Scheepswerven in Nederland.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

1950 @ Harry..............hier bouwde Verolme de Reus van Heusden
Bedankt Joost, ik was er voor het laatst toen " The Queen of The Netherlands" op de helling stond in de laat 1990ties??, met ernaast een hopper voor de HAM.( naam nu FF kwijt)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Joost.R »

@Harry.............
HAM 316.......... en als laatste onder de naam Verolme Heusden, een supplier voor de IJsselwerf. [ook al verdwenen] :oops:
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door jacko »

Hier nog een oudje uit Haarlem, scheepswerf Zuidam.

groeten
Hans
Bijlagen
scheepswerf Zuidam.jpg
scheepswerf Zuidam.jpg (39.96 KiB) 5114 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
J S Figee

werf figee vlaardingen

Bericht door J S Figee »

Hallo alle mensen op dit forum.Ik wil me even voorstellen ik ben Jaap Figee 46 jaar en woon op Vlieland ik heb nooit gevaren allen het kofs gedaan in Harlingen.Iedereen zal zo iets hebben wat doe je dan op dit Forum ga iets anders doen of zo en laat ons met rust.De reden dat ik hier ben aangemeerd is dat ik mijn roots in Vlaardingen heb liggen en mijn familie de eigenaren waren van S'lands Welvaren en later werf Figee.Nu is het zo dat ik op zoek ben naar foto's van schepen bouwtekeningen of kopieen ervan spullen of dingen, het maakt eigenlijk wat als ze maar bij de werf horen. In de loop der jaren zijn door omstandigheden veel spullen in onze familie verloren gegaan.Mijn kinderen lopen tegen de 20 en heb nog een paar nichtjes en neefje die graag wat van de geschiedenis van de werf willen weten nou weet ik wel wat en heb ook wel wat foto's maar dat past in 1 klein boekje dus niet heel erg veel.Kortom samenvatend wie o wie kan mij hier aan helpen zelfs verhalen over het wel en wee op de werf of mijn familie zijn heel erg welkom.
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door jan stolp »

Zie dat je het boek "Geschiedenis van de Vlaardingse scheepswerven" te pakken krijgt.20 pagina's gewijd aan 's Lands Welvaren.
Geschreven door Matthijs A. Struijs.

Het heeft geen ISBN nummer.
Groet Jan
Ad van Beek

Wilton Fijenoord

Bericht door Ad van Beek »

Voor Wilton Fijenoord geïnteresseerden is er een WF middag op 4 oktober van 12.00 tot 15.00 op het Stationsplein te Schiedam. Deze keer staat het in het teken van de jaren 70.
Patru (R.I.P)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Patru (R.I.P) »

De aloude werf van Bodewes in Hasselt gaat sluiten.

Werfplaat 1950.jpg
Werfplaat 1950.jpg (65.56 KiB) 3449 keer bekeken
https://www.destentor.nl/zwartewaterlan ... ~ad73e99a/

Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door jdbvos »

Piet Smit jr 18 aug 1953
Scheepswerf P.Smit jr.jpg
Scheepswerf P.Smit jr.jpg (101.73 KiB) 1370 keer bekeken
-
-
bijb. tekst...

Op 2 januari 1872 richtte Pieter Smit (1848-1913) een scheepswerf en machinefabriek op in Slikkerveer. In 1890 werd het bedrijf omgezet in een vennootschap, de NV Scheepsbouw en Machinefabriek De Industrie. In 1893 werd het bedrijf overgeplaatst naar Rotterdam. Op 4 april 1906 werd het bedrijf ondergebracht in een nieuw opgerichte vennootschap: de NV Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr.
In 1912 verkocht Pieter Smit zijn aandelen in de vennootschap aan de Rotterdamse zakenman D.G. van Beuningen. Deze verkocht ze in 1938 weer aan de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) en de NV Dok en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord. In beide gevallen bleef P. Smit Jr. gewoon onder eigen naam voortbestaan.
In 1937 en 1938 kon het bedrijf het werfterrein aanzienlijk uitbreiden met de aankoop van het aangrenzende terrein van Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf NV, die hier in 1910 was gevestigd, maar sinds 1932 vanwege de recessie was gesloten en later liquideerde.
Pieter Smit was een van de eerste scheepsbouwers in Nederland die zich specialiseerde in de bouw van ijzeren sleepboten met compound stoommachine. In 1873 begon hij met de bouw van ijzeren loodsschoeners, in 1881 met de bouw van ijzeren zeegaande stoomschepen. Na de verplaatsing naar Rotterdam bouwde men sleep-, passagiers- en vrachtschepen en het eerste schip voor buitenlandse rekening. Tijdens de recessie in de jaren dertig wist men met de bouw en reparatie schepen voor de binnenvaart te overleven.
Tot de bekendste schepen die P. Smit Jr. heeft gebouwd behoren de ijsbreker Jääkarhu (1926) en de passagiersschepen Colombia (1930), Noordam (1938), Klipfontein en Oranjefontein (1939-1940), Prins der Nederlanden (1957) en Cunard Ambassador (1972).
De foto komt uit de fotocollectie van het Stadsarchief Rotterdam
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door RobertB »

Het schip dat bij P. Smit Jr. op de helling ligt moet de Straat Bali zijn. Dit schip is op 26 augustus 1953 bij P. Smit Jr. te water gelaten.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door jdbvos »

Ik heb net ook zitten puzzelen, Robert ! :D
én kwam tot dezelfde conclusie uit de mogelijkheden Karimata, Oostkerk, Str.Bali, en de Roggeveen...
En de enige die net als op de foto zo'n beetje werd klaargestoomd voor de tewaterlating, is idd de Straat Bali (kiel 12-8-52 tw 26-8-53 opl 31-12-53)
Het is dus overduidelijk de Straat Bali :D

Maar dan even denkend aan die fotootjes van tewaterlatingen waarbij de kont in de dijk aan de overkant verdween, kun je aan deze foto mooi zien dat bewoners achter zo'n dijk niet blij waren met de schaalvergroting in de scheepsbouw...
En ik kan ze geen ongelijk geven: dan lijkt zo'n dijkje behoorlijk iel !!
Oost, west...ook best


Plaats reactie