Scheepswerven in Nederland.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Joost.R »

Schepenlopenvanstapel07.jpg
Schepenlopenvanstapel07.jpg (37.07 KiB) 6831 keer bekeken
Op 7 September 1946 begint C.Verolme voor zichzelf hij richt Scheepsinstallatiebedrijf Nederland op.
In 1948 begint hij in een loodsje van 20 x 7 meter aan de Oostdijk te IJsselmonde.
Daar is het Verolme Concern begonnen met zo goed als niets klopt wel.
Dus niks gedaan te Hardinxveld-Giessendam :oops:

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Waar komt dat artikeltje vandaan dat Verolme in Hardinxveld-Giessendam begonnen zou zijn. :!: :idea: :roll:
Het moet inderdaad IJsselmonde zijn en niet anders............ :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

roy schreef:Waar komt dat artikeltje vandaan dat Verolme in Hardinxveld-Giessendam begonnen zou zijn. :!: :idea: :roll:
Het moet inderdaad IJsselmonde zijn en niet anders............ :idea:

m.v.g., Roy
Roy, het stond in het door mij gescande schoolboek-artikel. Ik hed het ook niet gezien...
Ik ben blij, dat er lezers zijn die beter opletten!
W!W
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Zo is het toch weer mooi rechtgezet Willem.
Jij kan het ook niet helpen dat de samensteller(s) van dat boekje de jeugd op een verkeerd been hebben gezet.
Gelukkig zijn we hier af en toe nog een beetje wakker.......... :lol:

Wel lekker doorgaan met je plaatsingen hoor !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
wkruit (R.I.P.)

Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Tot 1932 was bij Varkenoord (Rotterdam Zuid) Burgerhout's Scheepswerf en Machinefabriek actief. Dit bedrijf was één van de eerste grote Nederlandse
bedrijven die ten offer vielen aan de wereldwijde recessie.
De terreinen en hallen werden overgedragen aan de buurman,NV Machinefabriek en Scheepswerf P. Smit Jr.

In 1925 zag het er nog een stuk rooskleuriger uit:
Afbeelding
Afbeelding

Eén van de bekendste objecten die de werf bouwde, was het beroemde Tandjong-Priok dok, hier op weg met een tweetal (Smit) slepers:
Afbeelding
Op deze plaats is nog steeds een veerdienst naar het Verenigd Koninkrijk gevestigd.
wkruit (R.I.P.)

J & K Smit's Scheepswerven en Machinefabrieken Kinderdijk

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

In Kinderdijk en Krimpen aan de Lek waren de werven van J & K Smit's Scheepswerven en Machinefabrieken.

Aan de Noord, vlakbij de Lek lag één deel van het bedrijf:
Afbeelding
Afbeelding
Deze werf bestaat nog steeds, maar heet nu IHC Merwede.

Om de hoek, aan de overkant van de Lek lag de tweede werf:
Afbeelding
Deze werf bestaat niet meer, maar de restanten ervan zijn nog goed zichtbaar in het landschap!:
Afbeelding
wkruit (R.I.P.)

Machinefabriek Gebr. Stork & Co, Hengelo.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Ook ver van de zee vandaan werden (o.a.) scheepsmotoren gebouwd:
Afbeelding
Afbeelding

Zoals zoveel grote bedrijven deden in het begin van de 20ste eeuw, liet Stork voor haar werknemers woningen bouwen.
De bedrijfswoningen van Stork stonden in een fraai aangelegd, parkachtig gebied, 't Lansink, compleet met zwembad.
Afbeelding
Zowel het tuindorp, het zwembad en de fabriek zijn nog aanwezig.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Mooie plaatsingen Willem !.
Burgerhout stond zeer goed bekend, jammer dat ze het niet konden volhouden. Ook P.Smit Jr. die de opstallen overnam heeft het niet kunnen bolwerken.
Op de werf van J.& K Smit ben ik in de sixties enige malen geweest. Net als bij Verolme, ( ex Jan Smit ), en "De Noord" in Alblasserdam. Ook dat is allemaal weg.
Van Stork heb ik alleen maar gehoord of met hun producten gevaren......... :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

roy schreef: Van Stork heb ik alleen maar gehoord of met hun producten gevaren......... :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Volgens mij is de (scheeps)motoren afdeling verder gegaan als Wartsila.
wkruit (R.I.P.)

N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

In Appingedam was de motorenfabriek van Brons gevestigd. voluit N.V. Appingerdammer Bronsmotorenfabriek. Op die plaats zijn tussen 1907 en 2004
zo'n 4000 "Bronsmotoren" afgeleverd. Vanaf 1989 onder de naam van het bedrijf dat Brons overnam, Waukesha.
In 2004 (bijna een eeuw later) werd de productie gestaakt. Sargasso Marine Service BV in Haulerwijk heeft sindsdien de productie en
distributie van de onderdelen op zich genomen.

Kortom, de N.V. Appingerdammer Bronsmotorenfabriek:
Afbeelding
Afbeelding
Toch jammer dat een bedrijf dat zulke betrouwbare motoren leverde, het niet heeft kunnen redden. Betrouwbaar waren ze zeker; de motor in TemiII, ingebouwd in 1956
stond er nog steeds in toen het schip, met de naam Puma, een paar jaar geleden vanuit een zijkanaal van het Kanaal Gent - Terneuzen, op eigen kracht naar
Dintelsas voer. En dat na vele jaren stilstand. Er hoefde alleen maar lucht in de ketel gepompt te worden en de kar liep. Als een zonnetje!

Dat was het v.w.b. de scheepswerven-plaatjes in het boek uit 1925. Er zitten nog veel meer maritieme plaatjes in, vooral over
de haven van Rotterdam en omgeving, maar die gaan meer over de havens. Ik zal die t.z.t. in de topics van betreffende havens
plaatsen Als dat op prijs gesteld wordt, zal ik hierover een berichtje in dit topic zetten, zodat die ook makkelijk te vinden zijn.

Verder heb ik, vooral over de KMS nog aardig wat materiaal en van een aardige Kombuizer heb ik nog een boek over de Grunniger scheepsbouw
gekregen, zodat er voorlopig nog wel wat te plaatsen is. Dus, tot de volgende!

Grtz W!W


Plaats reactie