Havens van Zeeland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Denis

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Denis »

Beide scheepjes nogmaals van dichtbij

Gr
Denis
Bijlagen
IMG_0317.JPG
IMG_0317.JPG (287.98 KiB) 3354 keer bekeken

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Akwanaut »

Haventje van Burgsluis, 06.09.2012. De Onrust was een voormalig bergingsvaartuig van Van Den Akker uit Vlissingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
zeehond

Re: Havens van Zeeland

Bericht door zeehond »

en voor vd akker hem kocht was het een veerboot dord papendrecht gr joop
Mariner (R.I.P.)

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

De "Onrust" van Van den Akker;

Afbeelding

Groets,

Mariner
Denis

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Denis »

Joop,

dat van die pont wist ik niet, ik heb de eerste 16 jaar van mijn leven in Papendrecht gewoond, en ben waarschijnlijk heel wat keertjes met die pont heen en weer gevaren, je kwam dan in Dordt aan vlak bij het begin van de Voorstraat, en de Wijn straat , meestal liep je dan via de Voorstraat naar het centrum.
Ik lig al heel wat jaartjes in Burghsluis en kom er nu pas achter dat het de pont tussen Papendrecht en Dordt was, best wel apart.

Gr
Denis
wkruit (R.I.P.)

Re: Havens van Zeeland

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Ms. Onrust is de voormalige Veerdienst XIII geweest, die van 1955 tot 1969 tussen Papendrecht en Dordrecht voer.
Daarna is het een bergingsvaartuig geweest voor Van den Akker uit Vlissingen, waar ze de naam Onrust kreeg.
Familie van Mill is sinds 2004 eigenaar van het schip.

In de provincie vaart nòg een oude Dordtse veerboot rond. De in 1931 gebouwde Veerdienst X vaart sinds 1996
als Montis 10 vanuit Terneuzen. De veerdienst wordt sinds 15 september 1995 uitgevoerd met een kopladingpont.
Hier Montis 10 tijdens de Havendagen Terneuzen dit jaar:
Afbeelding

Een mooie overgang naar wat plaatjes van de haven van Terneuzen...
wkruit (R.I.P.)

Re: Havens van Zeeland

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Wat nog niet zo simpel is; ik heb weliswaar een hoop plaatjes van de haven van Terneuzen -een door mij regelmatig bezochte fotoplek-
maar die zitten verstopt onder diverse scheepsnamen en niet op locatie. Daarom eerst deze maar...

Allereerst een panorama van Terneuzen op een mooie, windstille morgen vanaf Griete:
Afbeelding

Een paar dagen voor opheffing van de PSD-diensten in Zeeland heb ik een "nostalgie-rondje" gemaakt langs alle nog bestaande aanlegplaatsen.
Hier twee foto's van de veersteiger in de Veerhaven:
Afbeelding
Het ponton is hier nog origineel; een paar jaar geleden is het afgevoerd in verband
met bouwvalligheid. Er waren staalkabels gespannen van het ene uiteinde naar het andere omdat het ponton krom was geworden.
En zo zag de aankomende passagier de brug naar de wal voor zich:
Afbeelding

Daags na de afscheidsdag van de veerdiensten, werden de veerboten van de dienst Kruiningen - Perkpolder overgebracht naar Vlissingen.
Ik had het geluk op die vaart mee te mogen, vanaf Prins Willem-Alexander ontstond deze opname van de Veerhaven:
Afbeelding
Mariner (R.I.P.)

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Veerdienst XIII

Gebouwd in 1955 door H.J. Koopman B.V., Dordrecht, 232,38 Brt, 2 x GM 8VN 71 in totaal 680 pk.
In 1969 aangekocht door Van den Akker.

Afbeelding

Afbeelding


Veerdienst IX (voorgrond en XIII (achtergrond;

Afbeelding

Begint ut weer een beetje te dagen, meneer Lagarde? :-D

Groets,

Mariner
wkruit (R.I.P.)

Re: Havens van Zeeland

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Er komen tzt nog wat plaatjes van de haven, als ik die gevonden heb, maar nu alvast dit:
VB 4 bezig met werkzaamheden die verband houden met de vervanging van de bruggen over de Zeesluis:
Afbeelding

Dat er regelmatig werk aan de remming nodig is, bewijst dit plaatje, mogelijk "gepleegd" door de Tor-Line (nu DFDS Seaways):
Afbeelding

Nog ééntje gevonden, JRS Mira die de Zevenaarhaven binnenvaart:
Afbeelding
De silo rechts staat volgens mij al jaren leeg...
Denis

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Denis »

Jazeker ome Kees,
Er komen tal van herinneringen boven, en ik was eigenlijk ook vergeten dat er autos op de pont gingen, wij hadden vroeger een Taunus 12m en daarmee gingen we ook op de pont, er stond toen aan de Papendrechtse kant ook een restaurant vlak bij het toenmalige Aviolanda, later fokker. Volgens mij is de pont vervangen door een fiets veer toen de brug tussen Dordrecht en Papendrecht kwam.
Maar ook minder goede herinneringen, Dordt was een slechte stad in mijn jeugd, veel drugs gebruik.
Er zijn van mijn middelbare school klas in de jaren 70 minstens 3 klasgenoten aan een overdosis heroine overleden.
De uitspraak" hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt" komt uit de tijd voor de rivieren waren uitgediept, er waren veel ondieptes ( "drechten "of doorwaadbare plaatsen) bij Dordt, vandaar ook de naam Dordrecht , Zwijndrecht, Papendrecht etc.
Maar het had voor mij soms ook een andere reden. Toch heb ik er ook prima tijden beleefd, ik heb er uiteindelijk nog 10 jaar gewoond voor ik verkaste naar Hellevoetsluis. Ik heb er zelfs nog een schilderij van gemaakt.
Gr
D
Bijlagen
Dordrecht acryl op paneel 185x110 cm Coll. Multimate Renkum.jpg
Dordrecht acryl op paneel 185x110 cm Coll. Multimate Renkum.jpg (173.4 KiB) 3300 keer bekeken


Plaats reactie