Tonnage

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob
Berichten: 2992
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Tonnage

Bericht door Bob » 28 sep 2012 10:51

Hoe berekent men de tonnage van een schip? En er zijn zoveel soorten tonnages. Kan iemand of meerdere het uitleggen. Ik heb weleens gehoord dat met slimme truuks het laadvermogen vergroot werd en de tonnage verkleind werd, dit i.v.m. havengelden of zo.
Het item mag natuurlijk verplaaatst worden naar <Wie weet?> maar ik denk dat hier flink wat reacties op komen, zodat het beter is om een apart item te handhaven.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

louis holleman

Re: Tonnage

Bericht door louis holleman » 28 sep 2012 11:04

Bob,

ik pluk ff wat van Wikipedia:

Tonnenmaat Zeevaart

Deze definitie vervangt het registerton en drukt de grootte van een schip uit in een bruto tonnenmaat en werd ingegeven door het bestaan van al te veel uitzonderingen op de regels van Oslo. Zo werden bijvoorbeeld bij de Panamameting en de Suezmeting andere regels van berekening gehanteerd dan die van de conventie van Oslo.
Deze meetwijze werd van kracht op 18 juli 1982 en werd in 1994 internationaal verplichtend. Hierdoor worden alle schepen nu op dezelfde manier opgemeten. Het brutoregistertonnage en het nettoregistertonnage werden vervangen door respectievelijk de bruto-tonnenmaat en de netto-tonnenmaat. Nieuw is dat internationaal slechts één bruto- en één netto-tonnenmaat wordt aangehouden.
De bruto-tonnenmaat wordt berekend met een formule waarin het scheepsvolume onder het bovendek en de ingesloten ruimtes boven het bovendek is opgenomen. Het verkregen volume in m³ wordt vermenigvuldigd met een factor (een logaritme van de m³), waarna het gevonden getal onbenoemd is (dat wil zeggen geen ton of m³).
De netto-tonnenmaat is een onbenoemd getal dat in hoofdzaak de inhoud van de laadruimtes van het schip aangeeft voor het vervoer van goederen en passagiers. Bij de berekening van de netto-tonnenmaat wordt uitgegaan van de bruto-tonnenmaat, waarbij alle ruimtes die niet voor lading worden gebruikt (zoals ruimtes bestemd voor bemanning, navigatie en voortstuwing), worden afgetrokken.

Massa-eenheden

Deplacement (koopvaardij) of waterverplaatsing (marine) (Displacement Tonnage) is het gewicht van het schip mét de inhoud. Deze maatstaf berust op een wet in de fysica, ontdekt door Archimedes, die stelt dat het gewicht van een in water drijvend voorwerp precies gelijk is aan dat van het water dat door het voorwerp verplaatst wordt, met andere woorden: het gewicht van het gat in het water of de ruimte onder de waterlijn. Het wordt uitgedrukt in metrische ton (= 1000 kg), of soms longton (= 1016,0469088 kg).
Ledig schip (Light Ship Tonnage) is het gewicht van het schip, zonder lading, brandstof, passagiers en dergelijke.
Draagvermogen (Deadweight Tonnage, DWT) is het maximale deplacement verminderd met ledig schip. Het wordt ook uitgedrukt in m³, longton of metrieke ton. Men maakt soms nog een onderscheid tussen:
bruto-draagvermogen (Deadweight All Told, DWAT), dit is alles inclusief, dus meestal het zelfde als DWT
netto-draagvermogen (Deadweight Cargo Capacity, DWCC), dit is enkel de vracht die het schip kan laden

Er zal best nog wel aanvulling komen...

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Tonnage

Bericht door roy » 28 sep 2012 11:51

Hier heeft Bert, ( Compass ), de Boer eens een mooie uiteenzetting van gegeven met tekeningen er bij.
Misschien al een jaar of 6 geleden ?. Maar ja, waar staat het..............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen » 28 sep 2012 12:10

Als je op Tonnage Googled komt er "tonnen" aan informatie boven water zoals o.a. op deze en deze Wikipedia sites.

Ferry

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7249
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door Theo Horsten » 28 sep 2012 13:52

Het was altijd al ingewikkeld en het zal vast niet eenvoudiger zijn geworden. Daar zal iemand die daar dagelijks mee te maken heeft iets over moeten zeggen. Komt nog bij dat het Panamakanaal en het Suezkanaal ook nog weer eens apart meten - dat deden ze althans, maar het is alweer een mooi poosje geleden dat ik daar voor het laatst was, dus ik hou wijselijk mijn mond.
Ik weet wel dat in Singapore de maximum hoeveelheid bonded stores die je daarvandaan mocht meenemen destijds afhankelijk was van het netto-tonnage. Dus toen ik daar een nieuwe havensleper op kwam halen met een netto van 0 ton, hadden we een probleem. Gelukkig wist de agent ook daar een mouw aan te passen en gingen we toch met ruim voldoende vaatvernauwende en -verwijdende middelen naar zee.

Bob
Berichten: 2992
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Tonnage

Bericht door Bob » 29 sep 2012 13:12

Aan allen,

Hoewel ik toch al wat jaartjes op de PC werk, ben ik nog steeds niet gewend om zelf eerst te googlen als je met een vraag zit. Ook Wikipedia "vergeet" ik. Alles is terug te vinden, maar doen we dit allemaal dan ben ik bang dat alleen de keilenwinkel open blijft op dit forum. Iedereen alvast bedankt.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 393
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tonnage

Bericht door Knisten » 29 aug 2016 23:58

Geachte mede-kombuizers,
Voor de verandering eens even iets heel anders. In het kader van een project waarin ik tracht het nuttige met het aangename te verenigen, namelijk leren programmeren in Excel VBA en scheepsmodelbouw heb ik een vraag over de "Admiraliteits-constante". Meer specifiek, over één element van de formule welke hiervoor gebruikt kan worden.

Volgens TU Delft luidt de formule als volgt: Pb =( Δ2/3 x V3 ) / C , waarin

Δ in tonnen C 400 - 600 General Cargo schepen
V in knopen 600 - 750 Bulkcarriers en Tankers
Pb in kW 550 - 700 Koelschepen
350 - 500 Feeders
PK to kW= 0.7457 150 Oorlogsschepen

Duidelijk, dat wel, behalve dat ene element, namelijk de Δ in tonnen. Wat voor tonnen ? Er zijn er zoveel en een tamelijk uitgebreide zoekactie op Internet leverde niet het gewenste resultaat hetgeen natuurlijk te wijten is aan het feit dat dit niet mijn vakgebied is (en was !). Verder heb ik twee berekeningen uit de modelbouwwereld. Wanneer ik in beiden de gegevens van hetzelfde "originele" schip invoer krijg ik twee totaal verschillende uitkomsten hetgeen ook niet bijdraagt aan de duidelijkheid.
Tevens heb ik General Arrangement plannnen (origineel van de werf) tot mijn beschikking van o.a. twee vrachtschepen, een reefer, een bulkcarrier, een car-bulkcarrier en een log-bulkcarrier. Op geen van deze plannen komt het woord "deplacement" voor wat volgens Internet gebruikt zou moeten worden in deze formule.
Het toeval :) wil dat ik van één van de vrachtschepen - de "Marie Delmas" a.k.a. "Arya Pake", ook een Capaciteits plan heb en daar wordt "deplacement" meerdere malen gebruikt. En wel in een schaal voor de diverse diepgangen Heel erg uitgebreid.
Bij de minste diepgang , te weten 3.40 mtr is het (Navire Lège) 6238 ton in zeewater
Bij de grootste diepgang, te weten 9.58 mtr is het (Navire ????) 20841 ton in zeewater

Navire Lège vertaalt naar "lightweight"
Port en Lourde vertaalt naar "load carrying capacity"

Het deadweight tonnage is (volgens info van TU) Navire ???? minus Navire Lège en dan zou ik uitkomen op 20841 - 6238 = 14603 ton en inderdaad komt dit getal op de schaal voor alszijnde de Port en Lourde. Voor Navire ???? heb ik geen naam kunnen vinden, maar er wordt wel het "geladen deplacement" mee bedoeld en klopt met de schaal op het Capaciteitsplan.

Tot zover het zoek-, spit- en vertaalwerk. Interressant en leuk om te doen tijdens mijn revalidatie, maar nu de eerste vraag: Welke van die twee waarden dien ik in de formule te gebruiken ? Lightweight of "Loaded" weight ? Dat is me niet duidelijk geworden.

Zoals eerder gezegd, op alle plannen cq. tekeningen van de andere schepen wordt het woord deplacement niet genoemd en spreekt men daar alleen van Gross Tonnage, Net Tonnage en Deadweight. De tweede vraag luidt dus: Is er een manier om de informatie voor wat betreft het deplacement uit deze drie genoemde waarden te kunnen destilleren ? Wellicht zijn daar formules voor, zodat ik het e.e.a, door middel van VBA voor (en door) Excel zou kunnen -laten- uitrekenen ?

Ik ben benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen en daarom heb ik dit draadje maar in het topic Tonnage geplaatst alhoewel dat al een pikheetje niet gebruikt is geweest. Verderop in het forum nog bijdragen van Theo en Harry gezien, daar ga ik straks verder mee.

Als bijlage een plaatje van het Excel Userform wat ik tot zover in elkaar geflanst heb en waarin je alleen de gegevens van het origineel hoeft in te voeren om de gegevens voor het model te krijgen.

Vriendelijke groeten uit een nat Louisiana
Bijlagen
Userform4.jpg
Userform4.jpg (23.12 KiB) 1253 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen » 30 aug 2016 01:10

De waterverplaatsing is uit het lijnenplan van het schip te berekenen. Heb je dat niet dan moet er een schatting van gemaakt worden: Lengte x Breedte x Diepgang x Cb. De laatste is het blockcoëfficient die voor verschillende scheepstypen ongeveer bekend zijn.
image.jpeg
image.jpeg (16.02 KiB) 1237 keer bekeken
Er kan ook nog gewerkt worden met de ratio Cd die de verhouding aangeeft tussen de DWT en ∆. Hier worden in tabellen en figuren wat empirische waarden van deze coëfficient gegeven. Schneekluth geldt als een autoriteit op het gebied van scheepsbouw dus zal het wel kloppen......;)

Die Admiraliteitsformule moet wel zo geschreven worden: Pb = (∆^2/3 x V^3)/C dus ∆ tot de macht 2/3 of wel de derdemachtswortel uit ∆ in het kwadraat en V tot de derde macht, anders komen er rare getallen uit.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7249
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door Theo Horsten » 30 aug 2016 07:10

Om hier iets zinnigs over te zeggen, zou ik diep in de oude materie moeten duiken en daar heb ik op dit moment geen zin in. :oops:
Andere dingen houden me bezig en at werd tijd ook! Daarover later. :wink:

shassing
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door shassing » 30 aug 2016 08:24

Uitleg 'Tonnage' als te vinden in Ship Knowledge - Klaas van Dokkum
Bijlagen
Tonnage1.JPG
Tonnage1.JPG (147.09 KiB) 1197 keer bekeken
Tonnage2.JPG
Tonnage2.JPG (160.37 KiB) 1197 keer bekeken

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7249
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door Theo Horsten » 30 aug 2016 08:45

Ja, dat is zo - ik heb het boek in het Nederlands - maar Van Dokkum rept met geen woord over de admiraliteitsformule en daar gaat de vraag over.
Dus toch de oude dictaten maar weer eens van de bovenste plank gehaald en dan vind ik ...

Afbeelding
Δ in tonnen. Wat voor tonnen ?
Dat zijn tonnen van 1000 kg.

shassing
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door shassing » 30 aug 2016 09:25

Goed naslagwerk om 1-en-ander te vinden is Encyclopedia of Ship Technolgy van Wartsila (gratis te downloaden - ff googlen :P)
Bijlagen
Adm_Constant.JPG
Adm_Constant.JPG (39.96 KiB) 1180 keer bekeken

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Tonnage

Bericht door Erikdepooter » 30 aug 2016 17:15

Tonnage.

Aangezien jullie dit vooral serieus benaderen, hierbij een wat meer anekdotische aanvliegroute.
Als Shell-afvallige werd ik in '78 2e stuurman op het MS Susanna van de Equator-Noordlijn. En was dus nog niet bekend met dat andere, wat ruwere KHV-volkje.
Met wie je in elke haven kon stappen tot een totale black-out, waar de sterke verhalen van de bulkheads afdropen en de meesten hun schip als iets “eigens” beschouwden.
Als ze in havens elkaar tegenkwamen, pochten ze over hoe groot, sterk, snel, mooi of zwaar ze wel niet waren (hun boot dan). Afhankelijk van de hoeveelheid drank werd dat af en toe flink overdreven. Al waren het vergeleken met de gemiddelde VLCC allemaal potjes, maar dat telde blijkbaar niet.
Vervolgens was er altijd een winnaar (zeg 4000 ton DWT, 15 knopen, ijsklasse 1A, whatever) en een groot aantal verliezers (vanaf 500 ton, al waren dat weer BRTs). Die verliezers probeerden nog wel iets van dat moderne schepen geen karakter meer hebben of zoiets, maar het mondde steevast uit in een Groningse discussie op één van de achterdekken of in de kroeg.
Mijn taak was het dan om in de volgende haven weer nieuwe rollen verband, pleisters en jodium te regelen.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 393
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tonnage

Bericht door Knisten » 31 aug 2016 03:27

@ Ferry Nogmaals dank voor de info. Het font van de formule is tijdens de kopieerslag van Wordpad naar het forum verloren geraakt. Dankzij jouw info nog een site gevonden waar het e.e.a. nader wordt verklaard en stante pede gedownload ;)

@shassing Leuke info. Thanks. Altijd goed om achtergrond informatie te hebben en de Encyclopedia meteen gedownload.
Prijkt nu als een short-cut op m'n bureaublad !!! Je formule geeft goede resultaten.

@Theo Gelukkig had je de oude dictaten nog, waarvoor mijn dank. Alle beetjes helpen om tot een verantwoord resultaat te komen. Vind het een interressante materie.

@Erik Hou op over verband en pleisters..... heb ik de afgelopen maanden genoeg van gezien:D Maar toch dank voor de "vrolijke noot" in deze serieuze materie, kan me er wel iets bij voorstellen.

Aan allen dank voor de bijdragen, hoef ik mijn dagen tenminste niet in "gepaste ledigheid" door te brengen.Voortgang wordt t.z.t. gerapporteerd. Het ga jullie goed.
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen » 31 aug 2016 12:10

Geen dank! Voor de volledigheid hierbij nog een link naar het topic Containervaart waar een plot staat van de Admiraliteitsformule van de Emma Maersk en de Triple E containerschepen. Daaruit blijkt de grote invloed van de snelheid op het brandstofverbruik. Dat wisten we natuurlijk wel vanwege die V³ in de formule. Het werd vroeger aan boord al gezegd, de laatste klappies kosten het meest.....
image.jpg
Emma Maersk
image.jpg (150.62 KiB) 986 keer bekeken

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tonnage

Bericht door ferryvaneeuwen » 09 sep 2016 00:48

Knisten schreef:Excel VBA en scheepsmodelbouw
Ik was benieuwd naar de Van der Bussche methode voor het berekenen van modellen maar het internet is daar zeer zwijgzaam over. Wel zag ik dat ene Tom Gorman een boek getiteld "Scale Model Ship Propulsion" heeft geschreven waarin die methode aan de orde schijnt te komen.

Down scalen van een model lijkt eenvoudig maar is het niet. Om te beginnen moet het Froudegetal van het model overeenkomen met dat van het oorspronkelijke schip. Dat is nog wel te doen maar het is onmogelijk om hetzelfde voor elkaar te krijgen voor het Reynoldsgetal wat ook een vereiste is. Dat komt onder andere omdat het water niet op schaal is, de viscositeit bijvoorbeeld is veel te hoog, het water is te stroperig.
image.jpg
image.jpg (40.91 KiB) 794 keer bekeken
Er is ooit voorgesteld om de temperatuur van het water van de sleeptank op 90° C te brengen, de zogenaamde Saunatank. Bij die temperatuur klopt ook het Reynoldsgetal. Tegenwoordig kan dit wel in de vacuümtank van het Marin, waarin ook golven tot 21 meter kunnen worden gesimuleerd, eenvoudig worden getest en waarmee tevens cavitatie kan worden bestudeerd. In zo'n vacuümsleeptank is het water volledig op schaal.

Ik heb me ooit beziggehouden met modelbouw, vandaar mijn interesse. Mijn model van een havensleepboot vertoonde allerlei kuren. Het was ondermeer zeer windgevoelig en ging ik het ballasten dan was het ding niet vooruit te branden....... Het is lastig om het juiste vermogen, schroef en toerental te vinden die bij het betreffende model passen.
image.jpg
image.jpg (77.61 KiB) 794 keer bekeken
Het model staat al sinds jaar en dag op een kast in de woonkamer te verstoffen. Ik kan ' m toch niet weggooien vrees ik.....;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: japio59, MSNbot Media en 18 gasten