Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
RutgerTiemens

Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door RutgerTiemens »

Beste scheepsforum,

ik heb afgelopen maanden stage gelopen bij een diesel gemaal in leystad, hier staan 4 stork hesselman scheepsdiesels uit 1956. zeer prachtige machines!
ik heb alleen een paar vraagjes. aangezien er weinig informatie te vinden is over deze machines.

de cilinders en cilinderkoppen zijn watergekoeld, (uiteraard van onder naar boven) maar hoe lopen deze kanalen precies?
ik weet wil dat het koelwater bij de uitlaatklep er weer uit komt.

De kleppen/ tuimelaars moet je met de hand smeren, maar er zit ook een smeerolie pompje buiten de motor wat word er allemaal met deze smeerolie gesmeerd en hoe lopen deze kanalen.

in principe word alleen de krukass/lagers met olie gesmeerd?

beetje vaag maar hoop dat iemand mij kan helpen.

Gr Rutger (17 jaar)

Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ik wil niet vervelend doen maar wat heb je in die maanden stage daar gedaan.De ramen gelapt?
Harry
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

in die maanden stage
Op metertjes kijken en af en toe op een knoppie drukken? :)
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door j.haver »

Ik denk dat je op de topci Stork Hotlo moet kijken of daar je antwoorden staan, of anders misschien op deze link ;

http://www.sos-hotlo.nl/HOTLO/de-hotlo- ... n_koeling/
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door v+d »

Rutger, ik zal een poging wagen je vragen te beantwoorden.
Ik heb met Ricardo's en TMA's gewerkt maar in principe is dat niet veel anders dan andere diesels.

Het koelwater in de koppen loopt in de koelwaterruimtes die er voor zorgen dat de koppen niet te heet worden, dus ook om de kleppen en verstuiver.
Op een schetsje (van het net te halen) kan je dat wel zien of je haalt een schets(doorsnede) ergens vandaan plaatst dat hier en wij leggen het verder uit .
Bij het gemaal is vast ergens technische dokumentatie, even vragen! Er zijn vele Hesselmans dus als je het type weet kan ik ook zelf even zoeken, maar het is beter dat je dat zelf doet!

De Ricardo's een vele anderen hebben(hadden) een door de krukas gedreven tandradpomp, deze zuigt uit het carter en perst de olie via filters naar de te smeren delen.
Dus krukaslagers, drijfstanglagers en zuigerpennen via boringen in de krukas, lagerkappen en drijfstang.
Als er leisloffen zijn, wordt die handel ook nog gesmeerd. De kleppen worden tegenwoordig vaak d.m.v een systeem met slangetjes gesmeerd(ook op oudere motoren).

Nou het begin is er, vraag rustig verder. De een bromt , de ander bijt, weer een ander wil je wel helpen, we menen het goed :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door jdbvos »

...en die smeerautomaat, is waarschijnlijk de getimede zuigersmering...
Oost, west...ook best
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ik houd het op cilindersmering. :P
Harry
RutgerTiemens

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door RutgerTiemens »

bedankt voor jullie reacties allemaal,

vind het leuk om te zien dat jullie de nieuwe generatie ook nog wat willen bij brengen...
Heb eigenlijk wel veel gesleuteld tijden mijn stage aan deze mooie jongens, maar toch te net iets te weinig om bijvoorbeeld de kanalen in de krukkass en drijfstand te zien :| (lijkt me ook logisch)
hier voor zou ik een tekening moeten hebben of een mooie uitleg.

alvast bedankt iedereen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

hier voor zou ik een tekening moeten hebben of een mooie uitleg.
dat jullie de nieuwe generatie ook nog wat willen bij brengen...
Als je zelf je beste beentje voorzet, zit je hier goed. Heb je een Motoren boek van b.v. Piek of van Tyen en Kapsenberg....die moeten er plenty zijn op de 2e hands markt voor een appel en een ei.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie