Oude foto

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Oude foto

Bericht door Knisten »

Prachtige foto's ! Wat een sfeertje ! Thanks !

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Oude foto

Bericht door Erikdepooter »

Inderdaad, die sfeer!!
Als ik moet gaan uitleggen hoe de romantiek van het varen er vroeger uit zag ga ik deze foto's gebruiken.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Oude foto

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Héél mooi, Jan! :-D
Wat is de link naar StS ook alweer? Kan hem nergens meer vinden.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Oude foto

Bericht door Drentenier »

Groet,
Hans
Jos Komen (R.I.P)

Re: Oude foto

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het Gouvernementsschip Zwaluw.
Zwaluw.jpg
Zwaluw.jpg (139.5 KiB) 8564 keer bekeken
Onderstaande foto is op Mentawai eiland gemaakt.
Zwaluw-1.jpg
Zwaluw-1.jpg (225.35 KiB) 8564 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Oude foto

Bericht door Erikdepooter »

Zwaluw-1.jpg
Ik ben benieuwd wat hier nou weer voor een verhaal achter die foto zit!
Spannende lingerie was in elk geval nog niet voorradig . . . :-D
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Oude foto

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het verhaal achter de foto, ik heb geen idee, Erik.
De dames kijken niet echt vrolijk. :wink:
Op internet vind ik allerlei tegenstrijdige berichten over het bouwjaar van deze Zwaluw.
Deze van Miramar lijkt me het meest waarschijnlijk.
IDNo: 6103968 Year: 1910
Name: ZWALUW
Type: Gunboat Flag: NLD Tons: 807 Yard No: 136
Builder: Royal Schelde Location of yard: Flushing
Jos Komen (R.I.P)

Re: Oude foto

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER is deze foto ook te zien en daar staat bij: voor 1909.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door jdbvos »

Ik heb dat fenomeen wel vaker gezien, Jos...
Voor de een is het bouwjaar het jaar waarop de kiel wordt gelegd, en voor de andere het jaar waarop de tewaterlating is, of van de overdrachtsdatum..
Voor vlgs mij elke werf geldt de kielleging (heel vroeger ook het moment van tekenen van contract, zie maar bij oude aktes), voor een rederij de doop of de oplevering, als 'geboortejaar'.
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door Gert Schouwstra »

Misschien heeft het te maken met de spanningen ter plaatse en wilden ze een statement maken. In 1909 en de jaren daarvoor waren er nog politionele acties geweest tegen opstandige kampongs op Mentawai die zich aan het Nederlandse gezag wilden onttrekken. Het valt op dat er nogal weinig mannen op de foto staan, of zou dat heel andere redenen hebben?

De kiellegging van de Zwaluw (2) was op 10 juni 1910, de tewaterlating 13 mei 1911. Aflevering maart 1912. Werf De Schelde in Vlissingen. Bouwnummer 136. Eigenaar Gouvernementsmarine te Nederlandsch-Indiê. 52 x 9,5 x 3,15 - 802 DWT, 1140 pk stoommachine, oliestook. Afgevoerd in 1935.

In één opdracht gebouwd met zusterschip Albatros (bouwnummer 137, kiellegging 10 juni 1910, tewaterlating 6 november 1911) en in maart 1912 samen afgeleverd. De schepen waren van het type "Valk" stonden bekend als de "Witte schepen" (Kapal poetih) en werden ingezet voor inspectiereizen van de Gouverneur, de Resident en de militaire autoriteiten. Ook overplaatsingen, aflossingen en reizen van dokters werden met deze schepen uitgevoerd. Verder werden er ook wel politieacties mee georganiseerd of bannelingen naar een deportatieoord gebracht.

En nu komt een vreemde inconsistentie. In het boek "Boven-Digoel" geschreven door de arts L.J.A. Schoonheyt in 1936, vind ik de volgende passage:
De eerste exploratie van het Boven-Digoelgebied had in het jaar 1905 plaats, toen de Kali Digoel door den gouvernementsstoomer „Valk" over een afstand van ongeveer 540 km opgevaren werd. Men bereikte bij die gelegenheid een punt, dat nog 30 km bovenstrooms van het huidige Tanah-Tinggi ligt. De daaropvolgende militaire verkenning van deze streek geschiedde in het jaar 1909. Men had toen den gouvernementsstoomer „Zwaluw" gecharterd, voer de Kali Digoel en haar zijrivieren op en bracht deze stroomen in kaart.
Of anders het boek van W. Meijer Ranneft uit 1901 met de titel: "Met de gouvernementsstoomer Zwaluw naar Zuid-Nias en de Nako-eilanden." En verwijzingen naar de schepen Zwaluw, Albatros en Valk in de kranten en andere teksten vanaf 1888 en daarna.

Maar de Zwaluw (type Valk) ging pas in 1911 bij De Schelde te water. Daar zijn voldoende krantenberichten over om dat te bevestigen. Er is dus een eerdere Zwaluw (1) geweest die hetzelfde werk deed en dat was niet het schip op deze foto, want het had o.a. een lange boegspriet.

Voor wat betreft het type "Valk". Dit verwijst waarschijnlijk naar het Gouvernementsvaartuig Hr. Ms. VALK, wat in 1903 bij de NDM werd gebouwd voor het Departement Marine en in 1904 werd opgeleverd. Het was een onderzoeksschip van 51 meter lang en werd ingezet in Nederlandsch Indië en Nieuw Guinea. Tussen 1906 en 1910 werd de VALK ingezet voor de expeditie Lorentz in Nieuw Guinea. Daarbij werd de ZWALUW (1) op sleeptouw meegenomen als bivakschip. Vermeld wordt dat de Zwaluw dan als marineschip is afgedankt en dat de machines er uit zijn gehaald.
Gert
- Varen is Leven -


Plaats reactie