Vuurtorens en Lichtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Sparkymul »

Wellicht was het de vuurtoren van Cordouan "Phare de Cordouan". Deze toren is meer dan een vuurtoren...

http://www.phare-de-cordouan.fr/historique.html
https://www.youtube.com/watch?v=SotEz2F6bf8
https://www.youtube.com/watch?v=LAht46lBeJE

Vriendelijke groet,

Sparkymul

JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door JaapTermes »

Meestertje,

Ik denk dat het Kereon is. Deze wordt ook wel La palace genoemd en het heeft mooie ingelgde vloeren.

groet,

Jaap Termes
ja
JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door JaapTermes »

Meestertje,

Zoek /google eens naar You tube filmpje Le derniere releve du phare de Kereon , opname datum 21 nov 2015.
Hier zijn beelden van dat men met lappen onder de voeten over de glimmende vloer loopt.

Corduan heeft ook een mooie interieur maar welke wil je, er is wel eens zoveel.

Hoor ik het nog van je ?

groet,
Jaap Termes
ja
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Meestertje »

Sparkymull en Jaap, bedankt.
Ik was op zoek naar Phare du Kéréon, de documentaire heb ik een jaar of 10 geleden gezien, waarschijnlijk "il était un phare".
Vooral die geweldige ingelegde kompasroos stond me nog bij. Maar ook Corduan mag er wezen zeg!
Fijne Paasdagen, mvg Meestertje.
Machinare nesse est!
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Meestertje »

Machinare nesse est!
JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door JaapTermes »

Meestertje

Je hebt het gevonden en meteen maar overgezet.
Kunnen andere het ook zien en van genieten .
Er gaat hier ook wel eens iets mis ,!!!

Het barst van de mooie filmpjes. Ik zou ze allemaal wel willen hebben in een soort archief. . Gaat niet ? zegt ,mijn zwagertje.
Of ik al niet genoeg heb zegt mijn dochter ............... Pap. heb je nou nog niet genoeg ?
Het is het overdenken waard , maar met wat moet ik dan mijn hersens op peil houden .

groet,
Jaap
ja
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Meestertje »

Wel Jaep,
Da ken wael weze maer....

Mensen die minder kennis van vuurtorens hebben dan jij,gewoon blijven voorzien van informatie.....
Beter en meer dan Google ooit kan leveren! :-D
Machinare nesse est!
JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door JaapTermes »

Doe ik dan, meestertje
groet
Jaap
ja
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mooie film. Vooral het begin, dat grauwe water en die stroom, dat doet me zelfs nu nog denken aan de Pentland Firth op een grauwe dag - en doet me ook een beetje griezelen als ik al die stenen zie.
Vroeger schoten we daar zo nu en dan wel eens tussendoor, achter Ouessant langs, door de Passage du Fromveur of het Chenal du Four, als het tij gunstig was en het zicht goed. Dat was voordat de Fransen op dergelijke fratsen van potjesschippers de dood door de kogel zetten. Jachten maken ook nu gebruik van die passages, maar ja, die kunnen dat natuurlijk ook veel beter. :roll:
Voor de stroom aan kon het met woest geweld gaan en op zo'n grauwe dag trok de zee dan door die stroom vlak met allerlei wervelingen, net als in de Pentland. Zal wel een aardig grillige bodem onder zitten. Er kan daar vrolijk 5 mijl stroom lopen. Veel stroom en een harde wind tegen elkaar in moest je helemaal niet hebben. Ach, je was jong en een flinke adrenalinerush kon toen best lekker zijn. :-D
De dagen van weleer. Ik kan helemaal meevoelen met die mannen die daar afscheid nemen van hun werk op de toren.
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Meestertje »

Ik geloof je zo Theo,
De Pentland Firth heb ik slechts eenmaal een stukje bevaren. Vanaf de Noordzee erin, met een hoop stroom(en dichtgeslagen koelers) mee.
Vervolgens ergens rechtsaf met weinig stroom, naar Scapa Flow. Ik geloof dat die ouwe het wel redelijk uitgekiend had :-)
Wat een gat, de telefooncel en zelfs de schapen stonden met tuilijnen vast in mid Februari :shock:
Machinare nesse est!


Plaats reactie