Tankercleaning

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Tankercleaning

Bericht door gerardN »

Nou Theo en Harry, je zal het niet geloven, maar ik Google al heel wat jaartjes. Vanaf dat Google bestaat en daarvoor met Altavista, Vindex, Zoekprof, Yahoo, Copernic en nog anderen. En natuurlijk met de juiste kernwoorden. Dus dat weet ik wel. Harry's advies uiteraard opgevolgd, maar in al die uitkomsten van zoekmachines heb ik nergens iets gevonden, waarbij men over de temperatuur van de crudeoil praat.

Maar nu komt het!!!! Ik zoek alleen in het Nederlands om de doodeenvoudige reden, dat ik dat het prettigste vind. En nu blijkt heel simpel volgens een paar zinnen van Co en Jeroen, dat je crudeoil in het geheel niet behoeft te verwarmen omdat het redelijk vloeibaar is. En wat een simpel antwoord. En dat was mijn vraag waar het om ging. Ik zelf heb maar heel weinig met crudeoil gevaren, want het was meestal ijzererts en zoveel tanker-ervaring heb ik nou ook weer niet. Het was meestal koffie, hout, katoen en dat spul waar ze wollen sokken van breien, zoals ik al zei.

Wat het schrijven betreft. Dat is voor mij puur een hobby. Ik behoef er geen poen aan te verdienen, maar wel een beetje lol. En als het kan graag een beetje naamsbekendheid, waar daar doe je het toch ook voor. Misschien breek ik ooit nog wel eens door? Een beetje ijdelheid komt er ook aan te pas. Maar geld er aan uitgeven doe ik minimaal. Ik heb mijn lesje geleerd bij Kirjaboek, want dat viel behoorlijk tegen. Geen enkel advies gekregen en kosten 450 Euro. Ik bleek het Buenos Aires complot nu zelf te hebben uitgegeven, terwijl ik dacht dat zij de uitgever waren. "In samenwerking met" heet dat. Inmiddels is er een herziene versie uit met een professionelere letter en de tekst is geheel herzien (door mijzelf uiteraard). Kosten weer 35 Euro. Ik ben maar naar Boekscout gegaan. Daar kost een uitgave je niets(gratis) en ze geven je (weer)gratis advies. Voorwaarde van Boekscout.nl is, dat je zelf veel aan promotie moet doen en daar ben ik dagelijks mee bezig. De promotie naar bladen etc. kost heel veel tijd en research kost minstens zoveel tijd. Maar daar hebben we ook Google Earth voor en je eigen kennis en ervaring die je in je leventje hebt opgedaan. Dus veel geld besteed ik er niet aan. Voor mij blijft het een hobby. Maar ik ben er dagelijks uren mee bezig. Mijn vierde boek staat nu in de steigers met de voorlopige titel "Paniek in Europoort". Vandaar natuurlijk mijn research. Maar ik woon bijna in Europoort, dus ik stap op mijn fietsje en de research begint.
Trouwens een mooie recensie over "GOEREE IN ZWAAR WEER" in de Blauwe wimpel, de Schuttevaer en het Algemeen Dagblad. De recensie (letterlijke tekst) van De Blauwe Wimpel druk ik hieronder af.

groeten.
Gerard Nijmeijer.

"GOEREE IN ZWAAR WEER"
Dit is een werkelijk uitstekend geschreven crimi, spannend met een uitstekende kennis van zaken. Zowel van de sportvisserij als van de zeevaart en alles wat daar aan vast zit. De auteur kent Goeree, de wateren, de zee, de vaarwegen en havens op zijn duimpje. Soms lijkt het wel of de auteur zelf dit avontuur heeft meegemaakt, zo levensecht is het geschreven. Niet zo verwonderlijk, want Gerard Nijmeijer heeft als scheepswerktuigkundige vele zeereizen gemaakt o.a. bij de Kon. Holl. Lloyd en op de ertstankers van de NETM. Hij is ook een hartstochtelijk zeevisser.

Het verhaal.
Op het Zuid-Hollandse eiland Goeree spelen zich zaken af, die het daglicht niet kunnen verdragen. Een sportvisser, Jelle Reedijk, wordt gechanteerd. Enkele ongure types hebben ontdekt dat Jelle zich bezig houdt met stiekeme visverkoop aan restaurants. Ze zetten Jelle er toe aan om van een kleine vrachtvaarder, die vaart tussen Manaus in Brazilië en IJmuiden/Beverwijk, bij lichtplatform Goeree drugs over te namen in zijn visboot. In het begin ziet Jelle het probleem niet echt, omdat hij er zelf een flinke duit aan overhoudt. Totdat hij ernstig in de problemen komt. Ondertussen ontstaat grote onrust onder de bevolking van Goeree na het vallen van een aantal slachtoffers. De overheid probeert de situatie in de hand te houden. Maar of dit lukt… Dit is werkelijk een boek om ademloos te lezen en dus een aanrader voor wie van een zeer spannende roman houdt die op werkelijkheid gestoeld is.
Wim van der Veer (De Blauwe Wimpel, april 2012.


gr.
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tankercleaning

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

nu blijkt heel simpel, dat je crude in het geheel niet behoeft te verwarmen omdat het redelijk vloeibaar is
Niet "redelijk vloeibaar" maar gewoon vloeibaar of zelfs dun vloeibaar, afhankelijk van de plaats waar het gewonnen wordt. Je kunt het eventueel zo in je stoomketel verbranden en zelfs je diesel erop laten lopen, al is dat wel een bloedlinke bezigheid omdat alle lichte bestanddelen er nog inzitten. De samenstelling is achtereenvolgens van licht naar zwaar: LPG, benzine, kerosine, diesel en stookolie, waarna dan asfalt en teer overblijven, het "residu" waarvan ik me nog herinner dat we dat op de ouderwetse lagere school nog leerden wat dat was, resdidu.

Ergens op dit forum heb ik mijn eigen ervaringen met het stoken van crude oil al eens beschreven en ook hoe je het geschikt kunt maken om in je stoomketel te stoken, zonder gevaar te lopen dat je met de hele handel de lucht ingaat. Als je het in de sloptank een dag of twee, drie op 55° C houdt, zijn de (gevaarlijke) lichte bestanddelen eruit en hou je een medium fuel over. Die kun je zo in de ketel verstoken, zij het dat je dan wel met een paar dingen rekening moet houden, maar dat voert hier nu te ver.

Maar crude is dus heel zeker geen dikke of stroperige vloeistof die je moet verwarmen. Jeroen deed dit immers ook al heel duidelijk uit de doeken.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Tankercleaning

Bericht door Bob R.I.P. »

Toch moest in de winter in de Middellandse zee al de stoomverwarming op de tanks om de crude redelijk vloeibaar te houden. Het scheelde meteen een mijltje of wat in snelheid.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
gerrit heinen

Re: Tankercleaning

Bericht door gerrit heinen »

Hallo Bob,
Ben je niet in de war met de verwarming op de zware olie (bunker) tanken, wat in de motor of ketels verbrand wordt?
Want het verwarmen van crude oil maakt geen verschil in gewicht alleen in volume.

Groeten
Gerrit
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tankercleaning

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ladingverwarming bij.
Met de Caltextankers maakten we regelmatig reizen met heavy fuel, dan moest de lading altijd verwarmd worden en stond ik dagelijks te "tempen" bij de tengen. :)
Maar crude...ik kan me hiet herinneren dat dit ooit verwarmd werd.
Tijdens lossen moest de stuurman van de wacht de glands van de centrifugaalpompem regelmatig met de hand controleren, met stookolie werden ze af en toe wel heel erg heet.
"Gaat jij effe an de glenne voele, leeraar?" vroeg Pompman Wout Leurs me dan. :)
"Want die goudvinke hebbe der geen zin an".
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tankercleaning

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bovendien zijn er maar weinig grote crude carriers - zeg, schepen van meer dan 200.000 dw - die heating coils hebben. Ik heb er wel een stuk of wat geïnspecteerd die verwarmingsspiralen op de bodem van de ladingtanks hadden, maar daar hebben we er geen enkele van uitgebracht. Ik had het wel duidelijk als punt op mijn inspectielijst staan: Coiled? De slopers hadden ze graag vanwege het materiaal waar die heating coils van waren gemaakt. Was dat mangaanbrons? Ik weet het werkelijk niet meer.

Als ik Clarkson's "Tanker Register" van 1984 zo eens naloop dan zie ik wel grote tankers met coils, maar ze zijn ver in de minderheid. Een VLCC waar toevallig mijn oog op viel, was de RUDOLPH PETERSON van 250.000 dwt, in 1972 gebouwd bij Verolme op Rozenburg onder klasse bij het American Bureau of Shipping, onder Liberiaanse vlag.
    • Afbeelding
Die had van alles wat: Gunclean fixed tank cleaning van Alfa Laval, Butterworth portabele tank cleaning en gedeeltelijk COW. Maar die had ook heating coils. COW werd pas in 1978 verplicht voor tankers boven 20.000 dwt.
Het schip was eigendom van de Union Bank in Los Angeles, is nooit van eigenaar gewisseld en werd in 1986 in Kaohsiung gesloopt.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Tankercleaning

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik weet het haast wel zeker dat de lading verwarmd werd. Het was wel een klein bootje, vergeleken met de VLCC die later kwamen. Dit was een tanker van ongeveer 35.000 ton (Reze Shah the Great).

Ook op een schip met smeerolie (Cinulia) moest soms een bepaalde tank verwarmd worden. Zeker hele zware smeerolie.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Tankercleaning

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dus als hij een bakkie heeft gehad, meldt hij zich wel.
Hallo allemaal,

Mede door " drukke werkzaamheden elders"........( lees het omhakken van Hoge bomen voor het plaatsmaken van een plekkie voor een werkplaatsie)....heb ik tot mijn spijt niet de aandacht aan jullie kunnen schenken die ongetwijfeld "terecht" zou zijn geweest.

Ik ben net eventjes " vliegensvlug" over de bovenstaande opmerkingen gegaan en kan daarop eventjes als volgt antwoorden ( niet noodzakelijk in volgorde van belangrijkheid :mrgreen: )

1) Theo heeft duidelijk mijn prijslijst van enkele jaren geleden gebruikt, de huidige prijs is Can $ 500/uur.
( maar ja het is die Grieken niet kwalijk te nemen....die lopen soms een beetje achter :oops: )
2) Gerard heeft moeite met het Googhuluh ondanks dattie dat al jaren doet.....en dan lees ik dattie "slechts in het Nederlands Googhult" omdat dit zoveel makkelijker is.....'tis jammer Gerard maar voor dit soort informatie moet je toch echt in het Engels aan de gang....dat is nou eenmaal " de taal van de scheepvaart"
3) En uuh.......... wat betreft het " anderen helpen" Gerard..........ik heb dat vele jaren van m'n leven een prioriteit gemaakt.....( in vele gevallen met stank voor dank!) en heb daar o.a. van geleerd dat " gratis advies heel zelden wordt gewaardeerd"....e.e.a. blijkt ook hier want als je had gedaan wat ik vertelde :

Google " crude oil washing" ( da's Engels dus!!!)....DAN komt er een prak informatie uit mijn spreeuwenkassie waar je vrolijk een paar weeekies op kunt studeren...

4) Inderdaad Jossie.......da's " zonder voorrijkosten" :lol:
5) en uuuuh...nee ik heb geen behoefte om mijn steeds mistiger wordende geheugen betreffende dit soort " regelementen en andere reguliere zaken" weer aan te scherpen..............daaaar gaat een ontiegelijke hoop tijd inzitten en heden ten dage is er weinig voor nodig ( die regelementen veranderen met de regelmaat van de klok!!!!)....en je zit verkeerd oftewel je bent niet " up to date"....en het heeft weinig zin om met zo'n onderwerp te gaan zitten ouwenelen over " vroegaah deden we dit zus of zo".........want in 90% van de gevallen is dat dan een achterhaalde zaak............MET NAME bij het gassiefree en tanken wassen etc.......is dit van toepassing.! Vandaar dat ik mijn opmerkingen begon om te zeggen dat dit:

1) een specifiek gecertificeerd onderwerp is, zowel wat de installatie als de procedures betreft!!
2) dit onderhevig is aan de geldende Marpol regelementen.

Sukses met je onderzoek.

PS.je: Om zeker te maken dat ik hier niet uit m'n nek zit te eikelen heb ik zojuist eventjes " crude oil washing" in het Google orgeltje gestopt met het verzoek dit op het Internationale Internet na te kijken............daar komen ZOVEEEL responses uit......daaaar wordt je echt "nait goud" fan.....IMO regeltjes, kursussen, checklijssies........" you name it"

Dus toch eventjes wat aan je Spreeuwenkassie sleutelen Gerard :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Tankercleaning

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Met de O.B.O Ogden Ebro enige reisjes met tankverwarming gevaren ,en ook de Innertgas melochem bij.Vraag me niet wat dat voor ladingen waren en waar dat geladen werd...De naam ben ik vergeten.Wél herriner ik me de ellende van het nà het butterwaschen met bloedheet water( die ouwe kwam steeds vragen om meer stoom op mijn wachten)dat wij machinisies en oilers òòk de ruimen in moesten om die verdomde verwarmings serpetijnen los te koppelen en naar ik meen aan de onderkant van de luiken op te bergen.Dat duurde enige dagen dus verdiende je deze reizen ècht wel je vaste overtime centjes :roll: Die ruimen moesten brandschoon zijn voor de volgende lading port meestal in zuid brazielie ,Rio Grande Do Sul e.a,waar sojabeans geladen werden 60.000 tonnetjes :roll: Och de beloning was groot,het duurde wel een weekje om vol te raken...en de butse leeg...ja alle twee :cry:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie