naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

Kombuizers,
Ik wil dit topic beginnen omdat er erg veel verandert in het Europoortgebied. Er ontstaat een heel nieuw gebied voor de kust, waarvan het strand dit voorjaar al is opengesteld voor het publiek. Een schitterend nieuw strand, waar zelfs al voorzieningen voor het publiek zijn aangebracht. Een paar jaar geleden was ik op die plaats nog aan 't zeevissen met een visboot. Zo snel gaat dat allemaal. Er komen nieuwe havens bij en er is een grote vlakte ontstaan voor nieuwe industrie. Maar er is ook nieuwe natuur bijgekomen. Een deel van de natuur is verdwenen , maar er ontstaat ook weer nieuwe natuur. Er zijn enorme contrasten te zien in dit gebied. Maar ik vind het een spannend en prachtig gebied. Grote en kleine zeevaart, binnenvaart en enorme olie- en gas(LNG)terminals. Ik fiets er regelmatig met mijn fietsje naar toe vanuit Hellevoetsluis. Nee, geen elektrische fiets, gewoon flink doortrappen met de benewagen. Ik zie er van alles en schrijf er nu zelfs een boek over. Heel veel fotograveer ik en ik wil proberen te beginnen met de eerste fotoreportage. Ik hoop, dat jullie het leuk vinden. De voormalige Papegaaienbek, een geliefde sportvisplaats is bijna geheel verdwenen. Wat rest is een smal eilandje in het Beerkanaal/Calandkanaal. Deze zomer hoop ik nog veel meer foto's te kunnen maken, mits ik zelf een beetje heel blijf.
Gerard Nijmeijer
Bijlagen
anr 14. zicht op Voornse meer en Europoort.JPG
anr 14. zicht op Voornse meer en Europoort.JPG (261.86 KiB) 12096 keer bekeken
anr. 22. Europoort industrie.JPG
anr. 22. Europoort industrie.JPG (218.02 KiB) 12096 keer bekeken
a9.nr. ruime parkeerplaatsen voor MV 2.JPG
a9.nr. ruime parkeerplaatsen voor MV 2.JPG (151.83 KiB) 12096 keer bekeken
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.

Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

De volgorde is een beetje van streek. Het verhaal is dus om via de oude weg naar het voormalige Slufterstrand over de "Noordzee Boulevard" te gaan naar het nieuwe Maasvlakte 2 strand, waar je een uitzicht krijgt over MV2.
Bijlagen
a14.nr. op weg naar nieuwe Maasvlakte.JPG
a14.nr. op weg naar nieuwe Maasvlakte.JPG (246.29 KiB) 12091 keer bekeken
a2.nr  naar de nieuwe MV 2.JPG
a2.nr naar de nieuwe MV 2.JPG (127.47 KiB) 12091 keer bekeken
a1.nr. naar de nieuwe MV 2.JPG
a1.nr. naar de nieuwe MV 2.JPG (182.27 KiB) 12091 keer bekeken
a4.nr  weg naar de nieuwe Maasvlakte.JPG
a4.nr weg naar de nieuwe Maasvlakte.JPG (291.34 KiB) 12091 keer bekeken
a12.nr. MV 2 nog leeg en kaal.JPG
a12.nr. MV 2 nog leeg en kaal.JPG (253.53 KiB) 12091 keer bekeken
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Gerard,
Vroegaah ging ik met m'n Oom en Tante met het trammetje van Rotterdam Zuid langs den Briel naar de kust bij Oostvoorne, later kwam ik met tankers bij de BP raffinaderij ( en heb nog eens met de mooie auto van een vriend toendertijd daar in de sloot gezeten midden in de nacht...maaaar daaaar hebben we het NU niet over :oops: :lol: ) in de begin 1970ties heb ik nog een kleine schop zand bijgedragen aan Maasvlakte1 toen we daar met de splinternieuwe bakkenzuiger Sliedrecht 26 van Adriaan Volker aan de lopende band grote 1500 kuub bakken zand leegscheurden en oppersten......de foto's die je nu laat zien " zouden haast van toen kunnen zijn bij wijze van spreeken"....Ik stel het zeer op prijs dat je hier die foto's plaatst zodat ik deze nieuwe Maasvlakte2 hier heel makkelijk op 5000 km afstand kan volgen.....hartelijk dank.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

Hallo Harry,
Leuk dat je mijn "fotoreportagetjetjetje" waardeert. Ik hoop nog veel meer foto's te maken op mijn fietsie in Europoort. Maar ik moet er wel een beetje goed weer bij hebben en dat valt hier in Holland een bietje tegen. Heel veel regen en weinig zon. Niet goed voor de makrelenvangst, die kou en het koude zeewater. Ik heb nog een hele serie van de Dintelhaven liggen, waar ik gisteren ben geweest. Het is daar een broedplaats van een meeuwenkolonie. Je weet niet wat je ziet. Ik werd zelfs aangevallen door een meeuw, die mij een geweldige trap met zijn poten tegen mijn hoofd gaf (geen foto van dus!!). Bijna had ik een nekblessure. En hij liet een paar flodders achter op mijn jack. Leuke ervaring. Ik was op weg via de Dintelhaven over de Markweg naar de Pistoolhaven (Wat heeft de naam met pistool te maken??). En daar kwam ik bij de loodsen heli-port terecht. Leuk fietstochtje. Je kunt het helemaal volgen op Google Earth Street View. Maar de foto's volgen over een paar dagen.
groeten
GerardN.
Bijlagen
b10.nr. nieuwe strand MV 2.JPG
b10.nr. nieuwe strand MV 2.JPG (186.93 KiB) 12066 keer bekeken
a. ankerplaats voor de zeeschepen.JPG
a. ankerplaats voor de zeeschepen.JPG (19.72 KiB) 12066 keer bekeken
a.aparkeerplaatsen voor nieuwe MV 2.JPG
a.aparkeerplaatsen voor nieuwe MV 2.JPG (152.55 KiB) 12066 keer bekeken
a. natuur grenst aan Europoort.JPG
a. natuur grenst aan Europoort.JPG (371.74 KiB) 12066 keer bekeken
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

Deze moest er nog bij. Uitkijkpost op de zandplaten, waar gewoonlijk de zeerobben op liggen te zonnen voor het Voornse meer. In deze duinen, hier vlakbij op een honderd meter afstand, is in het voorjaar 2012 een helicopter neergestort.
gr.
GerardN
Bijlagen
b. a.nr.33. uitzicht op Voornse meer zandplaten.JPG
b. a.nr.33. uitzicht op Voornse meer zandplaten.JPG (157.93 KiB) 12058 keer bekeken
a1 nr. broedgebied langs de Dintelhaven.JPG
a1 nr. broedgebied langs de Dintelhaven.JPG (383.46 KiB) 12058 keer bekeken
a1 nr. Pistoolhaven.JPG
a1 nr. Pistoolhaven.JPG (199.5 KiB) 12058 keer bekeken
a1 nr. broedgebied aan de Markweg.JPG
a1 nr. broedgebied aan de Markweg.JPG (210.41 KiB) 12058 keer bekeken
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

Ik hoor zojuist vanavond op het TV-nieuws, dat de koningin het laatste stukje open water in MV2, dat nog rechtstreeks verbinding maakte met de Noordzee, heeft dichtgegooid. Heeft ze een flinke klus aan gehad. :lol: En nu maar vol bouwen, die kale vlakte. :wink: :!: :?:
GerardN.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door leo-shof »

Ik dacht dat,dat woensdag 11 juli ging gebeuren !
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
AnneKJ

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door AnneKJ »

Het trammetje van Harry op het strand van Oostvoorne. Misschien niet precies dezelfde locatie, maar wel in de buurt.


Grt.

Anne
Bijlagen
Oostvoorne3.jpg
Oostvoorne3.jpg (75.34 KiB) 11860 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door gerardN »

Hallo Anne,
Dat trammetje is nieuw voor mij, maar dat kan ook niet anders want in mijn jeugd lag ik op het strand van Castricum en Bakkum. Mooie historische foto. Wij zijn van Noord Holland naar het zuiden van Zuid Holland afgezakt. Da's nog geen reis naar Canada, Griekenland of Brazil.
gr.
GerardN.
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: naar Maasvlakte 2 en Europoort havens

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het trammetje van Harry op het strand van Oostvoorne
Tjaa Anne..........da's een mooi pikheetje geleden en roept weer vele en goede herinneringen op ik kan me niet meer herinneren dat we OP het strand uitkwamen.

Ten tijde van Maasvlakte1, in de begin 1970ties zat ik daar...terugkomende van de " Sliedrecht 26" midden in de nacht....eens hardstikke vast en tot aan de wieldoppen in het zand ( die bewuste Oom was er oook weer bij en ik kreeg al flink op m'n lazer ..NOU zitten we hier vast tot morgenochtend klootzak!)......TOT als door "a devine hand" ( net als die befaamde Italiaanse Schipper :oops: ) er een nknijter van een bulldozer " uit het donkere niets" op kwam daagen en ons keurig naar de harde weg sleepte. Ik was alleen maar bang dattie het komplete onderstel onder m'n Simca'tje weg zou trekken...maaaar het liep allemaal goed af......Leuke annekdote is dat bijna 35 jaar later diezelfde ouwe Oom (R.I.P.) dat verhaal.....rijkelijk gelardeerd met de stomme streken van ondergetekende.....hier een paar jaar geleden tot grote hilariteit aan m'n dochters zat te vertellen....had je hem eens moeten horen toen ik zei dat ik even razendsnel een bulldozer had geregeld!!!!!!


PS1
Terwijl ik niet precies de stopplaatsen meer weet...we stapten aan boord ergens "in Zuid" en boemelden dan naar het strand..ergens..ik meen bij den Briel stond er een grote molen....
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie