Zeevaart in zonder ervaring

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
JanZwiers

Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door JanZwiers »

Dag allemaal

Ik ben ene jongeman van 24 jaar uit het noorden. Ik heb een hbo opleiding afgerond in de richting van economie/management.
Ik ben op het moment fulltime aan het werk nadat ik vorig jaar na mijn eindstage bij mijn stagebedrijf een baan kon krijgen.

Het werk is uiteindelijk te veel kantoorwerk en ik zie verder geen perspectieven voor mijzelf bij dit bedrijf, wil totaal wat anders.

Ik heb 2 keer op een boot gewerkt in de binnenvaart als matroos/assistent kok (zonder papieren) en mijn moeder komt uit een schippersfamilie. Zo doende heb ik vele verhalen gehoord die mijn opa en oma moeder/tante hebben meegemaakt.

Op basis hiervan wil ik ondanks mijn redelijk goed betaalde baan en opleiding de scheepsvaart in. Ik heb wel een aardig cv maar deze heeft verder geen relevantie met de scheepsvaart.

Mijn vraag is hoe kan ik op deze leeftijd aan een baan komen in de scheepsvaart waarbij ik snel omhoog kan klimmen? Ik ben bereid om bij te leren, maar wil liever niet vanaf 0 beginnen. Ben ik aantrekkelijk voor een rederij? Hoe kom ik bij een rederij binnen met mijn cv/achtergrond?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt voor degene die uberhaupt de moeite nemen hiervoor:)

sjakie

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door sjakie »

Hallo,

In principe zou het beter zijn om een opleiding te volgens als MAROF, stuurman alle schepen of als werktuigkundige, alleen dit duurt 4 jaar. SWTK (kleine handelsvaart) kun je doen in 3 jaar. Helemaal als HBO’er ben je natuurlijk wel wat te intelligent, om te gaan varen als matroos. Maar het is mogelijk, ik denk niet dat veel rederijen op zo iemand als jouw zitten te wachten, maar er zijn ook uitzendbureaus en die zien overal wel brood in, ook in Nederlandse matrozen. Bijv.:

http://www.tos.nl/nl/vacature/matroos_z ... rt,matroos,

En er zijn talloze uitzendbureaus meer, waar zoals Oceanwide, Redwise, etc. waar je zou kunnen solliciteren.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door v+d »

Hoppa, intelligentie heeft niet veel met opleiding te maken.
Er zijn natuurlijk intelligente matrozen en domme gezagvoerders,ze komen hier allemaal wel eens voorbij :wink:
Of je al dan niet snel omhoog klimt hangt vaak van de omstandigheden af en je werkomgeving.
Belangrijk is je werk leuk en boeiend te vinden en je te herinneren dat je je niet zover moet laten bevorderen dat je de zaak niet meer aan kan.
Een goede stuurman is niet per definitie een goede gezagvoerder :mrgreen:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

ondanks mijn redelijk goed betaalde baan
Het lijkt niet verstandig om nu alle schepen achter je te verbranden, Jan.
Maar dat je liever wilt gaan varen kan ik me heel goed voorstellen. :)
Rudi Visser

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door Rudi Visser »

Goedemorgen,

Je kunt je ook aanmelden voor een versnelde opleiding, bij bijvoorbeeld het STC in Rotterdam. Waarschijnlijk moet je dan wel instromen bij SMBW (schipper machinist beperkt werkgebied) om daardoor verder te gaan tot marof <3000 GT en vervolgens alle schepen.

SMBW duurt ongeveer 20 weken, en daar behaal je wel al je stcw certificaten om bijv. schipper te worden op een multicat of tender tot 500 gt of als matroos te varen op allerhande schepen. Uiteraard na het behalen van de verplichte vaardagen.

Groeten
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door Eric »

Die mogelijkheid heb je in IJmuiden ook, is toch dichter bij huis.
Meen zelfs dat de Maritieme Academie, die ook een vestiging in Harlingen heeft, ook daar SMBW en SWK aanbieden.
Ik geef les aan de SMBW en SWK klassen in IJmuiden.
Het is pittig, zeker als je nog geen affiniteit hebt met de zeevaart, maar wel te doen.

Gaan varen zonder papieren kan je echt vergeten.
Zelfs in de laagste functies zal je papieren moeten hebben, alles conform het STCW'95.
Alles wat geen officier (stuurman en/of machinist) is komt uit de lage lonen landen.
Als je al een Nederlander als matroos tegenkomt, is dat een ervaren matroos, bij wie het varen met de paplepel is ingegoten.
Dus naast een goede opleiding (zou inderdaad met SMBW beginnen, die is nog van laag niveau, duurt 20 weken en is een goede instap om daarna ooit eens SWK te doen) moet je ook diverse veiligheidscursussen doen, zoals Basic Training, Radar Observer, etc.

Veel succes!

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
JanZwiers

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door JanZwiers »

Alleen hartelijk bedankt voor de zeer bruikbare tips. Vooral de cursus van 20 weken is een optie om eventueel ergens binnen te komen met de juiste papieren + een cv.

Is er vervolgens niet een combinatie te bedenken waarbij aan boord werken en leren mogelijk is om langzamerhand betere papieren te krijgen? Ik verdien op dit moment bruto 2400 per maand en ga na de zomer richting 2650. Ik ben bereid om in te leveren maar wil niet 4 jaar lang als een student leven meer of 1800 euro.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja...als je steeds maar met die euro tekens voor je oogies blijft lopen,zou ik dat hele varen maar voor gezien houden,en mooi achter je bureautje blijven...al dan niet op een zwievelstoeltje mèt of zonder armleuningen.Een studentenuitkering van 1800 euro niet mooi genoeg??
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
JanZwiers

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door JanZwiers »

Bedoel het niet op die manier en 1800 euro is bij langer na niet ene studentenuitkering, doelde meer op beginnersloon. Ben zeker bereid om in te leveren, probleem is vind het zonde om weer ergens helemaal op 0 te beginne. WIl dus liever en werken en leren tegelijk om langzamerhand hoger op te komen, dan alleen maar leren..
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Zeevaart in zonder ervaring

Bericht door v+d »

Begin gewoon eens met een rederij aan te schrijven of een firma die zwaar transport doet(er zit een grote in het groningse).
Toen ik stopte met varen ging ik de helft in salaris achteruit,geen probleem,mooi van alles aangepakt en ergens een baantje gevonden in een machinefabriek.
Ze wisten daar niet wat een machinist eigenlijk deed en ik dacht,vanwege de naam,dat het een koekjesfabriek was.
Het is helemaal goed gekomen(vind ik althans),geen koekje gezien en tussen de middag een biertje halen werd me verboden.
Na vijven even bij elkaar zitten met een biertje ontaarde in klachten van de thuis, met de schaft, wachtende wederhelften.
Saaie toestand,ik werd al gauw op moeilijke klusjes gestuurd in het oostblok waar gek genoeg van alles gebeurde en mogelijk was.
In het land van de blinden is een oog koning,ik heb een poosje een oog gehad!
Het salaris werd vanzelf beter door een paar maal met opstappen te dreigen en er was geen hond die dat werk wilde doen.
Ik ben dus ook een tijdje die hond geweest die het wel wilde doen.
Veel geleerd,niet uit boekjes,maar door vieze pootje en door verkeerd doen en opnieuw beginnen.

Voordeel was dat, zelfs bij de S.M.N., je een harde leerschool had,je werd niet gespaard ,dat kwam later erg goed uit.

Hoe zit dat met jou? Ga je alleen voor de centen of wil je een gedeelte opofferen voor avontuur?
Als je eenmaal ergens werkt,goed verdient , spullen gaat verzamelen , een huis en een gezin komt het er niet meer van!

Of je moet gaan varen voor avontuur betwijfel ik,die bootjes liggen steeds korter binnen.
Wellicht kan iemand van de jongeren hier op dit forumje wel vertellen of varen nu nog avontuur is?


Plaats reactie