Zeilreisje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
thefoxluc

Zeilreisje

Bericht door thefoxluc »

Een vraagje aan de kustvaarders,
Mijn zoon plant een tochtje met zijn zeiljachtje, Etap 28, vanuit Oostende naar Polen. Waarschijnlijk langs het kielkanaal, met stops in Arhus en Kopenhagen.
Heeft iemand nog een wonderboekje of raadgevingen met koersen, afstanden, leuke havens, VHF kanalen, routes, punten die aandacht vergen?
Alvast bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Zeilreisje

Bericht door lp »

:wink: Er is een "Nederlansche Vereniging van kustzeilers" wellicht dat men daar over de benodigde informatie beschikt.

Even Googlelen op deze naam.

Succes
quo vadis
Denis

Re: Zeilreisje

Bericht door Denis »

Hallo,

Ik weet niet hoe oud je zoon is en hoeveel ervaring hij heeft maar dit is geen kinderachtig tochtje ik neem aan dat hij over zee naar de Elbe vaart en bij Brunsbuttel het Kielerkanaal op wil, hiervoor zijn kaarten en almanaks te krijgen zoals de Reeds, die moet je zo wie zo aanschaffen, daarin worden je meeste vragen beantwoord.
Echter als hij nog niet veel zee ervaring heeft zou ik er helemaal niet aan beginnen.
Met name de Duitse bocht en de Elbe ingang zijn gevaarlijk met name vanwege de stroming en helemaal met harde noorwesten wind.
Ik raad jullie aan als je nog niet veel zee ervaring hebt eerst wat tripjes naar de Ooster en Westerschelde te maken of naar Scheveningen en Ijmuiden.
Maar wat je ook doet wees voorzichtig luister het weer goed uit de Noordzee is en blijft een gevaarlijke zee.
Goeie reis

Gr
Denis
Peter jj

Re: Zeilreisje

Bericht door Peter jj »

Doe voorzichtig.
Het is een erg klein bootje.
Bijlagen
$T2eC16VHJFwFFZ8RnuyZBRshNlYBqQ~~60_85.JPG
$T2eC16VHJFwFFZ8RnuyZBRshNlYBqQ~~60_85.JPG (72.01 KiB) 3638 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zeilreisje

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Waarschijnlijk langs het kielkanaal
Er langs fietsen lijkt me een stuk verstandiger als ik dit zo lees. :)
leuke havens
Die zijn er plenty. :lol:
Peter jj

Re: Zeilreisje

Bericht door Peter jj »

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&gbv=2& ... wQ8gEoADAA

Beste Jos, fietsen is geen optie.
Kijk eens naar de kaart :shock:
We praten niet over de kroeg om de hoek :lol:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zeilreisje

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heeft iemand nog een wonderboekje of raadgevingen met koersen, afstanden, leuke havens, VHF kanalen, routes
Als ik deze reisvoorbereiding zo lees lijkt het me verstandiger om inderdaad het fietspad langs het Kielerkanaal te volgen. :)
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Zeilreisje

Bericht door K.Brouwer »

Kijk eens op http://www.zeilersforum.nl ,klik op Forum en hier staan veel onderwerpen waar je antwoorden op je vragen kunt vinden.Zie het maar als een soort "wonderboekje" :wink: .

En voor de heren die niets van zeilboten weten....die ETAP is onzinkbaar 8) ...en ja, ik weet het, dat was de Titanic ook, doch deze is als zodanig getest en zeilt dan ook nog steeds :shock: .

Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Zeilreisje

Bericht door Janna »

"Vaarwegen van Nederland naar de Oostzee", van Foeke Roukema is zo'n, ehm, 'wonderboekje'.
Een heel praktisch boekje voor wie nog nooit die kant op geweest is, en daarbij wel een klein wonder kan gebruiken.
Helaas niet meer nieuw verkrijgbaar, dus de info kan wat gedateerd zijn. Voor een tientje te koop op Marktplaats, of anders wellicht bij een tweedehands boekwinkel.

Imray Cruising guide to Germany and Denmark (Engelstalig) en de Vaarwijzer Scandinavie en de Oostzee van René Vleut zijn beide prima en up to date pilots voor wie eens die kant op wil.

Maar verwacht nou geen wonderen uit een boekje, wonderen moet je zélf bewerkstelligen.

Of anders hulp van hogerhand inroepen als je gelooft dat dat helpt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zeilreisje

Bericht door jdbvos »

een redelijke vraagbaak zou ook de kustzeilers-site kunnen zijn.....

...en dit vind ik ook altijd een leuke.....

Maar ik vind het link om ervaringen van anderen te gebruiken. Theo Horsten, een oud kapitein die regelmatig op dit forum z'n ervaringen deelt, heeft daarin gelijk: je moet je reis (ZELF) goed voorbereiden (is in veellanden dan ook wettelijk vereist, en daar kan op gecontroleerd worden), en internet KAN daarbij natuurlijk een grote hulp zijn....
Maar welke VHF-kanalen je nodig hebt, en welke koersen, kaarten of stroomtabellen, zou ik persoonlijk zelf uitzoeken mbv de daarvoor beschikbare officiele kanalen (boeken, pilots, en tegenwoordig idd: internet)

Mij bekruip dan hetzelfde onderbuikgevoel als bij Jos.....ik twijfel ook aan de kunde...
Navigeren moet je zelf kunnen. Als je electronica-kastje er de brui aan geeft MOET je het zelf verder kunnen....
Oost, west...ook best


Plaats reactie