Nieuwe sluis IJmuiden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,

Omdat de eerste zichtbare werkzaamheden t.b.v. de nieuwe sluis in IJmuiden zijn begonnen is het wellicht interessant daar een apart topic voor in te scheren.
Iedereen die IJmuiden bezoekt en iets ziet wat met de bouw te maken heeft kan dat hier plaatsen. Ook artikelen en persberichten zijn welkom. Uiteindelijk krijg je een mooi chronologisch overzicht van de vorderingen van de bouw.

De eerste foto's de van sonderingswerkzaamheden door Fugro bijten de spits af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Toeleidingskanaal naar Middensluis.
Name: GEONAUT
Ship Type: inland special purpose vessel
Length x Breadth: 31 m X 7 m
Speed recorded (Max / Average): 8.6 / 6.9 knots
Flag: Netherlands
Call Sign: PG7436
MMSI: 244780552

Afbeelding

Bovenstaande foto's zijn van Leo van der Wel en hebben al gestaan op topic 'Haven van IJmuiden' op 4 februari jl.

In het persbericht staat wat de 'Geonaut' aan het doen is.

Afbeelding

Bron: Noordhollands Dagblad dd 4-2-2013.

We hebben geen haast want met de werkelijke bouw zal volgens de planning pas in begin 2015 worden begonnen.

Medio 2013 Projectbeslissing, start aanbesteding
Eind 2014 Uitvoeringsbeslissing
Begin 2015 Aanvang werkzaamheden
(Rijkswaterstaat)

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door j.haver »

De eerste (zichtbare) werkzaamheden waren volgens mij het inkorten van de landtong (Scheveningen Radio) ?

Als je daar nog wat van hebt vastgelegd, dan ook graag hier plaatsen.

Altijd geinteresseerd in dit topic.

Great Job Wim !
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Roy »

Ik vraag me af of het wel juist is om de capaciteit van de Amsterdamse haven verder uit te breiden. Ik bedoel, heeft dit nu echt wel nut ?.
Om te beginnen moet al rekening gehouden worden met een beperkte diepgang die de Velsertunnel het scheepvaartverkeer oplegt. Als die drempel er niet was zou het op mij een stuk realistischer overkomen.
Amsterdam speelt een belangrijke rol in opslag en distributie van b.v. benzine. Wat benzine aangaat zou A'dam de grootste capaciteit van Europa hebben.
Ook de OBA speelt een belangrijke rol in op- en overslag van massagoederen. Hier betreft het met name kolen.
Igma verwerkt ook bulkgoederen, maar dan de vegetabele tak van sport.
Ik denk dat zo wel beschreven is wat de grote schepen als bestemming kunnen hebben als het om grotere diepgang gaat.
Cruise schepen steken een stuk minder, dus vallen buiten dit bestek.
Ook de containervaart blijkt geen rol van betekenis meer te spelen. Hier hebben de grote terminal operators in de Rijnmond duidelijk een negatief stempel opgedrukt. En dit is heel genuanceerd uitgedrukt......... :!: :idea: :?

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat men massagoed schepen gaat bouwen, waarbij het concept geënt is op de maximale diepgang voor de Amsterdamse haven, lees de drempel die Velsertunnel heet.
Dat men een capaciteitsvergroting van het sluizencomplex wil begrijp ik echter wel. Om contunuiteit te bewerkstelligen is voor de toekomst m.i.z. wel een 2e grote sluis nodig. Bij een calamiteit met de grootste sluis zou A'dam al gauw in de problemen kunnen komen. Ook het onderhoud van de sluizen moet uitgevoerd kunnen worden zonder dat voorgenoemde continuiteit in gevaar komt. Maar een grotere diepgang ?.
Kwait nait. :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo J. Haver,

Ik vond nog een berichtgeving uit 2007, misschien heeft men toen al rekening gehouden met de nieuwe sluis.

BEKENDMAKING AAN DE SCHEEPVAART
IJmond Noordzeekanaalgebied
Centraal Nautisch Beheer
Basijn nr: 6/ 2007 IJmuiden, 25 januari 2007
Onderwerp: Verwijderen westelijke landtong Middensluiseiland

De directeur van het openbaar lichaam Centraal Nautisch Beheer, tevens
Rijkshavenmeester, maakt het volgende bekend:

Momenteel worden de voorbereidingen getroffen voor het verwijderen van ± 500 meter van de westelijke landtong van het Middensluiseiland. Het doel van de eerste fase van de operatie is het verruimen van de draaicirkel voor bulkcarriers vertrekkende van Corus en het creeren van een wachtplaats voor schepen met bestemming Noordersluis. In een tweede fase zal de ligging van het Fortput en de grootte van bovengenoemde wachtplaats worden aangepast.
Consequenties:
Het inkorten van het Middensluiseiland houdt in dat het lage licht van de lichtenlijn 069° naar de Middensluis en de meest westelijke meerstoel in het Middenbuitentoeleidingskanaal zullen verdwijnen. Bij afronding van de werkzaamheden zal het hoge licht van de lichtenlijn worden voorzien van een karakterlicht om zo de nieuwe landtong samen met oeververlichting te markeren.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Roy,

Ik ben in deze totaal ondeskundig, maar je mag toch aannemen dat men met alle argumenten die je opsomt rekening heeft gehouden.

Ik vond op een site van Rijkswaterstaat veel vragen en antwoorden, misschien wel interessant.
http://www.rws.nl/water/plannen_en_proj ... de_vragen/

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Roy »

Bedankt voor de link Wim !.
Eigenlijk geeft men als antwoord op de vraag of werkelijk grote diepgeladen schepen nu wel naar Amsterdam kunnen, dat dit niet mogelijk is.
Het blijken dus meer secundaire zaken te zijn die dit besluit hebben doen vormen.
Weer wat wijzer............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door lp »

:wink: Ik ben al heel wat keren op mijn motorfietsje over het sluizencomplex gereden, ben benieuwd hoe het daar straks uit zal zien, als het allemaal klaar is.
quo vadis
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn de afgravingen in juni 2007 van de landtong tussen de midden- en de grote sluis

groeten
Evert Sikkema
Jos Komen (R.I.P)

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prima idee dit topic, Wim.
Blijft tot 2019 actueel. :-D
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Bob R.I.P. »

Amsterdam was en is altijd gehinderd door ondieptes. Nu de Velsertunnel, vroeger Pampus. Maar daar hadden ze een oplossing voor. Kamelen! Misschiens ook iets voor de Velsertunnel? :roll:

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie