Zeemansverhalen gezocht

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
tvdhoff

Zeemansverhalen gezocht

Bericht door tvdhoff »

Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum.
Ik ben een filmmaker op zoek naar (voormalig) zeelieden om een reeks portretten te maken over het leven en werken in de zeevaart. Met name ben ik geïnteresseerd in verhalen uit de zestiger en zeventiger jaren; de laatste decennia van de 'klassieke' zeevaart voordat automatisering en goedkope, buitenlandse arbeid z'n intrede deed. Als ik mijn vaders verhalen mag geloven was het hard werken, maar ook een avontuurlijke tijd.

De anekdotes van mijn vader staan niet alleen; er zijn talloze zeebonken met een goed verhaal. Ik wil ze graag verzamelen en bewaren voor het nageslacht, maar ook om iets van de zeemansgeest te snappen.
Wat dreef hen naar zee? Vrijheid, avontuur? Weg van de wal, naar verre oorden. Wat voor bijzondere ervaringen namen ze mee terug? En kunnen die verhalen ons iets leren voor het leven nu?

Kent u mensen die (mensen kennen die) deze periode van dichtbij hebben meegemaakt en het leuk zouden vinden om hun verhaal op camera te doen, stuurt u dit bericht dan aub aan hen toe.

Mensen woonachtig in de regio Rotterdam hebben de voorkeur vanwege de logistiek, maar ook geïnteresseerden uit andere streken wordt aangemoedigd te reageren.

U kunt contact opnemen via tim@vloedlicht.nl of 06-41309482 of een bericht in deze thread plaatsen.

Ik hoop op vele reacties!

Jos Komen (R.I.P)

Re: Zeemansverhalen gezocht

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het hele forum staat vol met zeemansverhalen van jouw doelgroep, Tim.
Ga er maar een weekje rustig voor zitten, en lees het allemaal eens door. :)
Degenen met voor jou interessante verhalen die nog recent posten zou je dan kunnen benaderen.
Alleen maar een tip, hoor.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Zeemansverhalen gezocht

Bericht door Henk van der Moolen »

We hebben ooit nog eens een onderwerp gehad dat heette "waargebeurde sterke verhalen" of zoiets.
Hier stonden allemaal verhalen waarin de schrijvers een waar gebeurd sterk verhaal vertelden.
Daar staat misschien wel wat op dat je kunt gebruiken.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zeemansverhalen gezocht

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER staan de sterke waargebeurde verhalen die Henk waarschijnlijk bedoelt. :wink:
tvdhoff

Re: Zeemansverhalen gezocht

Bericht door tvdhoff »

Dank voor de tip Jos en Henk! Denk dat ik met een week lezen nog geen fractie gezien heb, zoveel staat hierop.
Ik ga me er zeker verder in verdiepen. Maar het lijkt me ook handig als mensen die het leuk vinden om voor de camera te verschijnen zich melden bij me.
Het eerste PM bericht is al binnen! Wie volgt? :-D


Plaats reactie