Impressies van cruise met C.Constellation Noorwegen Juni 201
Impressies van cruise met C.Constellation Noorwegen Juni 201
Zie ook het topic "Spitsbergen"
Vraag: Waar komt de X in de schoorsteen vandaan?
Antwoord: Celebrity Cruises is opgericht in 1988 als onderdeel van de Chandris group en werd in 1997 onderdeel van Royal Caribbean Cruises.
De -X- in de schoorsteen is de griekse letter Chi ofwel de C van Chandris.
Capaciteit 1950 passagiers en 999 crew.
Op deze reis waren 500 Nederlands sprekenden aan boord.
Koffers afgeven en inchecken bij de PTA ging heel vlot. Bij aan boord stappen verwelkomd met een glaasje "prik".Hut geinspecteerd, prima, 2p.bed,buro met stoel en kleine sofa. Sloepenrol in groepen (groepscode op sleutelkaart) verdeeld over casino,restaurants,theater etc.,zonder zwemvest. Per groepscode werden 2 bootnummers toegewezen.Werking zwemvest werd uitgelegd. Alle namen opgelezen en moesten bevestigd worden. Absenten werden opgespoord. Er mochten geen foto's of films worden gemaakt. Alles duurde 25 minuten. Direct daarna vertrek van Amsterdam.
Om 18.00 diner 1e tafel met 8 personen, allen Nederlanders, erg gezellige mensen.
Bediening vriendelijk en zeer service gericht.
Buiten de pieren helder weer, frisse wind NW Bf3. Om 20,45 op TV Ned-Dld teleurstellend 1-2.
Bij het naderen van de Noorse zuidkust prachtig weer, zonnig en windstil. Toch te koud om te zonnen aan dek, maar voor joggen bij temp. 7 C was het prima, 3 rondjes op dek 11 was 1 KM. Het passeren van de poolcirkel ging ongemerkt voorbij, dus geen Vikings of doopceremonie zoals op de "Century" in 2009.
Mogelijkheden genoeg en ruimte ook. Wordt vervolgd met Leknes
Groet Gerard
Vraag: Waar komt de X in de schoorsteen vandaan?
Antwoord: Celebrity Cruises is opgericht in 1988 als onderdeel van de Chandris group en werd in 1997 onderdeel van Royal Caribbean Cruises.
De -X- in de schoorsteen is de griekse letter Chi ofwel de C van Chandris.
Capaciteit 1950 passagiers en 999 crew.
Op deze reis waren 500 Nederlands sprekenden aan boord.
Koffers afgeven en inchecken bij de PTA ging heel vlot. Bij aan boord stappen verwelkomd met een glaasje "prik".Hut geinspecteerd, prima, 2p.bed,buro met stoel en kleine sofa. Sloepenrol in groepen (groepscode op sleutelkaart) verdeeld over casino,restaurants,theater etc.,zonder zwemvest. Per groepscode werden 2 bootnummers toegewezen.Werking zwemvest werd uitgelegd. Alle namen opgelezen en moesten bevestigd worden. Absenten werden opgespoord. Er mochten geen foto's of films worden gemaakt. Alles duurde 25 minuten. Direct daarna vertrek van Amsterdam.
Om 18.00 diner 1e tafel met 8 personen, allen Nederlanders, erg gezellige mensen.
Bediening vriendelijk en zeer service gericht.
Buiten de pieren helder weer, frisse wind NW Bf3. Om 20,45 op TV Ned-Dld teleurstellend 1-2.
Bij het naderen van de Noorse zuidkust prachtig weer, zonnig en windstil. Toch te koud om te zonnen aan dek, maar voor joggen bij temp. 7 C was het prima, 3 rondjes op dek 11 was 1 KM. Het passeren van de poolcirkel ging ongemerkt voorbij, dus geen Vikings of doopceremonie zoals op de "Century" in 2009.
Mogelijkheden genoeg en ruimte ook. Wordt vervolgd met Leknes
Groet Gerard
l
Re: Impressies van cruise met C.Constellation Noorwegen Juni
Vervolg
Zaterdag 16 juni 2012 aankomst op de rede van Leknes. Vanaf 09.00 regelmatige dienst met tenders naar de haven, eerst de mensen voor de tour, wij om 10.00. Kaartje kopen,met shuttlebus naar de stad,3,5 KM. Zonnig weer maar niet zo warm.
Leknes, een dorp van 2650 inwoners, stelt niet veel voor. Niet toeristisch ingesteld. .
Konden (na navraag bij VVV) geen bank of pin vinden om NKR aan te schaffen en euros hebben ze liever niet.
Na 2 uur hadden we de stad wel gezien. Als je geen tour kunt boeken kan je in dit soort havens net zo goed aan boord blijven. Passeerden op de terugweg de viskotter N49-VV (kan geen details vinden) en hebben op dek 10 achter met mooi uitzicht en een glaasje ons best vermaakt. wordt vervolgd
Gerard
Zaterdag 16 juni 2012 aankomst op de rede van Leknes. Vanaf 09.00 regelmatige dienst met tenders naar de haven, eerst de mensen voor de tour, wij om 10.00. Kaartje kopen,met shuttlebus naar de stad,3,5 KM. Zonnig weer maar niet zo warm.
Leknes, een dorp van 2650 inwoners, stelt niet veel voor. Niet toeristisch ingesteld. .
Konden (na navraag bij VVV) geen bank of pin vinden om NKR aan te schaffen en euros hebben ze liever niet.
Na 2 uur hadden we de stad wel gezien. Als je geen tour kunt boeken kan je in dit soort havens net zo goed aan boord blijven. Passeerden op de terugweg de viskotter N49-VV (kan geen details vinden) en hebben op dek 10 achter met mooi uitzicht en een glaasje ons best vermaakt. wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Impressies van cruise met C.Constellation Noorwegen Juni
Vervolg
16 juni 16.30 vertrokken van Leknes richting Spitsbergen. Maandag 18 juni aankomst Longyearbyen. Nog wat aanvullende info en fotos.
De ronde top is genaamd "Suikerberg". Daar er geheel geen bomen te zien waren, kwam de vraag hoe en waarom er alleen houten huizen te zien waren. De gids vertelde dat er wel bomen groeien op Spitsbergen,maar die worden niet hoger dan 15 cm. Huizen worden van hout gebouwd vanwege goedkope aanvoer (voornamelijk uit Rusland), eenvoudige bouw en betere isolatiemogelijkheid. Ook spoelt veel hout uit zee via de Golfstroom aan dat wordt gebruikt voor ruwe toepassingen zoals hondenkennels.
Hier een voorbeeld van begroeiing. Dit podium en het open terrein wordt gebruikt voor de zonnewende feesten. wordt vervolgd
16 juni 16.30 vertrokken van Leknes richting Spitsbergen. Maandag 18 juni aankomst Longyearbyen. Nog wat aanvullende info en fotos.
De ronde top is genaamd "Suikerberg". Daar er geheel geen bomen te zien waren, kwam de vraag hoe en waarom er alleen houten huizen te zien waren. De gids vertelde dat er wel bomen groeien op Spitsbergen,maar die worden niet hoger dan 15 cm. Huizen worden van hout gebouwd vanwege goedkope aanvoer (voornamelijk uit Rusland), eenvoudige bouw en betere isolatiemogelijkheid. Ook spoelt veel hout uit zee via de Golfstroom aan dat wordt gebruikt voor ruwe toepassingen zoals hondenkennels.
Hier een voorbeeld van begroeiing. Dit podium en het open terrein wordt gebruikt voor de zonnewende feesten. wordt vervolgd
l
Re: Impressies van cruise met C.Constellation Noorwegen Juni
Woensdag 20 juni.
Aankomst met tender in Honningsvag. De RIB's liggen al klaar. Met de bus naar de Noordkaap (plm 35 KM-usd 109 pp).
Landschappelijk niet aantrekkelijk. Een wegwijzer op de Noordkaap. Zwaar bewolkt en mistig. Zicht nihil. Van onder de boeg van de Prinsendam wordt vervolgd
Gerard
Aankomst met tender in Honningsvag. De RIB's liggen al klaar. Met de bus naar de Noordkaap (plm 35 KM-usd 109 pp).
Landschappelijk niet aantrekkelijk. Een wegwijzer op de Noordkaap. Zwaar bewolkt en mistig. Zicht nihil. Van onder de boeg van de Prinsendam wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Impressies van cruise met C.Constellation Noorwegen Juni
Vervolg
Sami handel op de pier van Honningsvag. Terug van RIB avontuur Na het overnemen van de loods vertrokken we om 17.30 richting Molde Donderdag 12 juni (hoera zomer).
Volle zeedag,grauw weer,geen zon, heiig en koud. Pas bij het passeren van Lofoten kwam de zon te voorschijn en werd het warmer 10-12C.
Vrijdag 22 juni Aankomst Molde.Schitterend weer, temp. 23C Korte kade, het schip stak achter zeker 80m uit.Met 6 lange trossen en 2 springs achter vastgemaakt aan de vaste wal. Bezochten de Domkerk met votiefschip. Strak ontwerp. Nogmaals Moldefjord We lagen aan de buitenkant van een insteekhaventje en half voor een jachthaven en zolang we gemeerd lagen konden deze scheepjes niet weg. Hier een paar van onze buren.
De fotos komen in het vervolg (kan ze nu niet meer plaatsen).
Wordt vervolgd
Sami handel op de pier van Honningsvag. Terug van RIB avontuur Na het overnemen van de loods vertrokken we om 17.30 richting Molde Donderdag 12 juni (hoera zomer).
Volle zeedag,grauw weer,geen zon, heiig en koud. Pas bij het passeren van Lofoten kwam de zon te voorschijn en werd het warmer 10-12C.
Vrijdag 22 juni Aankomst Molde.Schitterend weer, temp. 23C Korte kade, het schip stak achter zeker 80m uit.Met 6 lange trossen en 2 springs achter vastgemaakt aan de vaste wal. Bezochten de Domkerk met votiefschip. Strak ontwerp. Nogmaals Moldefjord We lagen aan de buitenkant van een insteekhaventje en half voor een jachthaven en zolang we gemeerd lagen konden deze scheepjes niet weg. Hier een paar van onze buren.
De fotos komen in het vervolg (kan ze nu niet meer plaatsen).
Wordt vervolgd
l
Re: Impressies van cruise met C.Constellation Noorwegen Juni
Vervolg
Hekschroefwater bij vertrek Molde. Deze ferries zag je frequent in deze omgeving. Gezien het prachtige weer in Molde hadden we goede hoop dat het de volgende dag in Bergen nu eens niet zou regenen.
Zaterdag 23 juni 2012 07.00 gemeerd in Bergen Aanvankelijk droog, temp 15C maar dreigend boven de bergen, dus wel regenkleding mee. En ja hoor, Bergen deed z'n reputatie eer aan.
Halverwege Bryggen kwam de regen en dat duurde de hele dag.
Zagen een oude bekende die ik vanwege obstakels niet goed kon opnemen. Bryggen, het stadsdeel met de oude houten huisjes,is sinds ons vorige bezoek in 2009 wel iets veranderd.Er zijn veel boetiekjes bijgekomen. De verbouwing gaat nog steeds door maar het antieke karakter blijft gespaard. Wordt vervolgd, laatste deel
Hekschroefwater bij vertrek Molde. Deze ferries zag je frequent in deze omgeving. Gezien het prachtige weer in Molde hadden we goede hoop dat het de volgende dag in Bergen nu eens niet zou regenen.
Zaterdag 23 juni 2012 07.00 gemeerd in Bergen Aanvankelijk droog, temp 15C maar dreigend boven de bergen, dus wel regenkleding mee. En ja hoor, Bergen deed z'n reputatie eer aan.
Halverwege Bryggen kwam de regen en dat duurde de hele dag.
Zagen een oude bekende die ik vanwege obstakels niet goed kon opnemen. Bryggen, het stadsdeel met de oude houten huisjes,is sinds ons vorige bezoek in 2009 wel iets veranderd.Er zijn veel boetiekjes bijgekomen. De verbouwing gaat nog steeds door maar het antieke karakter blijft gespaard. Wordt vervolgd, laatste deel
l
Re: Impressies van cruise met C.Constellation Noorwegen Juni
Vervolg en slot
Vervolgens met de Floibanen de berg op (300m) en genoten van het mooie, weliswaar natte, uitzicht over de stad. Ook aanwezig waren de Midnatsol en de Prinsendam (details bekend). Bij vertrek van de laatste aanloophaven in Noorwegen, richting Amsterdam. Groetjes
Gerard
Vervolgens met de Floibanen de berg op (300m) en genoten van het mooie, weliswaar natte, uitzicht over de stad. Ook aanwezig waren de Midnatsol en de Prinsendam (details bekend). Bij vertrek van de laatste aanloophaven in Noorwegen, richting Amsterdam. Groetjes
Gerard
l