Wrakbergingen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Liselore

Wrakbergingen

Bericht door Liselore »

Beste Allen,

Afgelopen week is SMIT Salvage bezig geweest met het ruimen van een wrak op de Noordzee. RWS en de RCE willen graag meer weten over de achtergrond van dit wrak. Ik heb meerdere foto's gemaakt van de resten van het schip en de daarbij behorende stoomketel en machine onderdelen. Kan iemand mij misschien verder helpen met type/ datering/ etc. van deze onderdelen?

Groetjes,
Liselore
Bijlagen
Ketel 1 Schotse vlampijp
Ketel 1 Schotse vlampijp
DSC00534.JPG (165.55 KiB) 5535 keer bekeken
DSC00492.JPG
DSC00492.JPG (171.99 KiB) 5535 keer bekeken
DSC00613.JPG
DSC00613.JPG (159.78 KiB) 5535 keer bekeken
DSC00615.JPG
DSC00615.JPG (171.02 KiB) 5535 keer bekeken
DSC00626.JPG
DSC00626.JPG (174.09 KiB) 5535 keer bekeken
DSC00643.JPG
DSC00643.JPG (164.87 KiB) 5535 keer bekeken
DSC00683.JPG
DSC00683.JPG (168.6 KiB) 5535 keer bekeken

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Roy »

Het is duidelijk te zien dat het een 3 vuurs kolen gestookte Schotse ketel is.
Het lijkt mij stug dat men niet weet welk schip / wrak het betreft.............. :roll:
Waarom wordt dat wrak verwijderd en wat is de exacte positie ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Liselore

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Liselore »

Het wrak lag in de Aanloop IJgeul, een vaarroute. Om een veilige doorvaart te behouden moest (een deel) van het wrak geborgen worden. Vandaar de werkzaamheden.

Er is inderdaad weinig bekend. Datering ligt nu begin 20e eeuw. Het hele schip is geklinknageld. Gaat waarschijnlijk om een koopvaardijschip. Echter exacte datering en ook naam van het schip zijn niet bekend. Probeer daar nu achter te komen. Vandaar deze oproep.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door v+d »

De tweede foto is de cilinder van een stoommachine met aan de zijkant de bak- schuif.
De derde foto is de armen en benen winkel van een stoom-gedreven werktuig( b.v. pomp).
De vijfde en zesde foto zijn de onderdelen van pompen, waarbij de zesde foto, waarschijnlijk, de zuiger met stang is van van de ketelwater-voedingspomp of een Weirpomp.
De eerste foto is inderdaad van een 3-vuurs Schotse-ketel, de drie nu half ronde openingen zijn de vuurgangen waarin het vuur gestookt werd.
De hete gassen gingen dan door al die pijpjes richting schoorsteen, de pijpjes werden aan de buitenzijde omringd door ketelwater.
De laatste foto lijkt mij onderdelen van een condensor, gezien de massa pijpen. In een condensor werd de afgewerkte geëxpandeerde stoom weer tot water gekoeld..
Dus waarschijnlijk hebben jullie een deel van het schip naar boven gehaald waar het ketelruim en de condensors waren(machinekamer), een laag gedeelte zeg maar, vlak boven de kiel .

Wellicht zijn er onder ons nog die nauwkeuriger kunnen antwoorden , ik ben maar een amateur stoommachinist en weet dit slechts van plaatjes en studieboeken.
Ooit heb ik havendienst gelopen op de Tabinta(SMN) dus ik herkende nog wel iets.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Probeer ergens op de ketel of op de restanten van de machine nummers te ontdekken, waar dan ook, dan heb je een eerste houvast, hoe klein dan ook. Zonder dat, is het zoeken naar één bepaalde spijker in een enorme schroothoop. En dat is de bodem van de Noordzee.
Het is maar een kleine Schotse ketel, dus als er niet meer ketels liggen, was het maar een klein bootje. Als nog te zien is, hoeveel zuigers de machine had, kun je het type vaststellen. Als je de diameter van die zuigers kunt meten, krijg je een indruk van het vermogen.
Het is een mooie puzzel. Iets voor de echte liefhebbers. :-D
Liselore

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Liselore »

Hoi Theo,

Er lagen twee ketels naast elkaar, ieder met 3 vuurgangen (allebei met een doorsnede van ca. 4,5 m, niet echt kleintjes lijkt me. :wink: ) Het schip zelf had een lengte van ongeveer 80 meter.
Ik heb zeker gezocht naar plaatjes met nummers en eventueel een naam maar deze heb ik jammer genoeg niet kunnen vinden.

Hoop hier wat meer informatie te kunnen krijgen. Ik ben in ieder geval al erg blij met de hier geplaatste opmerkingen/ suggesties/ antwoorden. Dank daarvoor. :)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Roy »

Er moet toch wel ergens een wrakkenlijst te vinden zijn ?.
Dit, samen met de exacte positie, moet toch al gauw bij een bepaald schip uitkomen.

Wie volgt ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, dat was inderdaad niet zo klein. :oops:
En de met een lengte van ongeveer 80 meter, was het ook geen klein bootje.
Nou, dat is toch een begin, of niet soms? :-D
Zonder verdere aanknopingspunten wordt het wel erg moeilijk.
RWS heeft een wrakkenregister, HP39, maar als zij hem daar niet in kunnen vinden, wie zijn wij dan wel?
belgonaut

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door belgonaut »

Ahoy,

Er is nog een website met wrakken, maar daarvoor moet betaald worden.
Als je de namen van de boten van de bergers aan de weet kan komen kan je vermoedelijk met AIS de positie van het wrak
aan de weet komen.
De wrakkenwebsite is:

http://www.wrecksite.eu/Wrecksite.aspx

Succes,Belgonaut.
Liselore

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Liselore »

Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga op deze sites/ instanties verder zoeken.

Groetjes,
Liselore


Plaats reactie