De ramp met de Sewol

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
bouk
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 dec 2013 16:28
Locatie: De Rijp (NH)
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door bouk »

ferryvaneeuwen schreef:De knellende vraag blijft voorlopig nog hoe het kan dat zo'n schip, weer een ferry, zo snel kentert en om gaat........

Ferry
tja..en als je dan leest"
Op dat moment stond een 18-jarig vrouwelijk bemanningslid met weinig ervaring aan het roer. Zij heeft waarschijnlijk een te scherpe bocht gemaakt waardoor het schip kapseisde.
grt,bouk.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Onderstaand is een quote van Gcaptain.
The ferry went down in calm conditions and was following a frequently travelled route in familiar waters. Although relatively close to shore, the area was free of rocks and reefs. Some media reports have said the vessel turned sharply, causing cargo to shift and the ship to list before capsizing.
Het lijkt erop dat de schip een normale koers voer en geen stukjes afsneed, het was schijnbaar gewoon à la Pacman way points aan het opknabbelen en heeft dan ook geen rots of iets dergelijks geraakt.

Volgens de berichtgeving was er sprake van overloading. Zware trucks en het aantal geladen auto's werden niet gecontroleerd. Wat verder de stabiliteit heeft gecompromitteerd is het feit dat bij een verbouwing de capaciteit van het schip, een ex-Japanse ferry, met 14% werd vergroot en dat zo 239 tons aan het gewicht werd toegevoegd. Dat wordt dan al gauw gecompenseerd door minder ballast in te nemen wat dan weer de stabiliteit verder verslechtert. Alle ingrediënten voor een rampscenario lijken aanwezig te zijn geweest. Een stuurfout of een fout in het stuurgerei, mechanisch of electrisch, kan onder die omstandigheden de aan- of inleiding zijn geweest van deze ramp.

Een Koreaans maritiem auteur vermeldde over het voortijdig verlaten van het schip door de kapitein nog:
“Koreans don’t have the view that they have to stay with their ship until the end. It is a different culture from the West.”
Waarvan akte......

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat verder de stabiliteit heeft gecompromitteerd is het feit dat bij een verbouwing de capaciteit van het schip, een ex-Japanse ferry, met 14% werd vergroot en dat zo 239 tons aan het gewicht werd toegevoegd.
---------
Een stuurfout of een fout in het stuurgerei, mechanisch of electrisch, kan onder die omstandigheden de aan- of inleiding zijn geweest van deze ramp.
Dat eerste moet gebeurd zijn onder toezicht van de klasse en dus mogen we zonder meer aannemen dat de stabiliteit ook na die verbouwing nog steeds voldoende was. Je moet bij elke beladingstoestand en volle kracht varend het roer aan boord kunnen leggen zonder dat de hele handel omlazert. Hij mag wel flink op een oor gaan liggen en als mensen die juist zitten te eten hun hele maaltijd in de schoot krijgen, of iemand dondert daardoor van de trap en breekt zijn nek, dan is dat jammer, maar hij moet wel terugkomen. Een stuurfout kan misschien een raceauto doen verongelukken, maar geen schip.
Het wordt een andere zaak als hij niet goed beladen was en de lading kon bovendien bij slagzij losbreken. In dat geval is er sprake van een beladingsfout, maar ook dan niet van een stuurfout.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Ik had eigenlijk al eerder willen reageren op de kritiek op de Koreanen, maar alles wat gezegd wordt kan al gauw als verdediging voor de bemanning worden opgevat en zolang er geen oorzaak of reden van de ramp bekend is valt er niets te verdedigen. Ik heb enige tijd in Zuid-Korea gewerkt in niet scheepvaart gerelateerde bedrijven en kan dus niet veel zeggen over de verhoudingen in die bedrijven. Wel kan ik zeggen, dat in Korea een ondergeschikte niet zomaar even zijn baas aanspreekt over diens beleid of een door zijn baas genomen beslissing, ook al leidt die beslissing zichtbaar tot problemen. We moeten niet vergeten, dat Korea gedurende lange perioden door Japan bestuurd is geweest. Veel van die typische Japanse trekjes zie je dus terug in Korea. Uit de berichtgeving zouden we de conclusie kunnen trekken dat de Koreanen maar wat doen. In mijn ervaring zijn het hard werkende en ook vaak moedige mensen die waarachtig wel een bootje kunnen bouwen en er ook wel mee kunnen varen. Als je baas in Korea zegt dat je op je kop moet gaan staan, dan onderzoek je tenminste of dat mogelijk is en als het maar enigszins mogelijk is dan ga je op je kop staan.

Het is dus niet zo makkelijk van hier af te oordelen over wat daar allemaal gebeurt is en nog gaande is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wel kan ik zeggen, dat in Korea een ondergeschikte niet zomaar even zijn baas aanspreekt over diens beleid of een door zijn baas genomen beslissing, ook al leidt die beslissing zichtbaar tot problemen.
Dat probleem is bij ongelukken met Koreaanse vliegtuigen heel duidelijk naar voren gekomen aan de hand van de Cockpit Voice Recorder. Daar is een heel bekende crash bij van Korean Airlines. Ik weet zo gauw niet meer welke.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Met een stuurfout bedoelde ik dat bijvoorbeeld om één of andere reden vol of in ieder geval te veel roer is gegeven. Slecht gesjorde lading kan dan gaan schuiven. Er zijn door overlevenden geluiden gehoord van rollende lading. Als een schip bij kalme zee, zoals het geval was, rechtuit vaart kan er niets gaan schuiven. Bij de verbouwing zijn er hoger in het schip hutten bijgebouwd.

Ik meen me te herinneren dat het op de Koreaanse passagiersvliegtuigen de gewoonte was ex-luchtmacht piloten, die met vroegtijdig leeftijdsontslag gegaan waren, aan te stellen als Captain. Ze hadden als ze afzwaaiden de rang van kolonel of zoiets. Na een aangepaste training kwamen ze dan meteen als Captain op de bok te zitten, lager kon niet vanwege hun rang vond men. De co-pilot liet het bij zo'n zwaargewicht van de luchtmacht wel helemaal uit zijn hoofd om die te corrigeren, ook als hij zag dat het volkomen fout ging. Na die crash of crashes heeft men toen geen ex-luchtmacht piloten meer aangenomen, dat werkte domweg niet en was naar bleek levensgevaarlijk.

Ferry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zonder meer aannemen dat de stabiliteit ook na die verbouwing nog steeds voldoende was
Dat is "vooralsnog" een zeer redelijke aanname.........maaar de combinatie harde " J-turn" ( werd hier specifiek als Jay-turn op TV vermeld??) tesamen met (te) hoge snelheid en niet goed gesjorde en/of geplaatste lading ( begrijp ferry TE laat vertrokken en wat holderdebolder?) deze " mogelijke kombinatie" kan zeer goed de hele reden zijn achter deze ramp extra-ordinaire.
Die " J-turn" ( als dat zo was?) zou mogelijk het resultaat kunnen zijn van een " technisch bakkie met de stuurmachine". Je krijgt dan " mogelijkerwijs" het volgende plaatje :

Ferry heeft er flink de sokken in en " out of the blue" ( door een technisch bakkie met de stuurmachine??) gaat z'n roer "zwaar aan boord", schip helt zwaar over en de lading sodemieterd naar eeen kant. Stuurman schijt in zijn of haar broek en rukt de karren op stop, door het verschuiven van de lading is de zaak NIET meer terug te draaien. Je hebt dus in feite....weliswaar door andere detail redenen ( schuivende lading t.o.v.vrij vloeistofoppervlak, resultaat identiek!).... een bijzonder trieste variatie op de " Herald of Free Enterprise"
In dit " aangenomen scenario" is DE kernfout dus "slechts" het niet goed stuwen van de lading. Op het " als eersten verlaten van het schip door het gezag en anderen" ga ik hier maar niet op in.
"ALS" die zgn. J-turn NIET het resultaat was van een stuurmachine-bakkie maar door die zgn. onervaren stuurman is ingezet, dan wordt het vanzelf weer "een heel ander en alsmaar triester verhaal"

Notitie: Betreffende het niet goed stuwen en/of sjorren van de lading vestig ik even de aandacht op een zeer recent bakkie hier op de Noord-Atlantic kust. Zo'n kneiter van een auto-carrier kwam hier in een bekkie slecht weer en de HELE handel ging aan de haaal en ik bedoel dan "AAN DE HAAAAL"...ze is hier met " geknepen billen" in Halifax binnen gelopen en de schade aan auto's en ander Industrieel rollend materiaal liep in de miljoenen. Ik heb het niet zelf gezien, maar een kennis van me dus WEL. Hij stond bij de schroothoop te kijken en belde me op met zoiets als " ALS je nou denkt dat je wel eens stormschade hebt gezien, vergeet dat dan en kom HIER eens kijken"

Ik wil maar zeggen " niet goed sjorren en schuivende lading" is een reeds oud onderwerp, ik denk NU aan het vergaan van de " Pamir" toen ik als broekie aan de radio zat gekluisterd. :(

Het was de " Asian Emperor" en het was in Februari '14

http://blog.halifaxshippingnews.ca/2014 ... maged.html

Foto via MacKayNieuwsbrief
Bijlagen
Asian Emperor, 2014-02-19.jpg
Asian Emperor, 2014-02-19.jpg (107.63 KiB) 2398 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ferry heeft er flink de sokken in
Ja hallo Harry, laat mij er aub buiten.......;)

Ferry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jij hebt toch altijd gebreide gijtenwollen sokken an Ferry??? :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Toevallig las ik net het onderstaande artikel in de Globe & Mail van vandaag, de rooie streepies zijn van mij.
Bijlagen
Korea-Ferry.jpg
Korea-Ferry.jpg (166.01 KiB) 3714 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie