De ramp met de Sewol

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat een service! :-D
Bedankt, Jos.

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door peelander »

Wat mij als onbenullige leek opvalt is, dat er bij ongevallen met schepen uit "beschaafde" landen veel meer aandacht is dan wanneer er bv. er ergens in Afrika of op de Filipijnen een ongeval met een veerboot plaats vindt onder vaak vergelijkbare omstandigheden als bv. de Sewol of de Costa Concordia. Komt dat door die "verfoeilijke, ondeskundige" pers, die een ongeval zoals in Korea opblaast en slechts zes regels wijdt aan soortgelijke ongelukken in de hiervoor genoemde ontwikkelings landen, of is het desintresse in de derde wereld? Een paar honderd negers of flippen: Who Cares!!!!!!!!! Maar die Koreaantjes kunnen later geen auto's, TV's, computers etc. meer voor ons maken.

Sorry, als ik hier wat kort door de bocht ga, maar het moest me even van het hart.

groeten
Jan van der pluijm
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat er bij ongevallen met schepen uit "beschaafde" landen veel meer aandacht is etc.
Tjaaa Jan, misschien lijkt dat wel zo en of het wel of niet zo is kan ik noch be-amen en wil ik zeker niet bestrijden........
In de " verder industrieel ontwikkelde landen" gaan we er zo zachies aan van uit dat dit soort zaken niet meer mogen gebeuren...althans " het grote publiek" verwacht dat ( terecht of onterecht!) en TOCH verzuipen er 800 passagiers als er een ferry zinkt in de Baltic!!! :( ......dan zijn er "die landen" waar we min of meer onbewust aannemen dat ze op een soortment vergelijkbaar niveau zijn "als het onze" ( wat dat niveau dan ook maar mag zijn! en ik hoop dat het opvalt dat ik woord "industrieel ontwikkelt" gebruik en niet het woord " beschaving"...dat zou m.i. een verkeerd beeld scheppen :oops: )
En dan zijn er DIE landen waar dit soort bakkies te pas en te onpas met schering en inslag gebeuren, de landen waar ......HOE triest het ook is.....het lijkt alsof een mensenleven weinig of niks kost of "om het lijf heeft"......wat natuurlijk niet zo zou moeten zijn, maar veelal WEL zo wordt gepresenteerd. Ik zal hier nu niet verder ingaan op kinderarbeid, scheepssloperijen en AL dat soort ongein.

Dus ik denk zomaar dat dit door jou gesignaleerde beeld komt, omdat in " die landen" het ene rampzalige bakkie nog niet is geklaard of het andere komt er al weer aan en je wordt er haast wat onverschillig onder, het lijkt haast " of ze er om vragen!"..min of meer zoals ze "in Amerika" de beschietingen op kinderen in scholen in het nieuws brengen......min of meer aan de lopende band............en als er " slechts 10 kinderen" zijn dood geschoten........dan haalt het haast de pers niet meer en NOG vindt de meerderheid dat er " meeeer wapentuig op de straat moet" :( :( :oops: ( anders zouden ze het wel veranderen nietan????)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Via de Nieuwsbrief van Piet Sinke.
Het ziet er naar uit dat ze daar in Korea het e.e.a. hebben op te schonen.
Doomed Sewol carried three times its cargo limit
A team investigating the cause of the capsizing of the 6,825-ton ferry Sewol said that the doomed ferry carried cargo over three times its maximum load limit and reduced its ballast water to make room for more freight, citing testimony from a first mate of the ship. Water in ballast tanks provides stability to a ship.
Despite the maximum limit of 987 tons of cargo, the Sewol was carrying an estimated 3,608 tons on the day it capsized off the southwestern coast, leaving 302 missing or dead, according to a team of prosecutors and police officers. The report heightens the suspicion that the ferry capsized because of gross mismanagement, but the team warned that confirmation of the cause of the abrupt listing and capsizing can’t be made until the ship is recovered.
The first mate, a 42-year-old man surnamed Kang, testified that he raised concerns about the overloaded ship on several occasions, including the day before sailing. But the head of the operating company’s logistics division, whom he identified by the surname Kim, shrugged off Kang’s warnings.
“Kang said that he asked the division head to stop loading cargo because the ship might sink because of its weight,” said a prosecutor on the investigation team. “It appears that such a practice was not uncommon.” Kim was arrested on Wednesday for negligence of duty, along with an official of the operating company, Chonghaejin Marine, identified by the surname Ahn. Ahn is accused of brushing aside a demand by an off-duty captain surnamed Shin that the ship should stop overloading freight. The off-duty captain, who was on leave during the Sewol’s fatal journey, repeatedly warned of the overloading especially after the vessel was remodeled, according to the prosecution.
The operator carried out the remodeling between October 2012 and February 2013 to increase the number of passenger cabins on the third, fourth and fifth decks. While the testimony gives a potential clue to the cause of the catastrophic sinking, police suspected the reported weight of the cargo was actually understated. The Incheon Metropolitan Police Agency said that based on CCTV footage, they calculate that approximately 110 tons of heavy equipment and semitrailers were not reported by Chonghaejin.
The police said the Sewol carried 124 automobiles, 57 trucks and four kinds of heavy equipment such as excavators, adding up to 185. But the operator initially reported that the Sewol carried 180. The investigation is also looking into the role of the owning family of Chonghaejin in its sloppy safety procedures.
The family, including patriarch Yoo Byung-eun, faces multiple charges including embezzlement, tax evasion and auditing fraud. Prosecutors are interrogating Chonghaejin executives and the subsidiaries operated by the family to verify whether the Yoo family siphoned off company money. They are focusing on confirming an allegation that Yoo’s alleged misappropriations led Chonghaejin to compromise on safety measures and training.
Prosecutors yesterday sought arrest warrants for Song Kook-bin, president of Dapanda, a direct-sales company. The Incheon District Prosecutors’ Office also summoned the former president of Ahae Corporation on Wednesday for questioning on suspicions of facilitating financial irregularities allegedly committed by Yoo. Ahae Corporation is a paint company owned by the Yoo family. Patriarch Yoo Byung-eun also worked as a photographer under the artistic name Ahae, holding exhibitions in different countries including Russia and Italy. Lee Gang-se, the former president of Ahae Corporation, is accused of using company funds to buy Yoo’s photos. So far, prosecutors have detained the captain and other crew members who fled the ship. They have also raided the offices of Chonghaejin Marine and the homes of Yoo’s sons, who own the largest stakes in the company.
Source : koreajoongangdaily
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het is te hopen dat de patriarch goed slaapt na dit akkefietje. De kapiteins werden naar het zich laat aanzien opgejaagd en onder druk gezet om zoveel mogelijk lading mee te nemen en je bent een flinke jongen als je in die cultuur daar iets van durft te zeggen. Zo flink zijn toch nog een paar kapiteins geweest en dat valt te prijzen.

Het is een beetje een cowboy maatschappij waar een mensenleven niet veel waard is lijkt het. Het heeft te maken met het in algemene zin lak hebben aan regelgeving en veiligheidsvoorschriften. Een ppali-ppali of snel-snel maatschappij waar geregeld short cuts worden genomen om snel resultaten te kunnen boeken. Alleen al door ongelukken vallen er jaarlijks 31.000 doden, inclusief 3000 studenten. Dit vormt 12.8% van jaarlijkse aantal doden, het hoogste percentage onder ontwikkelde landen.

De ongelukken van de afgelopen jaren zijn divers: Neerstortende vliegtuigen (290 doden), gasexplosies (100). zinkende ferry boten (292), instortend warenhuis (500) doordat een zwembad erop gebouwd was en de bouwvoorschriften dienaangaande met voeten getreden waren, idem brug (32), metrobrand (192), auto en treinongelukken en nu weer de ramp met de Sewol.

Een positieve uitkomst van de ramp met de Sewol kan zijn dat er eindelijk het besef is gekomen dat het zo niet langer gaat en al zeker niet in een land dat internationaal serieus genomen wil worden en zich tot de ontwikkelde landen wil rekenen. Hiervoor is een ingrijpende mentaliteitsverandering nodig. Dat kan best wel eens een lange en doornige weg zijn die afgelegd moet worden om tot dit doel te geraken. De eerste tekenen zijn in ieder geval hoopvol, het probleem is herkend en erkend. Nu is het een kwestie van doorpakken en volhouden. Ik ben benieuwd, de tijd zal het leren.

Ferry
jangoedhart (R.I.P)

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

De ramp met de Sewol.Ik ga nog eens terug naar 1994 over de ramp met de Estonia en de nasleep.Er wordt hier veel geschreven over dat comazuipen in boerenschuren.Wel,dat fenomeen is al decennia lang schering en inslag op die veerboten in de Oostzee.Het bestaansrecht van die rederijen is gebaseerd op de verkoop van drank en het ongelimiteerd zuipen aanboord.Herrinner mij een verhaal van Bert Lamers in De Blauwe Wimpel.Hij maakte een keer een reisje met zo,n schip.Om in z,n hut te komen moest hij over tientallen lieden heen stappen die hun roes uit lagen te slapen in de gangen.Konclusie ?.Veel passagiers op die Estonia hebben nooit geweten wat ze overkwam.Maar,er zat toch ook nog wel een positieve kant aan deze geschiedenis.Wat was het geval ?.Er waren op dat moment ook veel reisgezelschappen aan boord.Zoals een voetbalteam,tennis vereneging,schoolklassen etc.etc.Afkomstig uit diverse stadjes en dorpjes in Zweden.De nabestaanden van die slachtoffers vonden elkaar op een culturele dag in Zweden.Zij vroegen toestemming en subsidie voor het opzetten van monumenten en beelden ter nagedachtenis.De toenmalige minister van transport Inez Uussmann werd blijkbaar overmand door emoties.Dus dit projekt kwam van de grond.Maar dit had grote gevolgen.Wat was het geval ?.Er zijn in de oorlog 240 zweedse schepen verloren gegaan.1400 zeelui kwamen om.Daar is in de volgende 50 jaar nooit aandacht aan besteed.Het merendeel van de bevolking wist niet eens van het bestaan van een handelsvloot.Een meisje vroeg ,Wat is een zeeman mama, ,Dat zijn ook mensen schat maar van een ander soort,.Ze beseften niet dat ze het aan die zeelieden te danken hadden dat ze te eten hadden en verder geen problemen.Daar kwam nu verandering in.De zeemans organisaties gingen nu aan de slag met die zelfde minister eind 1995.De vraag was ,Waarom wel de slachtoffers van de Estonia en niet de oorlogs slachtoffers ?.De minister kreeg blijkbaar weer tranen in haar ogen na het aanhoren van een paar van die gruwel verhalen.Het resultaat ? Landeleke erkenning voor de inzet van zeelieden.Na 50 jaar eindelijk uitbetaling van schade vergoeding etc.etc.Eind goed,al goed.Mvg.Jan
deventer05

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door deventer05 »

Landelijke erkenning

Is hier nauwelijks het geval. We hebben weer veel herdacht deze week. En terecht. Maar ik heb niks over omgekomen zeelieden gehoord. En er zijn meer zeelieden omgekomen dan verzetsmensen. Wordt er ook namens de koopvaardij een krans gelegd op de Dam? Hotze
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wordt er ook namens de koopvaardij een krans gelegd op de Dam?
Ja, door twee vertegenwoordigers van de koopvaardij. En daarnaast ook nog bij het Koopvaardijmonument "De Boeg" in Rotterdam.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door Bob R.I.P. »

Kijk hier, tijd ongeveer 18.35 minuten. Dan wordt tijdens de herdenking op de Dam een krans gelegd voor alle militairen en koopvaardijpersoneel, omgekomen in dienst van het koninkrijk der Nederlanden. Het zijn wel twee voormalige militairen die de krans leggen. Konden zeker geen voormalige koopvaardijman vinden.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Sewol

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Via Piet Sinke Nieuwsbrief

Park makes second apology over Sewol
President Park Geun-hye on Tuesday publicly apologized for failing to prevent the tragic ferry disaster that left at least 264 people, mostly high school students, dead and 38 still missing. “As a president, who has a duty to protect the nation, I’m truly heavy-hearted and feel sorry to the bereaved families,” Park said at Jogyesa Temple in Seoul during a Buddhist ceremony that paid tribute to victims of the accident. The president’s speech followed an earlier apology she made during a Cabinet meeting on April 29, which was criticized, particularly for being made in front of Cabinet members instead of in person to the victims’ families.
“Blinded by earthly desires, (the ship operator) ignored safety rules. Irresponsible acts of tolerating such injustice led to people’s deaths,” Park said, reaffirming her vow to revamp social systems that breed such irregularities.
Park’s remark came two days after she revisited Jindo Island, South Jeolla Province, to console the families of the passengers who have been missing for nearly 20 days since the ferry Sewol sank on April 16. “I’m well aware of how it feels to lose family. ... I feel infinite responsibility from the point of the accident to its rescue procedure,” Park said in a meeting with victims’ families at Paengmok Port. “Relating to your sorrow, we will put our utmost efforts into the rescue operation.” After the president’s apology on Tuesday, Ahn Cheol-soo and Kim Han-gil, the two cochairs of the New Politics Alliance for Democracy, demanded the government to give attention to finding the missing passengers.
“The president’s apology is just the beginning. The government should not try to end the situation with a mere apology and impromptu plans,” Ahn and Kim said in a statement. “Otherwise, the government will never be able to gain public trust again.” Investigators began zeroing in on suspected associates of former Semo Group chairman Yoo Byung-eon and the Sewol’s operator Chonghaejin Marine Co. Semo Group is the predecessor of Chonghaejin Marine. On Tuesday, the prosecution arrested a director of Chonghaejin, pushing the number of suspects in custody to 19.
Formal proceedings have begun against managers at Chonghaejin for allegedly operating the vessel despite being aware of the risk of the ship’s extensive modifications and cargo overload. Investigators said Tuesday that the ship carried 580 tons of water, only one-third of the amount required to keep the Sewol balanced.
The investigation team is also focusing on key figures behind the tragic ferry accident, raiding about 50 companies owned by the Yoo family and banning some 50 people from leaving the country. Investigators questioned two more prime suspects: Byeon Ki-choon, head of Semo Group’s shipbuilding affiliate Chonhaiji, and Go Chang-hwan, CEO of Semo Group. While investigators still face trouble in bringing Yoo’s closest associates from abroad for questioning, they are considering forcibly summoning Yoo’s son Hyeok-gi in cooperation with U.S. authorities. The younger Yoo, Hankook Pharma chief Kim Hye-kyung and former Moonjin Media chief Kim Pil-bae have been given what is seen as an ultimatum to appear for questioning by Thursday. Investigators said they plan to invalidate their passports if they continue to ignore the summons.
Source : The Korea Herald
OTC
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie