Onbemand varen?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum

HeinS5

Volautomatische schepen

Bericht door HeinS5 »

Beste collega's
de laatste tijd lees ik steeds meer over het idee van volautomatische schepen. Zo is Rolls Royce er serieus mee bezig :
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... -2020.html

En in de SWZ Maritime van juli/augustus 2016 wordt er ook het een en ander over besproken.

Aan boord hebben we het hier weleens over gehad. En er zit altijd wel een collega tussen die meent te weten ze het al eens geprobeerd hebben met een volautomatisch schip. Bij de ene collega is het een Japanse tanker en bij de andere een Duitse container feeder, maar ze zijn zeer stellig.

Mijn vraag is. Weet iemand hier ook echt iets van of dit al eens geprobeerd is. Of is dit ' barpraat' ?

Onder u zullen er ook hoge heren zitten bij reders, overheid en havenbedrijven enzo. ( Dit forum wordt tenslotte door een hoop oud-zeevarenden gelezen.)
Vandaar mijn tweede vraag;
Hoe wordt er binnen de hogere gelederen van overheid en industrie gesproken over het idee van het verplaatsen van bemanning van schip naar een controlecentrum aan de wal.

Groet, Martijn.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Volautomatische schepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Martijn,
Ook hier zal ...waarschijnlijk in de nabije toekomst!- THE " Golden Rule" worden toegepast.........voor het geval je niet bekend met die " Rule"......d.w.z. " Those who have THE gold, will make THE rules" :lol: ........en daarmee wordt alles opgelost ( of soms ook niet, maar dan TOCH wel!) :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Volautomatische schepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Martijn,

Wij hebben al een topic "Onbemand varen" van drie jaar geleden, ruim vier pagina's lang. Dat vind je HIER.
Rolls Royce is inderdaad een belangrijke speler op dat terrein.

Lees het gesprek dat Oskar Levander van Rolls Royce Marine Innovation met de Financial Times had en kijk vervolgens eens naar het MUNIN PROJECT: Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Networks, een researchproject dat mede wordt gefinancierd door de Europese Commissie en dat de ontwikkeling van een onbemand, vanaf de wal bestuurd schip tot doel heeft. Dat vind je HIER, maar nog uitgebreider op de site van MUNIN en in deze pdf.

Voor dat stuk in de Financial Times moet je geregistreerd zijn, maar dat is een kleine moeite en ook helemaal gratis, als je, zoals ik, genoegen neemt met een maximum van vijf artikelen per maand. Het gaat er echt van komen, hoor. Het meest voor de hand liggen uiteraard containerschepen op vaste routes en grote bulkers.

Maar een naam die we ongetwijfeld binnen niet al te lange tijd zullen zien opduiken als het over onbemande schepen gaat, is Amazon. Inderdaad: de webwinkel. Ik vermoed dat Jeff Bezos de eerste zal zijn die onbemande containerschepen in de vaart zal willen brengen. Niet een van de grote containerrederijen zoals Maersk of Cosco, maar Amazon. Let op. Niet over vijf jaar, maar wel over tien tot vijftien jaar en wat is dat nou helemaal? Een gebeurtenis als het faillissement van Hanjin, waardoor duizenden containers weken, zo niet maanden vertraagd gaan worden, kan die ontwikkeling alleen maar versnellen. De technologie is beschikbaar en de ontwerpen zijn klaar.

Wat zou moeilijker zijn: een schip onbemand over de oceaan sturen, of een truck onbemand over de snelweg laten rijden, de stad in en daar op verschillende adressen goederen laten afleveren die door de geadresseerde zelf met een PIN of met een creditcard uit een compartiment worden gehaald? In februari van dit jaar heeft Google patent aangevraagd voor een dergelijke truck. Zie HIER. Reken erop dat ook Amazon daar bovenop zit.

Zie ook DIT Youtube filmpje van Rolls Royce.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het nieuw geopende topic Volautomatische schepen door HeinSS (Martijn) is verplaatst naar dit topic.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Voor een update van de meest recente ontwikkelingen, klik HIER.
Oskar Levander, vice president at Rolls-Royce Marine, who has been leading a research project into the subject, reckoned a realistic roadmap would see autonomous ships operating on deepsea trades by 2035.

On the unmanned trend in society, Levander said: “It’s only a question of when it is coming to marine, not if.” The technological leap would make shipping more safe and efficient, Levander argued.

Rolls-Royce expects a 22% cut in transport costs for a 20,000 dwt general cargo unmanned vessel.
Capt. Ulgi
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2012 03:37

Re: Onbemand varen?

Bericht door Capt. Ulgi »

Er moet nog steeds veel gesleuteld worden onderweg om de boel draaiende te houden. Aan separatoren. leidingen die scheuren, pakkingen die eruit klappen, koelwaterpompen, koelers, filters en ga zo maar door. Dat het technisch mogelijk is dat schepen onbemand de plas over gaan dat geloof ik wel. Alleen hangt er wel een prijskaartje aan. Want je komt er niet met eenvoudig alles dubbel of driedubbel uit te voeren. Dus de schepen zullen veel en veel duurder worden. En het normale preventieve onderhoud blijft en moet dus gebeuren in de korte tijd dat een schip in de haven ligt. Het hangt er vanaf wat goedkoper is. Peperdure schepen onbemand laten varen of goedkope simpele schepen met bemanning laten varen. Denk zelf dat het zo'n vaart niet zal lopen. Toen ik begin '80 op de zeevaartschool zat hadden ze het ook al over onbemande schepen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Denk zelf dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Dat zeiden sommigen ook van de stoomvaart, van de automobiel, van het vliegtuig, de kunstmest en meer recent van het internet. :-D
En tussen nu en twintig jaar is ook niet echt een "vaart", vind ik. De ontwikkelingen gaan belangrijk sneller dan vroeger. In twintig jaar gebeurt heel wat. Dan zijn alle papieren kranten allang ter ziele en is de televisie zoals we die nu kennen net zoiets als vroeger de toverlantaarn, om maar eens twee sprekende voorbeelden te noemen. Twintig jaar geleden was een mobiele telefoon nog iets bijzonders. Welk eenvoudig mens had zoiets nu eigenlijk nodig? De personal computer is net dertig jaar oud. De eerste was de IBM 5150. Met 16 tot 64kB geheugen en twee floppy diskdrives, geen harde schijf. Vergelijk dat dertig jaar later eens met de configuratie van een laptop, een tablet, of de eerste de beste smartphone.

De schepen zullen niet duurder worden, maar belangrijk goedkoper. Niet de prototypes, vanzelfsprekend; die zullen gillend duur zijn, maar zodra er een soort soort standaardmodel gevonden is, halveert die prijs op zijn minst. De prijs van die prototypes, bedoel ik, niet in vergelijking met een conventioneel schip. Je moet eens nagaan wat je allemaal niet nodig hebt als er geen mensen meer aan boord zijn en je dus ook geen rekening hoeft te houden met de veiligheid, laat staan met het comfort van die mensen. Hoe gemakkelijk het zal zijn om zulke schepen te beveiligen tegen piraterij. Daar is al heel goed over nagedacht.
... separatoren. leidingen die scheuren, pakkingen die eruit klappen, koelwaterpompen, koelers, filters en ga zo maar door.
Het ligt voor de hand dat het stoomturbineschepen worden met een kernreactor. Ga eens na wat je dan allemaal niet nodig hebt in vergelijking met dieselvoortstuwing. De duurzaamheid en veiligheid van reactoren aan boord van schepen is door de jaren heen genoegzaam bewezen. Wereldwijd staan er meer reactoren aan boord van schepen dan in elektrische centrales aan de wal. De Amerikaanse carrier USS Enterprise heeft 50 jaar het water dun gevaren - van 1962 tot 2012 - zonder noemenswaardige storingen of incidenten. Een schip met een waterverplaatsing van 95.000 ton. Vier stoomturbines met een totaal vermogen van 280.000 shp oftewel 210 MW. Met 5800 man aan boord. Hoe eenvoudig kan een nucleaire installatie aan boord van een onbemand vrachtschip dan zijn?

Over twintig jaar zullen er nog plenty conventionele schepen varen, maar die onbemande schepen komen er zonder enige twijfel. Die Oskar Levander weet écht heel goed waar hij het over heeft, ook wat betreft de tijdlijn.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Acht maanden geleden Capt. Ulgi schreef:Denk zelf dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Het loopt een aardig vaartje. :-D
Klik HIER

De toekomst is nu. Volgend jaar vaart hij met een paar man aan boord en in 2020 moet hij onbemand varen. Dat duurt geen twee jaar omdat het technisch nog niet klaar is, maar puur omdat de regulering het grootste probleem is. Wat ik dan weer niet had verwacht, dat is dat het bij de korte vaart begint en niet op de lange container- en bulkroutes.
-------------------------------
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Onbemand varen?

Bericht door Mathieu »

Theo Horsten schreef: 11 mei 2017 12:16 . Wat ik dan weer niet had verwacht, dat is dat het bij de korte vaart begint en niet op de lange container- en bulkroutes.
Op zich wel logisch, het schip vaart in een zeer beperkt gebied waardoor men in geval van een storing snel ter plaatse kan zijn om in te grijpen. Ook mooi dat het geheel elektrisch is! Benieuwd hoe snel we dit soort schepen op meerdere plaatsen kunnen tegen komen.

Groet,

Mathieu.


Plaats reactie