Impressie cruise met MS Norwegian Star
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14450
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
No Worries Mate..zeg'n de Aussies, zie relaas in AmbuggiebarBen je goed tegen kou beschermd?
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Hallo Tonyfh en Harry
De onbekende zandzuiger is op 06-09-2010 te water gelaten in Sliedrecht
ik heb er een serie foto's en film gemaakt.
Hier enkele foto's met de Naam van deze zuiger volgens mij moet het deze zijn
Cor Boer
De onbekende zandzuiger is op 06-09-2010 te water gelaten in Sliedrecht
ik heb er een serie foto's en film gemaakt.
Hier enkele foto's met de Naam van deze zuiger volgens mij moet het deze zijn
Cor Boer
- Bijlagen
-
- 001 tewater .jpg (189.06 KiB) 3590 keer bekeken
-
- 002 tewater .jpg (186.18 KiB) 3590 keer bekeken
-
- 003 tewater .jpg (150.6 KiB) 3590 keer bekeken
-
- 004 tewater .jpg (216.29 KiB) 3590 keer bekeken
-
- 005 tewater .jpg (181 KiB) 3587 keer bekeken
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14450
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Ja Cor, dat is tie! Ik had het op m'n lijssie staan om die foto's van jou op te zoeken. Bedankt.De onbekende zandzuiger is op 06-09-2010 te water gelaten in Sliedrecht
Hartelijke Geroeten
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Goedemorgen allemaal,
@ Harry, ik heb gelezen dat je goed bent voorbereid.
Ik hoop dat het bij ons niet zo koud wordt, want ik ben niet zo goed voorbereid, nieuw huis zonder schoorsteen, geen noodaggregaat......maar zolang mijn autotje het nog doet kan ik naar mijn zus, die heeft in ieder geval een noodaggregaat in de garage en woont in een groot huis
@ Cor, dank je wel voor de aanvulling en de mooie foto's.
Groeten, Teun.
@ Harry, ik heb gelezen dat je goed bent voorbereid.
Ik hoop dat het bij ons niet zo koud wordt, want ik ben niet zo goed voorbereid, nieuw huis zonder schoorsteen, geen noodaggregaat......maar zolang mijn autotje het nog doet kan ik naar mijn zus, die heeft in ieder geval een noodaggregaat in de garage en woont in een groot huis
@ Cor, dank je wel voor de aanvulling en de mooie foto's.
Groeten, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Dan ga ik nu weer verder met het verslag van de reis:
Na de passage door het Panamakanaal volgde een dag op zee, ik heb toen geen foto's gemaakt.
De volgende dag lagen wij in Punta Arenas in Costa Rica. Ik ben mee geweest op excursie naar het regenwoud, als eerste een stukje wandelen over een aangelegd pad met uitleg door een gids, vervolgens met een kabelbaan tegen een berg op zodat je een beeld kreeg van de verschillen in de begroeiing op de verschillende hoogtes. Verschillende soorten kamerplanten gezien in hun natuurlijke omgeving Je kon daar ook nog aan een zogenaamde zipline van het hoogste punt van de kabelbaan terug naar het bezoekerscentrum maar dat vond ik voor mezelf een beetje te avontuurlijk
Na een inbegrepen lunch werden we weer teruggebracht naar het schip. Omdat er nog wat tijd over was voor vertrek ben ik toen nog een stukje door Punta Arenas gelopen Het was een mooi stadje met een zwart strand (vulkanische oorsprong) met diverse restaurantjes, barretjes, etc.
Daar kon je zonder excursies ook wel een poosje doorbrengen volgens mij.
Later meer.
Na de passage door het Panamakanaal volgde een dag op zee, ik heb toen geen foto's gemaakt.
De volgende dag lagen wij in Punta Arenas in Costa Rica. Ik ben mee geweest op excursie naar het regenwoud, als eerste een stukje wandelen over een aangelegd pad met uitleg door een gids, vervolgens met een kabelbaan tegen een berg op zodat je een beeld kreeg van de verschillen in de begroeiing op de verschillende hoogtes. Verschillende soorten kamerplanten gezien in hun natuurlijke omgeving Je kon daar ook nog aan een zogenaamde zipline van het hoogste punt van de kabelbaan terug naar het bezoekerscentrum maar dat vond ik voor mezelf een beetje te avontuurlijk
Na een inbegrepen lunch werden we weer teruggebracht naar het schip. Omdat er nog wat tijd over was voor vertrek ben ik toen nog een stukje door Punta Arenas gelopen Het was een mooi stadje met een zwart strand (vulkanische oorsprong) met diverse restaurantjes, barretjes, etc.
Daar kon je zonder excursies ook wel een poosje doorbrengen volgens mij.
Later meer.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Na vertrek weer een zeedag, ik heb toen een paar foto's op het schip gemaakt
Rechts buiten de glazen afscherming was het jogging track, de bedoeling was dat je daar alleen maar ging staan te kijken bij aanmeren enzo, zodat tijdens normale vaardagen de geinteresseerden hun uurtje jogging/hardlopen konden doen.
Een foto van het atrium waarbij ik zo'n beetje met mijn rug tegen de receptiebalie stond De volgende dag arriveerden wij in Puerto Chiapas, Mexico Ietsje verder aan de commerciele kade lag de hopperzuiger Kino Later meer, Teun.
Dit was op dek 13, linksboven op dek 14 was een met netten afgeschermd deel ter grootte van ongeveer een basketbalveld, je kon daar basketbal spelen en na ophangen van een net ook volleybal, etc.Rechts buiten de glazen afscherming was het jogging track, de bedoeling was dat je daar alleen maar ging staan te kijken bij aanmeren enzo, zodat tijdens normale vaardagen de geinteresseerden hun uurtje jogging/hardlopen konden doen.
Een foto van het atrium waarbij ik zo'n beetje met mijn rug tegen de receptiebalie stond De volgende dag arriveerden wij in Puerto Chiapas, Mexico Ietsje verder aan de commerciele kade lag de hopperzuiger Kino Later meer, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Ahoi Teun,
De volgende foto's heb ik in 1955 gemaakt op een Westkustreis bij de HAL.
Het meest frappant vond ik het verschil bij de coastline van Cartagena. Ten anker in de baai. Klooster op de top van de heuvel. Aanlopen van Limon Bay op weg naar Cristobal. Ook toen werd er al gewerkt aan verbreding. Er was altijd een ketting gespannen voor de dubbele sluisdeuren.
Zou best nog wel eens een Westkustreisje willen maken en de verschillen in de diverse havens zien.
Groet
Gerard
De volgende foto's heb ik in 1955 gemaakt op een Westkustreis bij de HAL.
Het meest frappant vond ik het verschil bij de coastline van Cartagena. Ten anker in de baai. Klooster op de top van de heuvel. Aanlopen van Limon Bay op weg naar Cristobal. Ook toen werd er al gewerkt aan verbreding. Er was altijd een ketting gespannen voor de dubbele sluisdeuren.
Zou best nog wel eens een Westkustreisje willen maken en de verschillen in de diverse havens zien.
Groet
Gerard
l
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Hallo Gerard, Allemaal,
Mooie foto's Gerard, bedankt voor het plaatsen.
Wat een verschil tussen toen en nu, zo te zien is er al een hele bult grond en rotsen verwijderd.
En die ketting voor de sluisdeuren was mij niet opgevallen, ik weet dus niet of die nog toegepast wordt.
Ik heb nog wat foto's van de rest van mijn reis, dus
In Puerto Chiapas op excursie geweest naar een koffieplantage voor een rondwandeling.
Was een mooie wandeling door de natuur, ik kon het tenminste niet echt herkennen als een plantage met mooie rijen koffiestruiken, er werd verteld dat koffiestruiken altijd grote bomen nodig hebben voor wat schaduw.
Hier een trosje rijpe koffiebessen aan een struik, er zijn ook varieteiten die geel zijn als ze rijp zijn. De bessen smaken zoet als ze rijp zijn, als je er vervolgens het vruchtvlees afhaalt houdt je de kale koffiebonen (twee in een bes) over Bij vertrek werden wij uitgeleide gedaan door een dansgroep Het sleepbootje dat ons begeleidde bij aankomst en vertrek Later meer, Teun.
Mooie foto's Gerard, bedankt voor het plaatsen.
Wat een verschil tussen toen en nu, zo te zien is er al een hele bult grond en rotsen verwijderd.
En die ketting voor de sluisdeuren was mij niet opgevallen, ik weet dus niet of die nog toegepast wordt.
Ik heb nog wat foto's van de rest van mijn reis, dus
In Puerto Chiapas op excursie geweest naar een koffieplantage voor een rondwandeling.
Was een mooie wandeling door de natuur, ik kon het tenminste niet echt herkennen als een plantage met mooie rijen koffiestruiken, er werd verteld dat koffiestruiken altijd grote bomen nodig hebben voor wat schaduw.
Hier een trosje rijpe koffiebessen aan een struik, er zijn ook varieteiten die geel zijn als ze rijp zijn. De bessen smaken zoet als ze rijp zijn, als je er vervolgens het vruchtvlees afhaalt houdt je de kale koffiebonen (twee in een bes) over Bij vertrek werden wij uitgeleide gedaan door een dansgroep Het sleepbootje dat ons begeleidde bij aankomst en vertrek Later meer, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
De volgende dag lagen wij in Huatulco, Mexico.
De cruiseschepenpier lag min of meer in een baaitje, zowat direkt aan het strand met winkeltjes, restaurantjes, ed. in de direkte nabijheid, het stadscentrum was niet ver weg.
Ik ben nog op excursie geweest, maar daar had ik me een beetje vergist in de beschrijving, dus maak ik er niet veel woorden aan vuil.
Over camouflage gesproken De volgende dag was weer een zeedag.
Op een van de eerste zeedagen had ik gevraagd of er rondleidingen door de machinekamer gegeven werden.
Antwoord was kort en krachtig Nee, maar we hebben wel een "achter de schermen rondleiding", alleen zonder machinekamer.
Dus heb ik die geboekt. Een paar dagen later nog eens gevraagd naar de machinekamer, weer nee als antwoord.
Deze zeedag was dus de "achter de schermen rondleiding" dag.
Ik heb wel meer foto's dan ik hier ga plaatsen, maar daar staan diverse bemanningsleden heel herkenbaar op en daarom houdt ik die voor mezelf, ik wil geen moeilijkheden over een paar foto's.
We begonnen in de keuken van de twee hoofdrestaurants Een sous-chef gaf uitleg over het een en ander, vandaar naar de voorraadruimten waar het lokale afdelingshoofd uitleg gaf, volgende stop de visverwerkingskeuken gevolgd door de bakkerij.
Men vertelde dat alleen het wit en bruinbrood (voor de toast) voor het ontbijt ingekocht werd, de rest werd allemaal aan boord gebakken.
Daarna naar de ruimte waar alles aan- en van boord gebracht werd en de afvalverwerkingsruimte, compleet met uitleg van de environmental officer. Alles werd gescheiden en verkleind en in de wisselhavens aan land gegeven om gerecycled te worden.
Vervolgens naar de brug waar we uitleg kregen van een stuurman Wel een andere dan op de foto te zien is, die concentreerde zich op de navigatie en uitkijk.
Ook werd verteld dat er altijd met twee stuurlieden wacht gelopen werd en er niet volautomatisch gevaren werd, dus driftcorrecties, koerswijzigingen, ed. werden door de stuurman van de wacht gedaan, alles om alert te blijven.
Ondanks alle elektronische apparatuur hielden ze de boel wel bij via de ouwe trouwe zeekaart Tenminste dat vertelden ze, en ook dat ze die nog trouw bijwerken met de wijzigingen.
Het normale varen werd gedaan van af het deel dat op de eerste foto te zien is, op beide brugvleugels was wel een compacte bedieningspost geplaatst Verder vond je daar nog een stuurstand(je) en een heel bedieningspaneel tbv brandbestrijding en bediening waterdichte deuren, ed.
En natuurlijk overal camera's die vanaf de brug te bekijken waren. Bijvoorbeeld bij een automatische brandmelding schakelde de monitor direkt naar de dichtsbijzijnde camera.
Later meer, Teun.
De cruiseschepenpier lag min of meer in een baaitje, zowat direkt aan het strand met winkeltjes, restaurantjes, ed. in de direkte nabijheid, het stadscentrum was niet ver weg.
Ik ben nog op excursie geweest, maar daar had ik me een beetje vergist in de beschrijving, dus maak ik er niet veel woorden aan vuil.
Over camouflage gesproken De volgende dag was weer een zeedag.
Op een van de eerste zeedagen had ik gevraagd of er rondleidingen door de machinekamer gegeven werden.
Antwoord was kort en krachtig Nee, maar we hebben wel een "achter de schermen rondleiding", alleen zonder machinekamer.
Dus heb ik die geboekt. Een paar dagen later nog eens gevraagd naar de machinekamer, weer nee als antwoord.
Deze zeedag was dus de "achter de schermen rondleiding" dag.
Ik heb wel meer foto's dan ik hier ga plaatsen, maar daar staan diverse bemanningsleden heel herkenbaar op en daarom houdt ik die voor mezelf, ik wil geen moeilijkheden over een paar foto's.
We begonnen in de keuken van de twee hoofdrestaurants Een sous-chef gaf uitleg over het een en ander, vandaar naar de voorraadruimten waar het lokale afdelingshoofd uitleg gaf, volgende stop de visverwerkingskeuken gevolgd door de bakkerij.
Men vertelde dat alleen het wit en bruinbrood (voor de toast) voor het ontbijt ingekocht werd, de rest werd allemaal aan boord gebakken.
Daarna naar de ruimte waar alles aan- en van boord gebracht werd en de afvalverwerkingsruimte, compleet met uitleg van de environmental officer. Alles werd gescheiden en verkleind en in de wisselhavens aan land gegeven om gerecycled te worden.
Vervolgens naar de brug waar we uitleg kregen van een stuurman Wel een andere dan op de foto te zien is, die concentreerde zich op de navigatie en uitkijk.
Ook werd verteld dat er altijd met twee stuurlieden wacht gelopen werd en er niet volautomatisch gevaren werd, dus driftcorrecties, koerswijzigingen, ed. werden door de stuurman van de wacht gedaan, alles om alert te blijven.
Ondanks alle elektronische apparatuur hielden ze de boel wel bij via de ouwe trouwe zeekaart Tenminste dat vertelden ze, en ook dat ze die nog trouw bijwerken met de wijzigingen.
Het normale varen werd gedaan van af het deel dat op de eerste foto te zien is, op beide brugvleugels was wel een compacte bedieningspost geplaatst Verder vond je daar nog een stuurstand(je) en een heel bedieningspaneel tbv brandbestrijding en bediening waterdichte deuren, ed.
En natuurlijk overal camera's die vanaf de brug te bekijken waren. Bijvoorbeeld bij een automatische brandmelding schakelde de monitor direkt naar de dichtsbijzijnde camera.
Later meer, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Goedenavond,
Van de brug naar de wasserij, een komplete fabriek, we kregen weer goed uitleg van het afdelingshoofd en een kleine demonstratie van strijk- en vouwmachines. Tot slot nog naar het theater, sorry, verboden te fotograferen!
Na afloop vroeg een van de andere rondleidingsgasten naar een machinekamer rondleiding, onze gids vertelde ietsje meer dan de receptiemedewerkers, nl. dat er in het verleden "wel eens iets gebeurd was tijdens een rondleiding door de machinekamer" en dat dat alleen rechtgebreid kon worden met advocaten en (veel) geld. Vervolgens had het hoofdkantoor alle machinekamerrondleidingen ten strengste verboden, zelfs bemanningsleden die niet tot het machinekamer personeel behoren mogen er niet meer komen.
Een paar feitjes uit de "fact sheet"
lengte 284,98 mtr., breedte 38,1 mtr., hoogte 59,5 mtr., diepgang 8,5 mtr., max. snelheid 24 knopen.
4 stuks MAN B&W V14 dieselmotoren met een vermogen van 14700 kW elk, 2 stuks Azipod a 20000 kW. met elk een 5 blads schroef van 6 mtr. diameter.
3 boegschroeven van 2360 kW elk.
Brandstofverbruik ca. 200 m3 per dag (zware olie)
Zoetwaterverbruik ca. 800 m3 per dag, zoetwaterproduktie max. 1500 m3 per dag.
Elke hoofdmotor een uitlaatgassenketel en nog twee oliegestookte stoomketels.
De dag erop lagen we in Puerta Vallarta, Mexico.
We arriveerden al vroeg. En kregen ook een kijkje naar de jachthaven Ik ben meegeweest met een wandeling door Puerto Vallarta, van wat ik ervan gezien heb een mooie oude stad waar we een mooie wandeling hebben gemaakt.
Ze hebben daar een mooie boulevard langs de kust Er was zelfs een maritiem museum, helaas geen gelegenheid gehad om dat te bezoeken Tijdens de wandeling op een oude vuurtoren gestaan, was na buiten gebruikstelling verbouwd tot uitzichtplatform waarvandaan je een mooi overzicht over de omgeving had Later meer, Teun.
Van de brug naar de wasserij, een komplete fabriek, we kregen weer goed uitleg van het afdelingshoofd en een kleine demonstratie van strijk- en vouwmachines. Tot slot nog naar het theater, sorry, verboden te fotograferen!
Na afloop vroeg een van de andere rondleidingsgasten naar een machinekamer rondleiding, onze gids vertelde ietsje meer dan de receptiemedewerkers, nl. dat er in het verleden "wel eens iets gebeurd was tijdens een rondleiding door de machinekamer" en dat dat alleen rechtgebreid kon worden met advocaten en (veel) geld. Vervolgens had het hoofdkantoor alle machinekamerrondleidingen ten strengste verboden, zelfs bemanningsleden die niet tot het machinekamer personeel behoren mogen er niet meer komen.
Een paar feitjes uit de "fact sheet"
lengte 284,98 mtr., breedte 38,1 mtr., hoogte 59,5 mtr., diepgang 8,5 mtr., max. snelheid 24 knopen.
4 stuks MAN B&W V14 dieselmotoren met een vermogen van 14700 kW elk, 2 stuks Azipod a 20000 kW. met elk een 5 blads schroef van 6 mtr. diameter.
3 boegschroeven van 2360 kW elk.
Brandstofverbruik ca. 200 m3 per dag (zware olie)
Zoetwaterverbruik ca. 800 m3 per dag, zoetwaterproduktie max. 1500 m3 per dag.
Elke hoofdmotor een uitlaatgassenketel en nog twee oliegestookte stoomketels.
De dag erop lagen we in Puerta Vallarta, Mexico.
We arriveerden al vroeg. En kregen ook een kijkje naar de jachthaven Ik ben meegeweest met een wandeling door Puerto Vallarta, van wat ik ervan gezien heb een mooie oude stad waar we een mooie wandeling hebben gemaakt.
Ze hebben daar een mooie boulevard langs de kust Er was zelfs een maritiem museum, helaas geen gelegenheid gehad om dat te bezoeken Tijdens de wandeling op een oude vuurtoren gestaan, was na buiten gebruikstelling verbouwd tot uitzichtplatform waarvandaan je een mooi overzicht over de omgeving had Later meer, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.