Havens van Zeeland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
zeehond

Re: Havens van Zeeland

Bericht door zeehond »

ik heb 23 jaar met die armoe gewerkt wij hadden thuis op de werf stoomkranen s.winters moest je die warm houden anders bevroor de zooi het water in de tank bevroor al gauw hadden wij een stoom leiding naar de watertank om de zaak te ontdooien. met emmertjes de kolen naar boven halen stoom is mooi voor in het museum . ik vond er niks moois aan gr joop

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ik vond er niks moois aan
Ach Joop........een ieder kan "op een knoppie drukken"..........of een schakelaartje overhalen.............maar niet iedereen kan een ouderwets stoombedrijf aan de praat houden ( en zeker niet over langere termijn)....doe daar dan " tot overmaat van ramp" nog eens kolen en kou bij..en je moet gegarandeerd " de doos met truukjes bij de hand houden".
Ik heb persoonlijk veel "rente geplukt" om het nu zo eens te zeggen.....van de ouderwetse stoomervaring ( en dat was zware oliegestookt, maar alles met armen en benen meloochumpies) op de toenmalige " Reuzen van Heusden" vroegaah...........en had het toch niet willen missen.......dus ieder naaadeel hep zo weer z'n eigen vooooordeel!

Maar ik hoor je luid en duidelijk.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
zeehond

Re: Havens van Zeeland

Bericht door zeehond »

je hebt helemaal gelijk mooi om te zien en als het oliestook is ook mooi om mee te werken heb ik helaas nooit mee gewerkt altijd kolen mijn bootje was 17 meter lang ging 10 ton kolen mee en als je dan een zware sleep had of slecht tij dan deden wij om de beurt stoken als de bunkers half leeg waren kon je er zo niet meer bij moest je gaan tremmen in bunkertjes van 70 cm breed ik krijg er nog pijn mijn rug van als ik er aan denk vandaar dat mijn stoom ervaring iets anders klinkt als van de hobby boten die op het gemakje met het losse bootje varen met een overvloed aan bemanning dan is het inderdaad mooi . en het is maar goed dat die er zijn want anders wist niemand er iets meer van. ik kom wel eens aan boord van div bootjes als ik dan vertel wet wij er achter hingen kijken ze je aan van het zal wel. gr joop
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

want anders wist niemand er iets meer van.
Vroegaah....+/- 1954-1955 lag er een "toen al ouderwetse" Kolengestookte Stoomzuiger zand te winnen in een zandgat op de Uiterwaarden beneden Olst( werd via bakken in Noord-Deventer de nieuwe wijk Zandweerd mee opgehoogd) en daar heb ik als jochie van liever lede geleerd met kolen de handel aan de praat te houden en ook geleerd te "zandzuigen". Die ouwe massinist/stoker/tremmer die vondt het wel prachtig dat er 'smiddags na schooltijd zo'n gozertje langs kwam in een ouwe kano die " helemaal gratis en voor niks en niemandal" z'n eigen de pleuris en uit de naad werkte en het wel PRAACHTIG vondt als ie een paar schoppen kolen in het vuur mochtgooien. Van achteren bekeken zag ie natuurlijk veel liever ondergetekende die kolen in de bunker tremmen dan zelf er in te kruipen.........maaaaar ik vroeg hem de oren van de kop en hij deelde z'n ervaring met mij. Ik was zo trots als een Aap met 7 lullen dat ik later uiteindelijk door hem en de schipper werd gewogen en vertrouwd werd bevonden om in het weekeinde de hap net aan gaande te houden- voor een paar stuivers, zodat de machinist niet eerder hoefde te komen, maar met de ploeg meekwam op Maandag en ze gelijk d'r tegenaan gingen. Terug kijkend ben ik er feitelijk nog steeds wel een beetje trots op.......voor een snotjong van een jaar of 11 was dat toch een hele verantwoordelijkheid en ZO voelde ik dat toen ook!! Laaaater ....hoopte ik toen....zou ik ECHT massinist worden op een GROTE boot. En als je er hard genoeg aan trekt dan worden "dromen" soms werkelijkheid.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
deventer05

Re: Havens van Zeeland

Bericht door deventer05 »

Mooi verhaal verhaal Harry. Ik neem vaak de bus naar Zandweert en wandel vandaar naar Olst. Voor de lol, en om de aderen open te houden. Nu heb ik daar een mooi stukkie geschiedenis bij. Gr. Hotze.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

naar Zandweert en wandel vandaar naar Olst.
Dan kom je eerst langs het Cafe op de Platvoet, waar vroegaah ook een speeltuintje bij was en waar we gingen biljarten als we eens niet naar school gingen op de "toen" nieuwe Europaschool :lol:
En dan verder, vlak bij die bijna haakse bocht bij Hengforden waar je ook Kasteel de Haere kan zien, zitten die betonnen duikers in de dijk.........daar zouden ze vroegaah " als de Russen kwamen" de hele handel mee onder water zetten, kijk maar eens naar die smalle betonnen stroken langs de weg bij die duikers, daar fietste ik vroegaah - toen dat allemaal nog in werking was, kompleet met soldaten op wacht- overheen...........aahwel zo kannie wel weer, kiek mah uut dat ze je niet voor je giegeltje rijden daar op dat smalle dijkie!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
deventer05

Re: Havens van Zeeland

Bericht door deventer05 »

Ik ga er maar van uit dat de Zeeuwen ons het uitstapje naar Salland niet kwalijk nemen.

Ja de IJsellinie, heeft inmiddels museum status (weet je neem ik aan). Het dijkje is inderdaad te gevaarlijk voor een wandelaar. Ga meestal via Hengforden en Hoenlo. Door de uiterwaarden kan ook, maar dan moet je steeds over sloten en prikkeldraad springen. En daar is opa niet zo goed meer in. :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

via Hengforden en Hoenlo
Net zo mooi als de Havens van Zeeland......en af en toe wat zig zaggen mag van Martje in Braziel :lol: :lol: en dit is de schuld van Joop trouwens...hij begon over kolen laden bij de kolenboer in Zierikzee.....nou wat wil je dan :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
wkruit (R.I.P.)

Re: Havens van Zeeland

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Net van mijn dochter gekregen (eigenlijk van mijn schatten van kleindochters!) het boekje "Havens in Zeeland". Ik zal daar in de loop van de weken stukjes en foto's van scannen en hier neerzetten.
W!W
zeehond

Re: Havens van Zeeland

Bericht door zeehond »

nou heb ik het gedaan. leuk hoor heb je het gedaan krijg je nog de schuld als je maar lol hebt en zo nou en dan een zijstraat moet kunnen gr joop


Plaats reactie