Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
- Co
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
Dag heren,
Wat een prachtig forum is dit toch!
v+d heeft al een plaatje bij de hand.
Zoals je ziet Roy heeft de Hesselmann de verstuiver altijd centraal
want de zuiger speelt een belangrijke rol in het wervelen.
De Ricardo's hebben in veel uitvoeringen gedraaid maar altijd herkenbaar dat de verstuiver offset
in de kop zit.
John Marlit, is eigenlijk de "kleine" motorenkenner hier op het forum, zal er wel heel veel gezien hebben. Foto's? GRoeten van Co.
Wat een prachtig forum is dit toch!
v+d heeft al een plaatje bij de hand.
Zoals je ziet Roy heeft de Hesselmann de verstuiver altijd centraal
want de zuiger speelt een belangrijke rol in het wervelen.
De Ricardo's hebben in veel uitvoeringen gedraaid maar altijd herkenbaar dat de verstuiver offset
in de kop zit.
John Marlit, is eigenlijk de "kleine" motorenkenner hier op het forum, zal er wel heel veel gezien hebben. Foto's? GRoeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
Co & v + d., hartelijk dank voor het uitgebreidde en duidelijk geillustreerde antwoord.
Er blijft toch nog een vraag over. Gelukkig maar weer....................
Nu zal het Hesselmann patent zich aangeprezen hebben als zijnde de beste verbranding gevend, maar dat zal het Ricardo patent ook verteld hebben.
Heeft de Stork-Ricardo mogelijk de Stork-Hesselmann opgevolgd of bleef Stork de beide motoren typen naast elkaar produceren ? En zo ja waarom deed Stork dan dan. Een eis van opdrachtgevers misschien ?.
We willen natuurlijk niet zo erg veel weten..............
m.v.g., Roy
Er blijft toch nog een vraag over. Gelukkig maar weer....................
Nu zal het Hesselmann patent zich aangeprezen hebben als zijnde de beste verbranding gevend, maar dat zal het Ricardo patent ook verteld hebben.
Heeft de Stork-Ricardo mogelijk de Stork-Hesselmann opgevolgd of bleef Stork de beide motoren typen naast elkaar produceren ? En zo ja waarom deed Stork dan dan. Een eis van opdrachtgevers misschien ?.
We willen natuurlijk niet zo erg veel weten..............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
Roy,
Hier een foto van de kop van een Ricardo(geleend van Schuttevaer) als je op youtube bij zoeken even intikt: Stork Ricardo 376pk 1957 kan je horen hoe mooi zo'n diesel loopt.
Ook zijn er mooie foto's van Ricardo's in slepers te vinden. De Ricardo's werden gebruikt voor relatief kleine vermogens voor generatoren, treinen, pompen etc.
Hier een foto van de kop van een Ricardo(geleend van Schuttevaer) als je op youtube bij zoeken even intikt: Stork Ricardo 376pk 1957 kan je horen hoe mooi zo'n diesel loopt.
Ook zijn er mooie foto's van Ricardo's in slepers te vinden. De Ricardo's werden gebruikt voor relatief kleine vermogens voor generatoren, treinen, pompen etc.
Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
Roy,
De 4-takt Hesselmannen zijn van een vroeger tijdstip dan de Ricardo's, hierbij enige foto's(bron internet) van in de jaren dertig in gebruik zijnde Hesselmannen.
Als je de constructie bekijk zie je dirct het verschil in b.v. compactheid en gietwerk. De Ricardo's zijn dus een latere generatie.
De 4-takt Hesselmannen zijn van een vroeger tijdstip dan de Ricardo's, hierbij enige foto's(bron internet) van in de jaren dertig in gebruik zijnde Hesselmannen.
Als je de constructie bekijk zie je dirct het verschil in b.v. compactheid en gietwerk. De Ricardo's zijn dus een latere generatie.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
Hallo Rutger Tiemens,Als je zelf je beste beentje voorzet, zit je hier goed.
Nou moet je je niet door al dat " geharrewar" van binnekomende informatie - en ook niet door vragen van anderen, geef de jongen een kans Roy!!- van slag laten brengen en eventjes heeel goed en scherp bij de les blijven:
Je krijgt hier prive- les van een paar kollega's van me- die je rustig bij HET neusje van de Scheepswtk. zalm kunt rekenen............DUS vragen BLIJVEN stellen....aaan EEEENE straal door EN je zit gebakken.
Hoe vroeger in je leven je HET realiseert dat je tegen een goede mentor bent aangelopen, hoe meer zooien het an de dijk zet.
Sukses, we staan allemaal op de schouders van voorgangers.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
Toen ik las dat het over Stork scheepsmotoren ging die in de energie van een gemaal voorzagen, ging direct de oude grijze massa in de bovenkamer even golven.
Op de van Noort van de KPM, werd altijd verteld dat de hoodmotor ook werd gebouwd in centrales. Nou is een centrale wel geen gemaal, maar toch.
Dus even gegoogled en toen zag ik een foto van een dieselmotor in het betreffende gemaal.
En die lijkt toch erg veel op die hieronder
Dit is een plaatje van de zeven cilinder in de van Cloon, maar dat maakt geen verschil met de van Noort.
Bovendien had Stork er een paar van die gildingen aangebouwd.
Zou het dan toch zo zijn?
Good goan
Jan
Op de van Noort van de KPM, werd altijd verteld dat de hoodmotor ook werd gebouwd in centrales. Nou is een centrale wel geen gemaal, maar toch.
Dus even gegoogled en toen zag ik een foto van een dieselmotor in het betreffende gemaal.
En die lijkt toch erg veel op die hieronder
Dit is een plaatje van de zeven cilinder in de van Cloon, maar dat maakt geen verschil met de van Noort.
Bovendien had Stork er een paar van die gildingen aangebouwd.
Zou het dan toch zo zijn?
Good goan
Jan
Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
Nogmaals bedankt voor alle reacties,
Uit te foto's en tekeningen heb ik erg veel info weten te halen.
ga eerst maar even al deze informatie bundelen en verwerken.
Heb echt een top stage gehad en zeer veel geleerd, en de begeleiding was zeer goed.
alleen kom je tijdens het maken van de verslagen (puntjes op de i zetten) toch nog wat details tegen die een beetje waren vergaan.
Top dat jullie mij zo willen helpen
I studeer Werktuigbouwkunde.
Gr, Rutger
Uit te foto's en tekeningen heb ik erg veel info weten te halen.
ga eerst maar even al deze informatie bundelen en verwerken.
Heb echt een top stage gehad en zeer veel geleerd, en de begeleiding was zeer goed.
alleen kom je tijdens het maken van de verslagen (puntjes op de i zetten) toch nog wat details tegen die een beetje waren vergaan.
Top dat jullie mij zo willen helpen
I studeer Werktuigbouwkunde.
Gr, Rutger
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
"We" zullen je daar niet op aankijken of tegen je begruiken!!Ik studeer Werktuigbouwkunde.
@ Jan, altijd weer mooi " als het nog werkt"ging direct de oude grijze massa in de bovenkamer
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
Ha die v + d & Jan,
Bedankt voor de extra uitleg en de illustraties. Het hele verhaal is "as clear as murder".
Het geluid van die Ricardootjes kan ik wel dromen. Dat herken je direct overal bovenuit !.
Die Hesselman karren daar en tegen niet. Die koppen zien er dan ook behoorlijk anders uit.
Ook mooi om zo'n homo als in de "Van Cloon" eens te zien. Wat een machtige en indrukwekkende karren waren dat zeg !.
De Ricardo kom je ook als museummotor nogal eens tegen, de Hesselmann daar en tegen niet. Althans, niet bij mij bekend.
Van Ommeren had destijds in haar Rijnvaart vloot vele Stork-Hesselmann en Stork-Ricardo's draaien.
De K.N.S.M. had op haar G.H.V. vloot vele Stork-Ricardo's als humo draaien.
Dit even ter info............
m.v.g., Roy
Bedankt voor de extra uitleg en de illustraties. Het hele verhaal is "as clear as murder".
Het geluid van die Ricardootjes kan ik wel dromen. Dat herken je direct overal bovenuit !.
Die Hesselman karren daar en tegen niet. Die koppen zien er dan ook behoorlijk anders uit.
Ook mooi om zo'n homo als in de "Van Cloon" eens te zien. Wat een machtige en indrukwekkende karren waren dat zeg !.
De Ricardo kom je ook als museummotor nogal eens tegen, de Hesselmann daar en tegen niet. Althans, niet bij mij bekend.
Van Ommeren had destijds in haar Rijnvaart vloot vele Stork-Hesselmann en Stork-Ricardo's draaien.
De K.N.S.M. had op haar G.H.V. vloot vele Stork-Ricardo's als humo draaien.
Dit even ter info............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stork scheepsdiesel 7 cylinder gemaal wortman lelystad
In de Hesselmann die als hoofdmotor voor de scheepvaart gebruikt werd zie je veel zaken van de Hotlo wat betreft bouwwijze.
Hoewel een viertakt zijn de kleplichters, het juk en de stoters al aardig in hetzelfde model.
Ook de typische nokkenbak is er en de brandstofpomp is een echte Stork, een Storksmoel zo gezegd
Hoewel een viertakt zijn de kleplichters, het juk en de stoters al aardig in hetzelfde model.
Ook de typische nokkenbak is er en de brandstofpomp is een echte Stork, een Storksmoel zo gezegd