Tankercleaning
Tankercleaning
Hallo Kombuizers,
Ik zou graag iets willen weten over de huidige vorm van tankercleaning. Wie wil mij helpen, want hoe dat proces thans in zijn werk gaat weet ik echt niet. Destijds voer ik kort op een tanker en ik herinner me, dat er op zee werd gebutterwashed, waarna het vuile water werd verzameld in een slobtank. Dat met stookolie vervuilde water werd vervolgens midden op zee overboord gepompt en "klaar was Kees". Maar hoe gebeurt het tegenwoordig? Ik stel me voor, dat een schip in Europoort is gelost, bijv. bij de MOT op de 1e Maasvlakte of in een van de 8 petroleum havens. De tanks zijn leeg gepompt naar de wal, wat is dan de volgorde? Wordt er inert gas ingelaten in de lege tanks en worden de tanks op zee weer gebutterwashed of worden de tanks al onmiddellijk in de haven schoon gespoten met heet water, waarbij vervolgens het vuile mengsel meteen de wal op wordt gepompt en het bij cleaningbedrijven wordt gereinigd?
Hopenlijk is er een kombuizer-expert, die mij uit de droom kan helpen. Een en ander is van belang voor een van mijn boeken met de toekomstige titel "Paniek in Europoort."
vr.gr.
Gerard Nijmeijer
Ik zou graag iets willen weten over de huidige vorm van tankercleaning. Wie wil mij helpen, want hoe dat proces thans in zijn werk gaat weet ik echt niet. Destijds voer ik kort op een tanker en ik herinner me, dat er op zee werd gebutterwashed, waarna het vuile water werd verzameld in een slobtank. Dat met stookolie vervuilde water werd vervolgens midden op zee overboord gepompt en "klaar was Kees". Maar hoe gebeurt het tegenwoordig? Ik stel me voor, dat een schip in Europoort is gelost, bijv. bij de MOT op de 1e Maasvlakte of in een van de 8 petroleum havens. De tanks zijn leeg gepompt naar de wal, wat is dan de volgorde? Wordt er inert gas ingelaten in de lege tanks en worden de tanks op zee weer gebutterwashed of worden de tanks al onmiddellijk in de haven schoon gespoten met heet water, waarbij vervolgens het vuile mengsel meteen de wal op wordt gepompt en het bij cleaningbedrijven wordt gereinigd?
Hopenlijk is er een kombuizer-expert, die mij uit de droom kan helpen. Een en ander is van belang voor een van mijn boeken met de toekomstige titel "Paniek in Europoort."
vr.gr.
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Re: tankercleaning
http://www.dalmeiclean.com/oil%20tanker%20cleaning.htm
http://www.tankcleaning.de/4057-Tank-cl ... guide.html
misschien heb je aan bovenstaande artikel iets.
http://www.tankcleaning.de/4057-Tank-cl ... guide.html
misschien heb je aan bovenstaande artikel iets.
Re: Tankercleaning
Hallo J.Haver,
Allereerst bedankt voor de info. Maar het is niet eenvoudig. De artikelen vergen flink wat studie en kennis van het engels. Doe mijn best.
groet,
GerardN.
Allereerst bedankt voor de info. Maar het is niet eenvoudig. De artikelen vergen flink wat studie en kennis van het engels. Doe mijn best.
groet,
GerardN.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Re: Tankercleaning
Goedemorgen,
Laatst nog een Tanker Familiarization cursus gehad van een oud Shell stuurman, en onderstaand blijkt tegenwoordig een effectieve manier voor het reiningen van crude oil tanks.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crude_oil_ ... il_washing
Groeten
Laatst nog een Tanker Familiarization cursus gehad van een oud Shell stuurman, en onderstaand blijkt tegenwoordig een effectieve manier voor het reiningen van crude oil tanks.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crude_oil_ ... il_washing
Groeten
Re: Tankercleaning
Er is in ieder geval heel wat ten goede veranderd vergeleken met mijn tankertijd. En dat was ook wel nodig.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Re: Tankercleaning
Ik heb e.e.a. bestudeerd en begrijp een beetje wat crude oil washing is, ofschoon ik het zelf natuurlijk nooit heb gezien. Ik probeer het maar een beetje visueel voor me te zien. Het schoonspoelen/spuiten van de tanks met het verwarmde crudeproduct uit de lading zelf.
Maar gebeurt dit wassen dan op het moment dat de tanker wordt leeggepompt naar de wal? En wordt er dan tegelijkertijd inert gas (uitlaatgas van de motoren of ketels?) boven in de tanks toegelaten? Dit alles zal toch wel de ligtijd in de haven verlengen lijkt mij. Dit washen kan toch niet op zee gebeuren als het ladingolie is?
Ondank de artikelen uit Wikipedia toch nog wel wat vraagjes. Wie wil me helpen?
groet,
Gerard Nijmeijer
Maar gebeurt dit wassen dan op het moment dat de tanker wordt leeggepompt naar de wal? En wordt er dan tegelijkertijd inert gas (uitlaatgas van de motoren of ketels?) boven in de tanks toegelaten? Dit alles zal toch wel de ligtijd in de haven verlengen lijkt mij. Dit washen kan toch niet op zee gebeuren als het ladingolie is?
Ondank de artikelen uit Wikipedia toch nog wel wat vraagjes. Wie wil me helpen?
groet,
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
dan kunnen we een mooie wereld baren.
- Co
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Tankercleaning
Dag Gerard,
Vanwege het feit dat er met water wassen op de grotere tankers, statische electriciteits wolken in de tank ontstonden is men inert gas gaan toepassen.
COW wordt gedaan door een klein deel van de te lossen crude onverwarmd via vaste tankwas machines (draaibaar- en met roterende armen) tijdens de lossing langs de tankwanden te spuiten. Tijdens de lossing wordt het volume van de crude opgevuld door inertgas in te blazen. De druk hangt af van de fan en de instelling van PV kleppen en dek-seal.
Nu is het voor mij bijna 30 jaar geleden op de tt Schelderix.
Daar draaiden we 120 ton stoom van 62 bar tijdens het lossen dus de ketel gaf genoeg inertgas met voldoende laag zuurstof!
Uitlaatgassen van een dieselmotor kunnen hiervoor niet gebruikt worden: teveel zuurstof!
Hoe het nu is op motor tankers weet ik niet echt.
Niet alle motor tankers hebben namelijk volledig stoom gedreven lading pompen dus de kleinere ketel(s) leveren domweg niet genoeg inertgas.
GRoeten van Co.
Vanwege het feit dat er met water wassen op de grotere tankers, statische electriciteits wolken in de tank ontstonden is men inert gas gaan toepassen.
COW wordt gedaan door een klein deel van de te lossen crude onverwarmd via vaste tankwas machines (draaibaar- en met roterende armen) tijdens de lossing langs de tankwanden te spuiten. Tijdens de lossing wordt het volume van de crude opgevuld door inertgas in te blazen. De druk hangt af van de fan en de instelling van PV kleppen en dek-seal.
Nu is het voor mij bijna 30 jaar geleden op de tt Schelderix.
Daar draaiden we 120 ton stoom van 62 bar tijdens het lossen dus de ketel gaf genoeg inertgas met voldoende laag zuurstof!
Uitlaatgassen van een dieselmotor kunnen hiervoor niet gebruikt worden: teveel zuurstof!
Hoe het nu is op motor tankers weet ik niet echt.
Niet alle motor tankers hebben namelijk volledig stoom gedreven lading pompen dus de kleinere ketel(s) leveren domweg niet genoeg inertgas.
GRoeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Tankercleaning
Hallo Co,
Bedankt voor je antwoord. Langzaam wordt alles een beetje duidelijker. Je schrijft dat de crude onverwarmd tegen de wanden wordt gespoten tijdens het lossen. Daar kijk ik wel van op, want is die crude onverwarmd verpompbaar? Dan is het toch te dik om met kracht te verspuiten?
GerardN
Bedankt voor je antwoord. Langzaam wordt alles een beetje duidelijker. Je schrijft dat de crude onverwarmd tegen de wanden wordt gespoten tijdens het lossen. Daar kijk ik wel van op, want is die crude onverwarmd verpompbaar? Dan is het toch te dik om met kracht te verspuiten?
GerardN
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Re: Tankercleaning
Co,
En dan jouw vraag nog hoe het op kleinere motortankers gaat. Hoe komen ze daar aan voldoende inertgas? Hebben ze daar speciale ketels of heaters tbv de afgassen voor aan boord? Wat dat betreft ben ik weer aan een echte excursie toe, zoals ik 50 jaar geleden meemaakte op een Shelltanker (Vitrea), die toen bij Wilton Feyenoord in het dok lag.
gr.
GerardN
En dan jouw vraag nog hoe het op kleinere motortankers gaat. Hoe komen ze daar aan voldoende inertgas? Hebben ze daar speciale ketels of heaters tbv de afgassen voor aan boord? Wat dat betreft ben ik weer aan een echte excursie toe, zoals ik 50 jaar geleden meemaakte op een Shelltanker (Vitrea), die toen bij Wilton Feyenoord in het dok lag.
gr.
GerardN
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
dan kunnen we een mooie wereld baren.