Scheepswerven in Nederland.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
wkruit

Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit » 14 sep 2013 16:48

Omdat ik een groot aantal beschrijvingen heb van scheepswerven in Nederland, opgenomen in een (reclame)boekwerk uit 1954, heb ik besloten om hier een topic aan te wijden.
Hier onder eerst een paar scans die ik al eerder in Haven van Rotterdam en Groeten uit Zeeland heb gezet. Dit, om e.e.a. compleet te maken.
De reden van het nieuwe topic is het feit, dat ik ze bij elkaar wilde hebben en niet in verschillende topics. Qua overzicht wel zo handig!

Beginnen we in Zeeland, bij Koninklijke Maatschappij "De Schelde" in Vlissingen:
Uit het boek "Who's who in The Netherlands", uitgegeven eind 1953, begin 1954 deze scans:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Rond Rotterdam komen de volgende scans:
Uit het oude reclame-drukwerk "Who's who in The Netherlands", deel 2 -deel 1 kan ik nergens krijgen- dit gevonden over Wilton-Feijenoord N.V. De BV was nog niet uitgevonden...

Afbeelding Afbeelding
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!

GROETEN W!W

wkruit

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit » 14 sep 2013 16:51

Aardig genoeg stonden deze twee werven in het eerder genoemde boekwerk direct na elkaar.

Van der Giessen:
Afbeelding Afbeelding

Werf De Noord:
Afbeelding Afbeelding

Helaas is dit alles, zoals met zoveel scheepsbouwwerven, verleden tijd..!

Daar in de buurt zat ook:
Fa Vuijk, nog een werf die het niet heeft gered...:

Afbeelding Afbeelding

Ik heb er nog een paar in het boek staan. Die komen later aan bod!
Grtz W!W

GROETEN W!W

wkruit

Bericht door wkruit » 14 sep 2013 17:24

We gaan nu even kijken in de omgeving van de mooie stad Leiden. Uit die omgeving heb ik twee werven gevonden.
In Leiden zelf, aan een zijkanaal van de Zijlgracht, was te vinden Scheepsbouw- en reparatiewerf "De Hoop" voorheen Gebr. Boot:
Afbeelding

Een paar kilometer oostelijk ligt Alphen aan den Rijn, met D. en Joh. Boot NV Shipyards De Industrie en De Vooruitgang:
Afbeelding Afbeelding

Van Boot in Leiden is weinig meer over. Alleen een woonhuis, het vroegere kantoor, herinnert er nog aan. Leiden, en ook Alphen a/d Rijn waren voor niet al te grote
zeeschepen te bereiken. Ik kan me nog de Katwijker loggers en de rondvaartboot naar Avifauna herinneren, varend door de Oude Vest....
Beide werven zijn, net als veel van de Nederlandse scheepsbouw, verloren gegaan door concurrentie uit Azië....

GROETEN W!W

roy

Bericht door roy » 14 sep 2013 17:34

Nu heb ik in een grijs verleden ook nog eens voor A Vuyk & Zonen's Scheepswerven N.V. gewerkt, maar inmiddels zijn er twee ontwerpbureaux die schepen uit de tekenkamer laten rollen.
Wie van die twee heeft nu een link naar A.Vuyk, of hebben ze dat beiden ?.

Wie weet hier het fijne van ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

wkruit

Bericht door wkruit » 14 sep 2013 17:54

Nog even terug in de omgeving van Rotterdam, nl. Bolnes. Daar was gevestigd NV Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot.
Afbeelding Afbeelding

Een zijsprongetje naar een paar, voor de scheepsbouw belangrijke toeleveranciers.
Leverancier van kompassen, sextanten enz, Observator NV±
Afbeelding

Kettingen en ankers kwamen van Anker- en kettingfabriek "Schiedam":
Afbeelding

Beide laatste bedrijven zijn nog steeds actief!
Laatst gewijzigd door wkruit op 14 sep 2013 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

GROETEN W!W

wkruit

Bericht door wkruit » 14 sep 2013 18:14

roy schreef:Nu heb ik in een grijs verleden ook nog eens voor A Vuyk & Zonen's Scheepswerven N.V. gewerkt, maar inmiddels zijn er twee ontwerpbureaux die schepen uit de tekenkamer laten rollen.
Wie van die twee heeft nu een link naar A.Vuyk, of hebben ze dat beiden ?.

Wie weet hier het fijne van ?.

m.v.g., Roy
Roy,
Zou het kunnen dat die ontwerpbureau's niets met A. Vuijk van doen hebben? De hele werf is indertijd opgedoekt.
Ik zou eerder denken dat die ontwerpers gewoon het terrein (en evt gebouwen) in gebruik hebben genomen...

Ik zie, dat je me ook naar dit nieuwe topic gevolgd bent...!
W!W

GROETEN W!W

roy

Bericht door roy » 14 sep 2013 18:32

Hallo Willem,

Ja, natuurlijk volg ik zoveel mogelijk maritiem gerelateerde historische overzichten. :!: :idea:
Dat liet zich eigenlijk raden hè. :wink:

Goed, de Gebr. Pot gingen per 1 januari 1968 op in Boele's Scheepswerven en machinifabriek, Bolnes. Het waren buren van elkaar en na de fusie ontstond een werf van 1 km. lang, geheel lang de Nieuwe Maas gelegen.
Boele is inmiddels ook weer wijlen. Het meest westelijk gelegen gedeelte van de Boele werf vormt thans de IJssel-Vliet werf.
Het ex Pot gedeelte is thans bebouwd / bewoond. :?

Eén van de Vuyk ontwerp bureaux bevindt zich in Groningen. Dit is één van de reden waarom ik de vraag stelde of de bij mij bekende twee ontwerp toko's enige familie link met Vuyk, Capella a/d. IJssel hebben. :wink:

Wat Leiden betreft; daar mis ik de Koninklijke Grofsmederij. Ook daar werden in de loop der jaren k.m. kettingen gesmeed en wie weet wat nog meer allemaal. :roll:

Zoals je ziet Willem, ik vind het allemaal mateloos interessant.

m.v.g., Roy

Theo Horsten (R.I.P.)
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 14 sep 2013 19:28

Roy schreef:de Koninklijke Grofsmederij. Ook daar werden in de loop der jaren k.m. kettingen gesmeed en wie weet wat nog meer allemaal.
De befaamde en zonder meer revolutionaire schroefasafdichting die Willem Brandt van Electra Brandt in Leiden in de zestiger jaren uitdacht, met toen al in gedachten dat de schepen steeds groter werden, zo groot dat ze lang niet overal meer konden dokken en dat die dichting dus veel langer onderhoudsvrij mee moest gaan dan de toen gebruikelijke dichtingen. Willem "professor" Brandt verkocht zijn vinding uiteindelijk voor een krats aan de Grofsmederij. Hij draaide jarenlang in een kleine versie op proef achter de "Balticborg". Wie daar meer van wil weten moet HIER klikken en dan door die lap tekst naar beneden scrollen tot aan de plaatjes van Electra Brandt aan de Oude Varkensmarkt in Leiden.
Omnia transit sed navigare necesse est

wkruit

Bericht door wkruit » 14 sep 2013 19:40

Roy,
Your Wish Is My Command... Onder het genot van het luisteren naar Missa dei Filii van Jan Dismas Zelenka heb ik in het
Grote Boek betreffende pagina opgezocht. En ingescand!

In Leiden was eertijds, tot 1978, de NV Koninklijke Nederlandse Grofsmederij gevestigd op een schiereilandje bij de Haven.
"De Grof", zoals de gewone Glipper het bedrijf noemde, was naast een grofsmederij ook een ijzergieterij, machinefabriek,
constructiewerkplaats, kettingfabriek en scheepswerf.
Het bedrijf werd in 1978, tegelijk met veel zware-metaalbedrijven, gesloten. Op de plaats waar het stond is nu een
parkje aangelegd met de toepasselijke naam Ankerpark.

Afbeelding

Grtz W!W

GROETEN W!W

roy

Bericht door roy » 14 sep 2013 19:49

Een pracht Willem.
Onder het genot van Jacques Brel's songs volg ik je de plaatsingen....... :wink:

m.v.g., Roy

wkruit

Bericht door wkruit » 14 sep 2013 20:14

In Bolnes was ook een machinefabriek gevestigd met de naam N.V. Machinefabriek "Bolnes" v.h. J.H. van Capellen.
Ook daar kan ik wat van laten zien:
Afbeelding Afbeelding

In de, helaas gezonken en daarna gesloopte Zijpe (RTM, ZWN, ex Willemsdorp) stonden, nadat de stoomketels afgekeurd waren Bolnes diesels.
Die waren er door de -inmiddels ook failliete- Terneuzense Scheepsbouw Maatschappij (TSM) ingebouwd na een ingrijpende verbouwing.
De Bolnesjes stonden er een beetje verloren bij in de grote machinekamer, die op een veel volumineuzer stoom-installatie gebouwd was...
Afbeelding
Let op de zware constructie die het rijdek (vrachtwagens!) moest dragen.

Het fabrieksplaatje (aluminium) zat er nog op, al heeft iemand anders zich daar al over proberen te onfermen:
Afbeelding
Ik was het niet; ik heb een veel leuker souvenir: de slinger van de ankerlier...!!

GROETEN W!W

wkruit

Bericht door wkruit » 14 sep 2013 20:41

In Millingen was -en gelukkig nog steeds- gevestigd de Scheepswerf Bodewes. Het bedrijf werkt tegenwoordig
onder de naam Bodewes Binnenvaart BV.
Afbeelding Afbeelding
Zoals de naam al zegt, beperkt de werf zich nu tot binnenvaartschepen. Vroeger werden ook Coasters gebouwd.

Dat was het een beetje voor wat betreft "zuidelijk" gelegen oorden.Vanaf nu zoeken we het hogerop,
te beginnen met de omgeving van Haarlem en Zaandam.
Ondertussen mag ik iedereen van harte uitnodigen om hun scheepswerf-foto's en -verhalen met ons te delen!
Grtz W!W

GROETEN W!W

roy

Bericht door roy » 14 sep 2013 23:31

Over die gesloopte "Zijpe" hebben we het enige jaren geleden vrij uitgebreid gehad.
Het zou een mooi project voor Zeeland geweest kunnen zijn om te conserveren en een nieuw bestaan te gunnen. 't Blijft jammer dat niemand het gedurfd heeft om er geld in te stoppen en een kans te gunnen.

De N.V. Scheepswerven v./h. H.H. Bodewes in Millingen hebben naast veel Rijn- en binnenvaartschepen, waaronder vele tankers, ook hele rissen sleepboten en suppliers gebouwd. Van de Europoort slepers zijn 24 van de 28 bij Bodewes gebouwd !.
Inmiddels is ook deze toko van Damen uit Gorinchem.

m.v.g., Roy

mario van parijs
Contacteer:

Bericht door mario van parijs » 15 sep 2013 09:33

Gebr. Pot is tegenwoordig een woonwijk.

Maar er bestaat in ieder geval nog 1 bootje die daar werd gebouwd....

Groeten!

Mario
Bijlagen
werfplaat Castor.jpg
werfplaat Castor
werfplaat Castor.jpg (231.59 KiB) 3347 keer bekeken

zeehond

Bericht door zeehond » 15 sep 2013 10:02

roy wat die zijpe betreft ik zat ook in de club om hem terug te halen naar bru wij zijn er div keren geweest wij konden hem voor € 1= weghalen maar het casco was zo rot dat op div plaatsen het water naar binnen seipelde de verf hield het nog een beetje dicht wij kregen dus ook geen toestemming om hem ook maar 1 meter te verslepen er was echt wel wat geld voor over maar dit project was niet haalbaar 4 dagen na het laatste bezoek is hij ook gezonken zonde van de mooie bolnesjes ik heb het zusje de krammer ex moerdijk nog weggehaald in zijpe die was er beter aan toe die hebben wij leeggesloopt en het casco nog verkocht als ponton voor steen transport die had er beter voor geschikt geweest was ook nog orgineel maar toen werd er nog niks bewaard gr joop

jacko
Contacteer:

Bericht door jacko » 15 sep 2013 10:24

Hallo

Ik in Haarlem en omstreken werden zeegaande schepen gebouwd.

Hans ( Jacko )
Bijlagen
Haarlem.jpg
Haarlem.jpg (71.11 KiB) 3318 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Plaats reactie