Zeevaart in zonder ervaring

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob Heikoop

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door Bob Heikoop »

Ik studeer tegenwoordig aan de zeevaartschool op Terschelling (HBO na MBO) en merk daar dat mede door de kleinschaligheid de band onderling wel beter en hechter is. Toch heb ik het in Rotterdam nooit ervaren als leerfabriek en heb er mijn inziens toch de nodige kennis gekregen om het water op te gaan. Afijn, het meeste leer je toch in de praktijk..

Met vriendelijke groet,
Bob Heikoop

Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door Ragnar »

Ik heb in Rotterdam ooit eens een Chemie en Olie curus moeten volgen met meerdere collega's, kan over de school zelf niet veel goeds vertellen, leraren die kennis missen (zouden zo af en toe eens een reisje a/b moeten doen om up-to date te blijven) Denk dat dit meer in het algemeen is bij elke Zeevaartschool. Komende uit Vlissingen vond ik de school ronduit een nare ervaring, groot en nagenoeg geen persoonlijk contact. Iets wat je bij Vlissingen en Terschelling wel degelijk hebt. Het ennigste wat ik als postief heb ervaren was; de hele ploeg in hetzelfde hotel en snacht's naar die oh zo leuke amusement barretjes met die zogenaamde vriendinnetjes. Ik heb daar menig collega hun maand salaris erdoor zien gaan. (weet niet of het nog bestaat maar club white's is leuk voor een avondje)

Ik moest een jaar of 5 terug weer naar Rotterdam voor me DP advanced, Terschelling had op die datums geen cursus dus, moest wel. Dit was in het gebouw naast de cruise-terminal, leraar ziek, krijg je een of andere project manager van Heerema die het wel even zal uitleggen. Hoop bla bla over hoe het wel zou moeten en ik tenzame met mijn mede-leerlingen waren verkeerd opgevoed over het DP gebeuren. Weet dat Heerema helemaal geil is van de safety maar, zijn ook bedrijven waar er productie moet worden geleverd. Kortom wederom een slechte ervaring. In de ochtend een beetje duf luisteren naar dat gellul over hoe goed de Balder wel niet is, who cares..... Ik werk niet bij Heerema dus, kom op met dat certificaatje. Overigens was het savonds wel iedere avond feest in de kroeg, leuke klas en goede vrienden aan over gehouden.

Terschelling ben ik meerdere malen geweest omdat, de Zeevaartschool uit Vlissingen hun leerlingen graag ervaring wilde opdoen op hun simulators voordat we op stage gingen (weet je in ieder geval een beetje hoe een radar er van dichtbij uitziet) Later tijdens mijn periode bij Vroon moest ik hier weer naartoe voor Ship Handling en DP. Kan zeggen dat het trainings-centrum zeer goed is, persoonlijk contact met de leraar, waar je later op de dag een biertje mee drinkt op het terras. Open sfeer en een kleine klas (6 personen) Tijd is niet belangrijk, sommige dagen tot 8 uur achter de simulator, biertje in de kroeg en donderdag kan je rond 10 uur in de ochtend op de boot naar huis. Voor cursussen raad ik Terschelling aan, school durf ik niks over te zeggen, leek net een concentratie kamp met die belachelijke uniformpje's, uit de tijd. Kan je beter naar de Marine gaan.
Mennojan

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door Mennojan »

Bob Heikoop schreef:
Mennojan schreef:En leuker dan die leerfabriek in Rotterdam! Over het algemeen weiger ik uit principes om naar Rotterdam te gaan..
Het is zo leuk als dat je het zelf maakt, heb een prima tijd in Rotterdam gehad. Vanwaar je weerstand tegen het STC?

Met vriendelijke groet,
Bob Heikoop
Natuurlijk is het zo leuk als dat je het zelf maakt maar Eric geeft heel goed de punten weer wat er in 'onze' ogen mis is daar. Persoonlijk hou ik liever van de sfeer en de kleinschaligheid die IJmuiden en bijvoorbeeld ook Terschelling biedt. Ik vind het dan ook leuk om op kleine(re) schepen te varen om dezelfde redenen :) Maargoed, wellicht is het anders als dat je 4 jaar op het STC zit, het langste wat ik er achter elkaar gezeten heb is 2 weken maar vaak waren het cursussen van een week.
Eriks

Werken en reizen, is het te combineren?

Bericht door Eriks »

Hallo Kombuisgangers!

Ik ben nieuw op kombuispraat, ik weet niets van scheepsvaart, en ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden..:)

Ik ben 19 jaar, heb net mijn atheneum afgerond, en wil de wereld verkennen.. Mijn plan is om dit jaar in Azië te gaan backpacken. Het doel van de reis is mijn horizon te verbreden, zien wat daarbuiten allemaal leeft. Al spittende in de geschiedenisboeken stuitte ik op het levensverhaal van Ho Chi Minh. Wat mij aan hem inspireerde (en zeker voor mijn reis), is dat hij rond mijn leeftijd de wereld introk als hulpje op een schip.

Ik vroeg me af of dat nog steeds mogelijk is. Of het nog steeds mogelijk is om (simpel gezegt) op een schip te stappen, en zo werken en reizen te combineren. Ik ben bereid om elk klusje aan te pakken op het schip dat er ook maar is. Moet ik hiervoor ook een bepaalde vooropleiding hebben genoten, bepaalde papiertjes bezitten en worden er überhaupt mensen voor een enkele reis aangenomen op een schip?

Ik weet niets van de scheepsvaart, en juist dat trekt me zo, het zou perfect passen bij het doel van mijn reis: mijn horizon verbreden..

Benieuwd wie mijn vragen beantwoorden kan! :-D

Erik Vrielink
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en juist dat trekt me zo, het zou perfect passen bij het doel van mijn reis: mijn horizon verbreden..
Nou ik ken persoonlijk een paar " Vrielink's".....( misschien wel/niet familie van je???) die dat ook hebben gedaan en zou daar haast een boekje over kunnen schrijven.........

Gewoon naar een Groningse/Amsterdamse/Rotterdamse reder bellen en aanmonsteren als " licht-matroos" ( Spliethof heeft een groot Internationaal vaargebied!!) voor een flinke lange reis.......NIET een paar armzalige weeekies en dan weer terug met "verlof" dus!!!!!.........klep dicht ( HOUDEN) en met je flikker aan het werk EN je ogen en oren heeel goed de kost geven...........DOE dat....( dus nait d'r alleen oaver proat'n mar DOEN mien jong!)......voor een jaar of 2...( misschien op verschillende schepen??) EN........je hebt GEGARANDEERD een bredere horizon ( EN je gaat weer rappido "ALS een SPEER" terug naar school!!! :oops: )

( Kijk die Ho Chi Min ging VAST niet naar zee met een goede opleiding in z'n zak, maar om " de kost voor het eten te verdienen!!".........hier op Kombuispraat zijn nog steeds verschillende " Kombuizers" die ook op hun 19e (OF eerder) al of niet met een opleiding naar zee gingen........IK ben d'r nog NOOIT eentje tegen gekomen die "er minder van was geworden"!)
die "er minder van was geworden"!
Wat ik WEL heb gezien ....IS ...vele schaapjes werden van de bokken gescheiden!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie