensen die in paniek rond renden...... Inderdaad, hij lag in de aardbeving.
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Brenda, op de site: www.landinzicht.be kun je de Belg Thomas Siffer volgen die met vrouw in kind al twee jaar rond de wereld zeilt in de MERCATOR.

Op moment van de ramp lag hij voor de kust van Thailand voor anker, hij beschrijft precies wat hij gisteren meemaakte, ook staan er al foto's bij zijn verslag (dagelijkse rapporten).


Bert.Romeling.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Holy F.ck!!!
Wat een verhaal.
Ik heb het er koud van gekregen......
Heb er verder even geen woorden voor....

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Arie Ros
Berichten: 988
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:35
Locatie: Ijmuiden

Bericht door Arie Ros »

Hallo mensen, wil even wat kwijt,

Mijn zoon is in phuket aan het duiken ,want hij is met verlof daar.
Hij moest zijn visum verlengen en ging daarom met een bootje naar Birma, hij was net een uurtje weg toen die ellende begon, hij is er gelukkig goed afgekomen ,maar al zijn bezittingen die in zijn vakantiehuisje waren zijn weg maar dan ook weg ook met huisje en al.
Hij heeft wel een engeltje bij hem gehad en daar zijn wij blij om, maar voor heel veel mensen is het een echte nachtmerrie die eigenlijk niemand wil meemaken, en wens iedereen sterkte om dit verschrikkelijke leed te kunnen dragen.
A.Ros
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Arie, inderdaad is dat geluk hebben en gelukkig heb je ook meteen bericht gekregen dat het Ok met hem was.
Maar zijn vrienden en kennissen die achtergebleven zijn.
Jou en je zoon in ieder geval veel sterkte toegewenst.
Jos


Plaats reactie