Impressie cruise met MS Norwegian Star
Impressie cruise met MS Norwegian Star
Goedenavond allemaal,
Allereerst allemaal nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Tijdens mijn vaartijd ben ik nooit door het Panamakanaal gekomen maar door de verhalen van (ex)kollega's en hier op het forum bleef in mijn achterhoofd hangen dat ik daar toch eens doorheen wilde varen.
Om een lang verhaal kort te houden is dat er, ondanks mijn bedenkingen over grote schepen, veel mensen op een klein oppervlak, enzovoorts, dan in november vorig jaar toch van gekomen.
Na advies ingewonnen te hebben en wat wikken en wegen was de keus gevallen op een reis met de MS Norwegian Star van Miami naar Los Angeles.
MS Norwegian Star aan de pier in Punta Arenas, Costa Rica. Ik was een dag vroeger naar Miami gevlogen om alvast een beetje aan het tijdverschil en klimaat te wennen en dat was wel nodig ook want het was er erg warm en vochtig.
Op die vrije dag heb ik toen een rondrit gemaakt met zo'n open top dubbeldekker "hop on, hop off" bus, een mooie uitvinding vind ik dat, op diverse plaatsen kan je uitstappen en je eigen ding doen en als je uitgekeken bent neem je de volgende bus naar de volgende plaats die je wilt bekijken, waarbij je onderweg nog uitleg krijgt van een gids ook.
Onderweg oa de MS Norwegian Epic zien liggen, gelukkig zag de Norwegian Star er ietsje beter uit vind ik. Ook een jacht van de CEO van Carnival Corp zien liggen. Vanzelf ook nog naar het Art Deco district geweest Wordt vervolgd, Teun.
Allereerst allemaal nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Tijdens mijn vaartijd ben ik nooit door het Panamakanaal gekomen maar door de verhalen van (ex)kollega's en hier op het forum bleef in mijn achterhoofd hangen dat ik daar toch eens doorheen wilde varen.
Om een lang verhaal kort te houden is dat er, ondanks mijn bedenkingen over grote schepen, veel mensen op een klein oppervlak, enzovoorts, dan in november vorig jaar toch van gekomen.
Na advies ingewonnen te hebben en wat wikken en wegen was de keus gevallen op een reis met de MS Norwegian Star van Miami naar Los Angeles.
MS Norwegian Star aan de pier in Punta Arenas, Costa Rica. Ik was een dag vroeger naar Miami gevlogen om alvast een beetje aan het tijdverschil en klimaat te wennen en dat was wel nodig ook want het was er erg warm en vochtig.
Op die vrije dag heb ik toen een rondrit gemaakt met zo'n open top dubbeldekker "hop on, hop off" bus, een mooie uitvinding vind ik dat, op diverse plaatsen kan je uitstappen en je eigen ding doen en als je uitgekeken bent neem je de volgende bus naar de volgende plaats die je wilt bekijken, waarbij je onderweg nog uitleg krijgt van een gids ook.
Onderweg oa de MS Norwegian Epic zien liggen, gelukkig zag de Norwegian Star er ietsje beter uit vind ik. Ook een jacht van de CEO van Carnival Corp zien liggen. Vanzelf ook nog naar het Art Deco district geweest Wordt vervolgd, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Zondag 10 nov. was het dan zover, naar de cruise terminal en aan boord.
Eigenlijk viel dat een beetje tegen, lange rijen voor de veiligheidscontrole, zoals op een vliegveld, het inchecken ging sneller door de grote hoeveelheid balies maar daarna weer een hele tijd wachten voor je aan boord mocht.
Na de incheckbalie kreeg je bij binnenkomst van een wachtruimte een kaart met een nummer erop, je mocht pas aan boord nadat je groepsnummer was afgeroepen.
Bij het aan boord gaan werd je gefotografeerd. De foto was later aan boord te koop voor een knap bedrag.
Afijn, het echte aan boord gaan en vervolgens je hut vinden ging best snel.
Omdat het mijn eerste cruise ooit was had ik een "garantie balkon hut" geboekt, ik kreeg een mooie hut op dek 10 aan stuurboord voorop. Ik hoorde alleen het ruisen van de golven tijdens het varen.
Na de verplichte sloepenrol, sorry fotograferen verboden, ben ik naar een bovendek gegaan om het vertrek te bekijken.
Over de sloepenrol, het werd serieus behandeld, maar toch ben ik bang dat je een arme kloot bent als er echt iets loos is en je het schip moet verlaten onder moeilijke omstandigheden.
Net voor ons vertrok de Norwegian Sun Even later gingen wij dan ook weg We zouden om 17h00 vertrekken maar het was iets uitgelopen, dus werd de loods in het donker afgehaald Wordt vervolgd, Teun.
Eigenlijk viel dat een beetje tegen, lange rijen voor de veiligheidscontrole, zoals op een vliegveld, het inchecken ging sneller door de grote hoeveelheid balies maar daarna weer een hele tijd wachten voor je aan boord mocht.
Na de incheckbalie kreeg je bij binnenkomst van een wachtruimte een kaart met een nummer erop, je mocht pas aan boord nadat je groepsnummer was afgeroepen.
Bij het aan boord gaan werd je gefotografeerd. De foto was later aan boord te koop voor een knap bedrag.
Afijn, het echte aan boord gaan en vervolgens je hut vinden ging best snel.
Omdat het mijn eerste cruise ooit was had ik een "garantie balkon hut" geboekt, ik kreeg een mooie hut op dek 10 aan stuurboord voorop. Ik hoorde alleen het ruisen van de golven tijdens het varen.
Na de verplichte sloepenrol, sorry fotograferen verboden, ben ik naar een bovendek gegaan om het vertrek te bekijken.
Over de sloepenrol, het werd serieus behandeld, maar toch ben ik bang dat je een arme kloot bent als er echt iets loos is en je het schip moet verlaten onder moeilijke omstandigheden.
Net voor ons vertrok de Norwegian Sun Even later gingen wij dan ook weg We zouden om 17h00 vertrekken maar het was iets uitgelopen, dus werd de loods in het donker afgehaald Wordt vervolgd, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Hallo Teun,
Prachtig begin van een ( ik denk ) hele mooi cruise. Het Panama-kanaal staat bij ons hoog op het verlanglijstje en misschien doet dit verslag ons eerder besluiten om zo'n cruise te boeken.
Ben heel benieuwd naar het vervolg.
Groeten, Wim.
Prachtig begin van een ( ik denk ) hele mooi cruise. Het Panama-kanaal staat bij ons hoog op het verlanglijstje en misschien doet dit verslag ons eerder besluiten om zo'n cruise te boeken.
Ben heel benieuwd naar het vervolg.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Dat smaakt naar meer Teun.
mvg Gerard.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Dat ziet er leuk uit Teun.
In de jaren '50 ben ik wel een keer of 10 heen en weer het Panamakanaal doorgevaren, dus ben zeer benieuwd naar je foto's van hoe de situatie nu is, vooral de sluizen en de Culebra Cut.
Groet
GerardK
In de jaren '50 ben ik wel een keer of 10 heen en weer het Panamakanaal doorgevaren, dus ben zeer benieuwd naar je foto's van hoe de situatie nu is, vooral de sluizen en de Culebra Cut.
Groet
GerardK
l
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
@ Wim,
Het was een hele mooie reis, vooraf had ik me wel afgevraagd wat ik nou zo'n hele dag op een schip moest doen als passagier zijnde, maar als je niet uitkeek liep je jezelf voorbij zoveel was er te doen/bekijken/werd er georganiseerd.
En als bonus dan ook nog de doorvaart van het Panamakanaal en een aantal mooie havens waar ik nog nooit geweest was.
Als je de gelegenheid en de financiën hebt zou ik zeker een keer gaan, misschien dit jaar (viering 100 jarig bestaan) of in 2015 als het nieuwe deel geopend is?
@ Gerard en Gerard,
Het was een mooie reis en geduld aub, de rest komt er aan.
Vervolg verslagje:
De tweede en derde dag op zee, we voeren van Miami benoorden Cuba langs, tussen Cuba en Haïti door en vervolgens tussen Haïti en Jamaïca door naar Cartagena, Colombia.
Van het land en scheepvaart niet zoveel gezien omdat ze steeds een ruime afstand tot mogelijke obstakels aanhielden, waarover later meer.
Hier een plaatje dat we allemaal wel kennen Ofwel staren naar het schroefwater, op dat moment was de snelheid zo'n 22 mijl als ik het mij goed herinner.
Vervolgens de stuurboord promenade (zo noemden ze de buitenruimte op dek 7), hier en op dek 13 kon je helemaal rond lopen, ik weet alleen niet meer hoelang een rondje was. Op dag 4 arriveerden we in Cartagena, Colombia. Een van de vingerpieren van de containerterminal was gebombardeerd tot cruise terminal.
Toen wij arriveerden lag daar de Cap Doukato gemeerd. Ik ben toen meegeweest met de excursie "Wandeling door Old Cartagena".
We hadden een gids die eea goed uitlegde en het was een mooie wandeling die van mij nog wel wat langer had mogen duren, bijvoorbeeld om de shopping top te schrappen uit het programma (ja, ja, winkelen is niet mijn favoriete bezigheid)
Op veel plaatsen was het behoorlijk druk, op andere plaatsen ronduit stil. Zodadelijk meer.
Het was een hele mooie reis, vooraf had ik me wel afgevraagd wat ik nou zo'n hele dag op een schip moest doen als passagier zijnde, maar als je niet uitkeek liep je jezelf voorbij zoveel was er te doen/bekijken/werd er georganiseerd.
En als bonus dan ook nog de doorvaart van het Panamakanaal en een aantal mooie havens waar ik nog nooit geweest was.
Als je de gelegenheid en de financiën hebt zou ik zeker een keer gaan, misschien dit jaar (viering 100 jarig bestaan) of in 2015 als het nieuwe deel geopend is?
@ Gerard en Gerard,
Het was een mooie reis en geduld aub, de rest komt er aan.
Vervolg verslagje:
De tweede en derde dag op zee, we voeren van Miami benoorden Cuba langs, tussen Cuba en Haïti door en vervolgens tussen Haïti en Jamaïca door naar Cartagena, Colombia.
Van het land en scheepvaart niet zoveel gezien omdat ze steeds een ruime afstand tot mogelijke obstakels aanhielden, waarover later meer.
Hier een plaatje dat we allemaal wel kennen Ofwel staren naar het schroefwater, op dat moment was de snelheid zo'n 22 mijl als ik het mij goed herinner.
Vervolgens de stuurboord promenade (zo noemden ze de buitenruimte op dek 7), hier en op dek 13 kon je helemaal rond lopen, ik weet alleen niet meer hoelang een rondje was. Op dag 4 arriveerden we in Cartagena, Colombia. Een van de vingerpieren van de containerterminal was gebombardeerd tot cruise terminal.
Toen wij arriveerden lag daar de Cap Doukato gemeerd. Ik ben toen meegeweest met de excursie "Wandeling door Old Cartagena".
We hadden een gids die eea goed uitlegde en het was een mooie wandeling die van mij nog wel wat langer had mogen duren, bijvoorbeeld om de shopping top te schrappen uit het programma (ja, ja, winkelen is niet mijn favoriete bezigheid)
Op veel plaatsen was het behoorlijk druk, op andere plaatsen ronduit stil. Zodadelijk meer.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Toen we terugkwamen van de excursie hadden we aan de pier gezelschap gekregen van het Franse marineschip Ventose
Op het moment dat de loods werd afgehaald waren we alweer onder de bui uit Nog een laatste blik op Cartagena En zo waren we op weg naar het Panamakanaal.
Wordt vervolgd.
Vervolgens zijn wij vertrokken, net op tijd want er kwam een beste bui opzetten
Maar onder het afdak van de biergarten op dek 14 was het goed toeven en wij kregen maar een staartje mee.Op het moment dat de loods werd afgehaald waren we alweer onder de bui uit Nog een laatste blik op Cartagena En zo waren we op weg naar het Panamakanaal.
Wordt vervolgd.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Op dag 5 arriveerden wij zo rond 07h15 op de ankerplaats voor de Gatun sluizen.
Met de loods was er ook een meneer aan boord gekomen die de hele doorvaart via de intercom vertelde wat er te zien was onderweg en uitleg gaf over de verschillende bijzondere zaken die wij tegenkwamen, erg interessant allemaal.
Ook waren er een paar bemanningsleden van de fotowinkel van boord gegaan, die hebben zo'n beetje de hele doorvaart vanaf de wal gefotografeerd. De foto's waren later aan boord te koop.
Een plekje voorop vinden om alles goed te zien viel niet mee Voor ons uit ging de Zuiderdam de sluis in, als ik het goed heb ging die alleen maar draaien op Lake Gatun en direkt weer terug naar de Carib. Omdat de Norwegian Star een Pananamax schip was moesten er gedurende de hele doorvaart sleepboten stand-by blijven, het was niet nodig om daadwerkelijk te helpen gedurende deze doortocht. Wat me opviel was dat er nog echte roeiboten in gebruik waren Vervolgens wat foto's van het schutten in de Gatun sluizen Veel kijkers, weinig speling in de kolk Later meer.....
Daar lag ook een schip waarvan ik dacht dat soort al was uitgestorven
Om ongeveer 07h30 hadden wij de loods aan boord en gingen direkt verder.Met de loods was er ook een meneer aan boord gekomen die de hele doorvaart via de intercom vertelde wat er te zien was onderweg en uitleg gaf over de verschillende bijzondere zaken die wij tegenkwamen, erg interessant allemaal.
Ook waren er een paar bemanningsleden van de fotowinkel van boord gegaan, die hebben zo'n beetje de hele doorvaart vanaf de wal gefotografeerd. De foto's waren later aan boord te koop.
Een plekje voorop vinden om alles goed te zien viel niet mee Voor ons uit ging de Zuiderdam de sluis in, als ik het goed heb ging die alleen maar draaien op Lake Gatun en direkt weer terug naar de Carib. Omdat de Norwegian Star een Pananamax schip was moesten er gedurende de hele doorvaart sleepboten stand-by blijven, het was niet nodig om daadwerkelijk te helpen gedurende deze doortocht. Wat me opviel was dat er nog echte roeiboten in gebruik waren Vervolgens wat foto's van het schutten in de Gatun sluizen Veel kijkers, weinig speling in de kolk Later meer.....
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Onze fotoploeg op de foto gezet, op de achtergrond hun begeleider
Nog een laatste blik op de Carib
Toen waren we inmiddels op Lake Gatun aangeland en kwamen daar de MS Eagle Madrid tegen
Vervolgens leek het te gaan regenen, gelukkig bleef het voorlopig nog bij een dreiging
tegenligger UASC Jeddah
Goed te zien dat er hard gewerkt wordt tbv de verbreding van het kanaal
Zandzuiger Mindi
Later meer.....Tot een volgende keer, Teun.
Re: Impressie cruise met MS Norwegian Star
Mooi om de sluizen weer eens te zien, wij hadden ietsje meer speling in de jaren 60 van de vorige eeuw