Vermist: Spes Vera

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Gert Schouwstra »

De Spes Vera is op 3 november 1910 in Den Haag voor het eerst gemeten. Het meetbriefnummer was H1451N.
De meetbrief spreekt van een stalen schroefstoomsleepboot van 30 pk, gebouwd in 1910 in Leiderdorp.
22,50 x 5,09 - 38,108 ton. Eigenaar G. de Muythere in Antwerpen.

In het Rijnvaartregister van 1935 staat deze sleepboot als volgt vermeld:
"Spes Vera" schipper/eigenaar G.J. de Muijttere te Antwerpen.
Gebouwd in 1910 te Leiderdorp. Stalen stoomschroefboot, 180 pk. 31,7 ton.
Laatste scheepsonderzoek, 9 oktober 1911 te Dordrecht.
Varend onder Belgische vlag met een bemanning 4 personen.

Mijn conclusie is dat er tussen 1910 en 1935 een zwaardere stoommachine, waarschijnlijk met bijbehorende ketel, ingezet is, wat ten koste is gegaan van 6,5 ton draagvermogen.

In het vorige (1910) en volgende (1956) Rijnvaartregister wat ik bezit, komt de sleepboot niet onder deze naam voor.

In het rijnvaartregister van 1892 staat een schipper C. de Muijter uit Antwerpen die met een Belgisch Rijnpatent op de Sulina voer. De Sulina was een sleep- of zeilschip, gebouwd in 1882 in St Ghislain, groot 328 ton. Is dat misschien nog familie?
Gert
- Varen is Leven -

Luc

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Beste onderzoekers, beste Gert,

Bedankt voor deze informatie Gert! Vreemd is echter dat het schip in de Rijnvaartregister nog steeds op naam staat van G.J. de Muijttere, de man is namelijk in 1930 overleden.

C. de Muijter uit Antwerpen is waarschijnlijk de grootvader van mijn overgrootvader, die noemde namelijk Cornelius. Ik zal er de familiepapieren bijnemen om dit na te gaan.

Het onderzoek via Radio 2, de metingsdienst en de psite van het Loyd's Register hebben geen nieuwe inlichtingen verschaft. Van zodra daar tijd voor is ga ik op zoek naar info bij scheepslooperijen en naar het archief van Lillo waar mijn overgrootvader woonde toen hij het schip kocht.

Hopelijk kom ik binnenkort met meer nieuws...

Tot dan en welbedankt voor jullie inspanningen!

Luc
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Brazuca »

Luc,
Bedankt voor de update, en succes bij het vervolg.
Geef nog niet op want; wie zoekt die vindt...
Luc

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Beste onderzoekers, ik heb volgende pistes in gebruik genomen:

Ik heb een oproep laten plaatsen op Motorsleepboot.NL
http://www.motorsleepboot.nl/web/index. ... -spes-vera

Ik ga in mei ook de Nationale Sleepbootdagen bezoeken.

Wie weet wat dat oplevert...

Groetjes,

Luc
Luc

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Beste onderzoekers,

Vandaag een grote doorbraak in de zoektocht naar de Spes Vera: ik heb antwoord gekregen van de scheepsregistratie in België!

De Spes Vera is in mei 1914 (het moment waarop mijn overgrootvader onder de wapens moest voor de 1ste wereldoorlog) verkocht aan een schipper uit Gent. De naam van die schipper staat ôp de overeenkomst van verkoop.

Ik ga het gehele dossier ter plaatse bekijken... wie weet kom ik via de familie van die nieuwe eigenaar toch nog meer over het schip te weten.

Ik post van zodra ik terug nieuws heb...

Groetjes,

Luc


Plaats reactie