Onbemand varen?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jangoedhart (R.I.P)

Re: Onbemand varen?

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Nog even dit Jos.Zo,n onbemande mammoet boot heeft ook z,n voordelen.Je hebt geen zes etages dekhuis
meer nodig.Een 40 voets container volstaat om die electronica spullen te installeren.Wel goed sjorren die container.Haha
Zo,n schip valt dan in de catagorie LELEKE SCHEPEN op dit forum.Einde verhaal.Groetjes Jan

Bema

Re: Onbemand varen?

Bericht door Bema »

Ik heb zo het vermoeden dat Jan dat onbemand varen niet helemaal ziet zitten :) :) :) :) :) :)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een heel mooi betoog, Jan.
Maar het heeft niets met onbemand varen te maken.
En ik vind het ook geen mooi betoog, maar een zeer warrig verhaal. :-D
Maar dat komt misschien omdat ik een tikkie chagrijnig ben. Last van de New Year's Blues. Trek je dus niks van mij aan, Jan, maar ga gewoon door.
Natuurlijk heeft zo'n boot geen zes etages dekhuis, dat is het eerste dat vervalt. Geen mensen, geen accommodatie, helemaal niks. Zelfs geen 40 voets container. Het is een kale bak met ergens diep in het inwendige, veilig voor alle van buiten komend onheil, al die elektronica. Geen geur, geen kleur, geen reuk of smaak. Dat zijn geen voordelen, dat is gewoon zoals zo'n ding moet zijn. Dat is geen schip meer, maar simpelweg het meest geschikte transportmiddel voor die omstandigheden.
Het is onderdeel van de "Brave New World". :shock:
Maar ik zou er best aan mee willen werken. Meedenken.
Het komt er sowieso van.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

belgonaut schreef:de schreeuwers langs de zijlijn weg te filteren
Aldus een schreeuwer langs de zijlijn.

Dit is een open forum en iedereen mag zijn mening geven.
Straks reageert er niemand meer omdat ze er van uitgaan dat dit slechts aan enkelen voorbehouden is.
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Onbemand varen?

Bericht door Hannes »

Nou JossieUno, daar konden we met z'n allen nog wel eens raar van staan te kijken en het zou mij persoonlijk niet verbazen als we binnen tien jaar de eerste proefvaarten ( misschien met een minimale "safety crew" of met een begeleidend scheepie?) nog meemaken.
Ik heb dit topic eens wat door gespit en Harry en Theo zouden volgens mij wel eens dichter bij de waarheid kunnen zitten dan wij denken.
Men is al druk bezig om onbemand varen te ontwikkellen, vooral Rolls-Royce maakt zich sterk voor deze vorm van scheepvaart.
De Manager van RR, Oskar Levander rekend eveneens met 10-15 jaar.
Onderstaand plaatje van een convooi met een bemand- en een aantal onbemande schepen is nog toekomstmuziek, maar hoe lang nog.
Drohne-Schiffe-Rolls-Royce-2-.jpg
Drohne-Schiffe-Rolls-Royce-2-.jpg (79.73 KiB) 4144 keer bekeken
(Bron foto: Rolls-Royce)

De EU-Commissie ondersteund een 3 jarig project met een budget van meer dan 3,8 miljoen Euro waar zeven Instituten, Hoge Scholen en Bedrijven aan deelnemen, het zgn. Projekt Munin (Maritime Unmanned Navigation Through Intelligence in Networks).

Op onderstaande link is wat meer te lezen:

http://www.welt.de/wirtschaft/article12 ... hiffe.html

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat over twintig jaar alle schepen onbemand rondvaren, maar het begin zal er ongetwijfeld zijn.
Men moet het zien als de overgang van zeil- naar stoomschepen en de overgang van stoom- naar motorschepen, dit heeft ook flinke tijd in beslag genomen.

Als men in Europa met dit soort projecten bezig is, zal dat elders ter wereld ook gebeuren.
Voor zo ver ik weet, komen de Japanners op technisch gebied ook net niet "uut Dummsdörp".
Ook de Chinezen hebben de laatste jaren aardig opgehaald omdat ze aardig wat (bijna) faillite westerse bedrijven compleet met het "know how" (patenten, etc.) opgekocht hebben.

De door Theo aangehaalde Atoom aandrijving voor grote schepen zou een optie kunnen zijn.
Het probleem vormt hier het atoom afval als de brandstaven uitgediend hebben, waar heen er mee.
Hier zal men iets moeten bedenken om dat spul te recyclen of onschadelijk te maken.

Groeten, Hans.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Onbemand varen?

Bericht door ferryvaneeuwen »

In april 2012 was er al een discussie over het onderwerp 'onbemand varen' in het topic 'Machinist aan de wal?'. Daarin stond ondermeer:
Iemand die ik pas sprak beweerde dat de Maersk SAN schepen nu al vanaf de wal van waypoint naar waypoint bestuurd worden maar dat het wettelijk gezien nog niet mogelijk is om alle personeel van boord te halen, die hebben op dit moment alleen nog een supervising rol. Dat is echter een kwestie van tijd. Er worden blijkbaar alvast geoefend.
We zijn nu bijna twee jaar verder en het is duidelijk te merken dat het idee begint te wennen. We zullen wel moeten trouwens, de ontwikkelingen op dit gebied gaan meedogenloos door, die trein is niet meer te stoppen.

Nu alleen nog de hele zaak onder water laten zakken, wel met kernaandrijving zodat er niet gesnorkeld hoeft te worden. Mooie dolfijnenstroomlijn toepassen en gaan met die banaan of sigaar...... Lekker rustig onder water, niet afhankelijk van weersinvloeden. Door de vorm van het schip, de vaaromstandigheden en de kernaandrijving zijn er waarschijnlijk ongekende vaarsnelheden te behalen. Helaas behoren dan die mooie sporen die we op het water trokken zoals op de W. alton Jones tot het verleden.

Afbeelding

Er zal wel altijd denk ik een gestroomlijnde mast boven het wateroppervlak moeten uitsteken om de communicatie met de wal mogelijk te maken, dat is toch wel een randvoorwaarde. Daar komt dan meteen een bakenzender en een radarantenne in te zitten. Tenslotte nog een knipperlicht en misschien toch nog op een ra een groen en rood boordlicht. Kleine details zoals hoe dat met laden en lossen gaat moeten anderen maar oplossen, ik ben er alleen voor de grote lijn. Ik stel voor om voor het gemak te beginnen met het vervoer van vloeibare stoffen. Dat scheelt al een slok op een borrel.... Tja, als ik eenmaal op dreef ben ben ik niet meer te stoppen........;)

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Helaas behoren dan die mooie sporen die we op het water trokken zoals op de W. alton Jones tot het verleden.
Ik heb deze foto wel vaker gezien maar geniet er nog steeds van. :-D
Maar in de toekomst zullen ze wel webcams op die onbemande schepen hebben zodat we virtueel mee kunnen varen. :-D
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Onbemand varen?

Bericht door ferryvaneeuwen »

De Jones was een echte schuimklopper. Het was wel even klauteren in die voormast maar dan had je ook wat. In die radarmast die op het topdek is te zien met die eeuwig defecte Decca radar, de hele zender en ontvanger zaten bovenin, ben ik wel enkele tientallen malen ingeklommen. En dan bij slingerend schip die unit aan een lijntje naar beneden laten zakken zonder dat de zaak kapot sloeg tegen de mast. Maar ja, het spaarde zo wel een golfpijp uit. Kennelijk bedacht door niet nautisch onderlegde figuren. Nee, onbemand varen was toen nog lang niet aan de orde.....

Ferry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14385
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Onbemand varen?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,

Ach......dat onbemande varen is misschien nog wel een jaar of wat in de toekomst, maar het onbemande vliegen is inmiddels al gemeengoed bij de US Marine en ook hier in Newfoundland wordt daar druk aan gesleuteld.

Aldus deze prof. moet je slechts zorgen dat ze niet tegen elkaar aan vliegen!! Zie hieronder:
Bron: Halifax Herald van Vrijdag de 3e Jan. 2014.
Bijlagen
Unmanned-Planes.jpg
Unmanned-Planes.jpg (127.36 KiB) 4045 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Onbemand varen?

Bericht door v+d »

Als je na je vaartijd lange tijd in andere takken van industrie werkzaam bent geweest dan weet je dat een onbemande machinekamer beslist geen kunststuk is. In de food en feedindustrie worden veel complexere productieprocessen volledig automatisch bestuurd(Ook in China , Japan, Korea en Indonesia). Het onderschatten van wat de opkomende industrielanden nu al kunnen en de snelheid waarmee ze leren kost ons nu al veel werkgelegenheid. Ik geloof dan ook niet dat de Amerikanen als eersten met onbemande schepen zullen gaan varen, tenzij inzetbaar voor defensive of bewakingsdoeleinden! De Chinezen en die blauwe bootjes company hebben vast al mooie ideën hoe zo iets moet en kan werken. Het probleem van personeel dat niet meer nodig is zal juist aanmoedigen tot het nemen van gecalculeerde risico's, immers als er geen mensen meer aan boord zijn kan er wel een scheepje verspeeld worden. Ook nu gebeuren er geregeld (scheeps)rampen daarbij is dan altijd het probleem van de opvarenden die gered moeten worden, een kostbaar en menselijk drama. Zodra er dus geen mensen meer aan boord zijn blijft slechts het probleem van de goederen die verloren gaan en de investering in het schip, dat laat zich makkelijk berekenen en verzekeren.

Net als Theo zie ik het wel gebeuren en vind het wel een mooie uitdaging voor techneuten en besturingsmannen.
Als ze een beetje voortmaken krijg ik er noig iets van mee :wink:


Plaats reactie