Havens van Zeeland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Denis

Havens van Zeeland

Bericht door Denis »

Ik heb afgelopen week een aantal dagen met de boot in Zeeland rond gezeild, ik doe dit al bijna 35 jaar en vind het nog steeds grandioos. Ik ga graag de zee op, maar mn de Oosterschelde blijft toch favoriet, eind 70 begin 80 kwam ik voor het eerst in Burghsluis, er was toen niets vwb een jachthaven maar wel heel veel bedrijvigheid voor de Oosterschelde dam, er werd dag en nacht af en aan gevaren door allerlei schepen. Chiel Overbeeke was toen nog haven meester.
Ik heb er nu een vaste ligplaats, en ieder keer als ik daar uit de auto stap en naar mijn boot loop kijk ik uit over de Oosterschelde en dat blijft een prachtig gezicht.
Kort en goed, vanwege het slechte weer ,veel gelezen en in dorpjes rond gescharreld, twee mooie boeken gekocht, "de verdwenen havens van Zeeland"vanP.J Huijbrecht, en een boek over Orisant , een eiland dat begin 1600 werd ingedijkt voor Colijnsplaat en inmiddels al weer 25 meter onder water ligt.
Al lezend bedacht ik mij dat er veel topics over havens zijn maar niet over de Zeeuwse, terwijl er toch echt bijzonder mooie plekkies zijn zoals Yerseke , Stalland , Veere , Zierikzee, allemaal met een enorme geschiedenis.
Dus bij deze dan maar een nieuwe topic, als ik alle verhalen zo lees zijn er veel mannen op het forum die in het Zeeuwse hebben gevaren of gewerkt.
Bijgaand het eerste plaatje gemaakt vanaf het terras van de Vismijn in Colijnplaat.
Bijlagen
IMG_0975.JPG
IMG_0975.JPG (308.1 KiB) 4074 keer bekeken

zeehond

Re: Havens van Zeeland

Bericht door zeehond »

toen was er inderdaad veel bedrijvigheid in burgsluis ik voor toen op een van de duikvaartuigen. het mooiste werk wat ik meegemaakt heb het was in het begin wel denzo later zijn wij in de 4 ploegen dienst gegaan dus veel vrije tijd gr joop
belgonaut

Re: Havens van Zeeland

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Ik ben geboren in Wolphaartsdijk en mijn beste zeebaarsstekken waren in de Oosterschelde bij Kamperland.
Ik ben benieuwd naar de foto's.
Grts, Belgonaut.
Denis

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Denis »

Yerseke
Bijlagen
IMG_0900.JPG
IMG_0900.JPG (289.1 KiB) 4002 keer bekeken
P8120082.JPG
P8120082.JPG (217.48 KiB) 4002 keer bekeken
louie vermaire
Berichten: 325
Lid geworden op: 07 nov 2011 10:33
Locatie: Warmenhuizen

Re: Havens van Zeeland

Bericht door louie vermaire »

Prachtige foto,s uit Yerseke.

Die laatste dat waren oesterputten voor miljoenen oesters lagen daar in.
Kom zelf uit Kapelle dus ik weet er wat vanaf Denis.

Zou zeggen ga zo door vindt het leuk.

Met vriendelijke Groet :Louie Vermaire.
CMKLAP
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:49
Locatie: Hamina, Finland

Re: Havens van Zeeland

Bericht door CMKLAP »

Hallo allemaal
Toevallig heb ik van de week een foto naar verzeewigd van omroep Zeeland gemaild.
Hier zijn een paar foto's van de ''haven'' van Nieuw en St Joosland. Wij noemden het niet eens de haven
maar de kaai'e(kade in ABN). Het is de vroegere landbouw haven. Voor suikerbieten en wat er nog wel eens geladen of gelost werd. Middelburg wilde er in de jaren '60 een vuilnisbelt van maken inclusief het kanaal richting Arnemuiden.
Het is een erg rustige ligplaats daar.
Groeten
Kees
Bijlagen
Nieuwland haven juli 2010.JPG
Nieuwland haven juli 2010.JPG (563.53 KiB) 3965 keer bekeken
Nieuwland haven verkl b.JPG
Nieuwland haven verkl b.JPG (610.05 KiB) 3965 keer bekeken
Nieuwland haven verkleind a.JPG
Nieuwland haven verkleind a.JPG (545.75 KiB) 3965 keer bekeken
Denis

Re: Havens van Zeeland

Bericht door Denis »

Kees,

Het is inderdaad een mooi plekje, ik neem aan dat je er komt via het kanaal door Walcheren?

Gr
Denis
wkruit (R.I.P.)

Re: Havens van Zeeland

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

"Het is inderdaad een mooi plekje, ik neem aan dat je er komt via het kanaal door Walcheren?"

Het haventje (eigenlijk een zwaaikom) is over het water te bereiken door ten noorden van Middelburg het Arnekanaal op te varen.
Door de bruggen (verkeersbrug en spoorbrug), na een paar honderd meter voor het eilandje stuurboord. Na een paar honderd
meter kom je in het haventje. Via de weg bereikbaar via de Oude Dijk en de Zaagmolenpolder.

Grtz W!W
CMKLAP
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:49
Locatie: Hamina, Finland

Re: Havens van Zeeland

Bericht door CMKLAP »

Willem
Je bent me net voor ik keek nog even en toen stond jouw bericht er al. Ik had bijna het zelfde geschreven.
Ik heb er leren zwemmen en veel op paling gevist in de jaren '50. Er zat wel wat paling maar niet veel en je was zelden alleen aan het vissen dus je vervelen deed je niet.
Kees
wkruit (R.I.P.)

Re: Havens van Zeeland

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

CMKLAP schreef:Willem
Je bent me net voor ik keek nog even en toen stond jouw bericht er al. Ik had bijna het zelfde geschreven.
Ik heb er leren zwemmen en veel op paling gevist in de jaren '50. Er zat wel wat paling maar niet veel en je was zelden alleen aan het vissen dus je vervelen deed je niet.
Kees
Ik ken de omgeving ook redelijk goed. Ik ging wel eens op de fiets naar Arnemuiden, via de spoorwegovergang naast het Arnekanaal. Die is er nu niet meer.
Nu kom ik er één keer per jaar met de Hermes (voor die gelegenheid omgedoopt tot Spanje, om het episcopaat naar Arnemuiden te brengen:
Afbeelding

De laatste keer mochten mijn kleindochter en haar nichtje meevaren. Kregen van de Sint himself een cadeautje!
Afbeelding Afbeelding

Een bekende omgeving voor mij, dus!


Plaats reactie