Havens van Zeeland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mariner (R.I.P.)

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Weliswaar niet het door Denis bedoelde pontje, maar toch een leuk Zeeuws veerbootje;

Afbeelding

Groets,

Mariner

wkruit (R.I.P.)

Re: Havens van Zeeland

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Mariner schreef:Weliswaar niet het door Denis bedoelde pontje, maar toch een leuk Zeeuws veerbootje;

Groets,

Mariner
Dit is niet het door Denis bedoelde bootje, maar het komt er wel verrekte dichtbij! Waarom? Een stukje historie:
In de Rijksveerdienst Moerdijk - Willemsdorp voeren tot de opening van de Moerdijkbrug in 1936 drie stoomponten, Willemsdorp, Moerdijk en Dordrecht. Alle drie zijn ze na de bevrijding bij de PSD terecht gekomen, vanwege de desastreuze toestand van die vloot; eigenlijk was alleen de Koningin Emma redelijk ongeschonden de oorlog doorgekomen.
Na enige jaren was er weer zoveel hersteld, dat twee van de drie weer terug konden naar de eigenaar, het Rijk. Die heeft de schepen ter beschikking gesteld aan de RTM voor haar dienst op het veer Anna Jacobapolder - Zijpe, al zijn ze ook wel op de dienst Hellevoetsluis - Middelharnis ingezet. Die schepen heb ik daarnet al besproken.
Het derde schip, Dordrecht, bleef voor de Provincie Zeeland varen, doorgaans op de dienst Kruiningen - Perkpolder. Toen daar het vervoer bleef toenemen is het schip in 1955 bij De Schelde met 30 meter verlengd.
De voortstuwingsinstallatie bleef echter ongewijzigd en ook de houten stuurhuizen bleven. Een en ander had tot gevolg dat het schip niet meer vooruit te branden was en, doordat er een salon op het bovendek was geplaatst, het zicht naar achteren vrijwel niet meer aanwezig was. Daarom werd het schip een jaar later wederom onder handen genomen, deze keer door de TSM in Terneuzen. Er werden nieuwe, hogere stuurhuizen op gezet en de stoom-installatie werd vervangen door Lister-Blackstone diesels. Deze hele operatie werd uit zuinigheidsoverwegingen uitgevoerd, hoewel de bouw van een nieuwe veerboot niet veel duurder zou zijn geweest....
In deze vorm (zoals op de foto) heeft ze tot 1972 dienst gedaan, waarop ze een jaar later verkocht werd aan Malta en met de naam Melitta Land tussen Malta en buureiland Gozo bleef varen, tot ze afgelost werd door twee ex-TESO veerboten.
Dus de eerder genoemde stoomponten en deze Dordrecht zijn min-of-meer zusterschepen geweest!

Overigens, dit is een discussie die eigenlijk in het topic over de PSD thuishoort en daar voor het grootste deel al IS gevoerd. Daarom stel ik voor om hier terug te keren naar het eigenlijke onderwerp, de Zeeuwse havens. Al moet ik zeggen, dat ik hier wel plezier in heb...!

Grtz Willem
Jolly Sailor

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Jolly Sailor »

De door Dennis bedoelde op kolen gestookte veerponten.
09-08-1973 - Veerpont Krammer.jpg
09-08-1973 - Veerpont Krammer.jpg (596.46 KiB) 3205 keer bekeken
ca 1967  veerhaven Zijpe.jpg
ca 1967 veerhaven Zijpe.jpg (102.42 KiB) 3206 keer bekeken
Veerpont Zijpe winter 1963.jpg
Veerpont Zijpe winter 1963.jpg (95.12 KiB) 3206 keer bekeken
zeehond

Re: Havens van Zeeland

Bericht door zeehond »

willem zalm zat niet bij de psd maar bij de rtm die voer op de krammer en de zijpe die voer niet naar tholen maar st philipsland anna jacoba polder . maar het is natuurlijk al een paar dagen terug en het zit niet zo ver van elkaar. het enigste veer wat naar tholen voer was oud nieuw vossemeer ook dat pontje heb ik weg gehaald voor de sloop was een gierpont willem heeft ook nog lang met de pass boten Schouwen-Duiveland en stad Zierikzee gevaren ik heb hem heel goed gekend ik doe nog zaken met zijn zoon die heeft het bedrijf afval services zeeland ik heb de veerboot krammer nog weggehaald uit zijpe een zie paar paginas terug wat de voetveertjes betreft daar is weinig over geschreven maar die waren van jacob en nelis maas jacob voer met de jannis dat was de grootste stond 2cyl 40 brons in van zijpe naar de hoek van st.jaap bij oude tonge en nelis voer met zn zoon jan met het kleine bootje was een amsterdammertje van zijpe anna jacoba stond icyl 18 pk bronsje in gr joop vd marel
zeehond

Re: Havens van Zeeland

Bericht door zeehond »

die homos 172 kpk cat.s van de onrust werden gestart door een benzine motortje . later zijn er 2 gm.s v8 /71 .240 pk.s in gekomen en nog later 2 v12/71 gm.s ingezet die staan er nu nog in gr joop
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Akwanaut »

De veerpont Dordrecht, van stoompont naar verlengde motorpont.............

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Akwanaut »

De stoomponten Krammer en Zijpe.........

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
zeehond

Re: Havens van Zeeland

Bericht door zeehond »

nu wij het toch over veerboten hebben hier nog een in een zeeuws haventje de schelde van de rtm in het haventje van viane gr joop
Bijlagen
sloperij 001gorch f.jpg
sloperij 001gorch f.jpg (77.79 KiB) 3193 keer bekeken
Denis

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Denis »

Joop,

Ik ken Willem van WSV Burghsluis, en zijn zoon ook, Willem is daar een aantal jaren havenmeester geweest samen met een paar andere nadat Chiel Overbeeke er mee was gestopt, hij lag met zijn vlet ( Cirrus?)tegenover mij aan de andere kant van het steiger, ik heb zo heel wat sjekkies samen met hem gerookt ,hij is een paar jaar geleden overleden, maar dat wist je waarschijnlijk al, het was een markante kerel en ongelofelijk sterk.
Wanneer is de scheeps sloperij bij Viane eigenlijk gestopt, ik ben er honderden keren langs gevaren maar kan mij eigenlijk niet meer herrinneren wanneer de boel daar afgebroken is.
Je kon daar toch eigenlijk alleen met hoogwater komen of is dat nu zo, en liep er vroeger een geul.
het is trouwens toch erg verandert, vroeger was het daar net en roetsjbaan zo hard stroomde het ,als je met stroom mee langs de inham van de pont voer hoopte je altijd maar dat hij nog even bleef liggen, maar sinds ze die dam bij phillipsland gelegd hebben met dat pokke sluisje voor de watersport is het een stuk kalmer geworden.
wel drukker met de watersport.

gr
Denis
Jolly Sailor

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Jolly Sailor »

1972 - Vianne.jpg
1972 - Vianne.jpg (321.71 KiB) 3179 keer bekeken
De haven van Vianne in 1972


Plaats reactie