Een lang verhaal...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
belgonaut

Re: Een lang verhaal...

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Bij die dubbel gebeide oude genever hoort na het innemen ervan het ziekenfonds brilletje blauwe glazen te hebben.
Bij veelvuldig innemen kom je in aanmerking voor een hond met zo'n ijzeren beugel als leidsel en een witte stok met rode ringen.

Proost, Belgonaut.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een lang verhaal...

Bericht door jdbvos »

Tsja.....
Ik vind dat het eigenlijk idioot is dat een rederij, die elke maand een "overzichtsborrel" weggeeft op 'de zaak', en een flinke kwartaalborrel op 'de zaak', zakendineetjes met fikse bellen wegspoelt, en dergelijke, tegen het personeel aan boord (voor wie dat hun -tijdelijke- huis is) zegt dat die in hun vrije tijd niet mogen drinken.

Dat komt overduidelijk door het Amerikaanse claimgedrag, en de reaktie om claims weer tegen te gaan.

Aan boord moet je altijd capabel blijven, en zeer zeker wanneer je wat hogerop bent geraakt : in times of trouble wordt jij geroepen, en wordt van jou verwacht dat je de juiste beslissing neemt of de vinger op de juiste, zere plek legt.
Dat op zich zou al wat zelfdiscipline met zich meebrengen, mag ik hopen. Maar in 'het potje na de wacht' zie ik niet zoveel kwaad, mits bovenstaande in acht wordt gehouden, natuurlijk.....
We kennen ongetwijfeld allemaal wel buitengewone situaties.

Er zijn tenslotte méér mensen verdronken in een klein glaasje dan in alle zeeën en oceanen bijelkaar....

Putdiepe zucht.....
Ik neem nog een Beerenburgertje :mrgreen: en kijk dan ff in den Ambuggie of dáár nog mensen na de wacht zijn....
Proost
Oost, west...ook best
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja belgonaut..en als die hond dan ook nog de brug of mk weet te vinden dan zit je goed :mrgreen: :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------Afbeelding---Afbeelding

  • Harry: "Uit het zeemansleven gegrepen..."
    "Dat is ook precies zo als ik me dat herinner uit die tijd op de oliepotten Langen Omvaart."

    -----------------------
  • Jan Vos: "...die in hun vrije tijd niet mogen drinken."
    "Maar in 'het potje na de wacht' zie ik niet zoveel kwaad,"
    "...kijk dan ff in den Ambuggie of dáár nog mensen na de wacht zijn...."
Verleden tijd, mannen! Dat valt, net als dat stukkie over Eltjo en het ziekenfondsbrilletje, in de categorie "Opa-vertelt-van-vroegerverhalen". Uit de tijd toen er een man of veertig voor nodig waren om 15.000 ton crude vanuit de Perzische Golf naar Pernis te brengen of 10.000 ton erts of graan van Canada naar Rotterdam. De tijd van een kapitein en vier stuurlieden, een marconist, vul zelf maar in hoeveel machinisten, hoeveel olielieden, een donkeyman en een dagman, negen matrozen, een bootsman en een timmerman en een kabelgast, een hofmeester, twee koks en een koksmaat, plus nog een bakker en twee bedienden en nog wat losse lieden. De tijd toen de hut van deze of gene als nachtbar dienstdeed voor de mensen die de hondenwacht hadden gelopen en die pas om acht uur weer present hoefden te zijn. Das war einmal!

----------------------------------------------------------------------------------Tegenwoordig....

---------------------------------Afbeelding

-------------------------------------------------------------157.000 dwt - 109.000 hp - 25 knoop - 14.770 TEU
----------------------------------------------------------------------------------13 man

Wat nou: "Potje na de wacht"? Met wie dan? Met de papegaai? Of de genetisch gemanipuleerde chimpansee? Of via het internet met deze of gene bekende - of misschien wel onbekende - ergens ver weg?
Wat nou: "Vrije tijd"? Niks vrije tijd; alleen werktijd en rusttijd. Je vrije tijd begint op het moment dat je van boord gaat om met verlof te gaan en eindigt op het moment dat je naar Schiphol gaat voor je volgende torn en waag het niet om met drank op aan boord te komen. Zero tolerance.

Zo gaat het en daarbij is de vraag of dat goed is of slecht, of dat het vroeger beter of slechter was totaal niet relevant. In de offshore zijn ze nooit anders gewend geweest, dus waar hebben we het nou eigenlijk over? Discussie over vroeger en nu, over beter of slechter, heeft, voor wat betreft alcoholgebruik aan boord, geen enkel nut, want het leidt tot niets. Vandaar dat ik begon met te zeggen dat ik hoopte dat dit geen aanleiding zou geven tot discussie. Dat wil zeggen: niet hier. Dit lange verhaal is alleen maar gezeik van opa over vroeger. :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en waag het niet om met drank op aan boord te komen. Zero tolerance.
Toen ik in 1981 bij Dome Petroleum in Calgary Alberta op de loonlijst kwam werden er op Personeelszaken de nodige paperassen geregeld waaronder ooook een heel duidelijk en zeer legaal opgesteld brieffie ter ondertekening " onder getuige" dat heeeel duidelijk uitlegde dat:
1) Alles in de Arctic droog was.
2) Bezit van alcohol en drugs reden was voor "staande de vergadering de zak"
3) Ik bij voorbaat mijn "rechten" om hiertegen te protesteren uit eigen vrije wil opgaf.

En zooo zat tat :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Even een binnenkomend bericht uit betrouwbare bron;Bij de rederij alwaar Theo en Gerard vroegers gevaar'n hebben staan de schepen helemaal droog sinds een bezoffen brugwachter kans zag een drijvende vuurtoren op de bak te plaatsen :roll: Tja de goeden moeten meestal boeten voor èèn onverantwoordelijke mede opvarende :cry: Tòch blij dat ik niet meer hoef :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Een lang verhaal...

Bericht door gerard tenerife »

Tòch blij dat ik niet meer hoef
ik ook Mart, de dagen dat de kok s'avonds op de brug kwam (zonder over time) met koffie en soms een potje bier voor de 2 machinisten, 3 of 4 matrozen, stuurman en kapitein zijn lang vervloogen, dat waren de beste tijden, gezellig leerde je iedereen in het "team" kennen en waarderen. Nu sturen ze je naar een cursus of een pretpark :shock: voor team binding :roll: Later, als er s'nachts een loods aanboord kwam die koffie wilde hebben, was dat een probleem, er was niemand meer en een fles genever geven was makkelijker.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie