Scheepswerven in Nederland.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
wkruit (R.I.P.)

Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Omdat ik een groot aantal beschrijvingen heb van scheepswerven in Nederland, opgenomen in een (reclame)boekwerk uit 1954, heb ik besloten om hier een topic aan te wijden.
Hier onder eerst een paar scans die ik al eerder in Haven van Rotterdam en Groeten uit Zeeland heb gezet. Dit, om e.e.a. compleet te maken.
De reden van het nieuwe topic is het feit, dat ik ze bij elkaar wilde hebben en niet in verschillende topics. Qua overzicht wel zo handig!

Beginnen we in Zeeland, bij Koninklijke Maatschappij "De Schelde" in Vlissingen:
Uit het boek "Who's who in The Netherlands", uitgegeven eind 1953, begin 1954 deze scans:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Rond Rotterdam komen de volgende scans:
Uit het oude reclame-drukwerk "Who's who in The Netherlands", deel 2 -deel 1 kan ik nergens krijgen- dit gevonden over Wilton-Feijenoord N.V. De BV was nog niet uitgevonden...

Afbeelding Afbeelding

wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Aardig genoeg stonden deze twee werven in het eerder genoemde boekwerk direct na elkaar.

Van der Giessen:
Afbeelding Afbeelding

Werf De Noord:
Afbeelding Afbeelding

Helaas is dit alles, zoals met zoveel scheepsbouwwerven, verleden tijd..!

Daar in de buurt zat ook:
Fa Vuijk, nog een werf die het niet heeft gered...:

Afbeelding Afbeelding

Ik heb er nog een paar in het boek staan. Die komen later aan bod!
Grtz W!W
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

We gaan nu even kijken in de omgeving van de mooie stad Leiden. Uit die omgeving heb ik twee werven gevonden.
In Leiden zelf, aan een zijkanaal van de Zijlgracht, was te vinden Scheepsbouw- en reparatiewerf "De Hoop" voorheen Gebr. Boot:
Afbeelding

Een paar kilometer oostelijk ligt Alphen aan den Rijn, met D. en Joh. Boot NV Shipyards De Industrie en De Vooruitgang:
Afbeelding Afbeelding

Van Boot in Leiden is weinig meer over. Alleen een woonhuis, het vroegere kantoor, herinnert er nog aan. Leiden, en ook Alphen a/d Rijn waren voor niet al te grote
zeeschepen te bereiken. Ik kan me nog de Katwijker loggers en de rondvaartboot naar Avifauna herinneren, varend door de Oude Vest....
Beide werven zijn, net als veel van de Nederlandse scheepsbouw, verloren gegaan door concurrentie uit Azië....
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Nu heb ik in een grijs verleden ook nog eens voor A Vuyk & Zonen's Scheepswerven N.V. gewerkt, maar inmiddels zijn er twee ontwerpbureaux die schepen uit de tekenkamer laten rollen.
Wie van die twee heeft nu een link naar A.Vuyk, of hebben ze dat beiden ?.

Wie weet hier het fijne van ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Nog even terug in de omgeving van Rotterdam, nl. Bolnes. Daar was gevestigd NV Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot.
Afbeelding Afbeelding


Een zijsprongetje naar een paar, voor de scheepsbouw belangrijke toeleveranciers.
Leverancier van kompassen, sextanten enz, Observator NV±
Afbeelding

Kettingen en ankers kwamen van Anker- en kettingfabriek "Schiedam":
Afbeelding

Beide laatste bedrijven zijn nog steeds actief!
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

roy schreef:Nu heb ik in een grijs verleden ook nog eens voor A Vuyk & Zonen's Scheepswerven N.V. gewerkt, maar inmiddels zijn er twee ontwerpbureaux die schepen uit de tekenkamer laten rollen.
Wie van die twee heeft nu een link naar A.Vuyk, of hebben ze dat beiden ?.

Wie weet hier het fijne van ?.

m.v.g., Roy
Roy,
Zou het kunnen dat die ontwerpbureau's niets met A. Vuijk van doen hebben? De hele werf is indertijd opgedoekt.
Ik zou eerder denken dat die ontwerpers gewoon het terrein (en evt gebouwen) in gebruik hebben genomen...

Ik zie, dat je me ook naar dit nieuwe topic gevolgd bent...!
W!W
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Hallo Willem,

Ja, natuurlijk volg ik zoveel mogelijk maritiem gerelateerde historische overzichten. :!: :idea:
Dat liet zich eigenlijk raden hè. :wink:

Goed, de Gebr. Pot gingen per 1 januari 1968 op in Boele's Scheepswerven en machinifabriek, Bolnes. Het waren buren van elkaar en na de fusie ontstond een werf van 1 km. lang, geheel lang de Nieuwe Maas gelegen.
Boele is inmiddels ook weer wijlen. Het meest westelijk gelegen gedeelte van de Boele werf vormt thans de IJssel-Vliet werf.
Het ex Pot gedeelte is thans bebouwd / bewoond. :?

Eén van de Vuyk ontwerp bureaux bevindt zich in Groningen. Dit is één van de reden waarom ik de vraag stelde of de bij mij bekende twee ontwerp toko's enige familie link met Vuyk, Capella a/d. IJssel hebben. :wink:

Wat Leiden betreft; daar mis ik de Koninklijke Grofsmederij. Ook daar werden in de loop der jaren k.m. kettingen gesmeed en wie weet wat nog meer allemaal. :roll:

Zoals je ziet Willem, ik vind het allemaal mateloos interessant.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Roy schreef:de Koninklijke Grofsmederij. Ook daar werden in de loop der jaren k.m. kettingen gesmeed en wie weet wat nog meer allemaal.
De befaamde en zonder meer revolutionaire schroefasafdichting die Willem Brandt van Electra Brandt in Leiden in de zestiger jaren uitdacht, met toen al in gedachten dat de schepen steeds groter werden, zo groot dat ze lang niet overal meer konden dokken en dat die dichting dus veel langer onderhoudsvrij mee moest gaan dan de toen gebruikelijke dichtingen. Willem "professor" Brandt verkocht zijn vinding uiteindelijk voor een krats aan de Grofsmederij. Hij draaide jarenlang in een kleine versie op proef achter de "Balticborg". Wie daar meer van wil weten moet HIER klikken en dan door die lap tekst naar beneden scrollen tot aan de plaatjes van Electra Brandt aan de Oude Varkensmarkt in Leiden.
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Roy,
Your Wish Is My Command... Onder het genot van het luisteren naar Missa dei Filii van Jan Dismas Zelenka heb ik in het
Grote Boek betreffende pagina opgezocht. En ingescand!

In Leiden was eertijds, tot 1978, de NV Koninklijke Nederlandse Grofsmederij gevestigd op een schiereilandje bij de Haven.
"De Grof", zoals de gewone Glipper het bedrijf noemde, was naast een grofsmederij ook een ijzergieterij, machinefabriek,
constructiewerkplaats, kettingfabriek en scheepswerf.
Het bedrijf werd in 1978, tegelijk met veel zware-metaalbedrijven, gesloten. Op de plaats waar het stond is nu een
parkje aangelegd met de toepasselijke naam Ankerpark.

Afbeelding

Grtz W!W
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Een pracht Willem.
Onder het genot van Jacques Brel's songs volg ik je de plaatsingen....... :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie