Impressie cruise ms Rotterdam VI
Impressie cruise ms Rotterdam VI
Ahoi kombuizers,
Van 11-22 december maakten mijn vrouw en ik een cruise met ms Rotterdam met het volgende schema:
1e dag vlucht Asd-Rome en transfer per bus naar Civitavecchia
2e dag op zee
3e dag Cartagena
4e dag Gibraltar
5e dag Cadiz
6e en 7e dag Lissabon
8e dag Leixoes (is vervallen wegens weersomstandigheden,daarover verderop), Op zee
9e dag op zee
10e en 11e dag Harwich
12e dag Rotterdam
ms Rotterdam
Type: passenger-cruise schip
Flag: Nederlandse
Callsign: PDGS
IMO 9122552
MMSI 246167000
L 242 m B 32 m
GRT 61849
Max.sp. 22,5 kn
De chartervlucht was geheel verzorgd door de Holland America Line en iedereen kreeg een krant en ontbijt. In Rome werd de bagage in een truck geladen en voor ons stonden bussen klaar voor de 80 Km transfer naar de haven.
In CV was een korte incheckprocedure en binnen een half uur waren we in onze hut, een buitenhut op dek 3 (lower promenadedek).
Om 15.45 sloepenrol, deze werd zeer serieus behandeld met alle dekofficieren aanwezig. Om 16.00 precies werd losgegooid.
De volgende schepen werden gezien:
Bithia
Passenger-RoRo cargo
Flag:Italian
IMO 9222522
MMSI 247034200
Callsign: IBSU
L 214m B26m
GRT 35736
Euroferry Brindisi
Passenger-RoRo cargo
Flag: Italian
IMO 9010814
MMSI 247336000
Callsign: IBCV
L 176m B 27m
GRT 29289
TEU 250
Splendid
Passenger ship
Flag: Italian
IMO 9015747
MMSI 247136000
Callsign: IBAS
L 213m B 26m
GRT 39139
Max sp. 22 kn
Ik moet wel een voorbehoud maken voor de kwaliteit van de foto's, die is in sommige gevallen niet zo goed wegens 1) mijn kleine camera
2) laat licht en vroeg donker en dat valt vaak samen met aankomst en vertrek.
Tot zover het eerste deel.
Hier een overzicht van de cruiseschepen van de HAL met de passagierscapaciteiten.
Amsterdam 1380
Eurodam 2104
Maasdam 1258
Nieuw Amsterdam 2106
Noordam 1924
Oosterdam 1916
Prinsendam 835
Rotterdam 1404
Ryndam 1260
Statendam 1260
Veendam 1350
Volendam 1432
Westerdam 1916
Zaandam 1432
Zuiderdam 1916
Wordt vervolgd
Gerard
Van 11-22 december maakten mijn vrouw en ik een cruise met ms Rotterdam met het volgende schema:
1e dag vlucht Asd-Rome en transfer per bus naar Civitavecchia
2e dag op zee
3e dag Cartagena
4e dag Gibraltar
5e dag Cadiz
6e en 7e dag Lissabon
8e dag Leixoes (is vervallen wegens weersomstandigheden,daarover verderop), Op zee
9e dag op zee
10e en 11e dag Harwich
12e dag Rotterdam
ms Rotterdam
Type: passenger-cruise schip
Flag: Nederlandse
Callsign: PDGS
IMO 9122552
MMSI 246167000
L 242 m B 32 m
GRT 61849
Max.sp. 22,5 kn
De chartervlucht was geheel verzorgd door de Holland America Line en iedereen kreeg een krant en ontbijt. In Rome werd de bagage in een truck geladen en voor ons stonden bussen klaar voor de 80 Km transfer naar de haven.
In CV was een korte incheckprocedure en binnen een half uur waren we in onze hut, een buitenhut op dek 3 (lower promenadedek).
Om 15.45 sloepenrol, deze werd zeer serieus behandeld met alle dekofficieren aanwezig. Om 16.00 precies werd losgegooid.
De volgende schepen werden gezien:
Bithia
Passenger-RoRo cargo
Flag:Italian
IMO 9222522
MMSI 247034200
Callsign: IBSU
L 214m B26m
GRT 35736
Euroferry Brindisi
Passenger-RoRo cargo
Flag: Italian
IMO 9010814
MMSI 247336000
Callsign: IBCV
L 176m B 27m
GRT 29289
TEU 250
Splendid
Passenger ship
Flag: Italian
IMO 9015747
MMSI 247136000
Callsign: IBAS
L 213m B 26m
GRT 39139
Max sp. 22 kn
Ik moet wel een voorbehoud maken voor de kwaliteit van de foto's, die is in sommige gevallen niet zo goed wegens 1) mijn kleine camera
2) laat licht en vroeg donker en dat valt vaak samen met aankomst en vertrek.
Tot zover het eerste deel.
Hier een overzicht van de cruiseschepen van de HAL met de passagierscapaciteiten.
Amsterdam 1380
Eurodam 2104
Maasdam 1258
Nieuw Amsterdam 2106
Noordam 1924
Oosterdam 1916
Prinsendam 835
Rotterdam 1404
Ryndam 1260
Statendam 1260
Veendam 1350
Volendam 1432
Westerdam 1916
Zaandam 1432
Zuiderdam 1916
Wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Impressie cruise ms Rotterdam VI
1e vervolg
Hadden we op Schiphol nog vertraging wegens de-icing van de vleugels, in de Med. was het heerlijk weer, veel zon,gladde zee en temp. 16-18C en was het prettig aan dek. Deze dag op zee was de eerste van de 3 z.g. galadagen. D.w.z. overdag normaal sportief gekleed en alleen 's avonds bij diner een net pak aan met bow-tie of stropdas,de dames in lang of mantelpakje. Er worden dan door fotografen her en der fotos aan tafel die je later al dan niet kunt kopen voor een forse prijs. Als je dat wilt vermijden, kan je gewoon ergens anders bij een buffet gaan eten.
Dit gala diner was tevens de viering van het 140-jarig bestaan van de HAL met glas champagne, shrimp cocktail,erwtensoep,tong a la meuniere en nagerecht, alles naar keuze.
De eerste 48 uur aan boord mocht je zelf niets van buffet pakken. De stewards lopen dan met plastic handschoenen aan en je mag dan aanwijzen wat je wilt hebben en zij reiken dat dan aan. Bang voor besmetting. Na 48 uur wordt alles weer vrijgegeven.
Vrijdag 13 Dec. aankomst Cartagena. Zagen de volgende schepen: SVEN
Containerschip
German flag
IMO 9134139
MMSI 211237900
Callsign DGGW
L 121m B 18m
GRT 6362
TEU 700
SAR MESANA
Type: Tug-reddingsvaartuig
Flag: Spanje
IMO 9525754
MMSI 224493000
Callsign: EBRD
L 40m B 12m
GRT 907
BRIDES
LPG tanker
Algerian flag
IMO 8406767
MMSI 605246170
Callsign: 7TXP
L 114m B 18m
GRT 6841
Tegen de zon in genomen. THORCO ALLIANCE
Gen.cargo ship
Flag: Antigua & Barbuda
IMO 9559884
MMSI 305822000
Callsign: V2FW3
L 132m B 16m
GRT 6351
TEU 474
Na wat kerstinkopen voor het thuisfront terug aan boord en vertrokken met duisternis richting Gibraltar.
Gerard
wordt vervolgd
Hadden we op Schiphol nog vertraging wegens de-icing van de vleugels, in de Med. was het heerlijk weer, veel zon,gladde zee en temp. 16-18C en was het prettig aan dek. Deze dag op zee was de eerste van de 3 z.g. galadagen. D.w.z. overdag normaal sportief gekleed en alleen 's avonds bij diner een net pak aan met bow-tie of stropdas,de dames in lang of mantelpakje. Er worden dan door fotografen her en der fotos aan tafel die je later al dan niet kunt kopen voor een forse prijs. Als je dat wilt vermijden, kan je gewoon ergens anders bij een buffet gaan eten.
Dit gala diner was tevens de viering van het 140-jarig bestaan van de HAL met glas champagne, shrimp cocktail,erwtensoep,tong a la meuniere en nagerecht, alles naar keuze.
De eerste 48 uur aan boord mocht je zelf niets van buffet pakken. De stewards lopen dan met plastic handschoenen aan en je mag dan aanwijzen wat je wilt hebben en zij reiken dat dan aan. Bang voor besmetting. Na 48 uur wordt alles weer vrijgegeven.
Vrijdag 13 Dec. aankomst Cartagena. Zagen de volgende schepen: SVEN
Containerschip
German flag
IMO 9134139
MMSI 211237900
Callsign DGGW
L 121m B 18m
GRT 6362
TEU 700
SAR MESANA
Type: Tug-reddingsvaartuig
Flag: Spanje
IMO 9525754
MMSI 224493000
Callsign: EBRD
L 40m B 12m
GRT 907
BRIDES
LPG tanker
Algerian flag
IMO 8406767
MMSI 605246170
Callsign: 7TXP
L 114m B 18m
GRT 6841
Tegen de zon in genomen. THORCO ALLIANCE
Gen.cargo ship
Flag: Antigua & Barbuda
IMO 9559884
MMSI 305822000
Callsign: V2FW3
L 132m B 16m
GRT 6351
TEU 474
Na wat kerstinkopen voor het thuisfront terug aan boord en vertrokken met duisternis richting Gibraltar.
Gerard
wordt vervolgd
l
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Impressie cruise ms Rotterdam VI
Hallo Gerard,
Het begin ziet er veel belovend uit, dus ben ik heel nieuwsgierig naar de rest van de reis.
Groeten, Wim.
Het begin ziet er veel belovend uit, dus ben ik heel nieuwsgierig naar de rest van de reis.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Re: Impressie cruise ms Rotterdam VI
Mooi verslag, Gerard.
Ik ben ook benieuwd naar het vervolg van de reis.
Ik ben ook benieuwd naar het vervolg van de reis.
Alleen die erwtensoep........met glas champagne, shrimp cocktail,erwtensoep,tong a la meuniere
Re: Impressie cruise ms Rotterdam VI
Ja Jos, daar was ik al bang voor. Die erwtensoep valt hier natuurlijk uit de toon.
De dubbele dinerkaart is zo uitgebreid dat je 4 keuzes hebt uit voorgerechten, idem uit tussengerechten (soepen,salades) en 6 uit hoofdgerechten en dan altijd keuze tussen vlees, vis en vegetarisch. Dit wisselt elke dag. Daarnaast een kaart met vaste gerechten elke dag hetzelfde.Je kan uit beide kaarten door elkaar kiezen. Die erwtensoep was mijn eigen keuze en geloof me, die was heerlijk.
Na al dit lekkers een dubbele nagerechtenkaart met ijscos in diverse soorten, pudding, gebak, vers fruit, kaasplankje enz.
Nu drink ik graag een biertje bij het eten, maar tapbier is er niet, wel een blikje Amstel light 33 cl, dat kost US$ 6,04. Bij de poolbar tijdens "happy hour" kan je tapbier Heineken krijgen 0,5 l voor $4,95 en de tweede, ook 0,5 l voor $1,00, met 15% service fee dus $6,84 voor 1 liter.
Dat is dan wel even doordrinken maar wel voordeliger.
Groet
Gerard
De dubbele dinerkaart is zo uitgebreid dat je 4 keuzes hebt uit voorgerechten, idem uit tussengerechten (soepen,salades) en 6 uit hoofdgerechten en dan altijd keuze tussen vlees, vis en vegetarisch. Dit wisselt elke dag. Daarnaast een kaart met vaste gerechten elke dag hetzelfde.Je kan uit beide kaarten door elkaar kiezen. Die erwtensoep was mijn eigen keuze en geloof me, die was heerlijk.
Na al dit lekkers een dubbele nagerechtenkaart met ijscos in diverse soorten, pudding, gebak, vers fruit, kaasplankje enz.
Nu drink ik graag een biertje bij het eten, maar tapbier is er niet, wel een blikje Amstel light 33 cl, dat kost US$ 6,04. Bij de poolbar tijdens "happy hour" kan je tapbier Heineken krijgen 0,5 l voor $4,95 en de tweede, ook 0,5 l voor $1,00, met 15% service fee dus $6,84 voor 1 liter.
Dat is dan wel even doordrinken maar wel voordeliger.
Groet
Gerard
l
Re: Impressie cruise ms Rotterdam VI
vervolg
Met nog een paar opmerkingen over Cartagena.
Hier en in alle havens waar we kwamen waren stadsplattegronden beschikbaar bij de poort, meestal verzorgd door de plaatselijke VVV.
Dat was bij andere cruises niet altijd het geval maar is bijzonder handig.
We lagen hier ook dicht bij de stad naast de jachthaven. Het was zonnig en warm 15gr en de kerstsfeer was alom aanwezig. Om ook in de kerstsfeer te komen bezochten wij op een van de pleinen een compleet permanent tableau vivant van het dagelijks leven in het midden oosten met bewegende figuren.Schitterend.
Hier een van de fotos. Terug aan boord Zaterdag 14 Dec. Gibraltar
Zwaar bewolkt en stevige bries uit het Oosten.
Rond 10.30 kregen we de "rots" in zicht en kwamen rond 12.00 op de rede waar het wemelde van de ten anker liggende schepen, groot en klein. Wij voeren direct naar binnen en meerden af aan de binnenkant van een lange breakwater met aan de buitenkant 2 grote cruiseschepen n.l.
Albatros (Nassau) en de Boudicca van Fred Olsen cruises (ook Nassau). Op de rede passeerden we de Galio en Andre Jacob GALIO
Bulkcarrier
Flag: Malta
IMO 9633408
MMSI 229284000
Callsign: 9HA3202
L 229m B 32m
GRT 43990
Wordt vervolgd
Met nog een paar opmerkingen over Cartagena.
Hier en in alle havens waar we kwamen waren stadsplattegronden beschikbaar bij de poort, meestal verzorgd door de plaatselijke VVV.
Dat was bij andere cruises niet altijd het geval maar is bijzonder handig.
We lagen hier ook dicht bij de stad naast de jachthaven. Het was zonnig en warm 15gr en de kerstsfeer was alom aanwezig. Om ook in de kerstsfeer te komen bezochten wij op een van de pleinen een compleet permanent tableau vivant van het dagelijks leven in het midden oosten met bewegende figuren.Schitterend.
Hier een van de fotos. Terug aan boord Zaterdag 14 Dec. Gibraltar
Zwaar bewolkt en stevige bries uit het Oosten.
Rond 10.30 kregen we de "rots" in zicht en kwamen rond 12.00 op de rede waar het wemelde van de ten anker liggende schepen, groot en klein. Wij voeren direct naar binnen en meerden af aan de binnenkant van een lange breakwater met aan de buitenkant 2 grote cruiseschepen n.l.
Albatros (Nassau) en de Boudicca van Fred Olsen cruises (ook Nassau). Op de rede passeerden we de Galio en Andre Jacob GALIO
Bulkcarrier
Flag: Malta
IMO 9633408
MMSI 229284000
Callsign: 9HA3202
L 229m B 32m
GRT 43990
Wordt vervolgd
l
Re: Impressie cruise ms Rotterdam VI
Vervolg
ANDRE JACOB
Oil & chemical tanker
Flag: Gibraltar
IMO 9164213
MMSI 236111991
Callsign: ZDN06
L 228m B 32m
GRT 40705
Binnenkomend zagen we de Meridiaan en Norstar MERIDIAAN
General Cargo ship
Flag: Netherlands
IMO 9385881
MMSI 246358000
Callsign: PCBO
L 128m B 16m
GRT 5887
TEU 355
NORSTAR
General cargo
Flag: Antigua & Barbuda
IMO 9120736
MMSI 305673000
Callsign: V2FH2
L 126m B 20m
GRT 7617
TEU 518
'sMiddags gingen we,rustig lopend (mijn vrouw loopt alleen met rollator) naar de stad. Er stak opeens een flinke storm op en alle losse rommel, plastic zakken,papier etc. vloog je om de oren. Na 3 rotondes kwamen we bij de kazematten aan en door de poort volgde het grote "Casemates Square" en vervolgens Main Street, een lange winkelstraat, voetgangersgebied.
Een paar plaatjes voor de sfeer. De bebouwing buiten de casemates bestaat voornamelijk uit flatgebouwen. Parkeren op straat is zeer beperkt. De shoppingmall bestaat uit 2 verdiepingen winkels en daarboven 8 verdiepingen parkeergarages.
Aan het eind van Mainstreet start de cablecar naar de top van de rots.
Vanwege de storm, het slechte zicht en de drukte zagen we daar van af.
Veel juweliers en horlogezaken; aan de apen zijn we niet toegekomen.
In Gibraltar, ofschoon Brits, rijdt men rechts (met stuur links) en nummerplaat met GBZ. Het Gibraltar pond is € 1,30 en is alleen geldig in Gibraltar en niet in Europa en Engeland. De Euro wordt echter algemeen geaccepteerd.
Wordt vervolgd
Gerard
ANDRE JACOB
Oil & chemical tanker
Flag: Gibraltar
IMO 9164213
MMSI 236111991
Callsign: ZDN06
L 228m B 32m
GRT 40705
Binnenkomend zagen we de Meridiaan en Norstar MERIDIAAN
General Cargo ship
Flag: Netherlands
IMO 9385881
MMSI 246358000
Callsign: PCBO
L 128m B 16m
GRT 5887
TEU 355
NORSTAR
General cargo
Flag: Antigua & Barbuda
IMO 9120736
MMSI 305673000
Callsign: V2FH2
L 126m B 20m
GRT 7617
TEU 518
'sMiddags gingen we,rustig lopend (mijn vrouw loopt alleen met rollator) naar de stad. Er stak opeens een flinke storm op en alle losse rommel, plastic zakken,papier etc. vloog je om de oren. Na 3 rotondes kwamen we bij de kazematten aan en door de poort volgde het grote "Casemates Square" en vervolgens Main Street, een lange winkelstraat, voetgangersgebied.
Een paar plaatjes voor de sfeer. De bebouwing buiten de casemates bestaat voornamelijk uit flatgebouwen. Parkeren op straat is zeer beperkt. De shoppingmall bestaat uit 2 verdiepingen winkels en daarboven 8 verdiepingen parkeergarages.
Aan het eind van Mainstreet start de cablecar naar de top van de rots.
Vanwege de storm, het slechte zicht en de drukte zagen we daar van af.
Veel juweliers en horlogezaken; aan de apen zijn we niet toegekomen.
In Gibraltar, ofschoon Brits, rijdt men rechts (met stuur links) en nummerplaat met GBZ. Het Gibraltar pond is € 1,30 en is alleen geldig in Gibraltar en niet in Europa en Engeland. De Euro wordt echter algemeen geaccepteerd.
Wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Impressie cruise ms Rotterdam VI
Vervolg
Zondag 15 Dec. Cadiz
Na bunkeren in Gibraltar vertrokken we om 23.00 en kwamen Zondag om 06.00 in Cadiz aan.
Cadiz is een van de oudste steden, zo niet de oudste,van West Europa. De straten in de oude binnenstad zijn zeer smal en soms ingericht als voetgangersgebied bijv. door terrasjes op straatbreedte.
Voor toeristen is er een stratenplan met 4 gekleurde routes langs de bezienswaardigheden. De kleuren zijn op straat geverfd en gemakkelijk te volgen. Een zeer schone stad, zelfs op Zondag werden de straten geveegd.
Veel kerken, maar weinig open, geen kerkdienst actief. Katholiek Spanje ? Zie deze fronton In de middag begon het hard te waaien, een voorbode van de komende storm.
Vanavond 2e galaavond en de klok gaat vannacht een uur terug.
Vertrek om 17.00 en zagen de volgende vaartuigen. UNION SOVEREIGN
Offshore sleepboot
Flag: Belgium
IMO 9262742
MMSI 205644000
Callsign: ORQW
L 67 m B 15 m
GRT 2263
Op de achtergrond een deel van de in aanbouw zijnde La Pepa brug over de baai van Cadiz. Hierna een foto van de pylonen. Na vertrek kregen we de stormachtige zuidwesten wind recht op de kop.
Wordt vervolgd
Gerard
Zondag 15 Dec. Cadiz
Na bunkeren in Gibraltar vertrokken we om 23.00 en kwamen Zondag om 06.00 in Cadiz aan.
Cadiz is een van de oudste steden, zo niet de oudste,van West Europa. De straten in de oude binnenstad zijn zeer smal en soms ingericht als voetgangersgebied bijv. door terrasjes op straatbreedte.
Voor toeristen is er een stratenplan met 4 gekleurde routes langs de bezienswaardigheden. De kleuren zijn op straat geverfd en gemakkelijk te volgen. Een zeer schone stad, zelfs op Zondag werden de straten geveegd.
Veel kerken, maar weinig open, geen kerkdienst actief. Katholiek Spanje ? Zie deze fronton In de middag begon het hard te waaien, een voorbode van de komende storm.
Vanavond 2e galaavond en de klok gaat vannacht een uur terug.
Vertrek om 17.00 en zagen de volgende vaartuigen. UNION SOVEREIGN
Offshore sleepboot
Flag: Belgium
IMO 9262742
MMSI 205644000
Callsign: ORQW
L 67 m B 15 m
GRT 2263
Op de achtergrond een deel van de in aanbouw zijnde La Pepa brug over de baai van Cadiz. Hierna een foto van de pylonen. Na vertrek kregen we de stormachtige zuidwesten wind recht op de kop.
Wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Impressie cruise ms Rotterdam VI
Vervolg
Lissabon 16 December
Na een stormachtige nacht met beweeglijk schip door inkomende oceaandeining na het ronden van kaap St.Vincent kwamen we om 09.30 in Lissabon aan. We meerden af bij de cruiseterminal Santa Apolonia, een paar mijl verder stroomopwaarts dan de Alcantaraterminal bij de Ponte 25 de Abril. Hier lagen we slechts 2 Km van het stadscentrum.
Achter ons lagen ook de C.Deliziosa en de Oceana. Door bebouwing kon geen goede foto worden gemaakt van deze schepen.
Het weer was zonnig maar een frisse wind.
Bezochten het Praca do Comercio en wijde omgeving,welbekend. De volgende dag was regenachtig. We vertrokken om 17.00 van Lissabon en de kapitein riep om dat hij, na overleg met het hoofdkantoor,had besloten om Leixoes/Porto over te slaan omdat er slecht weer werd verwacht met golven van 8-10 m hoog.
Op enige afstand zagen we de volgende schepen waarvan helaas de identiteit niet kon worden vastgesteld. Direct na het verlaten van de Taag om 19.00 koers Noord langs de Portugese kust begon het stampen en slingeren. In de eetzaal werd al e.e.a. met touwen vastgezet en op strategische plaatsen werden containers met kotszakjes opgehangen.
Woensdag 18 Dec.2013 Op zee
Vanochtend niemand te zien op het zeiknatte lower promenade dek waar het normaal druk is van de wandelaars (2,5 rondje=1 mijl).
Om 10.00 uur werd in de "Showroom at Sea" door de kapitein met een powerpoint voorstelling uitleg gegeven van de weerssituatie,zeegang en deining.
Op dat moment was de situatie storm tot zware storm BF 9 uit ZW en hoge deining uit NW. De verwachting is dat rond middernacht de wind naar West zal shiften zodat zeegang en deining elkaar zullen versterken en het schip meer zal slingeren. Rond 12.00 passeerden we kaap Finistere en voeren de Golf van Biskaje in.
Omdat we niet naar Porto gingen zullen we eerder uit het slechtweer gebied zijn en morgen bij koersverandering naar NO het Engels Kanaal in zal het weer snel verbeteren.
Donderdag 19 Dec. Op zee Vriendelijk weer,zonnig,temp.9 C,wind West BF 4-5.
Matige vaart (9 kn), moeten morgen om 13.00 in Harwich aankomen.
Scheepvaartverkeer op grote afstand.
Vanavond 3e gala avond.
Slot volgt
Gerard
Lissabon 16 December
Na een stormachtige nacht met beweeglijk schip door inkomende oceaandeining na het ronden van kaap St.Vincent kwamen we om 09.30 in Lissabon aan. We meerden af bij de cruiseterminal Santa Apolonia, een paar mijl verder stroomopwaarts dan de Alcantaraterminal bij de Ponte 25 de Abril. Hier lagen we slechts 2 Km van het stadscentrum.
Achter ons lagen ook de C.Deliziosa en de Oceana. Door bebouwing kon geen goede foto worden gemaakt van deze schepen.
Het weer was zonnig maar een frisse wind.
Bezochten het Praca do Comercio en wijde omgeving,welbekend. De volgende dag was regenachtig. We vertrokken om 17.00 van Lissabon en de kapitein riep om dat hij, na overleg met het hoofdkantoor,had besloten om Leixoes/Porto over te slaan omdat er slecht weer werd verwacht met golven van 8-10 m hoog.
Op enige afstand zagen we de volgende schepen waarvan helaas de identiteit niet kon worden vastgesteld. Direct na het verlaten van de Taag om 19.00 koers Noord langs de Portugese kust begon het stampen en slingeren. In de eetzaal werd al e.e.a. met touwen vastgezet en op strategische plaatsen werden containers met kotszakjes opgehangen.
Woensdag 18 Dec.2013 Op zee
Vanochtend niemand te zien op het zeiknatte lower promenade dek waar het normaal druk is van de wandelaars (2,5 rondje=1 mijl).
Om 10.00 uur werd in de "Showroom at Sea" door de kapitein met een powerpoint voorstelling uitleg gegeven van de weerssituatie,zeegang en deining.
Op dat moment was de situatie storm tot zware storm BF 9 uit ZW en hoge deining uit NW. De verwachting is dat rond middernacht de wind naar West zal shiften zodat zeegang en deining elkaar zullen versterken en het schip meer zal slingeren. Rond 12.00 passeerden we kaap Finistere en voeren de Golf van Biskaje in.
Omdat we niet naar Porto gingen zullen we eerder uit het slechtweer gebied zijn en morgen bij koersverandering naar NO het Engels Kanaal in zal het weer snel verbeteren.
Donderdag 19 Dec. Op zee Vriendelijk weer,zonnig,temp.9 C,wind West BF 4-5.
Matige vaart (9 kn), moeten morgen om 13.00 in Harwich aankomen.
Scheepvaartverkeer op grote afstand.
Vanavond 3e gala avond.
Slot volgt
Gerard
l
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Impressie cruise ms Rotterdam VI
Hallo Gerard,
Ik kon het niet nalaten de namen op te zoeken van de twee schepen in Lissabon die je niet kon identificeren.
Links was niet zo moeilijk want daar lagen wij vorig jaar pal achter.
IMO number : 6419057
Name of ship : PORTO (since 01/05/2013)
Call Sign : CQUU
MMSI : 255969000
Gross tonnage : 5888 (since 01/06/2000)
DWT : 1640
Type of ship : Passenger (Cruise) Ship (during 1965)
Year of build : 1965
Flag : Portugal
Rechts:
IMO number : 5124162
Name of ship : FUNCHAL (since 01/10/1961)
Call Sign : CSBM
MMSI : 255971000
Gross tonnage : 9563 (before 1996)
DWT : 2975
Type of ship : Passenger (Cruise) Ship (since 01/10/1961)
Year of build : 1961
Flag : Portugal
Groeten, Wim.
Ik kon het niet nalaten de namen op te zoeken van de twee schepen in Lissabon die je niet kon identificeren.
Links was niet zo moeilijk want daar lagen wij vorig jaar pal achter.
IMO number : 6419057
Name of ship : PORTO (since 01/05/2013)
Call Sign : CQUU
MMSI : 255969000
Gross tonnage : 5888 (since 01/06/2000)
DWT : 1640
Type of ship : Passenger (Cruise) Ship (during 1965)
Year of build : 1965
Flag : Portugal
Rechts:
IMO number : 5124162
Name of ship : FUNCHAL (since 01/10/1961)
Call Sign : CSBM
MMSI : 255971000
Gross tonnage : 9563 (before 1996)
DWT : 2975
Type of ship : Passenger (Cruise) Ship (since 01/10/1961)
Year of build : 1961
Flag : Portugal
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !