Zeilreisje
Re: Zeilreisje
Mag ik in aansluiting op al deze nautisch getinte vragen en antwoorden ook een actuele vraag stellen ?.
Het is bekend dat voor Hoek van Holland altijd een verradelijke dwarsstroom stond. Daar hebben de nodige schepen al zeer onaangenaam mee kennis gemaakt........
Hoe zit het anno nu met die dwarsstromingen nadat er twee keer een uitbreiding op de Maasvlakte gemaakt is. Ook de Noorderpier is een stuk langer geworden en zal met de uitbreiding, lees drooglegging / omdijking, van de Maasslakte toch ook de nodige invloed op het stroomgedrag gegeven hebben. Buigt het nu meer af of loopt die dwarsstroom gewoon verder in zee op dezelfde wijze door ?.
Eb en vloed laten zich nu eenmaal niet beinvloeden........... .
Dit vraag ik me trouwens al langer af hoor, maar dit is misschien een goede aanleiding om deze prangende vraag hier maar eens te poneren.
m.v.g., Roy
Het is bekend dat voor Hoek van Holland altijd een verradelijke dwarsstroom stond. Daar hebben de nodige schepen al zeer onaangenaam mee kennis gemaakt........
Hoe zit het anno nu met die dwarsstromingen nadat er twee keer een uitbreiding op de Maasvlakte gemaakt is. Ook de Noorderpier is een stuk langer geworden en zal met de uitbreiding, lees drooglegging / omdijking, van de Maasslakte toch ook de nodige invloed op het stroomgedrag gegeven hebben. Buigt het nu meer af of loopt die dwarsstroom gewoon verder in zee op dezelfde wijze door ?.
Eb en vloed laten zich nu eenmaal niet beinvloeden........... .
Dit vraag ik me trouwens al langer af hoor, maar dit is misschien een goede aanleiding om deze prangende vraag hier maar eens te poneren.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Zeilreisje
Roy,
Voorheen liep de stroom bijna ongehinderd langs de kust van ZW naar NO of anders om, nu wordt de stroom meer afgebogen en ik denk dat hij daarom minder wordt, maar dat het wel resulteert in een meer "onrustig" stuk water voor de ingang, net als dat op kleine schaal voor Zeebrugge optreedt waar de stroom in en uit de Westerschelde voorbij komt en door de grote pieren wordt onderbroken. Ik denk dat de grote scheepvaart daar weinig of geen last van heeft maar de kleinere schepen zoals als zeiljachten wel.
Als ik vanuit de Oosterschelde richting zuid ga zijn er altijd 2 punten waar ik een wat minder prettig onrustig zeetje heb dat is voor Westkapelle en voor Zeebrugge, beide punten waar de stroom flink wordt afgebogen dus ik veronderstel dat voor HvH het zelfde gebeurt.( een onrustig zeetje is wel geen nautische term, maar je begrijpt me denk ik wel)
Beroeps matig heb ik in de machine kamer gevaren dus ik zat meestal beneden als we een haven aanliepen en heb dus van dwars stroming niet veel meegekregen, ik heb wel eens gedacht "kan die ouwe die boot niet een beetje stil houwen" .
De keren dat ik met een zeilboot langs HVH ging was de hele verbouwing amper begonnen dus ik denk niet dat dat maatgevend was, je hebt daar trouwens zoveel aandacht voor het scheepvaart verkeer dat een beetje rot zeetje op het tweede plan komt.
Zover mijn ervaring maar er zijn vast andere op dit Forum die recentere ervaringen hebben of onder andere omstandigheden.
Gr
Denis
Voorheen liep de stroom bijna ongehinderd langs de kust van ZW naar NO of anders om, nu wordt de stroom meer afgebogen en ik denk dat hij daarom minder wordt, maar dat het wel resulteert in een meer "onrustig" stuk water voor de ingang, net als dat op kleine schaal voor Zeebrugge optreedt waar de stroom in en uit de Westerschelde voorbij komt en door de grote pieren wordt onderbroken. Ik denk dat de grote scheepvaart daar weinig of geen last van heeft maar de kleinere schepen zoals als zeiljachten wel.
Als ik vanuit de Oosterschelde richting zuid ga zijn er altijd 2 punten waar ik een wat minder prettig onrustig zeetje heb dat is voor Westkapelle en voor Zeebrugge, beide punten waar de stroom flink wordt afgebogen dus ik veronderstel dat voor HvH het zelfde gebeurt.( een onrustig zeetje is wel geen nautische term, maar je begrijpt me denk ik wel)
Beroeps matig heb ik in de machine kamer gevaren dus ik zat meestal beneden als we een haven aanliepen en heb dus van dwars stroming niet veel meegekregen, ik heb wel eens gedacht "kan die ouwe die boot niet een beetje stil houwen" .
De keren dat ik met een zeilboot langs HVH ging was de hele verbouwing amper begonnen dus ik denk niet dat dat maatgevend was, je hebt daar trouwens zoveel aandacht voor het scheepvaart verkeer dat een beetje rot zeetje op het tweede plan komt.
Zover mijn ervaring maar er zijn vast andere op dit Forum die recentere ervaringen hebben of onder andere omstandigheden.
Gr
Denis
Re: Zeilreisje
Bedankt voor je antwoord Denis.
Zelf zat ik ook in die richting te denken, maar wilde het graag vanuit de praktijk eens horen.
Wat die flinke pieren in zee bouwen betreft; dat hebben ze op Texel ook zo'n jaar of 18 geleden gedaan. Dat vond plaats net ten zuiden van de Eierlandse vuurtoren. Het idee was om zand op te vangen en zou de vuurtoren te behoeden om in zee te donderen. Voor alle zekerheid had men er al een asfaltdijk omheen gelegd.
Hoe dan ook, het werkte wel want ten noorden van de pier / dam kwam binnen de kortste keren een flinke zand afzetting.
Men had aan de zuidkant van de pier al wel een flinke zandsuppletie gedaan zodat de stroom min of meer automatisch van de kust af ging lopen. Ook daar werd de natuurlijke getijde stroming dus al sterk beinvloed.
m.v.g., Roy
Zelf zat ik ook in die richting te denken, maar wilde het graag vanuit de praktijk eens horen.
Wat die flinke pieren in zee bouwen betreft; dat hebben ze op Texel ook zo'n jaar of 18 geleden gedaan. Dat vond plaats net ten zuiden van de Eierlandse vuurtoren. Het idee was om zand op te vangen en zou de vuurtoren te behoeden om in zee te donderen. Voor alle zekerheid had men er al een asfaltdijk omheen gelegd.
Hoe dan ook, het werkte wel want ten noorden van de pier / dam kwam binnen de kortste keren een flinke zand afzetting.
Men had aan de zuidkant van de pier al wel een flinke zandsuppletie gedaan zodat de stroom min of meer automatisch van de kust af ging lopen. Ook daar werd de natuurlijke getijde stroming dus al sterk beinvloed.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Zeilreisje
Dat ETAP jachtje, hoeveel motor vermogen heeft het.
Als er een dikke motor in zit, kom je de ELBE wel op.
Uitkijken moet iedereen op locatie.
Als er een dikke motor in zit, kom je de ELBE wel op.
Uitkijken moet iedereen op locatie.
Re: Zeilreisje
Valt denk ik wel mee, even de goede stroming afwachten toch?
Re: Zeilreisje
je hebt helemaal geen dikke motor nodig is net als v.d zegt op tij varen en een zeiljacht is geen speedboot en een zeiljacht heeft niet veel nodig om te lopen dat kost alleen maar gasolie en hij hoeft geen wedstrijd te varen en je hoeft met een klein scheepje ook niet echt in de vaar route te komen je kan het beste varen waar de grote jongens niet kunnen komen maar ik denk dat de betreffende persoon zelf wel heel goed weet hoe hij moet varen gr joop
Re: Zeilreisje
Reisje is al afgelopen, ter hoogte van A1Bis, op 20m water, een schrapend geluid, dan een knal. Roerskeg afgebroken ter hoogte van dekbevestiging. Roer blijft wel hangen aan de bovenste lager. Dreef er iets juist onder de opp? Boomstam?Container? Wie weet?
Hij ligt nu in Blankenberge. Met rustig weer terug naar Nieuwpoort en uit het water. Reparatie.
Hij ligt nu in Blankenberge. Met rustig weer terug naar Nieuwpoort en uit het water. Reparatie.