Scheepswerven in Nederland.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Ja, dat klopt. A.Volker draaide, zover mij bekend, uitsluitend met Bolnes in de sleepboten.
Was de "Borgraaf" niet eigenlijk de "Burggraaf" ???.
Bij het vergaan van de "Frans" is minimaal één bemaningslid gered. Het kan ook zijn dat juist één bemanningslid gebleven is.
Ronald Deutz is ervan afgekomen en heeft hierna niet meer gevaren. Ik meen dat hij bij de E.C.T. is gaan werken.
Ik meen dat er bij Kooren al een caterpillar instond. Ik bedoel voor de algehele verbouwing. Eind 1972 leerde in het boot en bemanning goed kennen toen ik op de "Anthonie Junior" kwam te varen.
Begin 1974 kwam ik de "Frans", verbouwd en wel, voor Duinkerken weer tegen. Uiteraard een charter in de baggerwereld. Het zal Westminster Dredging of Zanen - Verstoep geweest zijn.

De "Noord" en de "Schelde" van Goedhart heb ik nog goed gekend. Het waren toen geen zelfzuigers meer maar gewone beunschepen. Ze zijn bij Frank Rijsdijk gesloopt. Met dien verstande, ik heb ze daar zien liggen en zagen er niet al te braaf meer uit..............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

zeehond

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door zeehond »

wij noemden hem altijd borggraaf het kan best burggraaf geweest zijn het is ook al een paar dagen geleden dat ik ze op de oude maas tegen kwam mijn naam is vanavond haas gr joop
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik zou me moeten schamen als ik hier niet de Scheepswerf " Enterse Waarf" onder de aandacht bracht waar de befaamde en eeuwenoude zompen weer worden gebouwd. Deze vrachtschepen zijn niet alleen uniek omdat ze worden gebouwd in Salland-Overijssel :roll: maar meer zo omdat ze konden "Varen waar geen water is"....het laatste wordt uitsluitend vermeld om de mierenneukerige lezers even wakker te schudden.

http://www.entersezomp.nl/index.php?id=1
Bijlagen
EnterseWaarf.JPG
EnterseWaarf.JPG (170.59 KiB) 3632 keer bekeken
Overijsselse Zomp..jpg
Overijsselse Zomp..jpg (100.61 KiB) 3632 keer bekeken
OverijsselseZomp1.JPG
OverijsselseZomp1.JPG (106.71 KiB) 3632 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mariner (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

ze konden "Varen waar geen water is
Yep! Dat kan je vooral op die onderste foto heel erg duidelijk zien, Harry! :roll:

Groets,

Mariner
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nee, nee Mariner...TOCH eeeeerst beter je huiswerk doen :lol: ....ik zit hier geen grappies te verkopen..dit is een serieuze zaak :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Weer een paar Groningse scheepswerven,
Deze keer zijn aan de beurt:

Niet meer bestaand, c.v. G. J. van de Werff's Scheepsbouw:
Afbeelding Afbeelding

Scheepswerf Gebr. Coops:
Afbeelding Afbeelding
Klein bedrijfje met plaats voor maar één schip op de helling en een paar schuren. Tegenwoordig nog actief als Coops & Nieborg BV, toeleverancier voor de scheepsbouw.

Het valt me op dat de Groninger scheepsbouw indertijd bestond uit een groot aantal, relatief kleine werfjes.
Bijna een "cottage industry"! Maar wat maakten ze mooie coasters, daar!!
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Harry G. Hogeboom schreef:Nee, nee Mariner...TOCH eeeeerst beter je huiswerk doen :lol: ....ik zit hier geen grappies te verkopen..dit is een serieuze zaak :roll:
Zo had ik het topic in ieder geval wel bedoeld... :o :o :o
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mariner (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Glapje tussendool moet kunnen. Tog? :roll:

BTW; dit was een regelrecht 'inkoppertje', kans voor open doel! Die mag je als enigszins ironisch ingestelde en rechtgeaarde Vlaardinger toch ech nie laten lopen! :wink:

Gloets :) ,

Marinerzzzzz...........zzzzzzzzzzz..............zzzzzzzz.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door jacko »

Deze komt van scheepswerf Conrad (Holland Nautic) in Haarlem foto van 1948 . Naam van het schip is niet bekend.
Brugje in de Spaarndammerweg is in de jaren 1950-1960 gesloopt, en zo ook de scheepswerf uiteraard.
http://www.historischschoten.nl/Werf%20 ... 0nieuw.pdf

Hans ( Jacko )
Bijlagen
Holland Nautic.jpg
Holland Nautic.jpg (24.51 KiB) 3462 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie