Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Bericht door Wim van der Moolen »

Dag 6, 25 mei 2013, Kirkwall, Orkney Islands, deel 1.

Afbeelding

Afbeelding

Het was niet druk aan dek, toen we 's morgens om 06.00 u vanuit het oosten bij de Orkney Islands aankwamen. Ik wou dit voor geen goud missen. Het was mooi weer en het uitzicht prachtig.

Afbeelding
Helliar Holm (Saeva Ness)
1893 (David A. Stevenson). Active; focal plane 18 m (59 ft); flash every 10 s, white, red, or green depending on direction. 13 m (42 ft) round stone tower with lantern and gallery, painted white with buff trim; lantern painted black. The abandoned 2-story keeper's house and other buildings are in very poor condition. Helliar Holm is an island in Shapinsay Sound between Shapinsay and Orkney Mainland, on the north side of the Mainland. Located on Saeva Ness on the south side of the island. Accessible only by boat, but there are good views from the ferry between Kirkwall on Orkney Mainland and Balfour on Shapinsay. Site open, tower closed. Operator: Northern Lighthouse Board. ARLHS SCO-094; Admiralty 3684; NGA 3236

Afbeelding
Naam: USKMOOR
Scheepstype: Dive Vessel
Lengte x Breedte: 16 m X 6 m
Geregistreede Snelheid (Max / Gem): 10.1 / 8.3 knots
Vlag: United Kingdom
Roepnaam: MDEF2
MMSI: 232004463

Afbeelding
Aankomst in Kirkwall.
Kirkwall is de grootste plaats (8500 inwoners) en de hoofdplaats van de Orkney-eilanden in Noord-Schotland. De plaats werd voor het eerst genoemd in de Orkneyinga Saga uit 1046. Het was de nederzetting van Ragnald II, Graaf van Orkney, die werd vermoord door zijn opvolger, Thorfinn. Het stadje kreeg zijn naam doordat vroeger boten aanlegden tegen de muur van de kerk. Die kerk staat er niet meer.
In Kirkwall wordt de whisky Highland Park Single Malt bereid.
(Wikipedia)

Afbeelding
Aankomst van de 'Sarnia Liberty'.
IMO number : 9322176
Name of ship : SARNIA LIBERTY
Call Sign : ZDHZ7
MMSI : 236399000
Gross tonnage : 3017
DWT : 3515
Type of ship : Oil Products Tanker
Year of build : 2008
Flag : Gibraltar

Afbeelding
Idem.

Afbeelding
Naam: SEVERN SEA
Scheepstype: Dive vessel
Lengte x Breedte: 0 m X 0 m
Geregistreede Snelheid (Max / Gem): 11 / 8.3 knots
Vlag: United Kingdom
Roepnaam: 2DCG5
MMSI: 235077754

Afbeelding
Naam: MAUY
Type: salmon farm workboat
Flag: UK.

Afbeelding
De 'Mauy' aan het werk bij de salmon farm in Kirkwall.

Wordt vervolgd, groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

Jolly Sailor

Re: Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Bericht door Jolly Sailor »

Zo’n 40 jaar terug ook een keer geweest in Kirkwall toen werd er alleen nog kreeft gekweekt in bassins in een grote loods voor de export.
Weet wel dat er ook veel paling zat had een fuik aan boord en deze uitgezet bij een koelwateruitlaat samen met kapt Snoodijk en deze zat de volgende dag tjokvol hebben er weer veel terug gezet was veel teveel voor ons aan boord.
Fuik.jpg
Fuik.jpg (159.93 KiB) 4424 keer bekeken
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Bericht door Wim van der Moolen »

Dag 6, 25 mei 2013, Kirkwall, Orkney Islands, deel 2.

De hele dag reden er shuttle bussen van de passagiersterminal naar Kirkwall. Er volgen nu een paar sfeerbeelden van het stadje.

Afbeelding

Afbeelding
De reddingsboot 'RNLB MARGARET FOSTER'

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
IMO number : 9044334
Name of ship : HARALD
Call Sign : MQJQ4
MMSI : 232003526
Gross tonnage : 411
DWT : 248
Type of ship : Tug
Year of build : 1992
Flag : United Kingdom

Afbeelding
Het gemeentehuis van Kirkwall.

Afbeelding

Afbeelding
Eén van de vele ferries die van en naar de vele eilanden van de Orkney's varen.
IMO number : 9014743
Name of ship : THORSVOE
Call Sign : MNLY8
MMSI : 235018907
Gross tonnage : 385
DWT : 140
Type of ship : Passenger/Landing Craft
Year of build : 1991
Flag : United Kingdom

Afbeelding
Als we de loodsboot 'JOHN RAE' langszij zien komen weten we dat we tegen het vertrek aan zitten.

Afbeelding
Ik begrijp trouwens niet waarom zo'n kleine haven zo'n grote, mooie loodsboot nodig heeft, maar dat zal z'n redenen wel hebben.

We vertrekken om 14.00 u en volgen een Zuid Westelijke route richting Pentland Firth, maar daarover morgen meer.
De Orkney Islands zijn ons heel goed bevallen.

Wordt vervolgd, groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wim schreef:Ik begrijp trouwens niet waarom zo'n kleine haven zo'n grote, mooie loodsboot nodig heeft, maar dat zal z'n redenen wel hebben.
Dat is anders best een interessante vraag, Wim. Deze boot is in de zomer van 2010 in gebruik genomen. Gebouwd in Finland.
De vorige was de SCAPA PATHFINDER, hieronder

Afbeelding

Ik denk dat die toch te klein was voor de vooral in de winter soms barre omstandigheden.
De nieuwe boot werd genoemd naar een beroemde zoon van de Orkney's, de medicus en ontdekker JOHN RAE.

Ik blijf de rest van je cruise met belangstelling volgen!
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Wim,

Zo te zien is Kirkwall geen drukke haven.
Het feit dat die loodsboot zo groot is kan zijn dat die een multi functie heeft. Ziekenvervoer naar nabij liggende eilandjes bijvoorbeeld?
Of patrouille vaart om olie verontreiniging op te sporen of noodtransporten als de whiskey bijna op is.
Ik gok maar wat.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In Kirkwall wordt de whisky Highland Park Single Malt bereid.
Tjaa Wim, ik heb geprobeerd om m'n klep dicht gehouden over die Highland Park.......maaar tjonge jonge dat flessie met " The Ultimate" Highland Park uit 1985 ( vat # 2900 -flessie #122) zit me nu toch wel aan te kijken :lol:

De referentie van Theo naar John Rae deed het dus, dat was een kerel!!! als je midden in de winter- dus 150+ jaar geleden en niks geen moderne navigatie of wat dan ook!- hier op je eentje honderden mijlen door de Noordelijke Canadese wildernes trekt met een geweer en een paar sneeuwschoenen en je kan het na vertellen.............

" Fatal Passage" door Ken McGoogan. The untold story of John Rae,The Arctic adventurer who discovered the fate of Franklin.

http://kenmcgoogan.blogspot.ca/p/arctic.html
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Theo, Henk en Harry,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga een heel eind met jullie mee, behalve de 'noodtransporten voor als de whiskey bijna op is'.
Daar hebben die eilanders geen geduld voor, dus daarom worden daar vliegruigen voor gebruikt.

Afbeelding
These aircraft has now been repainted in the colours of a single malt whiskey distiller, Highland Park. It claims that its Orkney Isles distillery near Kirkwall is the most northerly whiskey distillery in the world. The first aircraft, G-BPCA, was rolled out at BOH in its new livery in early October 2006.

Deze heb ik die dag drie keer over zien vliegen.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Bericht door Wim van der Moolen »

Dag 6, 25 mei 2013, Orkney Islands, Pentland Firth, deel 3.

Dit deeltje bevat een hoog vuurtoren gehalte. We hebben nog steeds geluk met het mooie weer, er staat niet veel wind en de zon schijnt uitbundig. De passage door de Pentland Firth zal daarom wel een peulenschilletje worden. Toch ben ik blij dat men voor deze route heeft gekozen, ik heb er inmiddels veel over gelezen en je kunt altijd later zeggen: "ik heb daar ook gevaren".
(pffff, wat een uitslover). :oops:

Afbeelding


Afbeelding
Links het 'Balfour Castle", nu een vijf-sterren hotel en rechts het Helliar Holm lighthouse. De beschrijving staat in het eerste deeltje hierboven. Beide staan op het eiland Shapinsay. (staat niet op kaartje).

Afbeelding
Auskerry
1867 (David and Thomas Stevenson). Active; focal plane 34 m (112 ft); white flash every 20 s. 34 m (112 ft) round stone tower with lantern and gallery, attached to a 2-story stone keeper's house. Located on a small, flat island about 5 km (3 mi) south of Stronsay on the east side of the Orkney Islands. Accessible only by boat. The lighthouse is distantly visible from Stronsay. Site open, tower closed. Operator: Northern Lighthouse Board. ARLHS SCO-011; Admiralty A3680; NGA 3232.

Afbeelding
Pentland Skerries Low.
1794 (rebuilt in 1820s) (T. Smith and Robert Stevenson). Inactive since 1895. 18 m (60 ft) round stone tower with gallery; lantern removed. Tower painted white. No longer used as a lighthouse, the tower now houses the station's fog horn (one 4.5 s blast every 45 s). ARLHS SCO-340.

Pentland Skerries High. (Muckle Skerry)
1794 (rebuilt in 1820s) (T. Smith and Robert Stevenson). Active; focal plane 52 m (171 ft); three white flashes, separated by 6 s, every 30 s. 36 m (118 ft) round stone tower with lantern and gallery. Tower painted white with buff trim; lantern painted black. 1-story keeper's houses and other light station buildings enclosed by a stone wall.
The Pentland Skerries are small rocky islands obstructing the eastern entrance to Pentland Firth. Located on Muckle Skerry, the largest of the group, about 8 km (5 mi) northeast of Duncansby Head on the mainland and 6 km (3.5 mi) south of Brough Ness, South Ronaldsay, in the Orkney Islands; the lighthouse is distantly visible from both locations. Accessible only by helicopter, as landing on the island is quite dangerous. Operator: Northern Lighthouse Board. ARLHS SCO-169; Admiralty A3562; NGA 3020.

Afbeelding
De stroom is op de foto niet zo goed te zien, maar in werkelijkheid des te meer.

Afbeelding
Stroma (Swilkie Point).
1896 (David A. and Charles Stevenson). Active; focal plane 32 m (105 ft); two white flashes, separated by 4 s, every 20 s. 23 m (75 ft) round masonry tower with lantern and gallery, attached to a 1-story keeper's house. Fog horn (2 blasts every 60 s). Buildings painted white with buff trim; lantern painted black. Stroma is an uninhabited island in Pentland Firth about 5 km (3 mi) northwest of John-o'-Groats, and the Swilkie is a notorious whirlpool formed by conflicting tidal currents north of the island. The lighthouse was built to warn ships to stay clear of this very dangerous area. Located on the north point of the Isle of Stroma. Accessible only by boat; the owner of the island is said to offer tours from John-o'-Groats on summer weekends. Site open, tower closed. Operator: Northern Lighthouse Board. ARLHS SCO-228; Admiralty A3568; NGA 3032.

Afbeelding
IMO number : 9200419
Name of ship : FEDERAL ASAHI
Call Sign : VRWG3
MMSI : 477729000
Gross tonnage : 20659
DWT : 36563
Type of ship : Bulk Carrier
Year of build : 2000
Flag : Hong Kong, China

Afbeelding
Idem.

Afbeelding
Dunnet Head (Schots-Gaelisch: Ceann Dùnaid) is een schiereiland, waarop het meest noordelijke punt van Schotland ligt. Dunnet Head ligt aan de noordelijke kust van het graafschap Caithness. Dunnet is een dorp aan zee, bij het begin van het schiereiland Dunnet Head. Het noordelijkste punt, ook wel bekend als Easter Head, ligt 18 kilometer ten noordwesten van John o' Groats. Op het noordelijkste punt van Dunnet Head staat een vuurtoren. (Wikipedia)

Afbeelding
Dunnet Head lighthouse.
1831 (Robert Stevenson). Active; focal plane 105 m (344 ft); four white flashes every 30 s. 20 m (66 ft) round masonry tower with lantern and gallery. 1-story keeper's house and other light station buildings, including an inactive square fog signal tower still carrying its diaphone horn. This handsome lighthouse marks the northernmost point of the mainland of Great Britain. World War II fortifications stand near the lighthouse. Located atop a vertical cliff at the northern point of the Dunnet Head peninsula, about 6 km (4 mi) north of Brough at the end of secondary road B855. Parking provided. Site and tower closed, but the lighthouse can be viewed from outside the wall of the compound. Operator: Northern Lighthouse Board. ARLHS SCO-063; Admiralty A3574; NGA 3040.

Afbeelding
Cape Wrath (Schots-Gaelisch: Am Parbh) is het noordwestelijkste punt van het Britse vasteland. Het is een afgelegen kaap in het noorden van Schotland in het historisch graafschap Sutherland.
De naam Cape Wrath komt van het Oudnoordse woord voor draaipunt. De Vikingen veranderden hier van koers om terug naar huis te varen. (Wikipedia)

Afbeelding

We passeerden Cape Wrath op grote afstand, daarom heb ik geen foto van de vuurtoren.
We varen nu verder in westelijke richting tot aan de 'Butt of Lewis', het meest noordelijke punt van het eiland Lewis. Daarna om het eiland heen en verder in de richting van Belfast. Van het eiland Lewis hebben we niets gezien, want het was inmiddels donker en tevens nevelig geworden.
Wederom een fantastische dag gehad.

Wordt vervolgd, groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Bericht door Wim van der Moolen »

Dag 7, 26 mei 2013, Belfast, deel 1.

We beginnen deze dag met een fraaie zonsopgang.

Afbeelding

Afbeelding

De foto van de zonsopgang is genomen in de 'North Channel', vlak voordat we de 'Belfast Lough' indraaien.

Afbeelding
IMO number : 8915627
Name of ship : FRI WAVE
Call Sign : PJPA
MMSI : 306834000
Gross tonnage : 2190
DWT : 3283
Type of ship : General Cargo Ship
Year of build : 1990
Flag : Curacao

Afbeelding
Deze ferry onderhoudt een dienst met Birkenhead (Liverpool), Engeland.
IMO number : 9329851
Name of ship : STENA MERSEY
Call Sign : 2BPR6
MMSI : 235068243
Gross tonnage : 27510
DWT : 7000
Type of ship : Passenger/Ro-Ro Cargo Ship
Year of build : 2005
Flag : United Kingdom

Afbeelding
HSC Manannan is a 96-metre (315 ft) wave-piercing high-speed catamaran car ferry built in Tasmania in 1998. After commercial service in Australia and New Zealand, she was chartered to the US Military as USS Joint Venture (HSV-X1). Now owned and operated by the Isle of Man Steam Packet Company, she mainly provides a seasonal service between Douglas ( Isle of Man) and Liverpool.
IMO number : 9176072
Name of ship : MANANNAN
Call Sign : 2BXK7
MMSI : 235070199
Gross tonnage : 5743
DWT : 800
Type of ship : Passenger/Ro-Ro Cargo Ship
Year of build : 1998
Flag : Isle of Man

Afbeelding
Deze vaart op Cairnryan, Schotland.
IMO number : 9198953
Name of ship : STENA SUPERFAST VIII
Call Sign : 2EZR4
MMSI : 235089436
Gross tonnage : 30285
DWT : 5990
Type of ship : Passenger/Ro-Ro Cargo Ship
Year of build : 2001
Flag : United Kingdom

Afbeelding
Idem.

Afbeelding
Als alle ferries zo'n beetje vertrokken zijn arriveren wij om ca. 12.00 u in de haven van Belfast. We zullen tot vanavond 21.00 u hier blijven liggen.

Afbeelding
IMO number : 9404065
Name of ship : DORIS SCHEPERS
Call Sign : V2DS2
MMSI : 305107000
Gross tonnage : 7852
DWT : 9400
Type of ship : Container Ship
Year of build : 2007
Flag : Antigua and Barbuda

Afbeelding
Idem.

Afbeelding
IMO number : 9358539
Name of ship : VEGA STOCKHOLM
Call Sign : A8IH4
MMSI : 636090978
Gross tonnage : 7464
DWT : 8306
Type of ship : Container Ship
Year of build : 2006
Flag : Liberia

Afbeelding
Idem.

Wordt vervolgd, groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Foto-impressie cruise 'MSC Magnifica' - Noord-Europa

Bericht door Wim van der Moolen »

Dag 7, 26 mei 2013, Belfast, deel 2.

In Belfast waren de 'Havendagen', zoals we die ook in IJmuiden kennen. Een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
IMO number : 8806747
Name of ship : SILVER EXPLORER
Call Sign : C6TA8
MMSI : 311562000
Gross tonnage : 6130
DWT : 635
Type of ship : Passenger (Cruise) Ship
Year of build : 1989
Flag : Bahamas

Afbeelding

Na de 'Havendagen' weer terug aan boord voor de lunch. ik ben de rest van de middag aan boord gebleven om nog wat schepen te fotograferen.

Afbeelding
Onderhoudt een dienst tussen Heysham (Engeland) en Belfast.
IMO number : 9506239
Name of ship : STENA PRECISION
Call Sign : 2FMI8
MMSI : 235092453
Gross tonnage : 19722
DWT : 5600
Type of ship : Ro-Ro Cargo Ship
Year of build : 2012
Flag : Isle of Man

Afbeelding
Idem.

Afbeelding
IMO number : 9646481
Name of ship : SEA INSTALLER
Call Sign : OYPY2
MMSI : 219456000
Gross tonnage : 15966
DWT : 5000
Type of ship : Offshore Support Vessel
Year of build : 2012
Flag : Denmark

Afbeelding
IMO number : 9244116
Name of ship : EUROPEAN HIGHLANDER
Call Sign : C6SN6
MMSI : 311404000
Gross tonnage : 21188
DWT : 2845
Type of ship : Passenger/Ro-Ro Cargo Ship
Year of build : 2002
Flag : Bahamas

Afbeelding
IMO number : 9255749
Name of ship : GERD
Call Sign : V2BH3
MMSI : 304816000
Gross tonnage : 7660
DWT : 9500
Type of ship : Container Ship
Year of build : 2003
Flag : Antigua and Barbuda

Afbeelding
IMO number : 9507740
Name of ship : GAS CERBERUS
Call Sign : A8YQ2
MMSI : 636015106
Gross tonnage : 4312
DWT : 5002
Type of ship : LPG Tanker
Year of build : 2011
Flag : Liberia

Afbeelding
IMO number : 9265251
Name of ship : STELLA ORION
Call Sign : PHGX
MMSI : 246553000
Gross tonnage : 4074
DWT : 4999
Type of ship : Chemical/Oil Products Tanker
Year of build : 2004
Flag : Netherlands

Weer een mooie dag achter de rug. Mooi weer, veel schepen, wat wil je nog meer ?
We vertrekken om 21.00 u en varen via de Belfast Lough en de North Channel een NO koers richting Greenock, een voorstadje van Glasgow.
De afstand is slechts 70 nm.

Wordt vervolgd, groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie