Vermist: Spes Vera

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

TUG SPOTTERS kent de Spes Vera ook, maar heeft weinig meer te melden dan het IMO nummer - wat in die tijd uiteraard nog geen IMO-nummer was, maar wat mogelijk toch nog wel wat houvast bij het zoeken kan geven. Het is 31862.

Kun je die foto van de Eden Force met die sleepboot langszij hier eens plaatsen, Luc? Zoiets wil ook nog wel eens helpen.

Luc

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Aan Nick:

Vriendelijk bedankt voor je uitleg Nick, nu is mij een en ander duidelijker geworden. Ook de aantrekkingskracht die er bestond toen ik klein was in mijn familie bestond voor Terneuzen etc..; zeg maar het watergebied van Zeeuws Vlaanderen.
Wonende in Gent was dat een aantrekkelijk doel voor uitstappen met de grootouders.

Betreft de registraties van de passages door het kanaal van Zuid-Beveland heb ik een vraag. Waar kan ik die vinden want ik had graag de data geweten wanneer die hebben plaatsgevonden. Kwestie van een en ander te pogen reconstrueren bijvoorbeeld in verband met de 1ste wereldoorlog. Overgrootvader heeft destijds langdurig aan het IJzerfront gezeten blijkt uit verhalen, beelden en decoraties. 't zou mooi zijn te achterhalen waar het schip zich tijdens de oorlog heeft bevonden... wellicht ergens in neutraal Nederland?

Kan je me helpen om aan de gegevens te komen van ook andere kanalen? Gent Terneuzen bijvoorbeeld, dan zou ik weten og het schip ooit in Gent is geweest. Overgrootvader woonde destijds op twee stappen van de Gentse haven...

Ik heb in verband met reisbestemmingen nog een vraag: is het mogelijk dat een schip als de Spes Vera helemaal tot het Bristol kanaal vaart? In het nalatenschap steekt één foto van schepen: het blijkt de Eden Force te zijn die aan de kade ligt aan Barry Roads (Wales) met naast zich een stoomsleepboot. Die draagt de naam Orion. De foto is genomen in december 1940, de Eden Force ging die dag verloren door een aanvaring.

Denk je dat het mogelijk is dat de Orion de herdoopte Spes Vera is? Ik maak binnenkort een scan van de foto om hem hier te tonen...

Gelijk welke informatie dan ook is altijd heel welkom, al weet ik niet hoe de mensen te bedanken die zich voor deze zoektocht inzetten...

Met vriendelijke groeten,

Luc Demuytere
Luc

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Aan Theo:

Inderdaad, de Spes Vera duikt blijkbaar overal op. Wat opvalt is dat er geen sloopdatum bekend blijkt... maar 't zou wel heel straf zijn hé dat het schip nu nog mocht bestaan?!

Ik post asap de foto!

Groetjes uit een koud en mistig Vlaanderen!

Aan Harry G.:
Inderdaad Harry, de deelnemers aan deze zoektocht door de tijd komen van de vier windstreken! 'k Ben blij dat ik na al die jaren mensen gevonden hebben die met feiten en niet met verhalen op de proppen komen.

Betreft die tekening van de sleper van mijn overgrootvader: bedoel je het kleine beeldje vanop de website van het Maritiem museum te Rotterdam? Of heb jij een andere bron daarvoor gevonden????

Ik hoor het graag!

Groetjes en dank,

Luc
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

al weet ik niet hoe de mensen te bedanken die zich voor deze zoektocht inzetten...
Bedanken is niet nodig, wij doen niets liever dan zoeken. :)

Als een dergelijke sleepboot naar Engeland verkocht werd, kon die zeer zeker op eigen kracht naar zijn nieuwe bestemming varen. Kwestie van de juiste gelegenheid afwachten.

Ik denk dat Dick die gegevens uit de archieven van de Zeeuwse kranten haalt. Zie HIER.
Luc

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Hopelijk lukt dit; ik kom er niet meteen achter hoe een beeld op dit forum te plaatsen...

Alsq het niet blijkt te lukken mijn verontschuldigingen... en graag een woordje uitleg hoe het wel moet...

Dit is het uitvergrote beeld van de Orion[img]C:\Users\Luc\Documents\Data Luc\Spes Vera\Orion.jpg[/img]

Dit is het beeld van de Eden Force[img]C:\Users\Luc\Documents\Data Luc\Spes Vera\EdenForce.jpg[/img]
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zie je postvak.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Brazuca »

Luc,

De doorvaart in het kanaal door zuid-beveland werd geregistreerd en vermeld in diverse kranten als "Scheldevaart" en als zodanig terug te vinden op de volgende website http://kranten.kb.nl/. Ook de krantenbank van Zeeland is een goede bron.
Wel moet je rekening houden dat er misscien andere schepen met dezelfde naam rondvoeren, volgens mij was er nog één schip (een rijnaak) met dezelfde naam gedurende de periode 1911-1930.
De doorvaart werd gemeld met de naam van het schip en de naam van de schipper.

Doorvaart door het kanaal Gent/Terneuzen werd blijkbaar niet aan de kranten gemeld, maar hoogstwaarschijnlijk wel geregistreerd. Deze registers ben ik echter nog niet tegengekomen.

Enfin, het is een leuke puzzelopdracht en gelukkig hebben we al wat resultaten behaald.
Denis

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Denis »

Luc,

Ik las laatst een verhaal op internet over een sleepboot en de familie die er op voer die veel lijkt op het schip van jou overgrootvader, tevens voer het schip in het zelfde gebied.
Ik weet niet of de man nog leeft, maar kijk maar op onderstaand link mogelijk wordt je er wat wijzer van.

http://www.deleeuwvanweenen.nl/Webpage/ ... us1887.htm

Zie ook bijgaande foto.

Gr
Denis
Bijlagen
De-tweede-RIJN-&-SCHELDE-.jpg
De-tweede-RIJN-&-SCHELDE-.jpg (41.38 KiB) 3712 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De naam "Spes Vera" kwam en komt nog steeds veel voor in de binnenvaart en dat maakt het zoeken er inderdaad niet eenvoudiger op.
Luc mailde me de foto van de "EDEN FORCE" met d sleepboot "ORION" langszij.

Afbeelding

en hier de sleepboot uitvergroot...

Afbeelding

Afbeelding

Als je die foto vergelijkt met de tekening van de SPES VERA, kan het dan om dezelfde boot gaan?

Overigens is dit niet de foto van december 1940 na de aanvaring van de EDEN FORCE, want dat gebeurde op de rede van Barry en daar is het schip ook gezonken. Deze foto moet van een andere gebeurtenis zijn geweest waarbij de Eden Force water maakte en de Orion langszij lag om te pompen. Mogelijk is dat nog terug te vinden. Even geduld... ;)
Denis

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Denis »

Volgens mij is het niet het zelfde schip tenzij er veel verbouwd is,dat kan natuurlijk want er zitten vele jaren tussen de bouw tekening en deze foto.

* Bij orion geen patrijspoorten voor
* Het vrijboord boven de stoot rand is bij de orion hoger dan bijde spes
* Witte deel van de verschansing voor is bij orion anders dan bij spes
* Op achterdek orion zie ik geen sleeplier, volgens mij wel op de tekening van de spes
* Geen kluis gaten voor het anker op de spes alleen een takel op het voordek, wel ankers op de orion

Overeenkomsten

* Plaats davits
*Kluisgat voor trossen bb achter
* Plaats van de mast.

Verder valt op als je naar de schade van de Eden Force kijkt lijkt het wel op een aanvaring midscheeps net voor de brug, er staat dat het schip rond 10 dec gezonken is op de Barry roads echter als ik in de Engelse lijsten kijk van gezonken schepen in die tijd komt de eden force niet voor.
Het lijkt erop dat het schip na de aanvaring is binnen gesleept en later om een andere reden of expres gezonken is op de rede van Barry want hij ligt er wel degelijk tenzij ook de duikers zich vergissen en is het een ander schip.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sh ... ember_1940

Denis


Plaats reactie