Drank en vrouwen...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Drank en vrouwen...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooi verhaaal Sparks........
Ik heb vele voetstappen, zweetdruppels en ook de nodige mijlen daar in die zanderige en hete wereld en toen m'n oogies en oortjes goed de kost gegeven ( inclusief afgehakte mensen-koppies op paaltjes op de markt!!! :roll: ) En heb mezelluf beloofd bij m'n laaste vertrek uit Jeddah in een KLM bakkie in 1980 om "hier nooit meer terug te komen" :roll: ......sofar so good. :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Re: Drank en vrouwen...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vroeger was er een gevleugelde kreet aan boord van tankers.:
Bij Abu Ail zijn alle vrouwen gail.
(Abu Ail is een eilandje in de Rode Zee)
De meevarende echtgenotes werden daar natuurlijk wel extra in de peiling gehouden en de Lucky Guys kregen dit natuurlijk regelmatig te horen. :)
Tja, dat hoort er bij als je moeders meeneemt op een tanker.
Zelfs de in onze ogen stokoude (50+) vrouw van de hwtk werd met de dag mooier....en bij Abu Ail nauwlettend in de peiling gehouden. :lol:
Abu Ail.jpg
Abu Ail.jpg (56.33 KiB) 3695 keer bekeken
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Drank en vrouwen...

Bericht door Brazuca »

Jos,
Die letters op de foto, zijn de roepnaam (callsign) van een radio-amateur station die vanaf dat stukje rots verbindingen maakten.
Ik heb met dat station (met dezelfde roepnaaam) als radio-amateur een verbinding gemaakt ... toevallig.

Ik denk niet dat er veel vrouwen voet aan wal hebben gezet....

Zo liggen er meer eilandjes in de Rode Zee waar we langs voeren, die uitgebreid werden bestudeerd, zoals het grijze Perim.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Drank en vrouwen...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zo liggen er meer eilandjes in de Rode Zee waar we langs voeren, die uitgebreid werden bestudeerd, zoals het grijze Perim.
Tegenwoordig kun je cruises maken langs al die "mooie" eilandjes, inclusief de Kuria Muria eilanden.
En ook naar de PG.
Drank en vrouwen genoeg aan boord, om on topic te blijven. :)
http://www.cruisewinkel.nl/cruise/aidac ... -DI-177-NL
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Drank en vrouwen...

Bericht door koosn »

Ik sta helemaal verbaasd over het feit dat we op dit topic in de PG beland zijn.
Typisch een plek waar er weinig met vrouwen en drank te beleven viel.
Nou kan het wel zo zijn dat Theo ons op het verkeerde been gezet heeft met z'n onderwerp,
maar het valt me reuze tegen hoe weinig verhalen er uit de gelederen komen van al die collega's die vele
jaren over de oceanen gezworven hebben.
Kan zijn dat ze op de Christelijke Zeevaart alleen maar naar musea en andere culturele evenementen
zijn geweest, want ook al is de gemiddelde leeftijd op dit Forum misschien wat hoger, dan nog zal men
toch niet de mooie momenten vergeten zijn van die plaatsen en omstandigheden waar ze van hun moeder of
pastoor niet hadden mogen komen.

In 1973 voer op de Straat Cook in een lijndienst tussen Zuid Afrika en de oostkust van Zuid Amerika (Afzien was
dat :-D :-D) en op die reizen met een Zuid Afrikaanse bemanning kon je soms ook leuke dingen meemaken.
Onderstaand een kleine anekdote:

De Bantu bemanning met gesloopte kroeg.

In het gezellige haventje Sao Francisco du Sul liggend had de bemanning het ook prima naar hun zin. Hoewel hun gages niet zo hoog waren, hadden ze met het regelmatige overwerk dat ze maakten toch wat extra geld om wat te stappen.
Nou hoefden ze in dat haventje niet zo ver te lopen, want aan het eind van de kade konden ze via een hek een heuveltje oplopen waar een kroeg was.
In die kroeg was het meubilair uiterst eenvoudig en kon zelfs een blind paard geen schade aanrichten, maar de drank was er bijzonder goedkoop en dat lieten de mannen zich dan ook goed smaken.
Op deze mooie dag was men 12 uur afgenokt om te eten. Zoals gebruikelijk had de bemanningskok alles al op tafel staan en binnen een kwartiertje was alles naar binnen gewerkt. Gewoonlijk ging men dan nog even een klein tukje doen voordat er om een uur weer met werk begonnen werd, maar met deze kroeg zo aanlokkelijk dicht bij het schip hadden de mannen meer trek in een borrel om daarna weer opgewekt aan de slag te kunnen gaan.
Als scheepsstaf zaten we even na een uur rustig aan tafel te eten toen de agent met een politieagent opgewonden de salon binnenkwam.
Ze waren door de madame van die kroeg te hulp geroepen want de borrel van onze mannen liep daar een beetje uit de hand. Bij het zien van die verhitte meute die onder elkaar wat aan het ruzie maken was, hadden de agent en die politieman besloten dat het verstandiger was om eerst maar even het schip te waarschuwen voordat zij een poging zouden doen om de tent te ontruimen.
Samen met Rein, de kaptein, zijn we toen maar even gaan kijken hoe we daar de zaak weer wat onder controle konden krijgen. Veel hoefden we niet te doen, want toen de bemanning ons zag aankomen schoten ze uit deuren en ramen weg en namen de benen.
Er was wat schade, maar in die kroeg kon je niet zeggen of die schade nou door onze mannen was aangericht of dat die al eerder was veroorzaakt.
Met de politie erbij kreeg de kroeg bazin ook steeds meer praatjes en eiste op hoge toon dat de schade aan meubilair en “Kristallen glazen” vergoed moest worden.
Terug aanboord gekomen bleek dat de bemanning ook weer een poging deed om die middag nog iets aan nuttig werk te verrichten en was alles verder rustig.
Na verloop van een paar uur stonden agent, politie en de kroeg bazin ineens weer voor onze neus met een schadeclaim van dik 1000 dollar.
Nou was die hele kroeg nauwelijks dat bedrag waard, dus leek die schade wel erg overdreven.
Met onzerzijds wat afdingen en anderzijds de dreiging dat er aangifte zou worden gedaan en er een gerechtszaak van zou worden gemaakt, leek het verstandiger om dan uiteindelijk toch maar 600 dollar te betalen om verdere problemen of vertraging van het schip te voorkomen.
De volgende dag de bootsman en machinekamer voorman op het matje geroepen om te proberen te achterhalen wie er bij betrokken waren geweest, maar dat bleek algauw een zinloze poging te zijn.
Om aan alle gedoe een einde te maken besloten we de schade hoofdelijk over de bemanning te verdelen, zodat bij elk bemanningslid zo’n 30 dollar op z’n gage werd ingehouden.
Weinig protesten verder gehad, dus de ware daders zullen de schade wel onderling geregeld hebben met de echte daders.

Mooie zondag verder, Koosn
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Drank en vrouwen...

Bericht door Sparkymul »

Koos,

Dank voor je story.

Er moeten honderden spannnende verhalen bij de 3649 leden van dit forum op de plank liggen. Van de groep waarmee ik indertijd bij RH begon komt nog regelmatig een groepje bijeen en er zijn altijd wel weer wat nieuwe ervaringen/verhalen.
De mannen hebben allemaal een erg goede walbaan gekregen maar de verhalen uit de tijd dat wij stempels in ons monsterboekje kregen blijven toch de boventoon voeren. Ik doe nu iets serieus in de luchtvaart maar drank en vrouwen komen daar in de verhalen niet voor.

Sparkymul
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Drank en vrouwen...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar drank en vrouwen komen daar in de verhalen niet voor.
Daaaar zet ik toch een twijfelend ?? achter :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Drank en vrouwen...

Bericht door Janna »

Ik wil nog verder gaan Harry - daar kan ik zonder enige twijfel niet juist achter zetten. :mrgreen:

Drank uiteraard niet tijdens, en voorafgaand aan-, het werk.
Maar daarbuiten wordt er best wel eens een biertje gedronken. Wat dat betreft verschillen zeelui en luchtlui niet zoveel.

En zeker vrouwen is een heel ander verhaal...
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Drank en vrouwen...

Bericht door rspeur »

Volgens mij staan er nog wat mooie verhalen op het SMN topic, o.a. van Willem Oldenburg.
In ieder geval na begin 2010.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Drank en vrouwen...

Bericht door K.Brouwer »

Inhakend op het verhaal van Koosn.

Bij Sao Francisco do Sul ging een bel rinkelen.Ben daar ruim 10 jaar na Koos eens geweest met de Laura Christina.Uiteraard tonijn laden.

Die havenstad was ondertussen opgeschaald naar de "normale" Brazzo haven dus daar valt niet zoveel over te vertellen :wink: .

Wel over een Surinaamse matroos welke al vlak voor z'n pensioen zat en een prachtige grijze krullenbol had. Een z.g.n. echte Oom Tom.

Zo rond de middag kwamen we aan op het loodsstation dus zat het er al dik in dat die dag na meren er niet meer gewerkt zou worden.
Dat klopte dus, en een lijstje met geldopname ( in USD) ging rond en om 17.00 kon iedereen z'n stapcenten bij mij komen ophalen,tekenen bij het kruisje 8) .

Het duurde nogal een poos voordat die Surinamer kwam opdagen ( ver voorbij 17.00) en net toen ik hem wilde vragen waarom hij zo laat was zag ik het...hij had een keurige bos pikzwarte krullen gekregen :mrgreen: .

Groeten,K.Brouwer


Plaats reactie