Historie pakketbootje Rotterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
martenTDI

Historie pakketbootje Rotterdam

Bericht door martenTDI »

Wie o wie kan mij helpen in de zoektocht naar de historie van mijn boot.
Ik heb een boot gekocht die in 1925 in Rotterdam gebouwd is en daar dienst heeft gedaan als pakketbootje.
De boot is 9 meter lang, 2,25m breed en steekt 0,7 meter diep.
Er staat een Claeys motor in eveneens uit 1925, 1 cilinder 14 pk.

Ik denk dat de boot voor Spido heeft gevaren alleen kan ik dit nergens terug vinden.
Hier een paar fotos in diverse kleuren die ik bij de koop erbij had gekregen en zelf gemaakt heb.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog een foto waarvan ik denk dat het de boot is, links boven in de hoek, alleen de roef is maar te zien.
Afbeelding

Kent iemand dit schip of scheepjes van Spido? Ik had al een tip gekregen dat het de Zandplaat zou zijn, maar die lijkt er volgens mij weer niet op..

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Historie pakketbootje Rotterdam

Bericht door Roy »

't Is allemaal niet zo makkelijk hoor !.
Dat passagiersschip zou de "Oranjeplaat" van de Spido kunnen zijn. Van oorsprong voer dit schip in Noordhollandse wateren, zoals in het Noordzeekanaal en het Noordhollandkanaal.
Die politieboot heet "Politie X" en is na verkoop sportvisser geworden welke vanuit Den Helder opereerde.

Nu je eigen scheepje.
Is het misschien in de scheepspapieren terug te vinden of ze de naam FIX met een nummer er achter gehad heeft ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
martenTDI

Re: Historie pakketbootje Rotterdam

Bericht door martenTDI »

Dat het niet makkelijk was, daar ben ik ook al achter..
In de papieren is niet veel terug te vinden, wel een aantal cijfercodes en wat onderhoudsblaadjes van een aantal jaren.
Ik ga nog eens zoeken of hetgeen wat jij zij ergens terug te vinden is.
martenTDI

Re: Historie pakketbootje Rotterdam

Bericht door martenTDI »

Ik kan niets vinden wat op Fix zou lijken.
Wel kreeg ik een foto van iemand wat erg op mijn boot lijkt, maar ik denk dat de boot op de foto groter moet zijn.
http://collecties.gemeentearchief.rotte ... 57&doc_bes
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Historie pakketbootje Rotterdam

Bericht door Bob R.I.P. »

Met of zonder geschiedenis: Het blijft een heel mooi bootje.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Historie pakketbootje Rotterdam

Bericht door Roy »

Toch zou het leuk zijn als er wat meer over bekend zou worden.
Misschien is het een idee om eens op een achteloze zaterdagmiddag wat buurtkroegen bij het Schiehoofd te bezoeken en aan wat oude krasse knarren te vragen of zij wat over die Fix scheepjes kunnen vertellen. Want daar lagen ze n.l. altijd.
Best wel een leuk klussie dunkt me. Gesteld dat je dan alles opschrijft, want op het eind van de middag heb je zelf ook geen meter zicht meer..., ben ik bang. :wink: :idea: :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
martenTDI

Re: Historie pakketbootje Rotterdam

Bericht door martenTDI »

Haha :-D Ik vaar er gewoon heen in de zomer! Ik ga proberen bij Fix eens te informeren. Spido kan ik geen info los krijgen.
We blijven zoeken!
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Historie pakketbootje Rotterdam

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Mooi bootje....wat ik mis is een windscherm en daar bij behorende nylon kap voor slechte dagen,ziet het er ook méèr uit als een kruisertje, of is dat de bedoeling niet?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
martenTDI

Re: Historie pakketbootje Rotterdam

Bericht door martenTDI »

Mart Hoogedoorn schreef:Mooi bootje....wat ik mis is een windscherm en daar bij behorende nylon kap voor slechte dagen,ziet het er ook méèr uit als een kruisertje, of is dat de bedoeling niet?
Ja het is nog de bedoeling om dat er op te maken, maar dan alleen voor slechte dagen idd!
Maar het moet beslist niet op een strijkijzer jacht achtig ding gaan lijken..


Plaats reactie