Wrakbergingen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zit verplicht op ketels sinds erg lang.
Juist Jan et all,

Ik heb een vrij uitgebreide kollektie foto's van dit soort plaatjes, zowel van ketels als ook van andere machines zoals Hoofdmotoren, HET probleem is om ze terug te vinden in mijn archief.
Uit het blote hoofd kan ik me herinneren dit soort plaatjes ...zoals Jan het beschrijft.....wel eens op ketels ( dus "drukvaten") te hebben gezien op een speciaal OP het drukvat gelast stalen plaatje waarop "het plaatje" dan weer is gekonken........ECHTER het merendeel wat ik me herinner zat dus NIET op de ketel zelf maar op het " aangeknutselde plaatwerk" en dan nog met "schroefies of klink of pop nageltjes"...dus duidelijk een modernere uitvoering welke hier niet van toepassing is.
In DIT geval spreken we over een hele oude ketel, waarschijnlijk ALLES aan het drukvat zelf geklonken en DUS nog waarschijnlijker dat " DE plaat" op het aangeknutselde plaatwerk van rookkasten of vuurmonden zou zitten.
Ik sluit hierbij een foto van een 2 vuurs kolengestookte Schotse ketel ter informatie ( zeer waarschijnlijk van de Furie en foto hiervan Kombuispraat)
Alsmede een foto van een vuurhaard( olie!) waar het plaatje achter het plastic zichtbaar is op het aangeknutselde plaatwerk.
Dan een foto van een ketelfront waar de naamplaat duidelijk te zien is...OOK op de rookkast...is waarschijnlijk van de " Groote Kerk" en waarschijnlijk hier van Kombuispraat en lijkt op een waterpijp ketel, in ieder geval een wat oudere installatie met het plaatje op de rookkast. ( Wat trouwens NIET wil zeggen dat dit het enige plaatje is!)
Dan is er een foto van een 2 vuurs Schotse ketel waar de rookkast goed is te zien, ter informatie. eigen foto.
Ik konkludeer - met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid- dat de kans om een "plaatje" te vinden op een ketel van deze leeftijd en korrosie toestand vrijwel nul komma nul is en ALS het -waarschijnlijk bronzen- plaatje het heeft overleefd dan is de grootste kans dat het NIET op de ketel zit maar tussen de verroeste en verrotte restanten van de machinerie-en.
Het moge duidelijk zijn dat de laatste foto van een Oliegestookte 2 vuurs Schotse ketel is, maar dat maakt weinig uit betreffende de rookkasten.
Verder is er nog een typisch "modern Ketelplaatje" van een echte Ketelboer met ECHTE popnagels, en wel op de isolatiebekleding.

PS.je. Nog een plaatje van de Foster Wheeler ketels op de Badger...dat zijn ketels van rond 1950 en ook hier is goed te zien dat ze OP een gelast stukkie ijzer zitten, maar dat ijzeren stukkie zit NIET op de ketel maar op de rookkast
Bijlagen
PICT3351.jpg
PICT3351.jpg (31.18 KiB) 3446 keer bekeken
Stoomsleepboot-Furie1e.jpg
Stoomsleepboot-Furie1e.jpg (68.51 KiB) 3446 keer bekeken
IMG_2037.jpg
IMG_2037.jpg (83.17 KiB) 3446 keer bekeken
IMG_2471.JPG
IMG_2471.JPG (70.23 KiB) 3446 keer bekeken
Aalborg-Boilerplaat.jpg
Aalborg-Boilerplaat.jpg (92.89 KiB) 3446 keer bekeken
badger3.jpg
badger3.jpg (71.48 KiB) 3422 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

belgonaut

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Stoomketels (in Nederland) moeten voorzien zijn van een stempelplaat.
Het vlakke gedeelte rond de bevestiging is voor het stempel van het Stoomwezen
zodat er met die plaat niet gerommeld kan worden. Hieronder de wettekst.

Artikel 25
1.
Een stoomtoestel of damptoestel, voor het het in werking brengen waarvan vergunning is vereist, moet, behoudens het bepaalde in het vierde lid, zijn voorzien van een rechthoekige stempelplaat door middel van tapbouten met verzonken kop op een zodanige plaats aan de wand bevestigd, dat van de op de plaat vermelde gegevens te allen tijde gemakkelijk kennis kan worden genomen.
De plaat moet van messing of brons zijn vervaardigd, de tapbouten van roodkoper. Om de kop van de tapbouten moet de plaat een vlak gedeelte van tenminste 5 mm breedte bezitten.
2.
Indien de inhoud van een stoomtoestel of damptoestel groter is dan 600 liter, moet de stempelplaat een hoogte van 80 mm en een breedte van 140 mm bezitten en de bevestiging door middel van vier in de hoeken aangebrachte tapbouten geschieden.
3.
Op de stempelplaat moet, voor zover de daartoe strekkende gegevens bekend zijn, duidelijk en duurzaam zijn vermeld:
1e. de naam van de vervaardiger van het toestel en de plaats, waar diens fabriek is gelegen;
2e. het jaar, waarin het toestel is vervaardigd;
3e. het getal, aangevende de hoogste druk, waarvoor het Districtshoofd het toestel geschikt acht;
4e. het fabrieksnummer;
5e. een door het Districtshoofd opgegeven registernummer.
De onder 2e, 3e en 4e bedoelde gegevens moeten op eenzelfde hoogte en in de aangegeven volgorde zijn geplaatst met dien verstande, dat - indien het toestel uit afzonderlijke gedeelten bestaat - eerst de druk voor het gedeelte dat warmte afstaat, en daaronder de druk voor het gedeelte dat warmte opneemt, wordt vermeld.
Het registernummer wordt onder het getal of de getallen, aangevende de onder 3e bedoelde druk, geplaatst.

4.
Bij stoomtoestellen en damptoestellen met een inhoud van ten hoogste 10 liter en bij pijpleidingen behoeven de gegevens, in het voorgaande lid bedoeld onder 1e, 2e en 4e, niet te worden vermeld. De overige gegevens moeten op een door het Districtshoofd aan te wijzen onderdeel zijn vermeld, terwijl op de overige losse onderdelen het registernummer moet voorkomen. Deze gegevens mogen in de wand van het toestel zijn ingeslagen, indien deze van een hiertoe geschikt materiaal is vervaardigd.
Artikel 26
1.
Nabij de stempelplaat moet het registernummer in de wand van het stoomtoestel of damptoestel zijn ingeslagen.
2.
Wanneer in een inrichting of vaartuig meerdere stoomketels en dampketels of meerdere vaten, voor het in werking brengen waarvan vergunning is vereist, zijn opgesteld, moeten deze toestellen elk zijn voorzien van een te allen tijde goed zichtbaar, door het Districtshoofd goedgekeurd, volgnummer.
3.
Vervoerbare ketels, met uitzondering van die met een verwarmd oppervlak van ten hoogste 1 m², moeten - indien voor het in werking brengen vergunning is vereist - zijn voorzien van een plaat, vermeldende de naam en de plaats van vestiging van de gebruiker, zoals deze in de vergunning zijn aangegeven, alsmede een door het Districtshoofd vastgesteld of goedgekeurd volgnummer. De plaat moet van messing of brons zijn vervaardigd en op een zodanige plaats aan de wand zijn bevestigd, dat van de gegevens te allen tijde gemakkelijk kennis kan worden genomen.
Jolly Sailor

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Jolly Sailor »

Zal me niets verwonderen dat het een schip is die getorpedeerd is in WW I.

Dus na 100 jaar zal je weinig meer van plaatjes vinden op die ketel.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Harry G. Hogeboom »

moeten voorzien zijn van een stempelplaat.
DAT is een bekend feit Belgonaut en hartelijk dank voor de referentie naar de wetgeving, de details van het plaatje had Jan al vrij duidelijk omschreven. Ik besloot om dus niet op de wetgeving in te gaan omdat het ---lijkt mij--- heel duidelijk is dat het een heel oud wrak is en mede dat het helemaal niet zeker is dat dit een Nederlands schip is. Academische en recente informatie is hier dus zeer waarschijnlijk niet relevant..zoals Jolly ook al uitlegt.
Om de vraagsteller-Liselore-heeeel misschien wat opweg te helpen heb ik bovenstaande vermeld, wat er op neer komt dat de kans om het plaatje te vinden zeeeeer gering is......ZO er al een plaatje is geweest?
Lichtenbelt uit 1921 rept er met geen woord over -NIET correct....zie PS2 hieronder -en maakt referentie naar de Stoomwet van 1915.

Hierbij een referentie naar " mijn eigen ouwe Stoomwet boekie" welke naar de wet van 1953 refereert:
" Wij Juliana, bij de gratie Gods........enz" :lol:

Morre & Kloet 6e druk 1964 gaat er in Hoofdstuk VII redelijk op in en bijgesloten..."ter leeringhe ende vermaek" een scan van blz. 186 met een tekeningetje van die genoemde stempelplaat.

Let wel dit is op Nederlandse ketels van toen.......wat dus niet wil zeggen dat dit op deze wrak ketel zo moet zijn!!

PS.je. Ik vond nog een grote uitslag tekening van een 2 vuurs Schotse ketel in Lichtenbelt van 1921, hierbij een dwarsdoorsnede ( deel van de tekening) ter illustratie van de "aangeknutselde rookkast" welke bij deze wrak-ketel natuurlijk geheel ontbreekt.

PS.je2. Na Lichtenbelt toch wat nauwkeuriger te hebben doorgelezen vondt ik wel degelijk referentie naar de Stempelplaat op blz. 128 en zelfs een tekening van een Cornwall ketel met de lokatie van de Stempelplaat. zie bijgesloten.
Bijlagen
Stoom-1921.jpg
Stoom-1921.jpg (226.59 KiB) 3329 keer bekeken
Stoomwet.jpg
Stoomwet.jpg (77.19 KiB) 3329 keer bekeken
Stoomwet1.jpg
Stoomwet1.jpg (195.38 KiB) 3329 keer bekeken
Stoom-Stempelplaat.jpg
Stoom-Stempelplaat.jpg (95.75 KiB) 3329 keer bekeken
SchotseKetel-2vuurs-1921-Lichtenbelt.jpg
SchotseKetel-2vuurs-1921-Lichtenbelt.jpg (86.14 KiB) 3328 keer bekeken
Ketelfront-Cornwall-Stempelplaat-1921-Lichtenbelt.jpg
Ketelfront-Cornwall-Stempelplaat-1921-Lichtenbelt.jpg (124.48 KiB) 3325 keer bekeken
Ketelfront-Stempelplaat-1921-Lichtenbelt1.jpg
Ketelfront-Stempelplaat-1921-Lichtenbelt1.jpg (185.11 KiB) 3325 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry schreef:Lichtenbelt uit 1921 rept er met geen woord over en maakt referentie naar de Stoomwet van 1915.
Tja... de Lichtenbelt uit 1921... Men moet voor dit soort zaken zijn technische bibliotheek natuurlijk wel compleet en ook op orde hebben. :roll:

Lichtenbelt (Machinist ter Koopvaardij) Eerste deel "Stoomketel en toebehooren" vierde, vermeerderde druk uit 1908 spreekt er wel degelijk van.
Op pagina 275 van dit degelijke werkje lezen we...

Afbeelding

Bevestig "eene geelkoperen plaat" met boutjes op een ijzeren ketel en dompel het geheel onder in zout water, dan zal het niet zo erg lang duren of de geelkoperen plaat is volledig in het milieu opgenomen.

Ach, nou zie ik dat Harry het ook had gevonden. :-D
Nou ja, dan maar dubbelop.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door K.Brouwer »

Moet het niet andersom zijn wat het "oplossen" van koper (messing) betreft? Mijn ervaring met o.a.
de messing buitenverlichting aan boord welke aan een stalen plaatje vastgeschroeft zat of de koperen (messing) plaatjes bij de peilpijpen welke op stalen plaatjes gebout zat begon het staal altijd flink te roesten. Dus mijn idee is dat het stalen gedeelte waar die plaat op de ketel zat weggeroest is en die "geelkopren plaat" nog wel ergens tussen de rommel op de bodem te vinden is.

Groeten,K.Brouwer.
belgonaut

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Hier een geheugensteuntje over contactcorrosie.

http://www.vanpraag-montage.nl/images/kontakt.htm

Grts, Belgonaut.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door v+d »

Het minst edele metaal gaat er het eerste aan of wordt netjes gezegd geofferd.
Wij weten dat allemaal wel van onze vaartijd, b.v. anodes in de tanks of aluminiumdelen die op staal gemonteerd waren(bij de sloepen).

Als je ziet dat er van de rookgaskasten niets meer over is, heb je om dat plaatje te vinden een stofkam nodig om de zeebodem zorgvuldig af te zoeken.
Er ligt vast wel meer van dat ongelukkige bootje, b.v. de hoofdaandrijving, in die machines zat vaak de naam in het gietwerk.
Die mooie bronzen zuiger met kleppies, daar staat ook vast ergens een nummer op.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en ALS het -waarschijnlijk bronzen- plaatje het heeft overleefd dan is de grootste kans dat het NIET op de ketel zit maar tussen de verroeste en verrotte restanten van de machinerie-en.
Zie hierboven.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
belgonaut

Re: Wrakberging SMIT Salvage

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Op de voorlaatste foto staat een kleppenraam met zuigerstang en zuiger.
Ik moet me al sterk vergissen als dat niet van een "Edwards luchtpomp" afkomstig is.
De aandrijving ging via het "pompenjuk" van de machine vanaf een kruiskop.
Tekening op blz. 197 van deel II zuigerstoomwerktuigen door J.P.P. Morré, 5e druk April 1951.
Beschrijving op blz.138.
Grts, Belgonaut.


Plaats reactie