Definitie van steken

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
dawnbullock

Definitie van steken

Bericht door dawnbullock »

Beste mensen,

Ik ben vertaler van beroep en momenteel ben ik bezig een boek te vertalen met een behoorlijk aantal zeemanstermen. Meestal red ik me wel, maar ik kan de juiste (NL) definitie niet vinden van het woord "steken".

Als een schip gaat "steken", bv. tijdens een storm, wat houdt dit dan in?
De woordenboeken en naslagwerken hebben het alleen maar over een "steek", wat een bepaalde knoop is, maar verder wordt er niets gezegd over "steken".

Wellicht weet iemand het engelse equivalent, maar ik ben al erg blij met de beschrijving in het nederlands.

Alvast dank!

Gebruikersavatar
Joop de Jager
Berichten: 3175
Lid geworden op: 10 dec 2007 21:03
Contacteer:

Re: definitie van steken

Bericht door Joop de Jager »

Hallo,

Als een schip gaat steken, betekent dut dat het met de boeg tegen de golf richting gaat liggen.

Gr,Joop.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: definitie van steken

Bericht door jdbvos »

...goeie vraag...!

ik kom niet verder dan "laying by" (bijgedraaid liggen)

Maar vertalend Griekenland wordt zó wakker....en da's ook noggus een noutikus... :mrgreen:
Oost, west...ook best
beusekompeter
Berichten: 493
Lid geworden op: 17 jan 2006 19:25
Locatie: velserbroek

Re: definitie van steken

Bericht door beusekompeter »

En dan op de motoren langzaam vooruit.
neilki slip
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: definitie van steken

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

En geen vaart over de grond lopen.
Je rijdt dan a.h.w.over de golven heen.
Harry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: definitie van steken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »