Houtvaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Houtvaart

Bericht door jdbvos »

Hier zie je wat bewegende beelden zoals mijn vader dat erruguns in de jaren 50 vastlegde op de Noordster...
Oost, west...ook best

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Houtvaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mooi stukje film, Jan. Je vader gebruikte grote spanschroeven, zonder sliphaken. Spanschroeven heb ik zelf nooit meegemaakt. Wel gezien bij anderen, maar dan altijd met sliphaken. Zelf heb ik altijd talies gebruikt.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Houtvaart

Bericht door jdbvos »

Ik heb daar niet zoveel verstand van Theo, en heb me er eigenlijk ook nooit zoveel in verdiept....
Maar mijn vader maakte naar ik meen maar een paar reizen op de Noordster als zet-, aflos-, of opleveringskapitein, voor zover ik (nog) weet. Maar voor hetzelfde geld heeft-ie er een (paar?) jaar op gezeten.....
We hebben z'n monsterboekje nog wel, maar daarin staat nergens een monstering als kapitein.... :lol:
Maar nu je het zo zegt: een sliphaak, of touwwerk-en-een-bijl, is geen overbodige luxe in die tijd....kappen van de deklast kwam toch redelijk vaak voor: zowat alle schuurtjes op de Waddeneilanden zijn van dergelijk hout gemaakt :-D
...en nog steeds ! Kijk maar:
resized_deklast kappen.jpg
resized_deklast kappen.jpg (128.79 KiB) 2224 keer bekeken
...ik vind die lui aan dek levensgevaarlijk bezig, eerlijk gezegd....
Zo te zien niet eens vast aan een laaiflijntje of zo, terwijl die hele hups toch behoorlijk 'op afschuif' ligt....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Houtvaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ach, geef ze een spiegeltje en ze vermaken zich kostelijk, zo is het natuurlijk ook weer.
:lol: :lol: :mrgreen:

Ik heb het trouwens niet zo erg op die Bruins Slot waar jij zo lovend over spreekt:
"Ach die jongens hadden beneden niks te doen en dan zoeken ze wat"..........
:roll: :mrgreen:

" Hout & Zout" blz. 42 linksboven.

Praaachtige verhalen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie