Mammoet plaatst een brug in Zutphen
Re: Mammoet plaatst een brug in Zutphen
Iets voorbij Zutphen,richting Lochem,is geen betonnen doos te zien en dat willen we graag zo houden.
Desnoods met zandzakken voor de deur
Desnoods met zandzakken voor de deur
Re: Mammoet plaatst een brug in Zutphen
Bedankt voor de fraaie reportage en uitleg.
Ik heb er van genoten.
m.v.g., Roy
Ik heb er van genoten.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Mammoet plaatst een brug in Zutphen
Hallo v+d ,
Prachtige reportage van het plaatsen van die mooie brug,je hebt er aardig wat tijd in gestopt ,bedankt voor het plaatsen en ons ook dat werk van Mammoet te laten zien.
Maar wat lopen er een boel lui met van die hesjes,allemaal wat gedaan ?
Groeten en nogmaals bedankt,
Jan
Prachtige reportage van het plaatsen van die mooie brug,je hebt er aardig wat tijd in gestopt ,bedankt voor het plaatsen en ons ook dat werk van Mammoet te laten zien.
Maar wat lopen er een boel lui met van die hesjes,allemaal wat gedaan ?
Groeten en nogmaals bedankt,
Jan
Re: Mammoet plaatst een brug in Zutphen
Jan,
de meeste lui met hesjes die je ziet staan of hangen zijn van de aannemer(oranje-REEF),voor metingen,stand-bij,bomen zagen.
Die kunnen niet veel uitrichten terwijl Mammoet met dat ding rondhuppelt. De jongens van Mammoet hebben net als de machinedienst vroeger veel uren waarop ze wachten op de dingen die komen gaan.
Balasten,ontballasten,transport etc. maar ze klauteren ook met zwaar gereedschap omhoog en sjouwen constant met heavy metal.
Ik denk dat s 'avonds bij die mannen de koek wel op is,vooral omdat ze lange dagen maken.(Mammoet heeft rode hesjes,maar het verschil valt ook wel op door de manier waarop ze bewegen,bij Mammoet gaat alles rustig en beheerst).
de meeste lui met hesjes die je ziet staan of hangen zijn van de aannemer(oranje-REEF),voor metingen,stand-bij,bomen zagen.
Die kunnen niet veel uitrichten terwijl Mammoet met dat ding rondhuppelt. De jongens van Mammoet hebben net als de machinedienst vroeger veel uren waarop ze wachten op de dingen die komen gaan.
Balasten,ontballasten,transport etc. maar ze klauteren ook met zwaar gereedschap omhoog en sjouwen constant met heavy metal.
Ik denk dat s 'avonds bij die mannen de koek wel op is,vooral omdat ze lange dagen maken.(Mammoet heeft rode hesjes,maar het verschil valt ook wel op door de manier waarop ze bewegen,bij Mammoet gaat alles rustig en beheerst).
Re: Mammoet plaatst een brug in Zutphen
Ja ook daar gaan ze voor safety & healtyv+d schreef: ,bij Mammoet gaat alles rustig en beheerst).
Hoe minder ongevallen en ziekte meldingen hoe beter
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Mammoet plaatst een brug in Zutphen
Hierbij nog drie afdrukken van stukkies uit de Stentor.
Op een ervan is het spul varend te zien.
Op een ervan is het spul varend te zien.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Mammoet plaatst een brug in Zutphen
Een mooie brug is niet lelijk
Er staat mij bij " van vroegaah" dat ze de eerste Brienenoord brug er ook min of meer "zo" inkachelden en later ook de tweeling ernaast........ik herinner me dat nog "waarschijnlijk" omdat in het midden van de vorige eeuw " Toen geluk nog heel gewoon was".....een rit naar Rotterdam ....vanuit de Sallandse dreven.....nou niet een alledaagse bezigheid was....
Er staat mij bij " van vroegaah" dat ze de eerste Brienenoord brug er ook min of meer "zo" inkachelden en later ook de tweeling ernaast........ik herinner me dat nog "waarschijnlijk" omdat in het midden van de vorige eeuw " Toen geluk nog heel gewoon was".....een rit naar Rotterdam ....vanuit de Sallandse dreven.....nou niet een alledaagse bezigheid was....
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Mammoet plaatst een brug in Zutphen
Harry,
de Brieneroordbrug is ter plaatse gebouwd met ,tijdelijke ,hulppeilers.
Opgeleverd in 1965 blijkt de brug nu in een zodanig slechte staat,dat ze binnen zes jaar gerenoveerd moet worden.
Er zijn nog wel eens problemen geweest met de bedieningsmechanieken wat tot lange rijen wachtende voertuigen voerde.
Van de later er naast gelegde brug is het, aanzienlijk lichter gebouwde, wegdekdraagdeel onderhevig aan haarscheuring.
In die tijd zat ik ergens op een kleine tanker in de Golf of Zuid-Amerika,ik was er dus niet bij en mijn geheugen geeft geen enkele reactie op deze brug.
Zutphen was iets makkelijker,dat doe ik met het (inmiddels) electrisch aangedreven rijwiel
de Brieneroordbrug is ter plaatse gebouwd met ,tijdelijke ,hulppeilers.
Opgeleverd in 1965 blijkt de brug nu in een zodanig slechte staat,dat ze binnen zes jaar gerenoveerd moet worden.
Er zijn nog wel eens problemen geweest met de bedieningsmechanieken wat tot lange rijen wachtende voertuigen voerde.
Van de later er naast gelegde brug is het, aanzienlijk lichter gebouwde, wegdekdraagdeel onderhevig aan haarscheuring.
In die tijd zat ik ergens op een kleine tanker in de Golf of Zuid-Amerika,ik was er dus niet bij en mijn geheugen geeft geen enkele reactie op deze brug.
Zutphen was iets makkelijker,dat doe ik met het (inmiddels) electrisch aangedreven rijwiel
-
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
- Locatie: Brookfield, Connecticut, USA
Re: Mammoet plaatst een brug in Zutphen
alleen het open gaande deel van tweede brugis ter plaatse gebouwed dacht ik, het grote brugge deel is voor tweede brug in gevaren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Brienenoordbrug
http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Brienenoordbrug
Re: Mammoet plaatst een brug in Zutphen
Hier het verhaal van Wipikedia
Het plan voor de Van Brienenoordbrug dateerde al uit de vroege jaren dertig. Tijdens de regering van minister-president Colijn werd een rijkswegenplan uitgewerkt waarbij ten oosten van Rotterdam een brug over de rivier zou komen. Het geld dat hiervoor gereserveerd was, werd echter voor de Maastunnel gebruikt. Na de oorlog werd pas weer in 1959 nagedacht over de Ruit van Rotterdam. Het bouwwrijp maken van de grond nam een aanvang voor of in 1961. Rond 1962 stelde de gemeenteraad de naam van de brug vast. De Van Brienenoordbrug dankt zijn naam aan het onderliggende Eiland van Brienenoord, het oord van A.W. baron van Brienen.
De brug is in zijn geheel ter plaatse gebouwd. Om de boog te kunnen bouwen werden tijdelijk twee hulppijlers in het water gebouwd. De kenmerkende diagonale kabels waar het wegdek aan is opgehangen, geven de constructie een grote vormvastheid. Dit bleek mogelijk door de bijzondere verhoudingen van de boogvorm. Het ontwerp van ir. W.J. van der Eb van Rijkswaterstaat was voor zijn tijd revolutionair slank en transparant, en heeft later vele gebouwde bruggen geïnspireerd.[1]
De Van Brienenoordbrug werd door koningin Juliana feestelijk opengesteld voor verkeer op 1 februari 1965. Ook minister Jan van Aartsen was daarbij aanwezig.
De brug vormt de derde vaste oeververbinding na de opening van de Willemsbrug in het centrum van de stad in 1878 en de nog westelijker gelegen Maastunnel in 1942. In het zuiden sloot de nieuwe weg door middel van een groot verkeersplein bij IJsselmonde aan op de bestaande rijksweg 16 van de oude Stadionweg naar Dordrecht. Aan de noordkant hield het traject eerst op bij het Kralingseplein (bij het tegenwoordige Rivium), maar spoedig volgde de verlenging naar de Bosdreef en de Hoofdweg en in 1973 de aansluiting op de A20 op het Terbregseplein.[2]
[bewerken] Verdubbeling
De dubbele boog van de Van Brienenoordbrug, gezien vanaf het Eiland van Brienenoord, 2004.
Al snel bleek de capaciteit van de brug ontoereikend. In 1986 werd dan ook begonnen met een grootschalig project dat voorzag in een verdubbeling van de Van Brienenoordbrug en de toeleidende wegen. Om het scheepvaartverkeer zo min mogelijk te hinderen werd deze tweede boog niet ter plaatse gebouwd, maar in Zwijndrecht. In 1989 is de nieuwe boog, met een overspanning van 287,5 meter, naar zijn definitieve plaats gevaren, op slechts 15 centimeter ten westen (stroomafwaarts) van de oude brug. Deze operatie trok enorm veel publiciteit, onder meer doordat het gevaarte alleen via de Oude Maas en de Nieuwe Waterweg de Nieuwe Maas kon bereiken. Er moest daarnaast de Spijkenisserbrug, Botlekbrug en de Koninginnebrug worden gepasseerd. De overige scheepvaart is voor die gelegenheid stilgelegd. Op 1 mei 1990 is de tweede Van Brienenoordbrug in gebruik genomen.
De tweede (westelijke) boog is iets breder dan de oude. Vol trots meldde men dat het nieuwe wegdek van het beweegbare deel veel dunner was dan dat van de oude brug. In de zomer van 1997 bleek echter het nieuwe wegdek te dun en ontstonden vermoeiingsscheuren, waardoor de val (het bewegende gedeelte) tegen hoge kosten vervangen moest worden. Deze ontdekking vormde de aanleiding voor de oprichting van het meerjarige onderzoeksproject Problematiek Stalen Rijvloeren van Rijkswaterstaat.[3]
Het plan voor de Van Brienenoordbrug dateerde al uit de vroege jaren dertig. Tijdens de regering van minister-president Colijn werd een rijkswegenplan uitgewerkt waarbij ten oosten van Rotterdam een brug over de rivier zou komen. Het geld dat hiervoor gereserveerd was, werd echter voor de Maastunnel gebruikt. Na de oorlog werd pas weer in 1959 nagedacht over de Ruit van Rotterdam. Het bouwwrijp maken van de grond nam een aanvang voor of in 1961. Rond 1962 stelde de gemeenteraad de naam van de brug vast. De Van Brienenoordbrug dankt zijn naam aan het onderliggende Eiland van Brienenoord, het oord van A.W. baron van Brienen.
De brug is in zijn geheel ter plaatse gebouwd. Om de boog te kunnen bouwen werden tijdelijk twee hulppijlers in het water gebouwd. De kenmerkende diagonale kabels waar het wegdek aan is opgehangen, geven de constructie een grote vormvastheid. Dit bleek mogelijk door de bijzondere verhoudingen van de boogvorm. Het ontwerp van ir. W.J. van der Eb van Rijkswaterstaat was voor zijn tijd revolutionair slank en transparant, en heeft later vele gebouwde bruggen geïnspireerd.[1]
De Van Brienenoordbrug werd door koningin Juliana feestelijk opengesteld voor verkeer op 1 februari 1965. Ook minister Jan van Aartsen was daarbij aanwezig.
De brug vormt de derde vaste oeververbinding na de opening van de Willemsbrug in het centrum van de stad in 1878 en de nog westelijker gelegen Maastunnel in 1942. In het zuiden sloot de nieuwe weg door middel van een groot verkeersplein bij IJsselmonde aan op de bestaande rijksweg 16 van de oude Stadionweg naar Dordrecht. Aan de noordkant hield het traject eerst op bij het Kralingseplein (bij het tegenwoordige Rivium), maar spoedig volgde de verlenging naar de Bosdreef en de Hoofdweg en in 1973 de aansluiting op de A20 op het Terbregseplein.[2]
[bewerken] Verdubbeling
De dubbele boog van de Van Brienenoordbrug, gezien vanaf het Eiland van Brienenoord, 2004.
Al snel bleek de capaciteit van de brug ontoereikend. In 1986 werd dan ook begonnen met een grootschalig project dat voorzag in een verdubbeling van de Van Brienenoordbrug en de toeleidende wegen. Om het scheepvaartverkeer zo min mogelijk te hinderen werd deze tweede boog niet ter plaatse gebouwd, maar in Zwijndrecht. In 1989 is de nieuwe boog, met een overspanning van 287,5 meter, naar zijn definitieve plaats gevaren, op slechts 15 centimeter ten westen (stroomafwaarts) van de oude brug. Deze operatie trok enorm veel publiciteit, onder meer doordat het gevaarte alleen via de Oude Maas en de Nieuwe Waterweg de Nieuwe Maas kon bereiken. Er moest daarnaast de Spijkenisserbrug, Botlekbrug en de Koninginnebrug worden gepasseerd. De overige scheepvaart is voor die gelegenheid stilgelegd. Op 1 mei 1990 is de tweede Van Brienenoordbrug in gebruik genomen.
De tweede (westelijke) boog is iets breder dan de oude. Vol trots meldde men dat het nieuwe wegdek van het beweegbare deel veel dunner was dan dat van de oude brug. In de zomer van 1997 bleek echter het nieuwe wegdek te dun en ontstonden vermoeiingsscheuren, waardoor de val (het bewegende gedeelte) tegen hoge kosten vervangen moest worden. Deze ontdekking vormde de aanleiding voor de oprichting van het meerjarige onderzoeksproject Problematiek Stalen Rijvloeren van Rijkswaterstaat.[3]
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO