The Times They Are a-Changin'

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol:
...shit...; niet eens aan gedacht....
idd: alle kennis en kunde, van alle afdelingen, is zowat hier 'in vergadering' :mrgreen:

Zouden de reders ook meekijken ?? :shock:
Oost, west...ook best

Jolly Sailor

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Jolly Sailor »

Nou ze zullen dat heus wel uitgezocht hebben bij Maersk meer machinisten of meer automatisering als kostenpost.
En in sommige havens zal Maersk wel een onderhoudsploeg hebben die de machinisten kan ondersteunen om alle filters bij langs te lopen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Koosn schreef:Wat te denken van een paar goed opgeleide wtk's met hulp van een paar handlangers?
Dat is exact waar bij de minimum bemanning van de Emma Maersk met zijn 110.000 pk aan is gedacht: :-D
    • 2 Engine Officers
      2 Oilers
Nu vaart die op dit moment nog wel met 22 man, maar die 13 man, waarvan 4 voor de machinekamer, zou voldoende moeten zijn. Toch zitten daar bij Maersk vast geen domme jongens, fantasten of dromers of lieden die alleen maar op de centen letten en geen oog hebben voor de eisen die aan een dergelijk bedrijf worden gesteld en wat er allemaal fout zou kunnen gaan. Daar hebben ze juist álle aandacht voor, want die schepen moeten zeer strakke vaarschema's aanhouden waarbij onzekerheden en onverwachte gebeurtenissen zo goed als menselijkerwijs verwacht mag worden en technisch gezien mogelijk is, uitgesloten moeten worden. De klant moet kunnen rekenen op de aankomstdatum van zijn containers. Automatische brandstof- en smeeroliefilters mógen op een dergelijk schip niet in storing vallen en als dat schip in havens komt waar de diepgang een probleem vormt, dan mag die inlaat geen zand en shit opzuigen, maar moet er automatisch overgeschakeld worden naar een hogere inlaat. Bij het ontwerpen van dergelijke schepen moet daar rekening mee worden gehouden en ik twijfel er niet aan of dat gebeurt ook. Voor mensen die scheepswerktuigkunde hebben gestudeerd, ligt daar een mooie toekomst, om dat allemaal te bedenken en in goede banen te leiden.

Vroeger hadden we op een schip van 10.000 dwt met een Doxford van 3300 bhp minstens 40 man nodig om 10.000 ton kolen van Newport News naar Rotterdam te brengen. Voor de machinekamer waren 13 man beschikbaar.
Op een schip van 2400 dwt met een 1100 pk Werkspoor voeren we met 22 man waarvan 7 in de machinekamer.
Hoeveel man waren er op een "K"-tanker van de Shell nodig om met een turbine van krap 9000 shp 18.000 ton crude van de PG naar Rotterdam te brengen? Ik heb geen idee, maar ook wel 35 of 40, schat ik.
Die tijden zijn voorbij. Die liggen heel ver achter ons.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door gerard tenerife »

Amstelpark (Liberty) 1955. totaale bemanning 52. aan dek, bootsman, bootsmaat 9 matrozen/o.g + zeuntje.
Wachtloopen met 3, een brandwacht, een uitkijk en een sturen, elk 1 uur 20 minuten. deze baantjes zijn allemaal verdwenen, zoals de biemzen en houten luiken. :twisted: :twisted: 5 ruimen met tussendek en dan graanschotten bauwen op zee :roll: met 4 uurtjes overtime. :)
hoe dan ook, ik zou het best over willen doen :lol:
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Teamspirit

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Teamspirit »

Op dit moment op een gemiddeld containereschip van de Maersk:


Antwoord op de vraag: Hoeveel man zit er op dit moment bij jouw aan boord (vriend die als 3de machinist bij de maersk vaart)
Hmm das een lastige. We zijn in het proces van het reduceren van bemanning, uitfaseren van het marof systeem. Daarbij verschilt het nog per schip, maar over het algemeen zijn er 8 officieren, een elec, een hofmeester & 2e kok, 4 ab's, en wiper en een motorman

Totaal dus: 17 man aan boord.
Teamspirit

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Teamspirit »

Chris.dus schreef:Voor de automatisering konden van dezelfde hoeveelheid koeien bijna 20 gezinnen eten.
Ik zie de vooruitgang niet, jij wel?
De melkprijs die daardoor lekker laag blijft en ik dus voor 57 cent mijn pakje melk koop bij de supermarkt. Dus er zit wel degelijk een vooruitgang aan vast, hoewel veel mensen deze niet willen zien en alleen maar kijken naar de achteruitgang die ergens bij hoort.
belgonaut

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Over automatisering gesproken.
Bij de stroomboeren werdt de directe bediening van een stoomketel, opbrengst 1500t/h, 535°C stoomtemp,stoomdruk 180 bar,
leverde 478MW, door een ploeg van 4 man bediend, waarbij de ketelwtk en de pompenwtk 2 eenheden bedienden.
Verder konden bij storingen natuurlijk een beroep worden gedaan op de afd.regeltechniek en mech.onderhoud.
Dus die verhalen over een boekje lezen op wacht kon je wel vergeten.
Grts, Belgonaut.
Mariner (R.I.P.)

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Even over meneer Zimmerman, wiens liedje toch min of meer aanleiding voor dit topic is:

http://3voor12.vpro.nl/#!/lokaal/gronin ... rzijl.html

en:

http://www.youtube.com/watch?v=sbMlHGEICuY

Groets,

Mariner
belgonaut

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Bij boenstaand verhaal van mij duurde 1 wacht 8 uur.
En het geheel in een 7 ploegendienst.
Grts, Belgonaut.

.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mariner, prachtig dat verhaal over Bob Dylan in Noordpolderzijl. Bedankt! :-D


Plaats reactie