Pagina 13 van 15

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 02 apr 2016 09:00
door Wim van der Moolen
sluis.2.jpg
sluis.2.jpg (1003.68 KiB) 5548 keer bekeken
Bron: Dagblad Kennemerland dd. 1-4-2016.

We wachten het maar rustig af. :)

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 02 apr 2016 09:29
door altena 1
het zou leuker zijn als bij de sluizen een paar punten zouden zijn om te kijken en foto's te maken zonder die pleuris hekken overal voor

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 08 apr 2016 17:40
door Wim van der Moolen
1.jpg
1.jpg (814.32 KiB) 5440 keer bekeken
:-D

Bron: Dagblad Kennemerland dd. 8-4-2016.

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 12 apr 2016 09:34
door Wim van der Moolen
1.jpg
1.jpg (752.85 KiB) 5321 keer bekeken
Bron: Dagblad Kennemerland dd. 12-4-2016

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 14 apr 2016 13:29
door Wim van der Moolen
Hallo allemaal,

Hier weer een nieuwsbrief van Rijkswaterstaat met veel nieuwe weetjes en ditjes en datjes :) 8)

http://nieuwsbrief.rijksoverheid.nl/847 ... 464233_enc

Groeten, Wim.

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 20 apr 2016 20:59
door Wim van der Moolen
Hallo allemaal,

Hieronder wat foto's van het sluizencomplex. De werkzaamheden beginnen nu overal zichtbaar te worden.
DSC03253.jpg
DSC03253.jpg (875.15 KiB) 5099 keer bekeken
Toeleidingskanalen naar Zuidersluis en Middensluis.
DSC03338.jpg
DSC03338.jpg (798.1 KiB) 5099 keer bekeken
De verkeerstoren bij de Noordersluis moet er aan geloven.
DSC03482.jpg
DSC03482.jpg (830.19 KiB) 5099 keer bekeken
Het is overigens heel moeilijk om een paar knappe foto's te maken. Als je met de auto gaat, wordt je door een leger verkeersregelaars zo snel mogelijk over de sluizen geloodst. Je kunt nergens meer parkeren, alles is afgezet met hekken. Het zij zo. :(

Groeten, Wim.

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 20 apr 2016 22:03
door Evert Sikkema
We zullen waarschijnlijk 3 jaar moeten wachten, Wim, voordat we weer fatsoenlijk terecht kunnen bij de sluizen.
Alleen..............dan beginnen de jaren ook te tellen!!

groeten
Evert Sikkema

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 30 jul 2016 07:59
door Wim van der Moolen
5.jpg
5.jpg (555.06 KiB) 4735 keer bekeken
Bron: Dagblad Kennemerland dd. 30-7-2016.

Het zal mij benieuwen, groeten, Wim. :|

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 30 jul 2016 08:27
door Evert Sikkema
Ik ben ook benieuwd, Wim.

groeten
Evert Sikkema

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 07 sep 2016 10:56
door Wim van der Moolen
Zeesluis IJmuiden wordt 'zo groot als een paar flatgebouwen'
VANDAAG, 10:35BINNENLAND, ECONOMIE
RIJKSWATERSTAAT
Na maanden van voorbereiding is vandaag de bouw begonnen van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden. Minister Schultz gaf het startschot.

De nieuwe sluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. Daarmee wordt het volgens Rijkswaterstaat de grootste zeesluis ter wereld. "De sluis wordt zo groot als een aantal flatgebouwen", vertelt Albert Ramakers, de nautisch beheerder van het sluiscomplex. "Maar dat moet ook wel, want de huidige sluis is op flut-leeftijd."

De oude Noordersluis in IJmuiden is al bijna honderd jaar oud en moet vervangen worden. Volgens Ramakers heeft de sluis al veel meegemaakt, zeker tijdens de Tweede Wereldoorlog. "Ze heeft al aardig wat voor haar kiezen gekregen. Tijdens WO II veroorzaakten bombardementen veel schade."

Ondanks de hoge leeftijd van de sluis is er nog nooit iets misgegaan bij het gebruik, vertelt Ramakers. "We zijn scherp. Als er iets fout zou gaan, als bijvoorbeeld een schip te diep is en de sluis raakt, zou het ook einde verhaal zijn. Daarom checken we altijd van tevoren of het schip wel echt door de sluis past."
Maar de schepen worden steeds groter, dus is een verbouwing van de sluis nodig. Dankzij de nieuwe sluis kunnen grotere zeeschepen nog steeds naar de haven van Amsterdam komen.

Ingewikkeld

De bouw is volgens Rijkswaterstaat ingewikkeld, omdat de Noordersluis en de weg die eroverheen loopt zo goed mogelijk bereikbaar moeten blijven. Voor de bouw wordt zo veel zand afgegraven, dat de Amsterdam Arena er twee keer mee gevuld zou kunnen worden.

De nieuwe sluis wordt naar verwachting in 2019 in gebruik genomen.

NOS

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 07 sep 2016 19:20
door Geep
Velsertunnel. geen probleem, bouwen er toch een stukkie Panamakanaal overheen!
Heb nog een uitvoerige 8mm. kleurenfilm, ergens liggen! Hoofdzakelijk de sluizen.
vrgr. Geep

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 08 sep 2016 09:54
door Wim van der Moolen
Bouw zeesluis IJmuiden valt veel goedkoper uit.

De aanbesteding voor de nieuwe zeesluis bij IJmuiden valt 93 miljoen euro goedkoper uit dan Rijkswaterstaat had verwacht. Het consortium dat de aanbesteding won, bleef vijftien procent onder de kostenraming.
De vanuit de Amsterdamse haven lang vurig bepleite nieuwe zeesluis wordt de grootste ter wereld, zo werd woensdagochtend nog maar eens benadrukt toen minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in IJmuiden officieel het startschot gaf voor de bouw.
Amsterdam kan met de bredere sluis uitgroeien tot de derde haven van Europa, zei Schultz zelfs - nu is Amsterdam nog de nummer vier.
De minister sprak van een 'nieuwe voordeur van Amsterdam'. Verder noemde ze het ontwerp van aannemersconsortium OpenIJ ­- een combinatie van BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF - 'een icoon van inventief bouwen'.

Stuk goedkoper
Voor de nieuwe, zeventig meter brede sluis wordt een doorgang gemaakt door het bestaande sluiscomplex. En intussen gaat het scheepvaartverkeer gewoon door, via de uit 1929 stammende Noordersluis.
Aanvankelijk gaf het een schrikreactie bij Rijkswaterstaat
Bijkomend voordeel van het innovatieve ontwerp: de sluis is een stuk goedkoper uitgevallen. Tijdens de aanbesteding noemde Rijkswaterstaat 515 miljoen euro als het maximale bedrag dat het wilde uittrekken voor bouw en 26 jaar onderhoud van de sluis.
Omgerekend naar reële bedragen ligt de bieding waarmee OpenIJ de concurrentie de loef afstak, circa vijftien procent lager dan de bedrijfseconomische raming van Rijkswaterstaat.

Schrikreactie
Aanvankelijk gaf dat een schrikreactie bij Rijkswaterstaat. Ging het consortium niet te diep door de knieën om de aanbesteding in zijn voordeel te beslechten?
Bij de snelweg A15 had een ultiem bod van de aannemers voor alleen maar narigheid gezorgd: de aannemers gingen het schip in en het 'vechtcontract' liep uit op eindeloos getouwtrek over wie allerlei bijkomende kosten voor zijn rekening moest nemen.
"We dachten eerst: Néé toch," zei Jaap Zeilmaker, als projectdirecteur binnen Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor de zeesluis, in NRC Handelsblad. Pas na toetsing door externe adviseurs en uitvoerige gesprekken met OpenIJ durfde Rijkswaterstaat mee te gaan in de plannen van het aannemersconsortium.

Niet ongebruikelijk
Maar eenmaal van de grootste schrik bekomen noemt Rijkswaterstaat het vijftien procent lagere bod 'niet ongebruikelijk'. "We hebben net nog de A2-tunnel door Maastricht afgerond, binnen de afgesproken termijn en begroting. Het beeld dat alles altijd maar duurder uitvalt, herkennen we niet," zegt een woordvoerder.
Het beeld dat alles altijd maar duurder uitvalt, herkennen we niet
Er zijn ook wel extra redenen te noemen waardoor het winnende bod zo veel lager uitviel dan de ramingen van Rijkswaterstaat.
Zo is de rente intussen veel lager dan toen, jaren geleden, de eerste planstudies voor de sluis waren gemaakt, zodat OpenIJ veel minder kwijt is aan financiering.
Daarnaast heeft OpenIJ de sluis zo ontworpen, zegt Rijkswaterstaat, dat die ook goedkoper kan worden gebouwd. Het mooiste voorbeeld zijn wel de sluisdeuren, die straks identiek zijn. Daardoor is nog maar één reservedeur nodig, in plaats van twee. Een ander voordeel is dat het water door de sluisdeuren wordt afgevoerd in plaats van door omloopriolen naast de sluis. Ook dat scheelt in de bouwtijd en de kosten.

Meerwerk
Pas in 2020 kan Rijkswaterstaat vaststellen wat de sluis precies kost. Er kan altijd nog meerwerk om de hoek komen kijken, zegt Zeilmaker. "En dan gaat het bij dit soort grote contracten ook hard."
Maar de overheden die meebetalen aan de nieuwe sluis, kunnen een royale 'aanbestedingsmeevaller' tegemoet zien. Met de gemeente Amsterdam en de provincie is overeengekomen dat die meevaller nu al wordt afgerekend.

Maximaal 105 miljoen
Eventuele meerkosten komen daarmee voor rekening van Rijkswaterstaat.
Voor de sluis kwam een Europese subsidie van 11 miljoen euro. De provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam betalen mee omdat de nieuwe sluis al in 2019 gereedkomt terwijl de oude Noordersluis strikt genomen pas tien jaar later aan vervanging toe is.
De provincie droeg daarom 57 miljoen bij en Amsterdam 'maximaal 105 miljoen' - de hoogopgelopen kosten van de Noord/Zuidlijn die de gemeente voor haar rekening moest nemen omdat met Rijkswaterstaat geen maximum was afgesproken, waren een dure les. Over de 'herverdeling' van de kosten zijn alle betrokken overheden nog druk in gesprek, aldus Rijkswaterstaat.

Bron: Het Parool dd. 07-09-2016

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 04 okt 2016 18:42
door j.haver
14462819_192582181174517_7461982704419289920_n.jpg
14462819_192582181174517_7461982704419289920_n.jpg (59.75 KiB) 4051 keer bekeken

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 19 okt 2016 06:45
door Wim van der Moolen
IJMUIDEN - Met man en macht wordt er bij het sluizencomplex van IJmuiden gewerkt aan de nieuwe zeesluis die in 2019 klaar moet zijn.

Momenteel wordt gewerkt aan de sluishoofden, die moeten zorgen voor stabiliteit en zullen de sluisdeuren gaan bevatten.

Nu de sluishoofden vanuit de lucht zichtbaar zijn, worden de contouren van de vijfhonderd meter lange zeesluis steeds beter zichtbaar.

De sluis wordt aangelegd door het consortium OpenIJ, een samenwerking tussen BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF.
IMG_5807 (2).jpg
IMG_5807 (2).jpg (38.5 KiB) 3815 keer bekeken
Bron: IJmuider Courant dd. 18-10-2016.

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 19 okt 2016 19:44
door Wim van der Moolen
Oude railbaan komt boven bij werk aan nieuwe sluis IJmuiden

IJMUIDEN - Tijdens werkzaamheden bij de Tussendam (gebied tussen de Noordersluis en de Middensluisin IJmuiden) heeft Rijkswaterstaat een stukje railbaan van ongeveer 9 meter opgegraven.
Gevonden oude railbaan.jpg
Gevonden oude railbaan.jpg (109.72 KiB) 3726 keer bekeken

De vroegere spoorbaan ten tijde van de aanleg van de Noordersluis.
De railbaan is naar alle waarschijnlijkheid een overblijfsel van de spoorbaan die werd gebruikt om zand te verplaatsen bij de aanleg van de Noordersluis. Rijkswaterstaat is in overleg met het bevoegd gezag over een bestemming van de gevonden rails.
spoor1.jpg
spoor1.jpg (29.12 KiB) 3726 keer bekeken
De provincie Noord-Holland is het bevoegd gezag voor Archeologie en zij beslissen of deze vondst opgenomen wordt in hun archeologisch depot. Rijkswaterstaat verwacht dit binnen twee weken te weten.

Bron: IJmuider Courant dd 19-10-2016

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 19 jul 2017 20:51
door kees
Timelapse een glimp van de bouw nieuwe zeesluis IJmuiden

https://www.youtube.com/watch?v=6RHbXte4rG0