Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door v+d »

Co,
de naam Hesselman zit op veel Stork motoren geplakt, als ontwerper van de motor, hier een foto van een dubbelwerkende Stork-Hesselman bouwjaar 1932 voor scheepsvoortstuwing.
Dit om het even eenvoudig te maken :wink: De naam staat zowel op tweetakt- als viertakt motoren, Ricardo was ook een man die vele ideen en ontwerpen het licht deed zien, google maar eens op Ricardo. Een engelsman met veel ideen!

Luyt, ik vind het mooi, dat je na al die jaren het verschil toch nog ziet.
Het verschil tussen een Ricardo en een TMA kon je buiten de machinekamer al horen :wink:
dubbelwerkende stork-hesselman 19329FOTO STORK.jpg
dubbelwerkende stork-hesselman 19329FOTO STORK.jpg (211.89 KiB) 13380 keer bekeken

Jan Dikker

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door Jan Dikker »

Hier een toegiftje

Afbeelding

Een van de drie Humootjes van de van Noort

Trouwens dat hoofdmotorretje was 2100 aspk.

Good Goan

Jan
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door v+d »

Jan, die humootjes zijn Ricardo's te zien aan de regulateur en de hele bouwwijze en de generator kon wel eens van Smit Slikkeveer zijn.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

hier een foto van een dubbelwerkende Stork-Hesselman bouwjaar 1932 voor scheepsvoortstuwing.
Prachtige kar Jan, maar ik krijg er de " shivers" van......haast net als bij een Doxford. M'n vriendje en buurjongen liep 2 jaar voor me uit en ik mocht in 1963 met hem mee naar de " Dongedijk" waar ik meen dubbelwerkende Werkspoor karren in stonden, in ieder geval een orgel met " verstuivers in de onderste verbrandingsruimte". Hij had toen al een reissie meegemaakt naar de Westkust en vertelde over " de vlammen" die langs de drijfstang kwamen. :lol: Er stonden ook amoniak vrieskarretjes in met de nodige trammelant...maar da's een ander verhaal.Misschien heppik toch nog mazzel gehad met die MAN machines. :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door Vaerderij »

Enige informatie over de motoren van het ms Van Noort.
Hoofdmotor: Type Stork HOo. 7x52/85, 4 T
Trunkzuigertype met oplading. Zoals uit het type blijkt met 7 trunkzuigers; diam 520 mm; slag 850 mm; gemm. geinduceerde druk 8 kgf/cm2; max. verbrandingsdruk 54 kgf/cm2; compressiedruk 36 kgf/cm2. ; max. 210 ow/min.; vermogen 2100 EPK; 2 st. turbochargers V.T.R. 400 Re. ; brandstof M.F.O
Voor zover ik mij herinner zou de hoofdmotor oorspronkelijk bestemd zijn voor een rietsuikerfabriek in Indonesie.
Vanwege de animositeit in die jaren tussen Nederland en de voormalige kolonie werd er een andere bestemming gevonden voor de motoren. Ook de twee zusterschepen van de Van Noort te weten, Van Neck en Van Cloon, oplevering in 1954 respectievelijk 1955, waren uitgerust met motoren oorspronkelijk voor de rietsuikerindustrie.

Hulpmotoren: drie Stork Ricardo's. Diam 210 mm; slag 300mm; vermogen 165 EPK; aant. omw. 585 omw/min.; max. verbrandingsdruk 54 kgf/cm2; compressie einddruk 42 kgf/cm2.
Dynamo's: Fabrikaat Smit-Slikkerveer 220 V; 500 Amp; vermogen 110 KW

Trouwens als je in de zoekfunktie >Hesselman< intypt komt er nog veel meer informatie boven water zelfs over het gemaal.
Na een brand zijn de motoren kennelijk nog eens gereviseerd.

Anne
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door v+d »

Anne, bedankt zo'n typische generator set vergeet je niet gauw en al helemaal niet omdat ik de eerste dag ooit aan boord Andre Luyten, een echte limburgse electricien, de collector met een doekje zag afnemen :oops: . Het ding stond vol op het net en de vlaaieneter bleef gewoon leven :-D
Hij deed dat twee keer per dag, dus heb ik eens in het boekie gekeken of dat kon en hoe, want verder deed niemand zo iets.
Het kostte mij wat moed en zweet maar op een dag kon ik dat trukje ook, strak opgevouwen doekje en even op de neutrale lijn de collector poetsen.

Het heeft mij lange tijd algemene dienst opgeleverd voor alles waar stroom op stond, mooie klusjes behalve aan dek in West-Africa, bloedheet in de schakelkasten aan dek!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

strak opgevouwen doekje en even op de neutrale lijn de collector poetsen.
Jan , ooit had ik vroegaah een 9 voor een HER-examen Electro....de KLEMtoon is hier op HER!!! :lol:
Leg dat nog eens FF uit over dat lappie a.u.b. :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor mijn derde rang had ik een HER-examen stoom. :wink:
Een ouwe gepensioneerde hwtk begon meteen over een Schotse ketel en toen ik zei dat ik me daar niet in verdiept had omdat ze niet meer voorkwamen bij de Nederlandse Christelijke Koopvaardij kreeg ik te horen dat er gloednieuwe Reuzen van Heusden nog mee uitgerust waren. :)
En bij Schotse ketels denk je toch ook meteen aan een whiskystokerij ? :lol:
Ik zie dat ik een beetje off topic begin te raken, dus ik ga maar niet verder.
Moet toch wel het goede voorbeeld geven. :)
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door v+d »

Harry, let even niet op de stuurman sinds hij zich ziek gemeld heeft zit ie aan de schippersbitter :)

Over dat collector schoonmaken, ik leg het uit maar niet met de bedoeling dat wie dan ook dat na gaat doen :!: .
Het kan gevaarlijk zijn en levensgevaarlijk afhankelijk van hoe zeker je zelf bent,dus het advies is NIET DOEN!!

Bij een gelijkstroom dynamo of generator wordt de stroomafgenomen via een even aantal borstelbruggen met daarin koolborstels.
Deze bruggen met borstels staan op de collector met koperen lamellen om de stroom verder te brengen.
Tussen twee borstelbruggen zit een z.g.n neutrale zone waar de collector stroomloos is(in het midden).
Bij de door Smit Slikkerveer geleverde dynamo's was de collector met borstelbruggen bereikbaar door over een hekje te buigen met het opschrift: spanningvoerende delen, niet aanraken.
Of er stond iets met die strekking dat weet ik niet meer precies, in ieder geval was dat spulletje gewoon open :oops:
Door nu met een niet pluizende doek precies op deze neutrale lijn van voor naar achter of andersom op de collector te bewegen kon je veel koolaanslag verwijderen.

Met Andre wist je het nooit , hij gaf je ook rustig een draadje in je handen waar spanning op stond.
Vandaar dat ik het eerst moest bestuderen voordat ik dat grapje ook waagde, hij vond het prachtig dat ik hem vertrouwde.
Een van de mensen waar ik veel van geleerd heb en veel mee gelachen heb.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

veel van geleerd heb en veel mee gelachen heb.
EN allemaal nog na kan vertellen ook :lol: :mrgreen:
Ik zal m'n Elektro Deel 1&2 van Esselink is af gaan stoffen :lol:
gloednieuwe Reuzen van Heusden nog mee uitgerust waren.
:lol:
We schrijven 1963 en op de befaamde SvS in Zwolle werden we door de alom gerespecteerde Johnie "Diesel" van Woerkom ( ex KPM reed in een geel-zwarte Opel! :roll: ) werden we dus door Johnie bezworen dat Schotse Ketels UIT waren en "mederne Waterpijp ketels IN"

Kom ik met de grootste ooit gebouwde 4-vier-vuurs loerissen van Schotse ketels -EN 2 stuks- te varen, werk me het apelazerus aan allerlei tekeningen onder het gezag van toen Baas Piet van H. ( NU nog steeds een goede vriend en ik mag hem Piet noemen!!! :lol: ) en op de geijkte vraag in Den Haag bij het eerste de beste Ketels examen van " En met welke ketels heeft U gevaren Meneer" zeg ik dus juchend en spontaan ...met 2 stuks 4-vier vuurs Schose Ketels meneer.....zegt die bovenste beste brave man ( ik zal hem geen knakker nomen want volgens mijn vrouw is dat een lelijk woord :oops: ) " DAT kan niet Meneer die zijn nooit gebouwd, heeft U de vuurgangen wel goed geteld"...ikke natuurlijk tegengas geven....zegt de bijzitter " Als ik U was Meneer zou ik er goed aan denken dat deze meneer ( zijn maat dus!) DE vragen stelt!...ik geloof dat ik het er dank zij zijn tijdige waarschuwing ook maar net kipeprdekip afstroopte :lol: :mrgreen:

Ik dank de Goede Goden dat ik toen nog niks van Schotse Whiskey wist en slechts jenever zoop! :lol: anders was het helemaal uit de klauwtjes gelopen!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie